Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 228 Bilag 1
Offentligt
1886294_0001.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 1 -- [ Fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet ] --
Høringssvar ift. udkast til forslag om lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den
dansk-tyske landegrænse (jnr. 2018-2437).
Forslaget om ”Lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse” er velbegrundet i det fremsendte høringsmateriale, og vi støtter forslaget.
Danmarks mangeårige målrettede indsats fra myndigheder og erhverv i forebyggelse af
introduktion af smitsomme sygdomme til den danske svinepopulation har været af
grundlæggende betydning for at opretholde og fremme en stor eksport af landbrugsprodukter af
høj kvalitet. Men det kræver en vedvarende indsats med forebyggende tiltag for at holde
sygdomme, herunder afrikansk svinepest, ude af landet. Udgiften til denne vedvarende indsats er
lille, i forhold til de enorme tab, erhvervet og Danmark vil blive udsat for, hvis afrikansk svinepest
introduceres. Der skal kun ganske få fejltrin til for at ødelægge status med frihed for Afrikansk
Svinepest og andre smitsomme sygdomme; og det vil være et fejltrin ikke at etablere et
vildsvinehegn, når det er muligt. Det er derfor vigtigt, at alle erhvervsdrivende og også
privatpersoner har en tilstrækkelig viden om smitterisiko og smitteveje til den danske
svinepopulation for at forebygge indslæbning af virusholdige materialer, herunder transportvogne
og medbragte fødevarer fra udlandet.
Frihed for stærkt smitsomme sygdomme har endvidere stor betydning for landbrugsdyrenes
generelle sundhed og velfærd og for kvaliteten af arbejdet i landbrugserhvervet som helhed.
Forslaget er meget velbegrundet og meget grundigt belyst i ”Bemærkninger til lovforslaget”.
Udredningen er også et godt eksempel på, hvor komplekst det er at gennemføre etablering af det
foreslåede vildsvinehegn i et demokratisk og gennemadministreret retssamfund internt i Danmark
og eksternt i relation til Tyskland og til EU i det hele taget. Høringsprocessen og herunder
offentlighedens adgang til www.hoeringsportalen.dk er med til at sikre, at alle har mulighed for at
ytre sig om etablering af et vildsvinehegn. Endvidere er hørings- og lovgivningsprocessen i sig selv
med til at sætte fokus på og oplyse om problemet med stigende risiko for introduktion af afrikansk
svinepest, jo længere infektionen bevæger sig mod vest fra allerede smittede områder i Polen og
Tjekkiet.
Selv om lovforslaget specifikt handler om etablering af et hegn mellem Danmark og Tyskland, kan
det undre, at der ikke er nævnt overvejelser om indkredsning af de områder i Danmark, hvor der
menes at befinde sig ca. 50 vildsvin jf. bemærkninger til lovforslaget. En regulering under
medvirken af jægere er selvfølgelig relevant, men overvejelser om hegning andre steder nord for
den dansk-tyske landegrænse burde også indgå i forslaget, og udgifter hertil ville være små i
forhold til de enorme tab, en introduktion af ASP vil give. Endvidere bør det overvejes, om det
foreslåede hegn også kan strække sig længere ud i Flensborg Fjord i øst og i marsken i vest end
skitseret for at reducere muligheden for, at vildsvin kan migrere ind i Danmark ad disse vandveje,
som nævnt i bemærkningerne.
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
Udtrykket ”et højt veterinært stade” er almindeligt anvendt, og det anvendes også i
bemærkningerne til lovforslaget. Selv om de fleste nok har en fornemmelse af, hvad der menes,
bør det defineres klart. Menes der med højt veterinært stade, at Danmark er fri for en lang række
smitsomme sygdomme, at Danmark har en velreguleret og velfungerende og effektiv veterinær
administration, at veterinæruddannelsen og danske dyrlægers viden om sygdomme og
smitteforebyggelse og sygdomsbekæmpelsesmetoder er af høj kvalitet? En præcisering af, hvad
der menes med udtrykket, kunne styrke lovforslagets gennemslagskraft.
Venlig hilsen
Jens Frederik Agger
Lektor i veterinær epidemiologi og retsmedicin
P.v.a. Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0003.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 2 -- [ Fra Dansk Pattedyrforening ] --
D. 3. april, 2018
Høringssvar vedr. Lov om projektering og anlæg af vildthegn langs den dansk-tyske
landegrænse.
Dansk Pattedyrforening (DPF) anerkender den alvorlige problematik, der er forbundet med
spredning af den afrikanske svinepest (African Swine Fever – ASF) samt den alvorlige effekt det
kan have på den danske svineproduktion. Svinepest er for nuværende kun beskrevet som værende
dødelig for tamsvin. DPF mener dog at et vildsvinehegn på tværs af landet fra kyst til kyst har
alvorlige komplikationer for flere af de danske pattedyrarter, der vil blive forhindret i deres
naturlige bevægelsesmønstre, ikke mindst det nye medlem af den danske fauna, ulven, for hvilken
et hegn vil have endog meget uheldige konsekvenser bestandsstørrelsen taget i betragtning.
Ann Sofie Olesen et al. (2017) konkluderer i et studium at smittevejene for den afrikanske svinepest
foregår både ved direkte kontakt samt gennem luft. Sidstnævnte spredningsvej er dog ikke så hurtig
som førstnævnte. Smitte kan endvidere spredes via blodmider samt kødtransport fra sygdomsramte
områder. Set i dette lys kan de utilsigtede effekter af et vildsvinehegn fra kyst til kyst være langt
større end effekten af hegnet. Danmark har tidligere været ramt af fugleinfluenza, som heller ikke
lader sig stoppe af vildhegn. DPF mener at der mangler en gennemgang af alternative
foranstaltninger til at beskytte den danske svineproduktion, samt opfordrer Miljø- og
fødevareministeren til at indgå et tæt internationalt samarbejde med ikke mindst tyske og polske
ministerier. Der er pt et stort forskningsprojekt omkring ASF i samarbejde mellem J. Craig Venter
Institute (USA) og International Livestock Research Institute (Kenya) samt eksternt med Friedrich
Loeffler Institute (Tyskland) (ref. 2). I EU er der under Horizon 2020 afsat midler til lignende
initiativer under overskriften
A vaccine against African swine fever
(ref. 3). Udgifterne til et
vildsvinehegn kunne meget vel være langt bedre og mere langsigtet anvendt i udviklingen af en
vaccine.
Reference
Ann Sofie Olesen, Louise Lohse, Anette Boklund, Tariq Halasa, Carmina Gallardo, Zygmunt Pejsak, Graham J.
Belsham, Thomas Bruun Rasmussen, Anette Bøtner ,2017. Transmission of African swine fever virus from infected
pigs by direct contact and aerosol routes. . Veterinary Microbiology 211 (2017) 92–102
Ref. 2
https://www.idrc.ca/en/article/accelerating-vaccine-development-african-swine-fever-virus-through-synthetic-biology
Ref. 3.
http://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportunities/h2020/topics/sfs-12-2019.html
Thomas Bjørneboe Gomes Berg
Formand for Dansk Pattedyrforening
c/o Naturama
Dronningemaen 30
5700 Svendborg
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0004.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 3 -- [ Fra Det Veterinære Sundhedsråd ] --
MFVM - Veterinærkontoret ([email protected])
Til:
Fra:
Det veterinære Sundhedsråd (FVST) ([email protected])
Titel:
Deres j.nr. 2018 -2437 Høring af udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse
Sendt:
03-04-2018 13:41:21
Det Veterinære Sundhedsråd har ingen kommentarer til høringen.
Med venlig hilsen
P. v. R.
Lissi V. Karlsen
Specialkonsulent lDyrlæge l Sekretariatet for Det Veterinære Sundhedsråd
[email protected]
l
direkte tlf.: 72276711
l
www.DetVetSund.dk
Miljø- og Fødevareministeriet
Det Veterinære Sundhedsråd l Stationsparken 31 l 2600 Glostrup l Tlf. +45 72 27 69 00
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0005.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 4 -- [ Fra biolog ] --
Miljø og Fødevareministeriet
[email protected]
sagsnummer 2018 -2437.
Høringssvar
Klage over ”vildsvinehegn” på grænsen til Tyskland.
Nedenstående beskrives hvor et 1,5 m højt grænsehegn vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtigelser.
Citat - Forvaltningsplanen for ulv i Danmark
”De ulve, der befinder sig i Danmark, er som nævnt biologisk set en del af den centraleuropæiske bestand,
og Danmark er derfor en del af bestandens naturlige udbredelsesområde og skal bestandsmæssigt
håndteres herefter. Arten skal frit kunne ind- og udvandre og påvirke den danske natur, jf. kapitel 5.5. om
EU’s habitatdirektiv. Udgangspunktet er, at der ikke fastsættes en nedre eller øvre grænse for antallet af
ulve i Danmark, herunder heller ikke geografiske begrænsninger”
Habitatlovgivningen betyder at en høj hegning til Tyskland er habitatstridig og vil risikere indavl i den
danske ulvebestand.
