Tak for det, formand.
Og tak for de venlige bemærkninger fra mine kolleger.
Først vil jeg gerne takke ordførerne for indlæggene, og jeg kan konstatere, at der heldigvis er et nogenlunde bredt flertal for lovforslaget.
Lovforslaget er, som det er blevet nævnt af flere, en samlet pakke af tiltag mod afrikansk svinepest.
Det er en del af den aftale om en styrket indsats mod afrikansk svinepest, som regeringen og Dansk Folkeparti indgik i marts 2018.
Afrikansk svinepest er en alvorlig og smitsom virussygdom.
Den rammer alle racer af svin, og den har en høj dødelighed.
Der er ikke nogen vaccine mod afrikansk svinepest, men til gengæld rammer den altså kun svin og ikke mennesker eller andre dyrearter.
Afrikansk svinepest har aldrig været konstateret i Danmark, men sygdommen har siden 2014 spredt sig til flere EU-lande.
I dag findes sygdommen i Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet, Rumænien og Italien.
Senest er sygdommen så konstateret i Ungarn i sidste uge.
Ved et udbrud af afrikansk svinepest i Danmark vil al eksport til tredjelande lukke ned.
I 2016 eksporterede Danmark for i alt 11 mia.
kr.
til lande uden for EU.
Vi står derfor over for et betydeligt økonomisk tab, hvis der kommer afrikansk svinepest til Danmark, ikke bare for erhvervet, men for samfundet som helhed, og således som den socialdemokratiske ordfører gjorde opmærksom på, er det altså noget, som vil ramme mange faggrupper meget alvorligt, hvis vi mister den her indtægt i en længere periode.
Derfor er regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at der skal handles nu, hvis Danmark fortsat skal holdes fri for afrikansk svinepest, og derfor igangsætter vi den her indsats, som skal styrke det forebyggende arbejde, for at forhindre afrikansk svinepest i at komme til Danmark.
Vildsvin er en af de primære årsager til spredning af afrikansk svinepest i et område.
I Ungarn er det et vildsvin, som er fundet, med afrikansk svinepest.
Derfor er vi i regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at de vildsvin, der findes i den danske natur, skal udryddes.
Det er vi nødt til at gøre af hensyn til den risiko, som et udbrud medfører.
Indsatsen for at udrydde vildsvin består af en række initiativer, hvoraf de to lovforslag, vi kommer til at behandle i dag – først det her og siden et andet – er to elementer.
Jægerne har herudover fået lov til at jage vildsvin hele døgnet, og der gennemføres en intensiveret indsats for at bekæmpe vildsvin på statens arealer i Sønderjylland.
Den her indsats er selvfølgelig forgæves, hvis der hele tiden kommer nye forsyninger til fjendes tropper i form af vildsvin fra Nordtyskland.
Nordtyskland har nemlig en stor vildsvinebestand, som er vokset kraftigt i de senere år, og derfor skal der altså nu opsættes et vildsvinehegn langs den dansk-tyske landegrænse, som vil minimere antallet af vildsvin, der kommer til Danmark fra Nordtyskland.
Lovforslaget her giver miljø- og fødevareministeren hjemmel til at meddele tilladelse til vildsvinehegn, og samtidig giver den hjemmel til at ekspropriere de arealer, hvor hegnet skal placeres.
Lodsejerne vil naturligvis få erstatning for at skulle tåle et sådant hegn på deres ejendom.
Inden opførelsen af hegnet vil dets konsekvenser for dyr og natur selvfølgelig blive vurderet.
Hegnet vil blive placeret, så det er mindst muligt generende for både dyr, natur og mennesker.
Men det kan ikke afvises, at hegnet kan komme til at påvirke biodiversiteten i en periode, fordi der er nogle dyr, som, indtil vi får udbedret det, ikke har mulighed for at passere hegnet, og vi skal leve op til vores internationale forpligtelser på natur- og miljøområdet, når vi sætter det her hegn op.
Der vil blive taget hensyn til de arter, som er omfattet af EU-reguleringen på naturområdet.
Det er en pris, som regeringen og Dansk Folkeparti er villige til at betale for at sikre den milliardeksport og de mange arbejdspladser, som er forbundet med det her.
Hegnet er en midlertidig foranstaltning, som skal nedtages, hvis afrikansk svinepest kommer under kontrol i Europa, hvilket vi jo sådan set alle sammen håber på.
Den nationale indsats kan ikke og kommer ikke til at stå alene.
Regeringen arbejder derfor også på at styrke den fælleseuropæiske indsats for at udrydde afrikansk svinepest.
Konkret har min forgænger på posten her på et rådsmøde den 16.
april 2018 opfordret til, at der nedsættes en international ekspertgruppe til at udarbejde en udvidet plan for, hvordan afrikansk svinepest kan bekæmpes og udryddes i EU.
Det har vi i den grad en fælles interesse i.
Der var på mødet bred opbakning fra de andre medlemsstater til yderligere fælleseuropæiske initiativer.
Konkret vil det være Naturstyrelsen, som er bygherre på projektet, og det vil være Naturstyrelsen, som skal indsende en ansøgning om anlægstilladelse.
Selve opgaven bliver sendt i EU-udbud, og vi forventer, at opsætningen af hegnet kan starte til efteråret i år.
Ekspropriationsprocessen gennemføres af indehaveren af den flotte titel Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland , på samme måde som det sker ved større infrastrukturprojekter.
Det er samtidig vigtigt for mig at understrege, for det har været nævnt nu et par gange i løbet af debatten, at regeringen ønsker fri bevægelighed i EU, og vildsvinehegnet vil ikke udgøre nogen form for grænsekontrol for andre end vildsvin.
Som nævnt vil man fortsat frit kunne passere ved både de officielle grænseovergange og de øvrige passager, hvor man i dag kan passere grænsen.
Og uanset om man er kommet til Danmark ved at kravle over hegnet eller ved at gå over en mark eller ved at bruge en grænseovergang – og jeg vil anbefale det sidste – er det nøjagtig de samme regler, der gælder, i forhold til udlændingelovgivningen.
Så regeringen og Dansk Folkeparti og – lyder det til – også Socialdemokratiet vil ikke løbe nogen risiko, når det gælder om at beskytte den danske produktion og eksport af svin.
Derfor handler vi med rettidig omhu.
Vi gennemfører en bred indsats, hvor vildsvinehegnet altså indgår som et væsentligt element.
Med de ord ser jeg frem til udvalgsbehandlingen af lovforslaget.
Jeg takker for debatten og takker for ordet.