Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 221 Bilag 1
Offentligt
1882461_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
Enhed
Handicap
over
Sagsnr.
2017-1186
Doknr.
457090
Dato
15-03-2018
forslag til lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag blev den 25. august 2017 med svarfrist den 21. september
2017 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Ankenævnet for statens Ud-
dannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva,
ATP, Beskæftigelsesrådet, BL – Danmarks Almene Boliger, BUPL - Børne- og Ung-
domspædagogernes Landsforbund, Bus & Tog-samarbejdet, Børne- og Kulturcheffor-
eningen, Børnerådet, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler, Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Friskoleforening, Dansk Kunst-
nerråd, Dansk Psykolog Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Dan-
ske Busvognmænd, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og –
Gymnasier, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugs-
skoler, Danske Landskabsarkitekter, Danske Musik- og Kulturskoleledere, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske Universiteter,
DDA (Danish Design Association), De private sociale tilbud (LOS), De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handi-
capområdet, Det Centrale Handicapråd, DGI, Djøf, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, DSB, Efterskoleforeningen, Forbrugerombudsmanden, Forbruger-
rådet Tænk, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af Katolske Skoler i Dan-
mark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds-
og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsik-
ring og Pension, Frie Skolers Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening (HL),
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Jernbane-
nævnet, Klagenævnet for specialundervisning, KL, Kulturministeriets Rektorer (KUR),
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyggefonden, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsfor-
eningen for Socialpædagoger, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssamrådet
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
af PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Lejernes Landsorganisation i Danmark
(LLO), Ligebehandlingsnævnet, Lilleskolerne - en sammenslutning af frie grundskoler,
Lærernes Centralorganisation, Metroselskabet I/S, Politiforbundet i Danmark, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkol-
legiet Danske Universiteter, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddan-
nelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rå-
det for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Erhvervsakademi-
uddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Sikker Trafik, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Sjældne Diag-
noser, Skole og Forældre, Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Socialt lederfo-
rum, SOSU-Lederforeningen, Statsforvaltningen, Team Danmark, Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark (TiD), Transporterhver-
vets Uddannelser, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de maritime uddan-
nelser, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Ungdomsringen og Ungdomsskolefor-
eningen. Herudover har udkastet til lovforslag været tilgængeligt på høringsportalen.
Børne- og Socialministeriet har modtaget svar fra:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Ankestyrelsen, AOF Danmark, ATP, BUPL –
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Børnerådet, Danmarks Private
Skoler, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Oplys-
ningsforbund (DOF), Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Dø-
ves Landsforbund, Danske Døves Ungdomsforbund, Danske Erhvervsakademier,
Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske SOSU-skoler, De priva-
te sociale tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, DSB, Efterskoleforeningen, For-
brugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske Døvblinde, For-
eningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring og Pension, Foreningen af Kommunale So-
cial-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), FTF, Høreforeningen,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen LEV,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssamrådet af PPR-chefer, Lejernes
Landsorganisation i Danmark (LLO), Ligebehandlingsnævnet, Polioforeningen og
Ulykkespatientforeningen, Politiforbundet i Danmark, Rigspolitiet, Rådet for Erhvervs-
akademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for Etniske Minorite-
ter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, SIMAC, Skole og Forældre, Socialpæda-
gogerne, Statsforvaltningen, Ungdommens Uddannelsesvejledning, og Aalborg Uni-
versitet.
I afsnit 3 nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar
med indholdsmæssig tilknytning til lovforslaget.
2. Ændringer foretaget efter høringsrunden
Der er udover sproglige præciseringer og korrekturmæssige ændringer foretaget føl-
gende ændringer efter høringsrunden:
I bemærkningerne til lovforslagets § 6 er tilknytningskravet tydeliggjort
2
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
I bemærkningerne til lovforslagets § 9 er indføjet, at det påhviler klager at be-
vise, at han/hun er omfattet af lovens handicapbegreb og dermed af beskyt-
telsen i loven
I bemærkningerne til lovforslagets § 12 er præciseret, at Ligebehandlings-
nævnet ikke efter lovforslaget kan behandle klager for så vidt angår anvendel-
se og fortolkning af anden lovgivning
3. Høringssvarene
Ankestyrelsen, ATP, BUPL Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Dan-
marks Private Skoler, Danske Erhvervsakademier, Forbrugerombudsmanden, FTF,
Ingeniørforeningen IDA, Landssamrådet af PPR-chefer, Politiforbundet i Danmark,
Rigspolitiet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddan-
nelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, Statsfor-
valtningen, Ungdommens Uddannelsesvejledning og Aalborg Universitet, har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
3.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
3.1.1. Overordnet holdning til lovforslaget og yderligere ønsker
Generelt er høringsparterne positive over for intentionerne med lovforslaget og hilser
det velkomment, at der er taget initiativ til at fremlægge et lovforslag om forbud mod
forskelsbehandling på grund af handicap. Det nævnes bl.a. andet, at det er et vigtigt
skridt i retning af at sikre personer med handicaps ret til ligebehandling.
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Oplysningsforbund (DOF), Efterskoleforeningen, FSD - Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark og SIMAC udtrykker alene en
positiv holdning til lovforslaget og elementerne heri.
En række høringsparter har yderligere ønsker til lovforslaget. Disse samler sig primært
om følgende punkter, som uddybes nedenfor:
Tilgængelighed og rimelig tilpasning, herunder klage over manglende over-
holdelse af tilgængelighedsbestemmelser
Uafhængig vejledning og bistand til at få behandlet klager over overtrædelser
af forbuddet
Evaluering af loven
Henvisning til FN’s handicapkonvention i lovteksten
Ad tilgængelighed og rimelig tilpasning
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv og AOF Danmark finder, at det er vigtigt,
at virksomhederne ikke pålægges yderligere pligter til rimelig tilpasning eller tilgænge-
lighed ud over det, som allerede er reguleret i den øvrige danske lovgivning, da der
ellers ville være risiko for betydelige samfundsøkonomiske merudgifter. Derudover
udtrykker Dansk Erhverv tilfredshed med, at bestemmelser om tilgængelighed fortsat
skal behandles i den pågældende sektor.
I modsætning hertil finder flere høringsparter, herunder Børnerådet, Dansk Handicap-
forbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Forbrugerrådet Tænk, Høreforeningen, Institut for Menneskerettigheder,
3
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Landsforeningen LEV, Lejernes Landsorganisation – LLO, Polioforeningen og Ulyk-
kesforeningen, Skole og Forældre samt Socialpædagogerne, at lovforslaget burde
have været mere vidtgående og indeholde krav om både tilgængelighed og rimelig
tilpasning.
De pågældende høringsparter finder, at tilgængelighed og rimelig tilpasning udgør
væsentlige elementer i et forbud mod forskelsbehandling, ligesom det sikrer, at perso-
ner med handicap kan deltage i samfundslivet på lige fod med andre. Derudover hen-
vises til FN’s handicapkonvention, som indeholder bestemmelser om både tilgænge-
lighed og rimelig tilpasning, herunder at rimelig tilpasning ikke må indebære en ufor-
holdsmæssig stor eller unødvendig byrde.
Tilgængelighed fremhæves som en grundlæggende forudsætning for, at personer
med handicap kan leve et selvstændigt liv og deltage fuldt ud i alle livets forhold på
lige vilkår med andre. Danske Handicaporganisationer anerkender dog også, at der er
sket mange og væsentlige fremskridt for at sikre generel tilgængelighed. Bl.a. frem-
hæves det, at nyt byggeri har en langt bedre tilgængelighed end ældre bygninger.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler specifikt, at lovforslaget kommer til at om-
fatte tilgængelighed med den begrænsning, at der alene foreligger forskelsbehandling
ved tilsidesættelse af eksisterende krav til tilgængelighed.