Et 1,5 m højt hegn må betragtes som et ikke proportionalt indgreb, hvor et hegn målrettet vildsvin i
litteraturen angives som effektivt ved 90 cm højde,
Med venlig hilsen
Biolog Jakob Larsen
Helgolandsgade 21
7500 Holstebro
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0006.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 5 -- [ Fra DI ] --
4. april 2018
MOLO
DI-2018-00635
Deres sagsnr.: 2018-2437 & 2018-34-30-00104
Miljø- og Fødevareministeriets Departement
samt Fødevarestyrelsen
Sendt elektronisk til:
[email protected],
[email protected],
[email protected]
cc.
[email protected]
Høring om udkast til lovforslag om tiltag mod spredning af afrikansk
svinepest; sagsnr. (departementet) 2018-2437 og (Fødevarestyrelsen) 2018-
34-30-00104
DI har modtaget udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den
dansk-tyske landegrænse og udkast til ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer
og lov om foderstoffer i høring. Vi tager disse udkast til efterretning.
Dette høringssvar er også afsendt på vegne af DI Fødevarer.
Med venlig hilsen
Morten Løber
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2018-00635*
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0007.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 6 -- [ Fra Danmarks Naturfredningsforening ] --
Dato: 5. april 2018
Skrevet af: Bo Håkansson [email protected]
Miljø- og fødevareministeriet
[email protected]
Høring over udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs
den dansk-tyske landegrænse og udkast til ændring af lov om hold af dyr, lov
om fødevarer og lov om foderstoffer (strafskærpelse som led i indsatsen mod
afrikansk svinepest)
Miljø- og fødevareministeriet har den 22. marts udsendt lovforslagene i høring med frist den 5.
april. Danmarks Naturfredningsforening fremsender her kommentarer til udkast til forslag om
lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse (MFVM
sagsnummer 2018 - 2437).
Baggrunden for høringen
Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en
aftale
om etablering af et hegn langs den
dansk tyske grænse og herunder besluttet at afsætte i alt 123,9 mio. kr. til den styrkede ind-
sats mod afrikansk svinepest, heraf vil 30 mio. kr. blive tilvejebragt som medfinansiering fra
erhvervet.
Ifølge aftalen er baggrunden for etableringen af et hegn at
”Der er for nylig blevet konstateret et spring i sygdommen i Polen længere mod vest (novem-
ber 2017) og Tjekkiet (juli 2017), tættere ved den danske grænse.
ASP spredes ved direkte kontakt med inficererede svin, herunder vildsvin. Smitte via menne-
skelige aktiviteter vurderes som den mest sandsynlige spredningsfaktor og den største risiko-
faktor. I disse situationer kan smitten tage store og pludselige geografiske spring, som oftest
forbindelse med transport over betydelige afstande. Smitte via sådanne spring kan ske til hver
en tid og kan ikke forudses.
Smitte via menneskelige aktiviteter kan blandt andet ske ved indirekte kontakt med bl.a. fo-
der, strøelse, m.v., fx på utilstrækkeligt rengjorte transportvogne. Smitten kan endvidere ske,
hvis fx en udenlandsk lastvognschauffør medbringer ASP-inficeret mad til egen forplejning og
derefter smider resterne på dansk jord.
Resterne kan blive spist af et vildsvin, som smittes med afrikansk svinepest, og derved intro-
ducerer smitten til Danmark. Udryddelse af vildsvin kan således være et virkemiddel for at
begrænse smitterisikoen – særligt gennem menneskelig aktivitet”.
Vildsvin kan dermed potentielt udgøre et reservoir for afrikansk svinepest, hvis mennesker
bringer smitten til Danmark.
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0008.png
Om utilsigtede konsekvenser af hegningen
Af lovforslagets afsnit 3.1.1 fremgår at hegnets ”dimensioner ikke er fastlagt”.
Det fremgår heller ikke af forslaget, om hegningen tænkes at være permanent eller midlerti-
dig.
Begge dele vil have afgørende betydning for omfanget af utilsigtede naturmæssige konsekven-
ser af hegningen.
Hegnet kan imidlertid under alle omstændigheder forventes at ville udgøre en absolut barriere
for mindre og mellemstore pattedyr (f.eks. grævling, ræv), der ikke vil kunne krydse et vild-
svine-sikkert hegn.
Afhængig af højden vil hegnet også kunne udgøre en absolut barriere for større pattedyr, som
f.eks. krondyr.
De her nævnte arter er ikke omfattede af internationale beskyttelsesforpligtelser, så fravigelse
af hensynet til disse arter vil alene være et dansk politisk spørgsmål.
Om lovforslagets indhold i relation til EU direktiver
Ifølge
lovforslagets
§ 1 stk. 3, 6 og 7 skal foretages konkrete konsekvensvurderinger af hegnets
indvirkning på de berørte natura 2000 områder.
Vi tager til efterretning at der vil blive foretaget konkrete vurderinger i forhold til de berørte
natura 2000 områder og har en forventning om at offentligheden senere, før forslagets vedta-
gelse, vil kunne kommentere på disse. Det er i henhold til habitatdirektivets artikel 6.3 en ube-
tinget forudsætning at konsekvensvurderingerne er gennemført, før en plan (loven) vedtages.
Lovforslaget angiver endvidere specifikt i bemærkningerne til § 1 (side 40) at
”Miljø- og fødevareministeren skal ved meddelelse af anlægstilladelsen overholde de EU-retlige
forpligtelser, der er relevante for projekteringen og anlægget af vildsvinehegnet, herunder EU-
direktiver og EU-beslutninger på natur- og miljøbeskyttelsesområdet”.
Udgangspunktet for DNs bemærkninger nedenfor er derfor at det er en forudsætning for etab-
leringen af et sådant hegn, at det i forhold til naturhensyn sker inden for rammerne af habitat-
direktivet.
Hegnet har i sagens natur til formål at afholde en dyreart fra at krydse grænsen til Danmark.
Omvendt har
habitatdirektivet
netop til formål at skabe et sammenhængende net af naturområ-
der, til gavn for bl.a. de dyrearter, der er listet i direktivets bilag II, IV og V.
Habitatdirektivets artikel 2.2 angiver således at formålet er at ”opretholde eller genoprette en
gunstig bevaringsstatus” for dyrearterne af fællesskabsbetydning, mens artikel 3.1 angiver at
formålet med direktivet er at ”oprette et sammenhængende europæisk økologisk net af særli-
ge bevaringsområder”.
Det er derfor DNs forståelse at etableringen af et sådant hegn, inden for rammerne af EU lov-
givningen, vil forudsætte vurdering af, om hegnet vil være et problem for de dyrearter direkti-
vet søger at tilgodese med et sammenhængende net af naturområder. Med andre ord - om
hegnet vil være et problem for beskyttede arters muligheder for at sprede sig fra Tyskland til
Danmark og omvendt.
2
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0009.png
I den forbindelse er hegnets højde naturligvis afgørende. Af lovforslagets afsnit 3.1.1 fremgår
imidlertid at ”dimensionerne ikke er fastlagt”.
Hvilke arter, der vil blive omfattede af den nødvendige konsekvensvurdering, fremgår heller
ikke af lovforslaget.
Efter DNs vurdering vil et hegn langs grænsen kunne udgøre en barriere for en række pattedyr
listede på et eller flere af habitatdirektivets bilag II, IV og V. I særdeleshed odder, guldsjakal
og ulv, der potentielt ikke vil kunne sprede sig fra Tyskland til Danmark og omvendt.
Med henvisning til de i lovforslaget angivne forudsætninger om, at EU lovgivningen også på
naturområdet vil blive overholdt, henleder DN opmærksomheden på behovet for
Afklaring af hegnets højde, som led i planlægning og gennemførelse af de fornødne kon-
sekvensvurderinger, før loven vedtages.
Forudsætningen om overholdelse af EU forpligtelserne på naturområdet indebærer blandt
andet, at de beskyttede dyrearters passage af hegnet ikke hindres (arter listet på direk-
tivets bilag II, IV og V).
Danmarks Naturfredningsforenings holdning og anbefaling
DN bakker naturligvis op om ønsket om at undgå at Afrikansk Svinepest spredes til Danmark.
Vildsvin er imidlertid ikke det grundlæggende problem. Det er risikoen for at mennesker brin-
ger smitten til Danmark. At udrydde en dyreart og hegne langs grænsen er et meget voldsomt
tiltag, alene rettet mod at undgå ”opbevaring” af smitten hos vildsvin, hvis mennesker bringer
smitten til Danmark.
Derfor bør det primære fokus rettes mod at undgå at mennesker bringer smitten til Danmark.
I den sammenhæng har Regeringen bebudet en række forbyggende tiltag. Men vi undrer os
over at forebyggelse af en af de største risici - at jægere bringer smitte tilbage til Danmark -
ikke nævnes eksplicit i hverken selve aftalen eller i lovforslaget om skærpet bødestørrelse.
Det kan virke paradoksalt at der fortsat
annonceres ihærdigt for vildsvinejagt i Polen,
når jagt i
Polen er en primær risikofaktor. Samtidig med at man vil hegne langs grænsen for at udrydde
og udelukke vildsvin, der en afledt risikofaktor?
Ønsker man at vedtage en lov om etablering af et dyrehegning langs den dansk-tyske grænse
bør loven klart fastsætte, at det er et midlertidigt tiltag. Hegnet bør forudsættes fjernet igen
om få år.
De utilsigtede konsekvenser for andre dyrearter bør minimeres, og hegnet må ubetinget forud-
sættes at tillade passage for de dyrearter, hvor EU forpligtelserne indebærer at disse arter skal
kunne passere.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
3
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0010.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 7 -- [ Fra Bogjagt.dk ] --
Lydersholm, den 5. april 2018
HØRINGSSVAR
ift. udkast til forslag om lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-
tyske landegrænse
Undertegnede indgiver hermed indsigelse mod vildsvinehegnet, der ikke kan forventes at have nogen mærkbar effekt i
forhold til at begrænse indvandringen af vildsvin (se f.eks. Schumann, 2018), men som vil have markant, visse steder
formodentlig kritisk, indflydelse på den lokale fauna.
Den negative effekt af den barriere i landskabet, som et vildsvinehegn vil udgøre i forhold til at hindre vildtets frie
bevægelighed gælder for hele strækningen, der indeholder flere særligt beskyttede områder, og der protesteres derfor mod
opførelsen af hele hegnet på dette grundlag.
Desuden henvises der i særlig grad til de problemer, der vil gøre sig gældende ved at føre et vildthegn gennem EF-
fuglebeskyttelsesområde nr. 60, Vidå, Tøndermarsken og Saltvandssøen, hvor de vigtigste fuglearter nyder særlig og
uomgængelig beskyttelse efter regler, der er fastsat af EU.
Ved opførelsen af et trådhegn, der føres gennem kogene og helt ud til Vadehavet, opstår en umiddelbar og indlysende fare
for fuglekollisioner med det opsatte hegn.
Hvor stor risikoen for fuglelivet reelt er, ved man ikke, da der mangler tilsvarende eksempler fra andre steder i verden i
forhold til vildthegn tværs gennem marskområder.
Men fra visse dele af Skandinavien kendes store problemer med ryper, der flyver sig ihjel mod tilsvarende vildthegn, som er
sat op for rensdyrene i fjeldene (se f.eks. Bevanger et al, 1996).
Lignende problemer kendes med urfugl og grouse på de skotske og nordengelske heder og med forskellige hønsefugle i
USA (bl.a. Baines et al, 2003).
Desuden henvises til, at man ved vadehavsøerne indtil for ca. 100 år siden satte stager med lange rækker af net op ude på
vaderne. På den måde kunne man fange store mængder ænder og gæs, der fløj ind i nettene om natten (f.eks beskrevet af
Kristensen, 2017).
Nutidens fugle i Nationalpark Vadehavet, som Tøndermarsken er en del af, flyver næppe anderledes end datidens.
Og effekterne af en vandfuglearternes kollision med hegnet er næppe mindre end de ovenfor beskrevne tilfælde med
hønsefugle.
På den baggrund må man forvente kollisionsfare for en række arter i marsken, hvor bekymringen naturligvis i særdeleshed
gælder de større flokke af f.eks. bramgæs og hjejler samt ikke mindst Natura 2000-områdets ynglende udpegningsarter
såsom rørdrum, rørhøg, brushane og mosehornugle.
Bevaringen af vildtets frie bevægelighed og beskyttelsen af fuglelivet, herunder hensynet til Danmarks internationale
forpligtelser på det punkt, er efter min vurdering så tungtvejende forhold, at de ikke kan ignoreres. Dette ikke mindst i
betragtning af, at indvandring af vildsvin i området, hvor hegnet skal etableres, har et meget beskedent omfang, der ikke på
nogen måde kan berettige dette drastiske indgreb.
Derfor udtrykkes der hermed tvivl om, at miljø- og fødevareministeren ved hegnssætningen som helhed, og i særdeleshed
ved hegnssætningen gennem marsken, kan efterleve Danmarks EU-retlige forpligtelser, herunder EU-regler om natur og
miljøbeskyttelse samt administration af internationale naturbeskyttelsesområder.
Det opfordres til, at det beløb, der spares ved at undlade opsætning af hegnet, anvendes til tiltag som veterinær kontrol,
forskning og oplysning i relation til afrikansk svinepest.
Mvh.
Hans Kristensen
Jæger, jagtforfatter
Østergårdsvej 2, Lydersholm
6270 Tønder
Hans Tonnesen
Naturvejleder
Vidågade 85A
6270 Tønder
LITTERATUR:
Bevanger, K. og G. Henriksen: "Faunistiske
effekter av gjerder og andre menneskeskapte barrierer"
NINA Oppdragsmelding 1996, 393: 1-26.
Baines, D. og M. Andrew: "Marking
of deer fences to reduce frequency of collisions by woodland grouse".
Biological Conservation 110(2), 2003, s.
169-176.
Kristensen, Hans: ”Hertugræve
og køkkenharer – jagt, vildt og jægere i Sønderjylland før Genforeningen”.
Lydersholm, 2017, side 181.
Schumann, Thomas:
”Vildsvin kan via Flensborg Fjord svømme udenom hegn”.
Flensborg Avis, 3.4. 2018, side 1.
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0011.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 8 -- [ Fra Dansk Skovforening ] --
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
Amalievej 20
1875 Frederiksberg C
Danmark
Telefon 3324 4266
[email protected]
www.skovforeningen.dk
5. april 2018
Skovforeningens høringssvar til
forslag om lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn
langs den dansk-tyske landegrænse
Vi takker for muligheden for at kommentere på forslag om lov om projektering og anlæg af et
vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse.
Forslaget indeholder bestemmelser om adgang til private udendørsarealer med henblik på at
foretage forundersøgelser. Det er positivt at der i loven er indeholdt en bestemmelse om at
myndighederne minimum 14 dage før skriftligt skal varsle de berørte lodsejere.
Derudover indeholder loven en bestemmelse om at afgørelser efter denne lov ikke kan påklages til
anden administrativ myndighed. Derfor mener vi, at det er vigtigt at myndighederne ved
projektering og udarbejdelse af forslag til endeliglig linjeføring af hegnet pålægges en forpligtelse
til en seriøs involvering af de berørte lodsejere om indgåelse af frivillige aftaler, hvor de enkelte
lodsejers behov for tilpasninger af fx hegnslinen så vidt muligt imødekommes.
Med venlig hilsen
Tanja Blindbæk Olsen
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0012.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 9 -- [ Fra WWF Denmark ] --
WWF Verdensnaturfonden
Svanevej 12
2400 København NV
Tlf. 35363635
[email protected]
www.wwf.dk
Miljø og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K.
[email protected]
København 4. april 2018
WWF Verdensnaturfondens høringssvar
på udkast til Lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den
dansk-tyske landegrænse (sagsnummer 2018 -2437)
Den 22. marts 2018 blev det kendt, at Regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge 80 mio skattekroner på at
opsætte et formentlig 1�½meter højt grænsehegn mod Tyskland af endnu ukendt udformning med det formål
at forhindre vildsvin at vandre ind sydfra. I dag
5.4 - udløb høringsfristen.
WWF Verdensnaturfonden skal indledningsvist beklage
den uhørt korte høringsperiode
som endda har
forløbet hen over en Påskeferie. Korte høringsfrister er en uskik og demokratisk beklageligt da de
høringsberettigede parter bl.a. har yderst vanskeligt ved at indhente eksterne informationer og supplerende
oplysninger.
Fx har WWF Verdensnaturfonden samme dag som høringsmaterialet blev udsendt (22.3) bedt Miljø- og
Fødevareministeriet om supplerende oplysninger og aktindsigt, hvorom departementet allerede den 23.3
uden nærmere begrundelse meddelte: ”Ministeriet
har desværre ikke mulighed for at færdigbehandle din
anmodning inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen. Miljø- og Fødevareministeriet forventer at
færdigbehandle din anmodning inden 14 arbejdsdage fra i dag”
(Ref:
MFVM Id nr.: 3502467). Dvs at det
ønskede materiale vil komme EFTER høringsfristens udløb
WWF Verdensnaturfonden har ovennævnte anmodning forsøgt forud for dette høringssvar at indhente
nærmere oplysninger fra ministeriet om hegnets udformning, samt ikke mindst dets effektivitet
fx i form af
artikler, rapporter eller notater. Disse oplysninger må vi forvente ministeriet allerede er i besiddelse af forud
for lovforslaget, men altså ikke har ønsket at udlevere i tide. Dette er uacceptabelt.
Endvidere må WWF Verdensnaturfonden konstatere, at hele
forarbejdet mht lovforslaget om opsættelse af
vildsvinehegnet er foregået uden forudgående dialog eller information af fx Det Grønne Kontaktudvalg
eller Vildtforvaltningsrådet,
hvilket ligeledes må anses for stærkt beklageligt og uhensigtsmæssigt.
Vi kan kun tolke forløbet som et ønske om at haste dette lovforslag igennem med mindst mulig offentlig
indsigt og inddragelse af naturbeskyttelsesinteresser.
Generelle bemærkninger om vildsvinehegn
Vildsvin er en naturligt hjemmehørende art i Danmark, som er vigtig for natur og biodiversitet. Vildsvin er én
af de nøglearter, som mangler for at skabe mere dynamik i naturen. Det dyrene ved fx at rode i skovbunden
og på skov-enge, så der bliver plads til bl.a. lys- og varmekrævende planter og insekter.
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0013.png
Af samme grund sættes vildsvin ud flere hegnede privatejede naturområder herhjemme. De forbedrer
områdernes biodiversitet.
Regeringen og DF har erklæret udryddelse af den dansk, hjemmehørende økologisk nøgleart
i
samarbejde med jægere, der kan skyde vildsvin døgnet rundt. Det er beklageligt og set fra WWF
Verdensnaturfonden side en meget utidssvarende biodiversitetspolitik, i et land som mangler store pattedyr,
vildere natur og natulig dynamik
alle faktorer som der er videnskabelig evidens for fremme andre vilde
arter.
WWF Verdensnaturfonden opfatter hegnet som symbolpolitik
med uhensigtsmæssige og uønskede
konsekvenser for den danske natur. At det vitterligt er symbolpolitik synes også bekræftet af miljø- og
fødevareminister Esben Lunde Larsen på det offentligt møde i går i Tønder. Et dyrt hegn som alene skal
berolige eksportmarkederne.
Endelig, så er det oplyst på det samme offentlige møde i Tønder, samt af ministeren på dennes Instagram-
profil,
at hegnet er midlertidigt.
Det forekommer som en uigennemtænkt og meget dyr beslutning
der
endda muligvis vil vise sig at være i strid med internationale aftaler og EU-regler.
Det skal dog understreges, at WWF Verdensnaturfonden anerkender værdien af svinekødseksporten og at
tilfælde af afrikansk svinepest vil kunne stoppe eksporten fra ramte besætninger, hvis det skulle komme så
vidt.
Berørte arter
WWF Verdensnaturfonden er af den holdning, at vilde arter skal have levesteder, plads i naturen, og
muligheder for at spredes naturligt. Det danske og Europæiske landskab er allerede gennemskåret af mange
menneskeskabte barrierer. Det anvendes store samfundsressourcer til fx faunapassager for at sikre også helt
almindelige arters spredning over fx motorveje.
Et vildsvinehegn som det foreslåede
på tværs
af Sønderjylland er den til dato mest indgribende
spredningsbarriere for en række større, naturligt hjemmehørende pattedyrearter i Danmark. Og det
modsætter WWF Verdensnaturfonden sig.
Alt efter hegnet udformning
dvs såvel højde som afstand mellem tråde eller maskestørrelse, frygter WWF
Verdensnaturfonden at en række vilde pattedyrarter og fugles spredning og vandringer vil blive påvirket:
Odder
Omfattet af
Habitatdirektivets bilag II og IV,
samt
Bernkonventionens liste II.
Odderen vil ikke kunne forcere hegnet, hvis maskestørrelsen bliver for lille. Det vil være et alvorligt indbreb i
denne arters spredningsmuligheder i det sønderjyske område.
Guldsjakal
Arten vil formentlig
ikke
kunne forcere hegnet og videre spredning af arten ind i Danmark vil blive forhindret.
Ræv
Arten vil som ovenstående formentlig
ikke
kunne forcere hegnet og udveksling af gener mellem populationer
på tværs af hegnet formentlig umuligt.
2
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0014.png
Ulv
Ulv er omfattet af
Habitatdirektivets bilag V,
samt
Bernkonventionens liste II.
Ulve vil formentlig kunne spredes ind i Danmarks på trods af hegnet, hvis det ikke bliver konstrueret for højt,
men dyrene vil givetvis opleve hegnet som en barriere for spredning.
Hjortevildt
Hjorte vil kunne forcere hegnet, men vil alt efter hegnet konstruktion i sjældnere tilfælde kunne hænge fast i
hegnet, eller overse det og komme til skade ved at løbe ind i hegnet.
Vildsvin
Vildsvin vil formentlig ikke kunne forcere hegnet
hvilket er hele hensigten med det.
Hare
Arten vil som ovenstående formentlig
ikke
kunne forcere hegnet og udveksling af gener mellem populationer
på tværs af hegnet formentlig umuligt.
Los
Omfattet af
Bernkonventionens liste III.
Der er ingen tvivl om at los breder sig i Europa
og i Tyskland
bl.a. gennem målrettede
udsætningsprogrammer, samt indvandring østfra. På sigt og indenfor en årrække vil los givetvis begynde at
forekomme naturligt ganske tæt på den dansk-tyske grænse Los kan springe højt og vil kunne forcere et lavt
hegn, men bygges hegnet højt, vil arten få problemer med at spredes ind i Danmark
Fugle
Større fugle vil kunne forulykke i hegnet, hvis det kommer til at skære igennem fuglerige natur- og
vådområder, hvor der fx i træksæsonen vil være høje fuglekoncentrationer. Her vil særligt gæs og ænder
væe i riskozonen.
Naturfredning
Vildsvinehegnet vil gennemskære landskaber og natur og hindre såvel menneskers og vilde arters
bevægelsesfrihed.
Hegnet skal skære sig igennem det sønderjyske landskab, gå igennem en lang række §3- og EU-beskyttede
naturområder, f.eks. Natura2000-områderne Tøndermarsken og Frøslev Mose/Jardelunder Moor.
Hegnet vil skæmme landskab og naturområder, samt fredede kulturminder som jord- og stendiger.
Turistbranchen har allerede protesteret. 320 privatejede matrikler vil blive påvirket, da ca 60 af de 70 km
hegnet skal løbe hen over privatejet jord.
Internationale forpligtelser
Bern-konventionen - Konvention om beskyttelse af Europas vilde dyr og planter samt naturlige levesteder
af 19. september 1979,
der trådte i kraft den 1. januar 1983 i Danmark.
Formålet med konventionen er at bevare vilde planter og dyr samt deres levesteder med særlig fokus på
truede og følsomme arter - samt migrerende arter:
3
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0015.png
”The
Convention aims to ensure conservation of wild flora and fauna species and their habitats. Special
attention is given to endangered and vulnerable species, including endangered and vulnerable migratory
species specified in appendices”
Odder
er omfattet af konventionens liste II: ”STRICTLY
PROTECTED FAUNA SPECIES”
Los
er omfattet af konventionens liste III: ”PROTECTED FAUNA SPECIES”
Det er WWF Verdensnaturfondens opfattelse at det foreslåede vildsvinehegn helt eller delvist vil
kompromittere Bern-konventionens beskyttelseshensigter af disse to arter. Særligt for odder synes der er
være et problem og Miljø- og Fødevareministeriet må klarlægge entydigt om dette er tilfældet.
Habitatdirektivet
Direktivet skal sikre at der ikke foretages tiltag i eller i nærheden af det ikke hindrer opretholdelse af den
N2000-områder, der påvirker beskyttede arters bevaringsstatus i deres
naturlige udbredelsesområde”.
For så vidt angår ulv er Danmark en del af dens naturlige udbredelsesområde. Såfremt vildsvinehegnet
forhindrer ulv eller odders naturlige spredning vil det påvirke arternes bevaringsstatus.
WWF Verdensnaturfonden vil insistere på en uafhængig og troværdig vurdering af disse forhold.
