Til lovforslag nr.
L 231
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. maj 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Reform af reglerne om ægtefællesammenføring med nyt integrationskrav i stedet for tilknytningskravet, skærpet boligkrav
m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3-14 og 17-21. Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 15 og 16.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2018 og var til 1.
behandling den 8. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati‐
onsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 16. marts 2018 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 121. Den 3. maj 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til udlændinge- og inte‐
grationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov‐
forslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede æn‐
dringsforslag. ]
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
den danske samfundsmodel er stærk og unik. Men for at vo‐
res velfærdssamfund skal bestå – også i fremtiden – så kræ‐
ver det, at der stilles klare krav til de familier, der ønsker at
bosætte sig i landet. Hvis ikke man kan forsørge sig selv, ik‐
ke er integreret i det danske samfund og ikke kan tale spro‐
get, så kan det på sigt få konsekvenser for vores samfunds‐
models indretning.
Af denne grund er der i aftalen om nye ægtefællesam‐
menføringsregler gjort op med tilknytningskravet, der i ste‐
det erstattes af nye objektive integrationskrav, der gør det
langt lettere for familier, som kan og ønsker at bidrage til
fællesskabet, at blive familiesammenført. Med de nye objek‐
tive integrationskrav kan familier blive sammenført, hvis der
er udsigt til, at ens samlever kan blive vellykket integreret,
uanset parrets tilknytning til Danmark. Samtidig er reglerne
blevet klarere og mere gennemskuelige, hvorfor man som
ansøger aktivt kan arbejde for at blive godkendt, da man
som ægtefælle eller samlever samlet skal opfylde 3 ud af 5
integrationsrelevante betingelser udover et krav om herbo‐
endes sprogkundskab.
Socialdemokratiet bemærker desuden, at den løbende til‐
flytning af ikkevestlige ægtefæller til belastede boligområ‐
der, som ikke efterfølgende har lært dansk, og som ikke har
et arbejde, historisk har været med til at skabe parallelsam‐
fund. Af denne grund er boligkravet også skærpet i aftalen,
så det fremover er en betingelse for ægtefællesammenføring,
at boligen ikke ligger i et belastet boligområde. Socialdemo‐
kratiet noterer sig, at regeringen med lovforslaget, som no‐
get nyt, har givet ministeren bemyndigelse til fremadrettet at
fastsætte de nærmere kriterier for optagelse af et boligområ‐
DokumentId
Journalnummer