For så vidt angår rimelig tilpasning anser høringsparterne dette som særlig vigtigt, idet
det ofte er i form af manglende rimelig tilpasning, at personer med handicap bliver
forskelsbehandlet. Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at lovforslaget kommer
til at indeholde en bestemmelse herom, som minimum gældende for offentlige myn-
digheder, der allerede er forpligtet til at overholde FN’s handicapkonvention, samt
generelt gældende på skole- og uddannelsesområdet, da dette er et særlig centralt
område for muligheden for, at personer med handicap kan deltage i samfundslivet,
herunder muligheden for at opnå beskæftigelse.
Derudover finder bl.a. Danske Handicaporganisationer og Institut for Menneskeret-
tigheder det problematisk, at eksisterende krav til nybyggeri i bygningsreglementerne
ikke overholdes.
Høringsparterne anbefaler derfor, at Ligebehandlingsnævnet skal have mulighed for at
behandle sager om ingen eller manglende tilgængelighed for nybyggeri, anlæg og
digitale løsninger, som opstår efter vedtagelsen af lovgivningen om ligebehandling af
personer med handicap.
I modsætning hertil finder Ligebehandlingsnævnet ikke, at klager over manglende
lovkrav i særskilte love om tilgængelighed og rimelig tilpasning vil være egnede til
behandling ved nævnet.
Uafhængig vejledning og bistand til at få behandlet klager
Danske Handicaporganisationer og Institut for Menneskerettigheder udtrykker ønske
om, at Institut for Menneskerettigheder eller et uafhængigt organ for fremme af ligebe-
handling kan yde rådgivning om forskelsbehandling på grund af handicap og bistå ofre
herfor med at få behandlet deres klager.
4
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
I relation hertil retter Foreningsfællesskabet Ligeværd fokus på borgernes evne til at
håndhæve loven. En stor del af Ligeværds målgruppe er kognitivt udfordret og vil der-
for have vanskeligt ved at rejse en klage.
Evaluering af loven
Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Institut for Menneskeret-
tigheder, Polioforeningen og Ulykkespatientforeningen og Socialpædagogerne udtryk-
ker ønske om, at der bør indsættes en bestemmelse i loven om, at den skal evalueres
efter f.eks. tre år.
Henvisning til FN’s handicapkonvention
Endelig finder Socialpædagogerne, at der i lovteksten skal stå, at loven lever op til
FN’s handicapkonvention.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Tilgængelighed og rimelig tilpasning
Formålet med lovforslaget er at styrke beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund
af nedsat funktionsevne og at fremme ligestilling af personer uanset nedsat funktions-
evne. Det sker ved, at der indføres et forbud mod såvel direkte som indirekte forskels-
behandling på grund af nedsat funktionsevne, som gælder for alle områder i sam-
fundslivet, bortset fra områder, der er omfattet af lov om forbud mod forskelsbehand-
ling på arbejdsmarkedet m.v., samt for udøvelsen af aktiviteter af rent privat karakter.
Ved rimelig tilpasning forstås, at tilbud og ydelser skal tilpasses, således at en person
med handicap kan benytte tilbuddene eller have samme udbytte af ydelserne, som
personer uden handicap. Tilpasningsforpligtelsen angår en individuel tilpasning møn-
tet på den enkelte persons specifikke kompensationsbehov i en konkret situation.
Rimelig tilpasning er således ikke det samme som tilgængelighed. Rimelig tilpasning
er rettet mod enkeltpersoner, hvorimod pligten med hensyn til tilgængelighed er rettet
mod grupper og er forudgående, dvs. at tilgængelighed skal sikres, allerede inden en
person har fremsat et ønske om at gøre brug af f.eks. en service.
Det vurderes ikke, at der bør stilles yderligere krav til tilgængelighed og rimelig tilpas-
ning, end hvad der gælder efter anden lovgivning.
Både krav om tilgængelighed og ret til rimelig tilpasning vil - uanset en bestemmelse
om, at forslaget ikke må indebære en uforholdsmæssig stor eller unødvendig byrde -
medføre samfundsøkonomiske udgifter, herunder for både offentlige institutioner og
private virksomheder, som det vil være stort set umuligt at beregne størrelsen af.
Hvis rimelig tilpasning af offentlige ydelser medtages i lovforslaget, vil der således
skulle tilvejebringes finansiering af de offentlige udgifter, der følger af tilpasningen.
Byrden på samfundsøkonomien kan dog ikke opgøres på forhånd, da der vil være tale
om et forbud, der spænder over alle dele af den offentlige sektor koblet med, at krav
om rimelig tilpasning er individbaseret.
5
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Med hensyn til klager over manglende overholdelse af tilgængelighedskrav, bør det i
overensstemmelse med sektoransvarlighedsprincippet høre under de pågældende
sektormyndigheder at håndhæve bestemmelserne inden for deres eget sektorområde.
En klage bør derfor indgives til den relevante sektormyndighed. Det er sektormyndig-
heden, som har det mest dybtgående kendskab til de relevante bestemmelser. Der-
udover er det en fordel for sektormyndigheden gennem klagesagsbehandlingen lø-
bende at kunne følge, hvordan lovgivningen implementeres og om, der er noget, som
bør ændres.
Uafhængig vejledning og bistand til at få behandlet klager
Rådgivning og bistand fra Institut for Menneskerettigheder eller et andet uafhængigt
organ vil betyde, at der skal afsættes finansiering hertil. Derudover vil det pågældende
organ – helt legitimt - have en interesse i at få prøvet så mange sager som muligt, så
der bliver fastlagt en praksis. Dette vil imidlertid betyde udgiftsglidninger i forhold til
Ligebehandlingsnævnet i form af udvidelse af antallet af medarbejdere i sekretariatet,
og udgifter til ansættelse af ekstra dommere og nævnsmedlemmer. Der er ikke afsat
midler hertil.
Evaluering af loven
Det vil på baggrund af høringssvarene blive skrevet ind i loven, at der vil ske en årlig
opfølgning via oplysninger fra Ligebehandlingsnævnet, og at der efter tre år vil ske en
evaluering af, hvordan loven har virket.
Henvisning til FN’s handicapkonvention
Ved udarbejdelsen af lovforslag forholder ministeriet sig til relevante internationale
konventioner, som Danmark har tiltrådt, herunder også FN’s handicapkonvention,
således at der sikres overensstemmelse med internationale forpligtelser. Allerede ved
ratificeringen af FN’s handicapkonvention blev det vurderet, at Danmark levede op
hertil. Sædvanligvis henvises der ikke i en lovtekst til, at Danmark lever op til internati-
onale konventioner, hvilket der heller ikke findes grundlag for i dette tilfælde.
3.2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer
3.2.1. Lovens handicapbegreb
KL opfordrer til, at der i lovforslaget fastsættes en entydig og klart forståelig definition
af det handicapbegreb, som lovforslaget forudsætter anvendt, idet foreningen finder,
at dette vil lette forståelsen og den fremtidige administration af lovforslagets regler.
Ligebehandlingsnævnet har med tilfredshed konstateret, at der i forslaget henvises til
handicapbegrebet i forskelsbehandlingsloven, der over årene er fastlagt i domspraksis
fra EU og i Højesteretsdomme på området. Et begreb, som knytter an til handicapbe-
grebet i FN’s handicapkonvention og international ret. Nævnet forventer, at begrebet
vil kunne fungere i praksis parallelt med begrebet i forskelsbehandlingsloven og at det
med dette begreb vil være muligt at foretage en rimelig klar afgrænsning af den per-
sonkreds, som skal være omfattet af loven.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
6
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Der findes ikke i dansk ret en entydig og formelt vedtaget definition af begrebet handi-
cap, og det vurderes ikke, at der i lovforslaget bør fastlægges en entydig definition.