Hegnets udformning
På gårsdagens møde i Tønder, oplyste ministeren iflg de referater WWF Verdensnaturfonden har
modtaget, at hegnets endelig udformning eller højde ikke er fastlagt. Det kan blive højere end
lovforslagets 1�½ meter. Derudover oplyste ministeren at hegnet ikke vil være et el-hegn. Desuden
skulle hegnet være et stadionlignende hegn. WWF Verdensnaturfonden viser her at hegn af
lignende karakter, og med den anlægspris på 35 mio kr, der budgetteres med, vil et meterprisen
være ca. 515 kr/løbende meter. Dvs der formentlig vil være tale om et langt kraftigere udformning,
end det som ministeriet viser på sine fotos og langt mere synligt i landskabet og naturen end
almindelige vildthegn. I flg. de referater vi har modtaget fra Tønder-mødet, har ministeren på oplyst
at der vil være tale om et stadionlignende hegn
et eksempel ses her:
4
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0016.png
WWF Verdensnaturfonden mener at hegnets udformning efter alt at dømme vil være særdeles
skæmmende i landskabet og naturen
ud over de problemer det vil skabe for vilde arters
spredning og beboere, turister og erhvervs bevægelsesfrihed.
Hegnets effektivitet
WWF Verdensnaturfonden har noteret sig at
eneste dokumentation for vildsvinehegnets effektivitet
overfor afrikansk svinepest i det 50 sider lange høringsmateriale er flg. ene sætning:
”Erfaringer fra Tjekkiet har vist, at et hegn er en velegnet løsning til holde vildsvin ude af et område”.
WWF Verdensnaturfonden naturligvis bedt om en uddybning heraf i forbindelse med anmodning om
aktindsigt, men dette kan ikke oplyses nærmere inden høringsfristens udløb.
Vi anser det for helt uacceptabelt at Miljø- og Fødevareministeriet ikke har offentliggjort en samlet og
evidensbaseret redegørelse for et vildsvinehegns effektivitet i forholdt til målsætningen for den meget store
offentlige investering på 80 mio kr.
Dvs at anlægsloven ophæver fx stort set alle naturfredninger og kulturmindebeskyttelser, samt bryder med
internationale aftaler og hensigter med EU-lovgivning på noget nær det tyndest mulige grundlag, uden
offentligheden i høringsperioden kan få fyldestgørende oplysninger.
Ud over hegnet, skal der sættes låger ved alle stier, graves ud til færiste på alle veje til gene for lokale
borgere, erhverv og tilrejsende turister.
Hertil kommer det løbende tilsyn og vedligeholdelsen af hegnet, som der årligt jf budgettet afsættes 3,5-4,5
mio. kr. til.
I flg tyske veterinærer og sågar vores egen fødevarestyrelse er de primære smitteveje for afrikansk svinepest
ikke vildsvin, men derimod dyretransporter, mennesker og fødevarer som kommer i kontakt med ikke-
inficerede svin. At levende svin transporteres oftere end nogensinde over den dansk-tyske grænse, udgør
langt den alvorligste spredningsrisiko, samt at disse transporters chauffører fx dropper en inficeret pølsemad
på en rasteplads.
Langt størstedelen af den danske svinekødsproduktion foregår i lukkede staldsystemer med minimal
smitterisiko. Det er helt usandsynligt at vildsvin skulle komme i kontakt med sådanne isolerede
svinebesætninger.
Hvis der endelig er danske svinebesætninger som er i ”risikozonen”, så er det
frilandsbesætningerne, hvorfor effektiv hegning omkring disse dyr, naturligvis burde prioriteres. Præcis som
man gør det i Tyskland.
I det hele taget kunne vi gøre som i Tyskland og fokusere på rengøring og desinfektion af lastbiler,
foretage kontrol af affaldshåndtering, sikring af affaldsspande, samt øget informationsmateriale ved
færgelejer og motorvejsrastepladser.
5
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0017.png
Afsluttende bemærkninger
WWF Verdensnaturfonden vil insistere på, at Miljø- og Fødevareministeriet fremlægger
fyldestgørende evidens for hegnet effektivitet i henhold til formålet
at hindre afrikansk svinepest i
Danmark
set i lyset af den forventede meget omfattende landskabsmæssige, rekreative og
naturmæssige betydning dette vildsvinehegn formentlig vil få.
Generelt vil WWF Verdensnaturfonden dog vende sig i mod dette 68 km lange kyst-til-kyst hegn, før
andre og mere effektive tiltag er gennemført.
Med venlig hilsen
Thor Hjarsen, M. Sc.
Seniorbiolog, biodiversitet og naturpolitik
Miljøfaglig Afdeling
WWF Verdensnaturfonden
[email protected] / 2212 9360
6
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0018.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 10 -- [ Fra biolog ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Cecilie Sabina Weng Steglich-Petersen ([email protected])
Christian Buch Østrup ([email protected])
VS: Vildsvinehegn - sagsnummer 2018 -2437.
05-04-2018 11:26:58
Til sagen
Venlig hilsen
Christian Østrup
Chefkonsulent | Koncern Jura
+45 41 96 94 39 | [email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
| Slotsholmsgade 12 | 1216 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 | [email protected] | www.mfvm.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
Fra:
Niels Kanstrup [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. april 2018 06:56
Til:
Veterinær Dyresundhed 14
Cc:
Mette Kirstine Vilhelmsen (FVST)
Emne:
Vildsvinehegn - sagsnummer 2018 -2437.
Til Miljø- og Fødevareministeriet
Hermed tillader jeg mig at kommentere forslaget om at etablere et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse.
1. Jeg går ind for, at vildsvin etablerer sig mere fast i Danmark dels som en del af vores biodiversitet, som en
nøgleart og som et vædifuldt jagtobjekt. Derfor er jeg modstander af forsøg på at bremse dyrene i at genindvandre
fra bestande i Tyskland.
2. Der findes ikke belæg for, at vildsvin udgør nogen særlig risiko for at sprede sygdomme, og forslaget er på det
grundlag i strid med princippet om proportionalitet.
3. Jeg anser ikke dansk industri-svineavl for et gode. Den har i den form, som vi kender den i dag, alt for mange
omkostninger såvel i form af naturødelæggelse, landskabsforarmelse og dyrevelfærdsproblemer.
4. Jeg ser hellere, at samfundet bruger ressourcer på at udvikle et bæredygtigt landbrug, der kan leve side om side
med bevarelse af naturinteresser.
Alt i alt er jeg stærkt imod vildsvinehegnet og skal anbefale, at regeringen frafalder planerne om etablering heraf.
Mvh.
--
Niels Kanstrup, biolog
Dansk Jagtakademi
Skrejrupvej 31
8410 Rønde
Email:
[email protected]
Tel. +4520332999
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0019.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 11 -- [ Fra borger ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Miljø- og fødevareministeriet ([email protected])
Annette Kyneb ([email protected])
Indsigelse mod det planlagte vildsvinehegnet langs den dansk/tyske grænse - sagsnummer 2018-2437
05-04-2018 09:00:01
Miljø-og Fødevarerministeriet
Jeg skal hermed på det kraftigste protestere mod opsætning af vildsvinehegnet, fordi det vil være i strid med de
internationale og nationale forpligtelser vi har i forhold til fredede dyrs frie bevægelighed og beskyttelse af disse
fredede dyr i henhold til EUs habitatsregler.Det foreslåede hegn vil berøre fredede områder på en ødelæggende
måde.
Så vil jeg endvidere protestere mod, at ministeren har sagt at hegnet er
midlertidigt.
Det står ingen steder i lovforslaget at hegnet skal være midlertidigt!
Jeg vil gerne have jeres bekræftelse på at min indsigelse er modtaget.Jeg går samtidig ud fra, at jeg senere får et
svar fra jer med en begrundelse, således som forvaltningsloven kræver.
Vh
Annette Kyneb
Rampen 4
8240 Risskov
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0020.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 12 -- [ Fra Dyrenes Beskyttelse ] --
Til:
Miljø- og Fødevareministeriet
Att:
[email protected]
[email protected]
cc. [email protected]
5. april 2018
D18-295598
Dyrenes Beskyttelses svar på høring over udkast til lov om
projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske
landegrænse
Journalnummer 2018-34-30-00104
Baggrund
Et lovforslag, som bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at projektere og meddele tilladelse
til anlæg af et hegn langs den dansk-tyske landegrænse som værn mod, at vildsvin kommer til
Danmark fra Nordtyskland, er sendt i høring. Hegnets formål er at forhindre indvandring af
vildsvin til Danmark som et forsøg på at reducere risikoen for at få Afrikansk Svinepest til landet.
Generelle bemærkninger
Helt overordnet mener Dyrenes Beskyttelse, at det foreslåede vildsvinehegn er en usædvanligt
dårlig idé.
Et sådant hegn vil have en negativ effekt på mange arter af vilde dyr – ikke bare vildsvin – af en
lang række årsager, som vi kommer ind på nedenfor. Endvidere vil hegnet kunne koste
menneskeliv og endelig er det alligevel ikke effektivt ifht. til dets erklærede formål.
