Tak for det.
Også tak til ordførerne for de mange, synes jeg, konstruktive bemærkninger, der er kommet til det her lovforslag.
Formålet med lovforslaget er jo, som det er sagt flere gange, at tilpasse loven til to nye forordninger:
en om personlige værnemidler som f.eks.
sikkerhedssko og hjelme og en om tovbaneanlæg, som bl.a.
omfatter skilifter og svævebaner.
Forordningerne erstatter to direktiver, som er delvis implementeret i loven.
Samtidig fremtidssikres loven til de kommende ændringer i regelstrukturen fra EU på lovens område.
Med ændringen er det fremover ikke nødvendigt at ændre loven, når et direktiv bliver erstattet af en forordning.
Og det er selvfølgelig her, der har været en stor diskussion og faktisk også, synes jeg selv, en meget vigtig politisk diskussion.
Det vil jeg vende tilbage til.
Det forventes, at EU i fremtiden vil udstede flere forordninger, der erstatter direktiver, som indtil nu har været implementeret i loven.
F.eks.
vil Europa-Kommissionen komme med et forslag til en forordning om maskiner, der skal erstatte maskindirektivet.
Med lovændringen får Arbejdstilsynet hjemmel til at gribe ind, hvis det viser sig, at et produkt udgør en risiko, selv om de fastsatte regler og standarder er overholdt.
Dermed får Arbejdstilsynet mulighed for at gribe ind over for både danske og udenlandske produkter på lovens område, der udgør en risiko for menneskers sikkerhed og sundhed, selv om produktet opfylder reglerne på området.
Det vil naturligvis ske efter en konkret vurdering af risikoens art og sandsynligheden for, at en hændelse indtræder.
Men jeg synes faktisk også, der er grund til som afslutning her at kvittere for nogle relativt principielle synspunkter, der er ført frem både af Bent Bøgsted, Karsten Hønge og Christian Juhl – og det er jo ikke hver dag, man ser den koalition udfolde sig i dansk politik.
Det er en smuk koalition, kan jeg sige.
Men det, jeg mener er interessant ved det, som alle tre nævner, og som jeg også selv har en meget stor forståelse for, er spørgsmålet:
Er det klogt at bemyndige en minister til noget?
Det tror jeg Enhedslisten har syntes det har været, da der var en tidligere regering, som de støttede.
Da kan jeg huske at Enhedslisten også har sagt ja til bemyndigelse.
Jeg har også tidligere, når Venstre ikke har haft regeringsmagten, været meget kritisk over for at give bemyndigelse til ministre.
Det vil jeg gerne indrømme, det er en ren tilståelsessag.
Men det, jeg har tænkt mig at gøre – og det er faktisk for at række ud til det forslag, hr.
Karsten Hønge kommer med – er at sige, at når Arbejdstilsynet så får de bemyndigelser, tror jeg det vil være klogt, at man orienterer Folketinget om de bemyndigelser, når de måtte komme i anvendelse.
Det tror jeg at jeg vil levere et tekstbidrag om under den udvalgsbehandling, der finder sted, sådan at Folketinget er orienteret, inden de bemyndigelser så bliver givet.
Så kan en minister jo gøre, hvad en minister har lyst til, men generelt er det jo en god idé at have 90 mandater bag den politik, som regeringen måtte føre, også i forhold til et mindre detaljespørgsmål som det, vi snakker om her.
Så det tror jeg faktisk kunne være noget af det, som kunne imødekomme den bekymring, som SF har.
Og det giver så også en mere åben debat.
Jeg er sådan set et hundrede procent principielt enig i, at det, at man ikke ved, hvem der tager beslutningerne, selvfølgelig godt kan skabe en eller anden grad af forvirring, men det skal så også stilles over for det andet spørgsmål, nemlig at hvis man hver eneste gang får en direktivforandring gjort til en forordning, vil det kræve en enorm lovgivningsmæssig mølle.
Og det er jo netop derfor, at der er lagt op til at lave den model, som er skitseret her i lovforslaget.