Til lovforslag nr.
L 220
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forsøgsmuligheder efter tredje ansøgningsrunde)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 7 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2018 og var til 1.
behandling den 20. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og Bør-
neudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 16. januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 128. Den 11. april 2018 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til økonomi- og inden-
rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-
ret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances, Radikale Venstres, Alternativets og Det Konser-
vative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler:
Med lovforslaget får de eksisterende frikommunenetværk
frihed til at lave yderligere forsøg, der kan tilvejebringe ny
viden og praktiske erfaringer, som kan bane vejen for bedre
og mindre bureaukratiske opgaveløsninger med fokus på
borgerne.
S, DF, V, LA, RV, ALT og KF lægger fortsat vægt på, at
frikommunenetværkene i den konkrete forsøgsvirksomhed
har fokus på den enkelte borger, og at forsøgene gennemfø-
res med respekt for borgernes retssikkerhed. Partierne læg-
ger i denne sammenhæng vægt på, at borgernes klagemulig-
heder ikke forringes som følge af frikommuneforsøg.
Det understreges, at anvendelse af velfærdsteknologiske
hjælpemidler efter §§ 14 b-f ikke må begrundes i økonomi-
ske hensyn, men alene må ske, når den påtænkte løsning
samlet set vurderes som det mest hensigtsmæssige middel til
at tilgodese hensynet til borgeren, herunder hensynet til bor-
gerens værdighed og selvbestemmelse og behovet for at dra-
ge omsorg for borgeren. Velfærdsteknologiske hjælpemidler
må aldrig erstatte personlig omsorg.
Respekt for borgernes privatliv er et særdeles vigtigt hen-
syn, og partierne lægger således vægt på, at det for forsøg
med situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesover-
vågning efter §§ 14 c og e og forsøg med søvnforbedrende
teknologier efter § 14 f, hvor der kan anvendes videobaseret
kigind, er en forudsætning, at borgeren ikke modsætter sig,
at borgerens nærmeste pårørende, eventuelle værge eller for-
ældremyndighedsindehaveren giver samtykke, og at forsøg
først kan iværksættes efter uddybet ansøgning til børne- og
socialministeren.
Samtidig fremhæves, at håndteringen af eventuelle data
indsamlet i forbindelse med anvendelse af velfærdsteknolo-
giske hjælpemidler skal ske i overensstemmelse med per-
sondatalovens bestemmelser, herunder at kun relevante per-
soner får adgang til de anvendte systemer.
Partierne lægger videre vægt på, at det er en forudsæt-
ning for forsøg efter § 14 d med anvendelse af personlige
AX021692