Specifikke bemærkninger
Vildtets fri bevægelighed
Det foreslåede hegn vil ikke bare være en hindring for vildsvins frie bevægelighed hen over den
dansk-tyske grænse. Det vil være en hindring for alle store og mellemstore pattedyrs fri
bevægelighed hen over grænsen. Dette vil have negative konsekvenser for genudveksling og
dermed for genetisk variation og sundhed i de berørte bestande. Effekten vil formentlig være
størst på den danske side af grænsen, da hegnet til dels (afhængigt af hvor effektivt det i praksis
Dyrenes Beskyttelse
Buddingevej 308
2860 Søborg
Tlf. +45 3328 7000
[email protected]
dyrenesbeskyttelse.dk
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0021.png
holder dyr ude af Danmark) vil isolere de danske bestande af store og mellemstore pattedyrarter
fra de mellemeuropæiske bestande.
Denne effekt vil kunne få stor lokal betydning, hvor danske naturområder afskæres fra tilsvarende
naturområder på den tyske side af grænsen. Eksempelvis vil Frøslev Moses naturværdi reduceres
når hegnet forhindrer store og mellemstore pattedyr i mosen i frit at bruge Fröslev-Jardelunder
Moor på den anden side af grænsen.
Kollisionsrisiko for fugle
Især i den vestlige ende af det planlagte hegn, hvor det løber over flade engområder og ud på
selve vadefladerne, vil opførelsen resultere i en kollisionsrisiko for fugle. Ude på de flade områder
flyver både enkeltindivider og flokke af fugle meget ofte helt lavt. Da disse fugle primært har
øjnene placeret på siden af hovedet og i øvrigt orienterer sig efter landskabets generelle struktur
og ikke så meget ved at kigge ligeud, så fører opførelsen af strukturer i deres normale flyvehøjder
til kollisioner. Denne risiko stiger selvsagt ved at hegnet løber kontinuert over 50 meter vadeflade.
Forhøjet påkørselsrisiko ved grænseovergangene
Hegnet vil betyde at ikke bare vildsvin men også hjortevildt i området vil bevæge sig langs hegnet.
Hegnet vil derfor overordnet lede dyrene i to retninger: Mod øst eller vest langs hegnet. Dette
betyder en stigning i antallet af vildt-krydsninger ved de omkring 20 grænseovergange med
vejtrafik. Områderne på hver side af en grænseovergang samt i selve overgangen vil blive
hotspots for vildt-krydsninger. At lade hegnet løbe lidt væk fra overgangen på hver side vil blot
flytte dette hotspot en tilsvarende afstand væk fra overgangen.
En påkørsel af vildt i rådyrstørrelse og op er en alvorlig sag – ikke bare for det påkørte dyr, men
også for menneskene i det køretøj, der rammer dyret. Hegnet vil på denne måde medføre en
stigning i lidelser for dyrene, da flere vil blive påkørt. Det vil samtidig medføre øgede
omkostninger i form af skader på køretøjer og i sidste ende en risiko for en omkostning i form af
personskader og tab af menneskeliv.
Risikoen for sådanne påkørsler kan reduceres ved en betragtelig nedsættelse af
hastighedsbegrænsningerne i grænseovergangene.
Hegnet vil ikke være effektivt i opfyldelsen af dets erklærede formål
Hegnet vil reducere vildtets fri bevægelighed – ikke forhindre vildsvin i at krydse grænsen.
Vildsvin vil have mange muligheder for at slippe over grænsen. De kan omgå hegnet ved
Vadehavets mudderflader, de kan krydse grænsen via grænseovergangene, de kan gå igennem
haver og lignende, hvor der er manglende hegn pga. bymæssig bebyggelse og endelig kan de
svømme over Flensborg Fjord.
2
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0022.png
Andre smitteveje indebærer større risiko
Afrikansk svinepestvirus er levedygtig i måneder og smitter ikke blot ved kontakt mellem
individer. Det smitter også ved kontakt med blod, væv og afføring fra smittede dyr – herunder ved
kontakt med utilstrækkeligt opvarmede svinekødsprodukter. Virus kan således overleve i lang tid i
rester af blod, afføring etc. på lastbiler, redskaber, tøj, fodtøj. Vognmænd, jægere og andre, der
har besøgt områder med udbrud af svinepest, er derfor potentielle transportører af virus. Der er
derfor ikke så stor sandsynlighed for at virus kommer til Danmark med inficerede vildsvin, som for
at virus kommer ad anden vej (dvs. menneske-båret).
Indstilling
Samlet set vil vildsvinehegnet være til stor gene for de vilde dyr både i grænseområderne men
også via afledte effekter længere op i Jylland, samtidig med at det ikke er videre effektivt i
opfyldelsen af det erklærede formål med at opføre det.
Dyrenes Beskyttelse vil derfor indtrængende opfordre til, at udkastet til lov om anlæggelse af et
vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse forkastes og at planerne om at opføre et sådant
hegn skrinlægges.
I stedet bør der være fokus på andre metoder til at forhindre smittespredning, herunder
mulighederne for udvikling af en vaccine.
Med venlig hilsen
Britta Riis, direktør
Michael Carlsen, projektleder
3
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0023.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 13 -- [ Fra Naturbeskyttelse.dk ] --
Til Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
Sagsnummer:
2018-34- 30-00104.
4. april 2018
Høringsvar til udkast til lov om projektering og anlæg af et
vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse.
Regeringen ønsker at etablere et hegn langs hele den tyske grænse for at hindre vildsvin i
at komme ind i landet. Udover at hegnet er problematisk i forhold til en række nationale
og internationale beskyttelser, og antageligvis direkte i strid med dem, så kan hegnet ikke
kun isoleres til et spørgsmål om lovgivning.
Det er vores opfattelse, at skal hegnet holde vildsvin ude effektivt, vil det få en markant
negativ indflydelse på en række arter lokalt, men også på arter, der i et europæisk
perspektiv vandrer på tværs af landegrænser.
Som det fremgår af artiklen her, så er hegn internationalt ved at udvikle sig til en alvorlig
trussel mod vilde arter. (se bilag og link)
”Danske forskere forsøger at bremse »gigantisk tragedie« i Afrika”
https://videnskab.dk/naturvidenskab/danske-forskere-forsoeger-at-bremse-gigantisk-
tragedie-i-afrika
I Danmark har vi ikke
gnuer, zebraer, elefanter, løver og giraffer, men vi har andre arter,
der udover vildsvinet også vil blive påvirket af hegnet.
Hvis Danmark etablerer hegnet for at hindre vilde arters frie bevægelighed, så vil vi ikke
kunne argumentere for, at andre lande ikke også gør det samme, eks. de afrikanske. Det,
vi gør lokalt, kan altså få alvorlige konsekvenser internationalt, og svække arbejdet med,
at stoppe tabet af biodiversitet lokalt, nationalt og globalt.
Arter kender ikke til landegrænser og matrikelskel. Danmark bør, i stedet for at hegne
vilde arter ude, argumentere for, at det bliver et grundlæggende internationalt princip, at
natur og arter sikres på tværs af landegrænser, også mod kortsigtede privatøkonomiske
og politiske interesser.
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
Derudover
er
det
Naturbeskyttelse.dks
klare opfattelse, at hegnet på ingen måde vil
hindre
en eventuel spredning af svinepest. Det er veldokumenteret,
at spredningen er
forårsaget af mennesker.
Et menneskabt problem
bør ikke føre til,
at vi skader naturen og
de vilde arter i den yderligere.
Vi vil på den baggrund kraftigt opfodre til, at hegnet
ikke etableres.
Med venlig hilsen
Peder Størup
Naturbeskyttelse.dk
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0025.png
Bilag:
Videnskab.dk
25 januar 2017
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0026.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0027.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0028.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0029.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0030.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0031.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0032.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0033.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0034.png
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0035.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 14 -- [ Fra L&F ] --
Dato
Side
5. april 2018
1 af 2
Til Miljø- og Fødevareministeriet
Sendt via mail til
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
Svar vedr. høring over udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den
dansk-tyske landegrænse og udkast til ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og
lov om foderstoffer (strafskærpelse som led i indsatsen mod afrikansk svinepest)
Spredningen af afrikansk svinepest fra Rusland til Baltikum og Østeuropa udgør en meget alvorlig
trussel mod den danske og den europæiske griseproduktion, der kan få meget vidtrækkende
samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Landbrug & Fødevarer støtter entydigt de 12
initiativer Regeringen og Dansk Folkeparti har fremlagt, med henblik på at mindske risikoen for et
udbrud af afrikansk svinepest i Danmark. Der skal lyde en stor ros til Regeringen og Dansk
Folkeparti for at udvise rettidig omhu, og sætte fokus på det forebyggende arbejde for at undgå
udbrud af afrikansk svinepest i Danmark.
