Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 232
Offentligt
1896704_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
17. maj 2018
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 2 (L 232) af
8. maj 2018 stillet efter ønske fra Susanne Eilersen (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om sine overvejelser i forbindelse med og sin holdning til at
knytte én koordinerende sagsbehandler til arbejdet med en helhedsorienteret plan
for borgeren?
Svar
Et velkoordineret forløb er et væsentligt element i arbejdet med en
helhedsorienteret plan. Et sådant forløb kan tilrettelægges på flere måder.
Erfaringer fra andre velfærdområder, herunder fx sundhedsområdet, viser, at et
lovkrav om én fast kontaktperson ikke nødvendigvis indebærer, at borgerne får et
koordineret forløb. Eksempelvis har man afskaffet kontaktpersonordningen på
hospitalerne, fordi erfaringerne viste, at ordningen ikke resulterede i den ønskede
værdi for patienterne. Samtidig kan der være situationer, hvor borgeren får et godt
og sammenhængende forløb gennem kontakt med fx to eller et team af
sagsbehandlere. Et lovkrav om én koordinerende sagsbehandler vurderes derfor at
være en bureaukratiserende detailregulering af kommunernes indsats, som sender
et signal om at problemet er løst, men ikke nødvendigvis resulterer i, at borgeren i
praksis får et bedre og mere koordineret forløb.
Regeringen vil i det videre arbejde med Sammenhængsreformen tage initiativ til at
drøfte med bl.a. KL og Folketingets partier, hvordan der ad andre veje kan
arbejdes for at minimere antallet af sagsbehandlere for den enkelte borger, således
at borgere med en helhedsorienteret plan generelt oplever et koordineret forløb
uden et hav af skiftende sagsbehandlere. Det handler i høj grad også om et
kulturskifte. Jeg forventer at indkalde Folketingets partier til drøftelser i efteråret
2018.
Samtidig indgår det som et centralt element i lovforslaget, at kommunerne gives
bedre mulighed for at indrette det tværgående arbejde med borgeren, idet
lovforslaget giver mulighed for, at jobcenterets opgavevaretagelse kan henlægges i
en anden enhed i kommunen. Det betyder, at beskæftigelsesindsatsen kan flyttes
til en anden enhed, herunder også funktionen som koordinerende sagsbehandler.
Målet er, at indsatsen for borgere med komplekse og sammensatte problemer,
hvor der kan eller skal udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 232 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oplyse, om sine overvejelser i forbindelse med og sin holdning til at knytte én koordinerende sagsbehandler til arbejdet med en helhedsorienteret plan for borgeren, til ministeren for offentlig innovation , til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
koordinationsbehov forbundet hermed, kan samles i en enhed eller forvaltning,
som kan være fx jobcenteret eller en anden enhed i kommunen.
Endelig bemærkes, at for personer i fx et ressourceforløb eller jobafklaringsforløb,
vil den helhedsorienterede plan skulle udarbejdes og varetages af én
koordinerende sagsbehandler, hvilket allerede følger af de eksisterende regler på
områderne. For øvrige borgere, som får en helhedsorienteret plan, vil det være op
til de enkelte kommuner, hvordan det koordinerede forløb tilrettelægges.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation