Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 220 Bilag 6
Offentligt
1894447_0001.png
Til lovforslag nr.
L 220
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. maj 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forsøgsmuligheder efter tredje ansøgningsrunde)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 7 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2018 og var til 1.
behandling den 20. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og Bør‐
neudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 16. januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 128. Den 11. april 2018 sendte økonomi- og in‐
denrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat her‐
om til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til økonomi- og inden‐
rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva‐
ret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er positivt
indstillede over for frikommuneforsøg, så længe der ikke er
tale om en ren spareøvelse, og forsøgene ikke forringer bor‐
gernes retssikkerhed, herunder muligheden for at benytte
klagesystemet.
DF har i denne tredje ansøgningsrunde af frikommune‐
forsøg III været særligt opmærksom på forsøgene med vel‐
færdsteknologi. De konkrete teknologier, der ønskes gen‐
nemført forsøg med, er særlige døråbnere, personlige alarm-
og pejlesystemer, situationsbestemt video-, audio- og bevæ‐
gelsesovervågning og sensorbaseret søvnmonitorering. Ind‐
førelse af velfærdsteknologi skal øge borgernes livskvalitet
og selvhjulpenhed, men må aldrig erstatte den personlige
omsorg.
Der er ikke i dag hjemmel til at anvende personlige
alarm- og pejlesystemer og situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning over for hjemmeboende borgere.
DF er bekymret for, om forsøg hermed kan få den konse‐
kvens, at borgerne ikke i tide får det botilbud, som passer til
deres behov. DF er derfor tilfreds med, at regeringen har
imødekommet partiets ønske, om at VIVE skal evaluere for‐
søg med brug af personlige alarm- og pejlesystemer og situ‐
ationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning
over for hjemmeboende borgere – ligesom VIVE skal evalu‐
ere forsøget omkring brug af særlige døråbnere på yderdøre,
der hører til og afgrænser boenheder i større tilbud.
Det er endvidere en forudsætning for brug af situations‐
bestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning over for
en hjemmeboende borger, at der indhentes samtykke fra
nærmeste pårørende eller værge. DF mener ligeledes, at de
nærmeste pårørende skal inddrages i forbindelse med brug
af alarm- og pejlesystemer i borgerens hjem. DF ser af den
grund positivt på regeringens ændringsforslag, hvorefter
kommunalbestyrelsen skal orientere de nærmeste pårørende
til borgeren, der omfattes af en afgørelse om anvendelse af
personlige alarm- eller pejlesystemer.
DokumentId
Journalnummer
L 220 - 2017-18 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1894447_0002.png
2
Endelig har DF stillet spørgsmål til ministeren om, hvem
der har adgang til systemerne, når der anvendes alarm- og
pejlesystemer og situationsbestemt video-, audio- og bevæ‐
gelsesovervågning over for hjemmeboende borgere. DF er
meget optaget af, at indførelsen af velfærdsteknologi sker på
betryggende vis med stort fokus på databeskyttelse og data‐
sikkerhed. Herudover er det yderst vigtigt, at kun berettiget
personale har adgang til systemerne, særligt set i lyset af de
senere års sager om seksuelle overgreb, vold, tyverier og rø‐
verier begået af SOSU-assistenter eller andet plejepersonale
mod hjemmeboende, sårbare borgere.
DF ser frem til afrundingen og evalueringen af forsøgene
indeholdt i denne og foregående ansøgningsrunder inden
iværksættelsen af eventuelle yderligere frikommuneforsøg.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det prin‐
cipielt er en god idé at give kommunerne mulighed for at la‐
ve forsøg. Det er vigtigt for EL, at forsøgene har som ud‐
gangspunkt - og den klare hensigt - at løse opgaverne bedre
for borgerne. EL kan støtte forsøgene på beskæftigelsesom‐
rådet og på boligområdet. EL kan også støtte forsøget vedrø‐
rende mere sammenhængende forløb i psykiatrien. Men for‐
søgene, der vedrører magtanvendelse og videoovervågning
af borgere, kan vi ikke støtte. Disse forsøg bør efter EL’s
opfattelse afvente de aktuelle politiske forhandlinger om
magtanvendelse, som i øjeblikket finder sted i Folketinget.