Landbrug & Fødevarer finder det fuldstændig afgørende at arbejde på ethvert tænkeligt spor, der
kan minimere risikoen for et udbrud af afrikansk svinepest i Danmark. Et udbrud af sygdommen på
dansk jord, vil lukke hele den danske eksport af grisekød til lande udenfor EU. 85 procent af den
danske griseproduktion går til eksport, og mere end 120 lande importerer dansk gris. I alt skaber
griseproduktionen beskæftigelse til mere end 33.000 personer i Danmark og leverer et årligt bidrag
til BNP på 18-19 mia. kroner.
Et udbrud af afrikansk svinepest i Danmark vil ramme ekstremt hårdt. Som det fremgår at
bemærkningerne til lovforslaget til ændring af lov om hold af dyr, lov om fødevarer og lov om
foderstoffer har DTU vurderet, at det kan koste 2-4 mia. i tabt eksport ved ét enkelt udbrud på
dansk jord. Dertil kommer, at der kan gå lang tid, før alle lande igen åbner op for dansk grisekød,
og i mellemtiden er der en risiko for at Danmark mister betydelige markedsandele, som har taget
mange år at opbygge. Der vil være meget store tab for erhvervet med mærkbare konsekvenser for
landets samlede økonomi.
En bestand af vildsvin i Danmark øger risikoen for, at der kan komme sygdomsudbrud i Danmark.
Dertil kommer, at en vildsvinebestand i Danmark vil gøre det betydeligt mere vanskeligt at udrydde
sygdommen. Det vil betyde, at eksportmarkederne forbliver lukket med eskalerende negative
samfundsøkonomiske konsekvenser til følge. Hvis sygdommen etablerer sig i Danmark, vil det
tilmed have langt mere vidtrækkende konsekvenser end et enkeltstående udbrud.
Med det nuværende trusselsbillede er det ikke forsvarligt at have en vildsvinebestand i Danmark.
Landbrug & Fødevarer støtter derfor entydigt, at der opføres et vildthegn ved den dansk-tyske
landegrænse.
Indsatsen mod vildsvin kan ikke stå alene. Det er lige så vigtigt at gennemføre de øvrige initiativer,
der kan miniminere risikoen for overhovedet at bringe smitten til Danmark. For at smitten kan
komme ind i landet, kræver det, at den bliver bragt ind i landet, fx i form af inficerede fødevarer eller
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0036.png
Side 2 af 2
en beskidt lastbil. Erhvervet har allerede selv taget ansvar og indført obligatorisk vask og
desinficering af dyretransporter ved den danske grænse, for de dyretransporter der har været
udlandet. Øget kontrol og skærpet sanktionering vil være med til at styrke den indsats.
Der bør være fokus på forebyggende foranstaltninger. Landbrug & Fødevarer ser derfor positivt på,
at der lægges op til skærpet sanktionering for overtrædelse af regler, der beskytter mod
introduktion af afrikansk svinepest.
Landbrug & Fødevarer har ikke specifikke bemærkninger til lovforslagene, men det bemærkes, at
der naturligvis bør tages hensyn til gældende lovgivning om miljø- og naturbeskyttelse, ligesom det
er en forudsætning, at berørte lodsejere inddrages i opførelsen af hegnet i passende omfang.
Med venlig hilsen
Flemming Nør-Pedersen
Direktør
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0037.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 15 -- [ Fra Tønder Kommune ] --
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
Slotsholmgade 12
1216 København K
Sendt pr. E-mail til
[email protected]
Team Plan, Byg og Trafik
Direkte tlf.: +45 74 92 92 76
Mail:
[email protected]
Sags id.:
01.00.00-K04-1-18
05-04-2018
Høringssvar vedrørende sag 2018-2437
Tønder Kommune har den 22. marts 2018 kl. 13:48 modtaget høringsbrevet vedrørende
Ud-
kast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse.
Eventuelle høringssvar ønsker Miljø- og Fødevareministeriet at modtage inden den 5. april
2018 kl. 12:00.
I praksis betyder ovenstående, at Tønder Kommune - på grund af påsken - blot havde 6 ar-
bejdsdage til at kommentere det fremsendte lovforslag. Derudover falder høringsperioden i en
klassisk ferieperiode. Et forhold, der anses som uacceptabelt, da der hverken er tale om en hø-
ringsperiode på mindst 14 dage eller en ’passende frist for høringer’.
Tønder Kommune har dog umiddelbart følgende kommentarer til
Udkast til lov om projektering
og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse.
Naturforhold
Der er ikke taget stilling til samtlige dyr, der er indeholdt på Habitatdirektivets bilag II og bilag
IV. Eksempelvis er der ikke taget stilling til konsekvenserne for bilag II- og IV-arten
ulv
og
dens mulighed for migration.
Vedligeholdelse
Af bemærkningerne til lovforslaget, kapitel 4, fremgår, at der til og med 2022 er afsat løbende
årlige udgifter på 4-5 mio. kr. til vedligehold af hegnet. Hvad vil der ske efter 2022 og hvem
skal udføre den fysiske vedligeholdelse af hegnet?
Vandløbsloven, Overenskomsten fra 1922 og Lov om fremskudt dige for Tønder Marsk
Ved gennemgang af udkastet til loven forstår kommunen, at Miljø- og Fødevareministeren va-
retager de afvandingsmæssige hensyn og de øvrige hensyn efter Vandløbsloven, for så vidt
angår hegnsarealerne. Vi forstår også, at Ministeren i den forbindelse kan tilsidesætte lovens
bestemmelser, herunder forbudsbestemmelser. Endelig forstår vi, at Ministerens varetagelse
af hensynene vil ske under forbehold af, at bestemmelserne i Overenskomsten mellem
Danmark og Tyskland fra 1922 bliver overholdt.
Efter gennemgang af bemærkningerne til lovforslaget skal Tønder Kommune, som supplement
til bemærkningernes resumé af loven og overenskomsten, understrege, at kommunen lægger
til grund, at Ministeren ved udøvelsen af sine beføjelser sikrer, at hegnets placering er forene-
TØNDER KOMMUNE · Wegners Plads 2 · 6270 Tønder · Tlf. 74 92 92 92 · E-mail
[email protected]
·
www.toender.dk
Åbningstider: Mandag-onsdag kl. 10-15 • Torsdag kl. 10-18 • Fredag kl. 10-13
Telefontider: Mandag-onsdag kl. 9-15 • Torsdag kl. 9-17 • Fredag kl. 9-13
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0038.png
ligt med de rettigheder og pligter, som påhviler lodsejere og bredejere såvel som Tønder
Kommune.
Rettigheder og pligter udgøres af - ud over de generelle bestemmelser i Vandløbsloven og
Overenskomsten fra 1922 - fastsat i regulativerne for vandløbene, der er vedtaget i henhold til
Vandløbsloven og Overenskomsten fra 1922. Rettighederne og pligterne vedrører særligt grø-
deskæring, opgravning, bortskaffelse af grøde og fyld, græsklipning på ådiger, reparationsar-
bejder og lignende, og er af væsentlig betydning for hensynet til de afvandingsmæssige for-
hold og sikkerhed mod oversvømmelse.
Tønder Kommune lægger derudover til grund, at der - ved Ministerens tilladelse til anlæg af
vildsvinehegnet - stilles passende vilkår, der sikrer, at den fremtidige drift og vedligeholdelse
af hegnet sker i overensstemmelse med hensynet til vandløbene og ådigerne.
Tønder Kommune foreslår i den forbindelse, at der - på Miljø- og Fødevareministeriets foran-
ledning - tages initiativ til en fælles og detaljeret gennemgang af placering og indretning af
hegnet, herunder de nødvendige foranstaltninger til sikring af hensynet til drift og vedligehol-
delse af vandløb og ådiger.
Tønder Kommune skal endvidere gøre opmærksom på de forpligtelser, der påhviler kommunen
i tilknytning til Lov om fremskudt dige for Tønder Marsk, hvor ovenstående forhold tilsvarende
gør sig gældende.
Lov om beskyttelse af de ydre koge i Tøndermarsken
Tøndermarsklovens forbud mod hegning gælder - som det også er anført i lovbemærkningerne
til udkastet til en lov om vildsvinehegn - ikke for hegn langs landegrænsen. Det skal i den for-
bindelse bemærkes, at Tønder Kommune, som myndighed for Tøndermarskloven, normalt for-
tolker lovens hegnsbestemmelser som gældende for ”sædvanlige hegn”.
