Retsudvalget 2017-18
L 219
Offentligt
1896218_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. maj 2018
Insolvensretskontoret
Asger G. Aagaard
2018-0037-0022
715743
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Tildækningsforbud) (L 219), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 219 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen Zwischenbilanz zum Burkaverbot - „Wir vermelden: Keine Verstöße“, fra det østrigske nyhedsmagasin Profil den 26/3-18, til justitsministeren
1896218_0002.png
Spørgsmål nr. 4 (L 219) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen
”Zwischenbilanz
zum
Burkaverbot - ,,Wir vermelden: Keine Verstöße” fra det østrigske
nyhedsmagasin Profil den 26. marts 2018, hvoraf det fremgår, at
det østrigske tildækningsforbud, der trådte i kraft den 1. oktober
2017, især har betydet, at politiet har skullet tage stilling til sager,
hvor personer var iført vinterbeklædning, udklædning og lig-
nende, og at der kun i et meget lille antal sager var tale om religi-
øst motiverede bærere af niqab eller burka, og vil ministeren op-
lyse, om det i Danmark vil kunne undgås, at tildækningsforbudet
på samme måde som det østrigske tildækningsforbud
får util-
sigtede konsekvenser?”
https://www.profil.at/oesterreich/zwischenbilanz-burkaverbot-
wienstrafen-9606687
Svar:
Justitsministeriet skal understrege, at det er tilsigtet, at det foreslåede tildæk-
ningsforbud ikke alene omfatter beklædningsgenstande, der f.eks. er udtryk
for et religiøst tilhørsforhold. Det foreslåede forbud retter sig således mod
enhver form for beklædningsgenstand, der alene eller ved samtidig brug af
én eller flere andre beklædningsgenstande kan anses for at skjule ansigtet.
Som nærmere beskrevet under pkt. 3.2.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, omfatter forbuddet dog ikke tildækning af ansigtet, der tjener
et anerkendelsesværdigt formål. F.eks. nævnes det, at en person, der bærer
halstørklæde, hue og lignende til beskyttelse mod kulde, ikke vil være om-
fattet af forbuddet, hvis det efter omstændighederne
herunder årstiden og
vejrforholdene
må anses for sædvanlig og rimelig påklædning.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrø-
rende lovforslaget.
2