EL er desuden skeptisk over for forsøget om automatiske
dørlåsere ikke mindst set i lyset af, at det er knyttet til net‐
værket vedrørende »Bedre styring af udgifterne på det spe‐
cialiserede socialområde«. Det er efter EL’s opfattelse en
stærkt bekymrende udvikling, hvis begrundelsen for magt‐
anvendelse, som aflåsning af døre/»særlige døråbnere« er
udtryk for, forskydes i retning af økonomiske overvejelser
og rationaliseringer.
Generelt er det EL’s opfattelse, at udvidelse af adgangen
til denne type magtanvendelse vil reducere personale og le‐
delses tilskyndelse til at finde pædagogiske løsninger på de
udfordringer eller den adfærd, som eventuelt giver anled‐
ning til risiko for personskade. Danske Handicaporganisati‐
oner skriver i deres høringssvar, at der er en nærliggende ri‐
siko for mere rutinemæssig anvendelse af denne type ind‐
greb, hvilket er uhensigtsmæssigt. EL har den samme be‐
kymring i forhold til de forskellige forslag om videoover‐
vågning af sårbare borgere. Bekymringen går bl.a. ud på, at
videoovervågning af sårbare borgere kan komme til at træde
i stedet for den pædagogiske og omsorgsmæssige indsats.
Det er ikke tilstrækkeligt, at videoovervågning vil være til‐
ladt, hvis borgeren ikke modsætter sig det. Mange af de sva‐
ge borgere vil enten ikke vide eller ikke forstå, at de bliver
videoovervåget, og de har derfor ikke en reel mulighed for
at modsætte sig. På den baggrund kan EL ikke støtte det
samlede lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af‐
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 14 d
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
De nærmeste pårørende til en borger, der bliver
omfattet af en afgørelse efter stk. 1, skal orienteres af kom‐
munalbestyrelsen om afgørelsen.«
[Orientering af nærmeste pårørende om anvendelse af per‐
sonlige alarm- eller pejlesystemer]
2)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 26 f
ændres i
stk. 3
»§§
107 og 110« til: »§§ 107 eller 110«.
[Ensretning af lovhenvisninger i bestemmelsen]
3)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 26 f
affattes
stk. 4
såle‐
des:
»Stk. 4.
Ved udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1
og 2 kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, at §
26, stk. 2, § 62 a, kapitel XII og §§ 82-84 og 86 i lov om leje
kan fraviges. Ved udlejning af udslusningsboliger efter stk.
1 og 2 skal det fremgå af lejeaftalen, hvor længe de aftalte
fravigelser er gældende inden for en periode af 2 år med
mulighed for i særlige tilfælde at forlænge lejeperioden til
højst 5 år.«
[Korrektion af lovhenvisning]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 26 g
udgår i
stk. 5
»til
unge«.
[Korrektion af lovhenvisning]
5)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 26 k
ændres i
stk. 1
»hvorefter« til: »således at«.
[Præcisering af beslutning om forlænget anvisningsperiode]
6)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 26 k
ændres i
stk. 3, 1.
pkt.,
»efter stk. 1« til: »som følge af en beslutning efter stk.
1«.
[Præcisering af henvisning til en beslutning om forlænget
anvisningsperiode]
7)
I
nr. 11
affattes den indledende tekst således: »I
kapitel
8
indsættes før § 30:«.
[Præcisering af bestemmelsens placering i loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede § 14 d, stk. 1, at kommu‐
nalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområ‐
de kan træffe afgørelse om i en afgrænset periode at anven‐
de personlige alarm- eller pejlesystemer for en person med
L 220 - 2017-18 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1894447_0003.png
3
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne under en
række fastsatte betingelser.
Med den foreslåede tilføjelse bliver det nu pålagt kom‐
munalbestyrelsen at orientere de nærmeste pårørende til bor‐
geren, der omfattes af en sådan afgørelse om anvendelse af
personlige alarm- eller pejlesystemer.
Baggrunden for forslaget er, at det hermed sikres, at bor‐
gerens nærmeste pårørende bliver informeret om afgørelsen.
Nærmeste pårørende skal efter den foreslåede bestem‐
melse forstås i overensstemmelse med forståelsen i sund‐
hedslovens § 18 om »Patienter, der varigt mangler evnen til
at give informeret samtykke«. Ved nærmeste pårørende for‐
stås først og fremmest borgerens samlevende ægtefælle eller
samlever, slægtninge i lige linje og alt efter de konkrete for‐
hold søskende. Plejebørn vil jævnligt også kunne betragtes
som nærmeste pårørende. Efter omstændighederne, navnlig
hvor der ikke er en ægtefælle, samlever eller børn, vil slægt‐
ninge, som borgeren er nært knyttet til eller nært besvogret
med, også kunne betragtes som nærmeste pårørende. En
partner i et registreret parforhold falder også ind under be‐
grebet. I øvrigt bør »nærmeste pårørende« afhængigt af den
konkrete situation fortolkes udvidende. Familiebåndet behø‐
ver således ikke altid at være eneafgørende. En nær ven, en
patientrådgiver, en bistandsværge, en besøgsven eller en an‐
den omsorgsgiver, der er fortrolig med borgeren, og som af
borgeren opfattes som »den nærmeste«, falder ind under be‐
grebet, hvis det er utvivlsomt, at pågældende er den nærme‐
ste.
Til nr. 2
I lovforslaget henviser den foreslåede § 26 f, stk. 3, til
både »§§ 107 og 110« og til »§§ 107 eller 110«. Med den
foreslåede ændring ensrettes henvisningen, så der nu står
»§§ 107 eller 110« begge steder i bestemmelsen.
Til nr. 3
I lovforslaget er der i den foreslåede § 26 f, stk. 4, fejlag‐
tigt henvist til lov om leje af almene boliger. Henvisningen
foreslås ændret til lov om leje. Endvidere foreslås 1. pkt.
samt henvisningen til reglerne i § 4, stk. 3, i lov om leje af
almene boliger ophævet, idet disse anses for at være overflø‐
dige.
Til nr. 4
I lovforslaget henviser den foreslåede § 26 g, stk. 5, til
lov om almene boliger til unge. Dette rettes nu til den kor‐
rekte titel lov om leje af almene boliger.
Til nr. 5
I lovforslaget foreslås det i § 26 k, stk. 1, at kommunal‐
bestyrelsen i en kommune i frikommunenetværket om billi‐
ge boliger og fleksible boligløsninger kan træffe beslutning
om at fravige § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal anvis‐
ningsret, hvorefter aftaler om anvisningsret kan indgås for
en periode på indtil 12 år. Med ændringen præciseres det i
lovteksten, at aftaler om anvisningsret på en periode på ind‐
til 12 år ikke følger af lov om kommunal anvisningsret, men
er en afvigelse herfra som følge af kommunalbestyrelsens
beslutning.
Til nr. 6
I lovforslaget henviser den foreslåede § 26 k, stk. 3, 1
pkt., til aftaler om anvisningsret, som er indgået efter stk. 1.
Med ændringen præciseres det, at bestemmelsen henviser til
en beslutning truffet af kommunalbestyrelsen i frikommune‐
netværket om at fravige perioden for anvisningsret efter stk.
1.
Til nr. 7
I lovforslaget fremgår det, at den foreslåede § 29 c ind‐
sættes efter § 29 b i kapitel 8. Dette ændres nu til, at bestem‐
melsen indsættes i kapitel 8 før § 30, da dette præciserer be‐
stemmelsens korrekte placering i loven.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Carsten Kudsk (DF) Morten Marinus (DF) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF) Karen J. Klint (S)
Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Julie Skovsby (S)
Yildiz Akdogan (S) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
46
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 220 - 2017-18 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1894447_0004.png
4
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
10
8
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
L 220 - 2017-18 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
1894447_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 220
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 220
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at redegøre for de konkrete ændringer, der er foretaget i lov‐
forslaget på baggrund af FTF�½s høringssvar, jf. høringsnotatet side 5,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilken grad kommunerne bevarer den samme juridiske
forpligtelse i forhold til vurdering af borgere på ledighedsydelse, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konkrete forpligtelser kommunerne har under det in‐
dividuelle kontaktforløb for så vidt angår (re)vurdering af borgere på
ledighedsydelse, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
2
3