Begrebet handicap er et dynamisk begreb, som defineres i overensstemmelse med
national praksis. Lovforslaget lægger sig op ad det handicapbegreb, der anvendes i
FN’s handicapkonvention og i forskelsbehandlingsloven.
3.2.2. Lovens anvendelsesområde
Ligebehandlingsnævnet konstaterer, at der i udkastet til loven er en meget vid af-
grænsning af lovens anvendelsesområde i modsætning til f.eks. ligestillingslovens § 1
a og lov om etnisk ligebehandling § 2.
Ligebehandlingsnævnet oplyser, at nævnet har set flere eksempler på klager over
folketingsbeslutninger, lovgivning mv.
Nævnet bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis det i loven eller lovbemærk-
ningerne nærmere angives, hvilke opgaver der falder uden for lovforslagets anvendel-
sesområde.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Det er rigtigt, at både ligestillingsloven og lov om etnisk ligebehandling har et snævre-
re anvendelsesområde end indeværende lovforslag. F.eks. gælder lov om etnisk lige-
behandling for offentlig og privat virksomhed, for så vidt angår social beskyttelse, her-
under social sikring og sundhedspleje, sociale goder, uddannelse samt adgang til og
levering af varer og tjenesteydelser, herunder bolig, der er tilgængelige for offentlighe-
den. Forbuddet mod forskelsbehandling gælder endvidere for medlemskab af og del-
tagelse i en organisation, hvis medlemmer udøver et bestemt erhverv, samt de forde-
le, sådanne organisationer giver medlemmerne.
I modsætning hertil foreslås lovforslaget at gælde for alle områder i samfundet og for
al offentlig og privat virksomhed, idet det findes væsentligt, at forbuddet mod forskels-
behandling dækker så bredt som muligt.
Både offentlige og private virksomheder og offentlige myndigheder, herunder domsto-
lene, Folketinget og institutioner med tilknytning hertil er omfattet af lovforslaget i det
omfang de pågældende myndigheder udfører opgaver inden for lovforslagets anven-
delsesområde. Hermed lægger lovforslaget sig op ad lov om etnisk ligebehandling.
Det vil ikke være muligt at afgrænse anvendelsesområdet nærmere. Men ministeriet
har i bemærkningerne til § 12 om klage til Ligebehandlingsnævnet tydeliggjort, at
nævnet alene kan tage stilling til spørgsmål om anvendelse og fortolkning af bestem-
melserne i dette lovforslag, og at klager over overtrædelse af andre regler i lovgivnin-
gen afvises af nævnet, jf. nærmere under punkt 3.2.9.
3.2.4. Kendskab til eller viden om den krænkedes handicap
Landsorganisationen i Danmark (LO) finder, at det bør præciseres, hvordan loven
forholder sig til situationer, hvor udøveren ikke har kendskab til eller viden om den
krænkedes handicap.
7
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Samme problemstilling rejses af De private sociale tilbud (LOS), som finder, at grund-
laget for, hvornår der ifaldes ansvar bør præciseres. Såfremt der er tale om objektivt
ansvar finder LOS, at dette kan give problemer i forhold til den delte bevisbyrde, idet
der vil kunne være en del tilfælde, hvor udøverens bevis bliver overflødigt, idet det
objektive ansvar allerede er ifaldet, når den formodede skadelidte har løftet sin bevis-
byrde.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 5, stk. 2 og 3, at det for både direkte
og indirekte forskelsbehandling er uden betydning, om den person, der udøver for-
skelsbehandlingen har være motiveret af et ønske om at forskelsbehandle en person
med handicap eller ej. Det har således ingen betydning, om udøveren har kendskab til
eller viden om den krænkedes handicap.
