Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 232
Offentligt
1896726_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
17. maj 2018
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 5 (L 232) af
9. maj 2018 stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF)
Spørgsmål
I bemærkningerne til lovforslaget redegør ministeren for myndighedernes behand-
ling af borgernes personlige oplysninger. Vil ministeren uddybe, hvad der forstås
ved behandling af borgernes personlige oplysninger ifm. udmøntning af lovforsla-
get (f.eks. indsamling, registrering, formidling, samkøring), og i hvilke tilfælde en
borger/familie hhv. skal og ikke skal give sit samtykke ifm. kommunernes be-
handling af personlige oplysninger om borgeren/familien?
Svar
Som beskrevet i pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger påtænkes det at
give kommunerne mulighed for at kunne samkøre eksisterende data for at identi-
ficere målgruppen af borgere, der modtager indsatser fra forskellige kommunale
forvaltninger for derefter at kunne vurdere, om det er hensigtsmæssigt at borge-
rens forløb i højere grad sammentænkes og koordineres og herunder, at borgeren
får tilbud om at få udarbejdet en helhedsorienteret plan i stedet for sektorspecifik-
ke planer.
Det påtænkes således at benytte den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 5,
stk. 3, i forslaget til databeskyttelsesloven til at udstede en bekendtgørelse om
samkøring af personoplysninger i forbindelse med udsøgning af målgrupper. Med
hjemmel i denne bekendtgørelse vil kommunerne således kunne samkøre infor-
mationer om fx, hvilke indsatser borgeren modtager fra kommunen med det for-
mål at kunne vurdere, om det er hensigtsmæssigt, at borgerens forløb i højere grad
sammentænkes og koordineres i fx en helhedsorienteret plan. Dette giver mulig-
hed for, at kommunerne kan samkøre information om, hvilke snitflader en borger
har til kommunen. Denne samkøring af oplysninger vil kunne finde sted uden
borgerens samtykke.
Kommunerne vil på baggrund af en sådan samkøring af oplysninger kunne identi-
ficere de borgere, som er i målgruppen for en helhedsorienteret indsats og kan fx
tilbydes en helhedsorienteret plan. Hvis borgeren samtykker til tilbuddet om at få
en helhedsorienteret plan
og den datadeling, der finder sted i forbindelse her-
med
vil kommunen efterfølgende kunne dele de informationer, som er nødven-
dige for at udarbejde og følge op på den helhedsorienterede plan. Det er således
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 232 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvad der forstås ved behandling af borgernes personlige oplysninger ifm. udmøntning af lovforslaget (f.eks. indsamling, registrering, formidling, samkøring), til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
en forudsætning for arbejdet med helhedsorienterede planer, at borgeren samtyk-
ker til denne behandling af personlige oplysninger, og det er først efter borgeren
har givet samtykke, at kommunen i arbejdet med borgeren vil dele mere detaljere-
de informationer om fx årsag til og baggrund for indsatser mv.
Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af udvalgets spørgsmål nr. 6, 7 og
8 til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation