Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 220 Bilag 7
Offentligt
1897827_0001.png
Sagsnr.
2018 - 2209
Doknr.
532235
Dato
18-05-2018
Betænkningsbidrag til L220
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af økonomi- og indenrigsministeren stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres,
Alternativets og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler:
Med lovforslaget får de eksisterende frikommunenetværk frihed til at lave yderligere
forsøg, der kan tilvejebringe ny viden og praktiske erfaringer, som kan bane vejen for
bedre og mindre bureaukratisk opgaveløsninger med fokus på borgerne.
S, DF, V, LA, RV, ALT og KF lægger fortsat vægt på, at frikommunenetværkene i den
konkrete forsøgsvirksomhed har fokus på den enkelte borger, og at forsøgene gennem-
føres med respekt for borgernes retssikkerhed. Partierne lægger i denne sammenhæng
vægt på, at borgernes klagemuligheder ikke forringes som følge af frikommuneforsøg.
Det understreges, at anvendelse af velfærdsteknologiske hjælpemidler efter §§ 14 b-f
ikke må begrundes i økonomiske hensyn, men alene må ske, når den påtænkte løsning
samlet set vurderes som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til
borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed og selvbestemmelse samt beho-
vet for at drage omsorg for borgeren. Velfærdsteknologiske hjælpemidler må aldrig
erstatte personlig omsorg.
Respekt for borgernes privatliv er et særdeles vigtigt hensyn, og partierne lægger såle-
des vægt på, at det for forsøg med situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesover-
vågning efter §§ 14 c og e og forsøg med søvnforbedrende teknologier efter § 14 f, hvor
der kan anvendes videobaseret kig-ind, er en forudsætning, at borgeren ikke modsæt-
ter sig, at borgerens nærmeste pårørende eller eventuelle værge eller forældremyndig-
hedsindehaveren giver samtykke samt at forsøg først kan iværksættes efter uddybet
ansøgning til børne- og socialministeren.
Samtidig fremhæves, at håndteringen af eventuelle data indsamlet i forbindelse med
anvendelse af velfærdsteknologiske hjælpemidler skal ske i overensstemmelse med
persondatalovens bestemmelser, herunder at kun relevante personer får adgang til de
anvendte systemer.
Partierne lægger videre vægt på, at det er en forudsætning for forsøg efter § 14 d med
anvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer i borgeres private hjem, at pårøren-
des og eventuelle værgers bemærkninger til de påtænkte foranstaltninger foreligger.
En yderligere sikring af retssikkerheden sker med et ændringsforslag til § 14 d, hvor-
L 220 - 2017-18 - Bilag 7: Betænkningsbidrag fra økonomi- og indenrigsministeriet
1897827_0002.png
med det ekspliciteres, at pårørende og eventuelle værger skal orienteres i forbindelse
med forsøg.
Partierne understreger ligeledes, at forsøg efter §§ 14 d og e ikke må få den konse-
kvens, at frikommunerne ikke overholder deres pligt til at tilbyde borgerne passende
boliger i tide. Partierne er tilfredse med, at dette forhold vil indgå i den eksterne evalu-
ering af forsøget, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE)
foretager.
Det er endvidere et vigtigt hensyn, at forsøg efter §§ 9 d og 29 c om mere fleksibilitet i
afholdelsen af samtaler med integrationsborgere og borgere visiteret til fleksjob, ikke
stiller borgerne ringere, herunder ikke ændrer på borgernes rettigheder og frikommu-
nernes forpligtelser, men giver øget fleksibilitet i forhold til løbende opfølgning og
dokumentationskrav i beskæftigelsesindsatsen.
Endelig lægger partierne vægt på, at forsøg efter § 27 l ikke må føre til, at midlerne fra
klippekortsordningen anvendes til aktiviteter uden for puljens formål. Det vil sige, at
midlerne skal anvendes til aktiviteter, der ligger ud over den eksisterende plejeindsats.
På denne baggrund finder S, DF, V, LA, RV, ALT og KF, at der med lovforslaget bliver
skabt mulighed for forsøgsvirksomhed i frikommunerne inden for rammer, hvor bor-
gernes retssikkerhed ikke bliver anfægtet.
2