Derimod kan det have betydning ved udmålingen af en evt. godtgørelse, jf. bemærk-
ningerne til lovforslagets § 11 om, at det bl.a. kan indgå i udmålingen af godtgørelsens
størrelse, om den, der har udøvet forskelsbehandlingen, har været motiveret af et
ønske om at udøve forskelsbehandling.
3.2.5. Associeret diskrimination – spørgsmål om tilknytningsforhold
KL anfører, at det vil besværliggøre administrationen af den foreslåede regel, at der i
hver konkret situation skal tages stilling til, hvor tæt et forhold der skal være til perso-
nen med handicap – særligt i lyset af, at der i bemærkningerne lægges op til, at også
venner, nevøer, kusiner, søstre og kollegaer kan være omfattet af reglen. KL finder
derfor, at det bør uddybes, hvilke personer der vil være omfattet af den foreslåede
regel, herunder om der stilles krav om et særlig tæt forhold og i givet fald, hvilke mo-
menter der skal indgå i en vurdering heraf.
Ligebehandlingsnævnet anfører, at i sager, der vedrører tilknytningshandicap inden
for arbejdsmarkedet, er det – i overensstemmelse med EU-domstolens praksis –
nævnets praksis, at det er en forudsætning for beskyttelsen i forskelsbehandlingslo-
ven, at klager yder hovedparten af den nødvendige pleje for en person, der er omfattet
af handicapbegrebet i loven. Nævnet finder det derfor hensigtsmæssigt, hvis det i
bemærkningerne præciseres, hvornår der foreligger den fornødne tilknytning mellem
en person, der mener at være blevet forskelsbehandlet på grund af sit forhold til en
person med handicap og den pågældende person, herunder om der også på dette
punkt tilstræbes en parallelitet til reglerne om forskelsbehandling på grund af handicap
inden for arbejdsmarkedet.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Formålet med bestemmelsen er at sikre en god beskyttelse mod forskelsbehandling.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 6, at det må afgøres i den konkrete
situation, hvor tæt et forhold, der skal være til personen med handicap. Det findes ikke
hensigtsmæssigt i et generelt forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap, at
indsnævre beskyttelsen til, at den pågældende skal yde hovedparten af den nødven-
dige pleje for en person, der er omfattet af handicapbegrebet i loven. Det kan være
8
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
relevant i forhold til arbejdsmarkedet, men vil være en for snæver afgrænsning på
andre områder.
Der skal naturligvis foreligge en nødvendig tilknytning mellem personen med handicap
og den person som forskelsbehandles, men det findes vigtigt, at beskyttelsen mod
associeret diskrimination både gælder, hvor der er tale om nære relationer som
slægtsskab, venskab eller ægteskab og i mere tilfældige relationer, som at man ek-
sempelvis er i en gruppe med en person med handicap, som nægtes adgang til et
alment tilgængeligt sted.
Ministeriet vil præcisere bemærkningerne til lovforslagets § 6, således at det tydelig-
gøres, at der skal foreligge en nødvendig tilknytning, som dog ikke behøver at inde-
bære, at den pågældende skal yde hovedparten af den nødvendige pleje for en per-
son, der er omfattet af handicapbegrebet i loven.
3.2.6. Undtagelse fra forbuddet om forskelsbehandling
Institut for Menneskerettigheder finder, at direkte forskelsbehandling ikke bør kunne
være lovlig, og at det derfor alene er indirekte forskelsbehandling, som kan være und-
taget fra forbuddet.
