Til lovforslag nr.
L 219
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 24. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Tildækningsforbud)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. april 2018 og var til 1.
behandling den 19. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 7. februar
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 171.
Den 10. april 2018 sendte justitsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Kvinder i Dialog og Paul
Gram-Hansen, Odense SV.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget fra Paul Gram-Hansen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål og justitsministerens svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod det stille-
de ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget med følgende begrundelse. Burka og niqab er ikke
dansk, og det bliver aldrig dansk. Det er derfor utrolig vær-
difuldt, at vi som lovgivere går ind og klart siger fra over for
det samfundssyn, kvindesyn og menneskesyn, som ligger
bag burkaen og niqabben. Når lovforslaget bliver vedtaget,
vil det officielle Danmark lægge markant afstand til politisk
islam. I Dansk Folkeparti siger vi nej til islamisme, og vi
ønsker at gøre det tydeligt for enhver, at den form for ekstre-
misme og hjernevask er uacceptabelt i Danmark.
Det, som eksempelvis burkaen og niqabben symboliserer,
er uforeneligt med dansk kultur, herunder dansk åbenhed og
dansk tolerance over for andre medmennesker. Når Folke-
tinget siger fra, siger det officielle Danmark fra over for no-
get af det mest ekstreme og intolerante, der findes, nemlig
politisk islam. På sigt vil det gavne samtalen og forståelsen i
samfundet, at vi kan se hinanden, når vi taler med hinanden.
Det vil på sigt, sammen med andre initiativer, styrke det
danske samfund.
Det er afgørende for menneskers interaktion og samlivet i
Danmark, at man ikke skjuler sit ansigt eller sin identitet for
sine medborgere. DF finder det afgørende for den sociale
samhørighed, at maskering og heldækkende ansigtsbeklæd-
ning som f.eks. burka og niqab bliver forbudt i Danmark.
Samtidig vil et forbud styrke sikkerheden for os alle. Bå-
de terrorister og andre kriminelle kan drage fordel af en hel-
dækkende beklædning til at skjule deres identitet, når de ud-
øver terror eller andre former for kriminalitet. Der er mange
grunde til at indføre et forbud.
Da Dansk Folkeparti tilbage i 2009 fremsatte det første
forslag om at forbyde burka og niqab i det offentlige rum
AX021682