Skatteudvalget 2017-18
L 227 Bilag 1
Offentligt
1886888_0001.png
-- AKT 160153 -- BILAG 1 -- [ Advokatsamfundet - høringssvar ] --
Advokatrådet
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 19. marts 2018
SAGSNR.: 2018 - 627
ID NR.: 515262
[email protected]
Høring - over forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven
(Højere skattefradrag for udgifter til forsøg- og forskningsvirksomhed)
Ved e-mail af 23. februar 2018 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0002.png
-- AKT 160153 -- BILAG 2 -- [ Dansk byggeri - Høringssvar-FoUfradrag-mar18 ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
23. marts 2018
J-nr.: 2017-2552
Høring vedr. lovforslag om højere fradrag for forskning og udvikling (FoU)
Dansk Byggeri takker for muligheden for at afgive svar i ovenstående høring.
Dansk Byggeri støtter det gradvis højere fradrag for forsknings-, forsøgs- og udviklingsudgif-
ter – samt naturligvis også, at initiativet fremrykkes til 2018.
Vi finder det fornuftigt, at lovforslaget baseres på den eksisterende afgrænsning af fradrags-
berettigede udgifter.
Dermed samtidig sagt, at det er fint, der ikke fx indbygges en række nye værnsregler.
Vi noterer os, at det naturligvis påhviler virksomhederne selv regnskabsmæssigt at udsondre
udgifter til forsøgs-, forsknings- og udviklingsaktivitet.
Men her påhviler der så omvendt både lovgivere, myndigheder og organisationer - herunder
Dansk Byggeri – en stor informations- og oplysningsindsats, så effekten af tiltaget kan spre-
des ud til det brede erhvervsliv og ikke kun de allermest forskningstunge virksomheder in-
denfor fx medicinalindustrien.
Hvad finansieringen angår, så hæfter vi os positivt ved, at der indregnes (begrænsede) dy-
namiske effekter blandt andet via hævet produktivitet, lønninger og arbejdsudbud.
Dansk Byggeri har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Dansk Byggeri
Bo Sandberg
Cheføkonom
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 00 00
CVR-nr.:26 91 11 25
www.danskbyggeri.dk
[email protected]
Jyske Bank:
5032 - 0001028719
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0003.png
-- AKT 160153 -- BILAG 3 -- [ Dansk Erhverv - FU-fradrag ] --
Skatteministeriet
Att.: Katrine Bredsdorff Bargisen
Nicolai Eigtveds Gade 28
1412 København K
22. marts 2018
Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
Dansk Erhverv har den 23. februar 2018 modtaget et lovforslag om ændring af afskrivningsloven
og ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed) i høring.
Med lovforslaget udmønter man en del af aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer, som er
indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
Dansk Erhverv vil gerne rose, at man har indgået en aftale om at forøge fradraget for forsknings-
udgifter, en aftale som sikrer, at danske virksomheder har mulighed for at udvikle sig og udnytte
nye innovative løsninger. Dansk Erhverv vil samtidig også rose, at et bredt flertal af partierne i
Folketinget – udover de ovennævnte tillige Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti – har be-
sluttet at fremrykke dele af aftalen, således at fradraget allerede øges fra indkomståret 2018.
Lovforslaget må desuden fremhæves for at være enkelt og bygge på de eksisterende regler og defi-
nitioner, hvilket gør det let for virksomhederne at administrere.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
[email protected]
JAR
Side 1/1
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0004.png
-- AKT 160153 -- BILAG 4 -- [ DI høringssvar - lovudkast om højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forsknin… --
23. marts 2018
JCB/SUHB
DI-2018-02757
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
Høringssvar - lovudkast om højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed
Ved brev af 23. februar 2018 har Skatteministeriet sendt ovennævnte udkast til lov-
forslag i høring, jf. j.nr. 2017-2552.
DI kvitterer for forslaget, som demonstrerer det politiske fokus på at sikre, at den danske
selskabsbeskatning understøtter forskning, udvikling og innovation. DI vil især kvittere
for, at den politiske aftale om et forhøjet FoU-fradrag med nærværende lovforslag er søgt
udmøntet på den administrativt mest hensigtsmæssige måde.
DI finder det afgørende med et fortsat politisk fokus på at sikre en konkurrencedygtig
selskabsbeskatning i forhold til alternative investeringslande. Over de seneste tre årtier
har skiftende politiske flertal løbende sænket selskabsskattesatsen i takt med udviklin-
gen i landene omkring os. Det er afgørende for Danmark, at både inden- og udenlandske
virksomheder og investorer har tiltro til, at Danmark også fremover vil sikre, at investe-
ringsvilkårene her kan matche landene omkring os.
Med venlig hilsen
Jacob Bræstrup
Skattepolitisk chef
*SAG*
*SAGDI-2018-02757*
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0005.png
-- AKT 160153 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar_DVCA - Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirkso… --
Høringssvar
19. marts 2018
Høringssvar vedr. Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Højere
skattefradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed)
Lovforslaget har afsæt i den Erhvervs- og Iværksætterpakke, som regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) indgik med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre den 12.
november 2017 og udmønter forslag V.1 i aftalen.
DVCAs bemærkninger
Indledningsvis vil DVCA benytte lejligheden til rose initiativerne i Erhvervs- og Iværksætterpakken,
der blandt andet har til formål at gøre det mere attraktivt at investere i nystartede selskaber. Vi er
fuldstændig enige med regeringens grundholdning, som også kom til udtryk i indledningsafsnittet til
aftaleteksten af 12. november:
”Fundamentet for nye erhvervssucceser er iværksættere, der har visionen, evnerne og gå på - modet, der skal
til for at skabe en virksomhed. Ofte kan det være vanskeligt for nye, mindre virksomheder at rejse kapital –
særligt fordi de ikke i samme grad som mere etablerede, større virksomheder har adgang til internationale
investorer.
De mindre virksomheder er afhængige af, at der er et velfungerende marked for risikovillig kapital her i
Danmark. Markedet for risikovillig kapital skal derfor forbedres i Danmark gennem blandt andet at styrke
aktiekulturen, så den enkelte dansker kan engagere sig mere direkte i erhvervslivet.”
DVCA ønsker ligestilling mellem nystartede og etablerede virksomheder
I betragtning af regeringens ambitioner er det derfor også med et vist vemod, at DVCA konstaterer,
at på et enkelt punkt i dette forslag i iværksætterpakken ensidigt favoriserer etablerede
virksomheder, især i medicinalbranchen, hvor Danmarks underskov i øvrigt er stærk, men hvor
kapitalbehovet også er ekstra stort i de kommende år.
I udkastets § 2, nr. 2 foreslås det nemlig, at forslaget om at udvide fradragsretten som foreslået ikke
skal komme de virksomheder til gode, der udnytter muligheden for skattekreditter, jf. ligningslovens
§8X.
Beholdes den nuværende formulering i §2, nr. 2, vil man i stedet udelukkende tilgodese
virksomheder med overskud. Det har forskningstunge iværksættervirksomheder over en bred kam
ikke.
DVCA foreslår derfor, at §2, nr. 2. udgår i sin nuværende form og erstattes af en bestemmelse, som
dels udtrykkeligt berettiger til skattekredit svarende til den øgede værdi af forsknings- og
udviklingsfradraget (fradragssats på 110% ved fuld indfasning), og som dels tilsvarende hæver
beløbsloftet i LL § 8X, stk. 1 og 3 så der er mulighed for at få det fulde udbytte af lovændringen.
Dermed stilles etablerede forskningstunge virksomheder
virksomheder lige – også efter lovens vedtagelse.
og
nystartede
forskningstunge
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0006.png
Skønnede udgifter for statskassen af en ligestilling
Da L216 blev vedtaget i 2013 blev det skønnet, at den varige udgift for statskassen af en udvidelse
af skattekreditterne fra 5 mio. kr. til 25 mio. kr. var 95 mio.kr. For hver million kroner, som
beløbsgrænsen for skattekreditterne forhøjes er udgiften for statskassen dermed 4,75 mio.kr. i varig
virkning.
Selvom beløbsgrænse og fradragsværdi langt fra er det samme, giver ovenstående dog en indikation
på, at en ligestilling formentlig kun vil koste statskassen et meget beskedent mindre provenu.
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0007.png
-- AKT 160153 -- BILAG 6 -- [ FSR - høringssvar ] --
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
19. marts 2018
Høring over højere skattefradrag for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed
Skatteministeriet har den 28.februar 2018 fremsendt ovennævnte forslag til FSR
- danske revisorer med anmodning om bemærkninger.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
H046-18
FSR har for nærværende ingen bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0008.png
-- AKT 160153 -- BILAG 7 -- [ SRF Skattefaglig forening - Høringssvar - Højere skattefradrag for udgifter til forsøgs- … --
Skattefaglig Forening
Skatteudvalget
Formand:
Jesper Kiholm
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72 38 94 68
E-mail: [email protected]
Tønder, den 21. marts 2018
Til Skatteministeriet
Høringssvar til forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og ligningsloven (Hø-
jere skattefradrag for udgifter til forsøg- og forskningsvirksomhed)
SRF Skattefaglig Forening takker for det modtagne materiale og har følgende bemærknin-
ger:
Ifølge forslaget til ændring af ligningslovens § 8 X, stk. 1, kan der højst udbetales skatte-
værdien af underskud svarende til de afholdte udgifter. Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, pkt. 3.2, at ”Der vil således ikke kunne udbetales skattekredit vedrørende den
del af underskuddet, der relaterer sig til ekstrafradraget.”
Det anses at være hensigtsmæssigt, om det i lovteksten eller i bemærkningerne tydeliggø-
res, om der kan foretages ekstrafradrag efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3 eller lig-
ningslovens § 8 B, stk. 4, i tilfælde af, at der vælges udbetaling efter ligningslovens § 8 X.
I forbindelse med at ligningslovens § 8 X skal ændres, foreslås det, at der samtidig sker en
revision af bestemmelsen i ligningslovens § 8 X, stk. 4. Det fremgår af bestemmelsen, at
”Anmodning efter stk. 1 indgives samtidig med selvangivelsen for det pågældende ind-
komstår.”
Ligningslovens § 8 X blev indført ved lov nr. 1379 af 28. december 2011. Der er således i
ligningslovens § 8 X, stk. 4, fastsat en særlig frist for anvendelse af § 8 X, og denne regel
må dermed gå forud for de almindelige fristregler i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, jf.
princippet om ”lex specialis”.
Det fremgår imidlertid af forarbejderne til lovforslaget, L 29 2011/2012, bilagene 4 og 6, at
Skatteministeriet i tre høringssvar har bekræftet, at der kan ske genoptagelse, hvis fristen i
ligningslovens § 8 X, stk. 4, ikke overholdes.
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0009.png
Skattefaglig Forening
Da forarbejderne således bryder med ”lex specialis”-princippet, anses det at være formåls-
tjenligt, at præcisere i loven, om det er muligt at anvende ligningslovens § 8 X inden for de
almindelige fristregler i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Formand for SRF Skattefaglig Forenings Skatteudvalg
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0010.png
-- AKT 160153 -- BILAG 8 -- [ KPMG - Høringssvar FoU ] --
L 227 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1886888_0011.png