Bl.a. Danske Handicaporganisationer og Landsforeningen LEV finder, at der lægges
op til meget åbne fortolkningsmuligheder i forhold til, hvornår der er tale om lovlig for-
skelsbehandling. Danske Handicaporganisationer finder derfor, at det bør uddybes,
hvori proportionalitetsbetragtningerne består. I relation hertil bemærker Ligebehand-
lingsnævnet, at det ikke fremgår af lovforslaget med hvilken vægt, de forskellige hen-
syn skal indgå i skønnet.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Det kan ikke udelukkes, at direkte forskelsbehandling kan have et sagligt formål, f.eks.
hvis den direkte forskelsbehandling sker af hensyn til sikkerheden for den pågælden-
de person med handicap eller sikkerheden for andre. I tilknytning hertil bemærkes, at
også den norske lovgivning om forskelsbehandling indeholder bestemmelse om, at
direkte forskelsbehandling kan have et sagligt formål.
Derudover fremgår det af lovforslagets § 7, at der er tre betingelser, som skal være
opfyldt, for at forskelsbehandlingen er lovlig, nemlig 1) der skal være et sagligt formål,
2) forskelsbehandlingen skal være nødvendig for at opnå formålet og 3) der skal være
et rimeligt forhold mellem det ønskede mål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen
er for den eller de, som bliver stillet dårligere. Det er inden for disse rammer, at Lige-
behandlingsnævnet skal fastlægge en praksis på området.
Med hensyn til vægtningen mellem de forskellige hensyn, som skal indgå i bedøm-
melsen af, hvorvidt forskelsbehandlingen kan være lovlig, bemærkes, at der vil være
tale om skøn, og at det er meget svært på forhånd at fastlægge med hvilken vægt, de
forskellige hensyn skal indgå i skønnet, da det vil afhænge af den helt konkrete sag.
Det forventes, at der, såfremt lovforslaget vedtages, efterfølgende vil blive udarbejdet
en vejledning med flere konkrete eksempler, herunder eksempler på lovlig forskelsbe-
handling, som vil kunne bidrage til fortolkningen.
9
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1882461_0010.png
3.2.7. Princippet om delt bevisbyrde
AOF Danmark er betænkelige ved forslaget om delt bevisbyrde, hvor indklagede også
skal bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er blevet tilsidesat. Det anføres, at ind-
klagede naturligvis skal forsvare/forklare sig, men AOF Danmark finder ikke, at om-
vendt bevisbyrde hører hjemme i en retsstat. En omvendt bevisbyrde vil være om-
kostningstung i såvel penge som tid for det frivillige arbejde.
Omvendt finder Foreningen Ligeværd, at princippet om delt bevisbyrde i høj grad er
med til at højne retssikkerheden for en udsat gruppe borgere.
Ligebehandlingsnævnet finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at det i bemærknin-
gerne til loven indføjes, at det påhviler klager at bevise, at han/hun er omfattet af lo-
vens handicapbegreb og dermed af beskyttelsen i loven. Dette anføres at være i
overensstemmelse med flere afgørelser vedrørende handicap på arbejdsmarkedet,
hvor Højesteret har slået fast, at det er klager, der har bevisbyrden for, at han/hun har
et handicap i lovens forstand.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Formålet med at anvende princippet om delt bevisbyrde, er, at dette princip vil bidrage
til en effektiv gennemførelse af princippet om ligebehandling. Dermed lægger lov-
forslaget sig også op ad bevisbyrdereglerne i bl.a. lov om etnisk ligebehandling og
forskelsbehandlingsloven.
Ministeriet er enig i bemærkningen fra Ligebehandlingsnævnet om, at det er en del af
den delte bevisbyrde, at det påhviler klager at bevise, at han/hun er omfattet af lovens
handicapbegreb og dermed af beskyttelsen i loven.
Dette er indføjet i bemærkningerne til lovforslagets § 9, jf. punkt 2.