Idet Tønder kommune lægger til grund, at vildsvinehegnet vil få en karakter, så det må beteg-
nes som et ”usædvanligt hegn”, vil kommunen lægge vægt på, at Miljø- og Fødevareministe-
ren i sin tilladelse til anlæg af hegnet begrunder nødvendigheden af at tilsidesætte Tønder-
marsklovens generelle forbud mod opførelse af faste konstruktioner og anlæg (lovens § 10).
Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM), LBK nr. 448 af 10/05/2017
Af bemærkningerne til lovforslaget, kapitel 3, fremgår, at
”Et projekt, der omfatter opsættel-
sen af et vildsvinehegn, er ikke i sig selv omfattet af miljøvurderingslovens regler om miljøvur-
dering af konkrete projekter (VVM).”
Og videre er det formuleret i afsnit 8.4, at
”Det er vurde-
ringen, at opsætning af hegn ikke er en aktivitet omfattet af Espoo-konventionen.”
Tønder Kommune er ikke enig i denne betragtning. Projektet er ikke omfattet af bekendtgørel-
sens bilag 1 eller bilag 2, men af bestemmelserne i § 38 samt bestemmelserne, der er formu-
leret i Bekendtgørelse af konventionen af 25. februar 1991 om vurdering af virkningerne på
miljøet på tværs af landegrænserne, Espoo-konventionen (BKI nr. 71 af 04/11/1999).
Tønder Kommune blev af Miljøstyrelsen i 2016 pålagt at gennemføre en Espoo-proces i forbin-
delse med opstillingen af seks vindmøller nær den dansk-tyske landegrænse. Et projekt med
en visuel og geografisk marginal indflydelse på vores tyske naboer. Etableringen af et vildsvi-
nehegn langs den komplette landfaste landegrænse til Tyskland, har - efter kommunens opfat-
telse - en klar og væsentlig indvirkning på miljøet i en anden stat, der udløser en egentlig
Espoo-proces samt ligeledes berører § 38 i LBK nr. 448 af 10/05/2017.
2
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
Afslutningsvist anmoder Tønder Kommune om, at de ovenfor nævnte forhold tages til efterret-
ning, og ser frem til at hegnets endelige placering fastlægges i en tæt dialog med kommunen.
Venlig hilsen
Jan Daniel Fandrey
Byplanlægger
3
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0040.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 16 -- [ Fra Aabenraa Kommune ] --
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
[email protected]
Natur & GIS
Skelbækvej 2
6200 Aabenraa
Tlf.: 7376 7676
Dato: 5. april 2018
Sagsnr.: 18/10810
Kontakt: Tine Fricke
Direkte tlf.: 7376 7785
E-mail: [email protected]
Høringssvar vedr. udkast til forslag om lov om projektering og anlæg af et
vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse
Med henvisning til ministeriets brev af 22. marts d.å., sagsnummer 2018-2437,
fremsendes hermed Aabenraa Kommunes bemærkninger til udkast til lovforslag vedr.
projektering og anlæg af vildsvinehegn langs den dansk-tyske grænse.
Aabenraa Kommune har stor forståelse for ønsket om at forhindre udbredelsen af
svinepest.
Kommunen finder imidlertid, at der er tale om et meget vidtgående projekt.
Helt konkret er det nødvendigt at opretholde mulighed for tilsyn med og
vedligeholdelse af grænsevandløbene, som finder sted i fællesskab på tværs af
grænsen. Der er her behov for at sikre uhindret adgang til fods og med køretøjer
inden for en afstand af ca. 8 m fra vandløbenes kronekant.
Projektet vil imidlertid ikke alene påvirke natur, vandløb og landskab, men vil også
have indflydelse på befolkningens muligheder for fri færdsel på tværs af grænsen og
derved udgøre en såvel fysisk som psykologisk barriere.
Der er dermed en risiko for at påvirke mulighederne for et smidigt dansk-tysk
samarbejde, som kommunen lægger stor vægt på.
Kommunen skal derfor opfordre til, at de nævnte forhold tages i betragtning, og at
den konkrete placering af hegnet fastlægges i tæt dialog med kommunen.
Venlig hilsen
Tine Fricke
Teamleder
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0041.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 17 -- [ Fra Danmarks Jægerforbund ] --
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
Koncern jura
Att.: [email protected]
Danmarks Jægerforbund
Molsvej 34
8410 Rønde
Tlf. + 45 88 88 75 00
[email protected]
CRV-nr. 15 79 61 46
5.
dato 2016
xx
april 2018
Vedr. høring over udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn
langs den dansk-tyske landegrænse og udkast til ændring af lov om hold af dyr,
lov om fødevarer og lov om foderstoffer sagsnummer 20182437
Danmarks Jægerforbund har den 22. marts 2018 modtaget jeres notat vedr. høring
over udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-
tyske grænse med høringsfrist i dag den 5. april 2018.
Fra Jægerforbundets side vil vi indledningsvist gøre opmærksom på, at vi anser det
for yderst uheldigt, at et så grundlæggende indgreb i den danske natur med så stor
betydning for vildtets frie bevægelighed og dermed for jagten i området sket med
så kort tidsfrist. Vi forbeholder os derfor ret til efterfølgende at komme med
bemærkninger.
Fra Jægerforbundets side ønsker vi generelt en vild bestand af vildsvin i den
danske natur. Jægerforbundets Natursyn fastslår, at naturligt hjemmehørende
arter, som har været udryddet, og som selv finder tilbage, skal have lov til at være
her
det gælder også for vildsvinet. Vi er helt ekstraordinært gået på kompromis
med dette natursyn, under hensyn til de mange arbejdspladser og de
eksportindtægter, som er på spil for det danske samfund. Vi har derfor taget
udmeldingen om hegnet til efterretning og vil fortsat bistå med reduktionen af
vildsvin, som tidligere udmeldt.
Vi ser dog en lang række problematikker forbundet med at rejse og vedligeholde et
hegn, og med vores kendskab til vildsvin, vil effekten forventeligt være begrænset.
Men vi har ikke - med den tid, der har været til rådighed - haft mulighed for at
uddybe dette yderligere.
Vi betragter
som ministeren også udtrykte - hegnet som værende en midlertidig
løsning. Der ud over kan vi konstatere, at den endelige projektering af hegnet ikke
er tilendebragt, og i den kommende proces ser vi det som en selvfølge, at vi
endeligt involveres i den endelige placering og udformning af hegnet.
Venlig hilsen
Danmarks Jægerforbund
Claus Lind Christensen
Formand
Direkte tlf. + 45
27 80 28 55
E-mail
[email protected]
1
L 228 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringsvar, fra miljø- og fødevareministeren
1886294_0042.png
-- AKT 3551119 -- BILAG 18 -- [ Fra DCE, Aarhus Universitet ] --
AARHUS
UNIVERSITET
DCE – NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
Bemærkninger til udkast til lov om projektering og anlæg af et vildsvine-
hegn langs den dansk-tyske landegrænse
Sagsnummer 2018-2437
Miljø- og Fødevareministeriet har den 23. marts 2018 fremsendt udkast til lov om
projektering og anlæg af et vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse (Sags-
nummer 2018-2437) i høring hos DCE, Aarhus Universitet.
DCE har ikke været involveret i udarbejdelse af materiale, som danner grundlag for
lovudkastet, men har læst det fremsendte materiale igennem og har følgende kom-
mentarer:
Hegn, der begrænser vildsvinets bevægelighed, må også forventes at have en effekt på
den naturlige spredning af den øvrige flora og fauna. Derudover kan der være en ef-
fekt af anlæggelsen af hegnet igennem naturområder, herunder Natura 2000 områ-
derne Vadehavet, Frøslev Mose og Sønder Ådal (101, 97 og 89).
Det fremgår ikke af det fremsendte materiale, om der er foretaget en vurdering af,
hvilke konsekvenser etablering af hegnet vil have for vildsvin, andre vilde dyr og na-
turtyper, herunder arter og naturtyper på EU’s Habitatdirektiv, og da hegnets nær-
mere udformning (bortset fra tråd og nedgravning) ikke er nærmere angivet i hø-
ringsmaterialet, kan vi ikke ud fra det foreliggende vurdere konsekvensen.
DCE står gerne til rådighed i forhold til en mere specifik konsekvensvurdering.
DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi
Susanne Boutrup
Chefkonsulent
Dato: 11. april 2018
Direkte tlf.: 87158794
E-mail: [email protected]
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/1
Med venlig hilsen
Aksel Bo Madsen
Sektionsleder, seniorforsker
DCE - Nationalt Center for Miljø
og Energi
Aarhus Universitet
Vejlsøvej 25
Postboks 358
8600 Silkeborg
Tlf.: 8715 5000
Fax: 87152068
E-mail: [email protected]
http://dce.au.dk