3.2.8. Repressalier og nægtelse af at følge instruks
Ligebehandlingsnævnet bemærker, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at
bestemmelsen i § 10 om repressalier også omfatter personer, der udsættes for re-
pressalier, fordi de nægter at følge instrukser, som er fremsat i strid med lovforslagets
§ 5, stk. 5. Ligebehandlingsnævnet finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at dette
fremgår direkte af bestemmelsens ordlyd.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Såfremt det af bestemmelsen direkte skal fremgå, at den også omfatter personer, der
udsættes for repressalier, fordi de nægter at følge instrukser, som er fremsat i strid
med lovforslagets § 5, stk. 5, vil der være tale om dobbeltregulering. Det fremgår alle-
rede af bestemmelsen, at ingen må udsættes for repressalier. Ordlyden af bestem-
melsen svarer i øvrigt fuldstændigt til en tilsvarende bestemmelse i lov om etnisk lige-
behandling.
3.2.9. Klager og snitflader til andre klageinstanser
DSB nævner, at der allerede findes klagenævn, som sikrer behandling af klager fra
bl.a. jernbanepassagerer, og at det vil vanskeliggøre klageadgangen for kunder, at der
er flere kanaler for indbringelse af klager på jernbaneområdet.
10
L 221 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro nævner, at nævnet er tillagt kompetence til at be-
handle klager, der vedrører forhold omfattet af EU-forordningen om tog- og buspassa-
gerer. Det nævnes endvidere, at ifølge vedtægterne for Ankenævnet falder sager,
hvis behandling i henhold til lovgivningen er henlagt til offentlige myndigheder eller
andre tvistløsningsorganer, uden for Ankenævnets kompetence. Ankenævnet vil på
baggrund af lovforslaget om forskelsbehandling på grund af handicap herefter henvise
klager vedrørende forhold for mennesker med handicap i kollektiv trafik til Ligebe-
handlingsnævnet.
Børnerådet og Dansk Center for Undervisningsmiljø finder, at der ved klager over
chikane efter lovforslagets § 5, stk. 4, vil kunne opstå snitflader til behandlingen af
komplicerede sager i den nyetablerede klageinstans mod mobning. Børnerådet fore-
slår, at der i bemærkningerne indarbejdes betragtninger herom med henblik på en
koordineret og effektiv klagebehandling.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at Ligebehandlingsnæv-
net ikke kan behandle klager, der kan indbringes for en anden forvaltningsmyndighed,
før denne har truffet afgørelse i sagen.
Ligebehandlingsnævnet vil således ikke kunne gå ind i en sag, såfremt sagen vil kun-
ne indbringes for f.eks. Jernbanenævnet eller Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Særligt i relation til bemærkningerne fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro bemær-
kes, at Ligebehandlingsnævnet alene kan tage stilling til spørgsmål og fortolkning af
den lovgivning, der er omfattet af nævnets kompetenceområde, dvs. om klagen reelt
vedrører forskelsbehandling efter indeværende lovforslag. Nævnet kan således ikke
tage stilling til anvendelse og fortolkning af andre regler, herunder regler i EU-
forordninger om bus-, tog- og flytransport.
Ligeledes vil Ligebehandlingsnævnet, såfremt der måtte være snitflader til lovforsla-
gets bestemmelse om chikane, ikke kunne gå ind i en sag, hvor forældre og elever i
grundskoler og på ungdomsuddannelser vil kunne klage til den nationale Klageinstans
mod Mobning, før denne har truffet afgørelse i sagen.
Ministeriet har på baggrund af høringssvarene tydeliggjort i bemærkningerne til lov-
forslagets § 12, at Ligebehandlingsnævnet efter gældende ret alene kan tage stilling til
spørgsmål om anvendelse og fortolkning af den lovgivning m.v., som er omfattet af
Ligebehandlingsnævnets kompetenceområde, jf. § 1 i lov om Ligebehandlingsnævnet.
Afgrænsningen af Ligebehandlingsnævnets kompetence betyder, at klager over over-
trædelse af andre regler i lovgivningen afvises af nævnet. For så vidt angår klager
over afgørelser, som er truffet af den offentlige forvaltning, må Ligebehandlingsnæv-
net tage stilling til, om klagen reelt vedrører forskelsbehandling, eller om klagen alene
drejer sig om anvendelse og fortolkning af andre regler.
11