Skatteudvalget 2017-18
L 217 Bilag 1
Offentligt
1878254_0001.png
11. april 2018
J.nr. 2018 - 416
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (nedsættelse af elvarmeaf-
giften).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Naturfred-
ningsforening (DN)
DN bemærker, at nedsættelsen af
elvarmeafgiften som minimum bør
gøres permanent, da der er behov
for et stærkere politisk og økono-
misk signal end en midlertidig og
forholdsvis lille sænkning af elvar-
meafgiften for at fremme elektrifi-
cering af energiforsyningen og
gøre det attraktivt at investere i
større varmepumper.
Lovforslaget indebærer, at elvar-
meafgiften nedsættes varigt med
10 øre pr. kWh fra og med den 1.
januar 2021.
Aftaleparterne er enige om at søge
at gennemføre en varig nedsættelse
af elvarmeafgiften med 25 øre pr.
kWh i forhold til 2017 fra og med
2021 i forbindelse med de kom-
mende energiforhandlinger.
Med lovforslaget mindskes afgifts-
spændet mellem elektricitet og bio-
masse. Derved tages et skridt i ret-
ning af en mere hensigtsmæssig
indretning af afgiftssystemet.
DN bemærker også, at det er para-
doksalt, at biomasse er afgiftsfrita-
get, mens varmepumpeløsninger er
afgiftspålagt i betydelig grad.
Dansk Affaldsforening
(DAF)
DAF bemærker, at foreningen ikke
har problemer med, at der træffes
politisk beslutning om at nedsætte
elvarmeafgiften, hvis det ellers gi-
ver de rette incitamenter til den
samfundsøkonomisk set billigste
energianvendelse efter energipoliti-
ske prioriteringer. DAF savner, at
der sker en samlet politisk drøf-
telse og afklaring af, hvordan de
samlede forslag til afgiftstilpasnin-
ger på energiområdet bliver afve-
jet. DAF henviser til de forslag til
afgiftstilpasninger, som fremgår af
afgifts- og tilskudsanalysen, som
pegede på tilpasninger af afgifts-
strukturen på affaldsvarmeområ-
det. DAF bemærker, at foreningen
i dialog med Skatteministeriet har
udarbejdet et teknisk beslutnings-
grundlag for en transparent og in-
citament-fremmende model for
Som opfølgning på energiaftalen
fra 2012 er der udarbejdet en af-
gifts- og tilskudsanalyse. Anbefa-
lingerne fra Afgifts- og tilskuds-
analysen indgår bl.a. som grundlag
for forhandlinger om en ny energi-
aftale. Regerings energiudspil for-
ventes offentliggjort i foråret.
Side 2 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
højere energieffektivitet, der base-
rer sig på afgiftsdifferentiering- og
lempelser.
DAF anbefaler, at Skatteministe-
riet gennemfører en samlet analyse
af, hvor der samfundsmæssigt set
opnås de samfundsøkonomisk hø-
jeste gevinster ved at ændre afgif-
terne på energiområdet. En sådan
analyse bør gå forud for delvise af-
giftslempelser, der kan skævvride
de økonomiske rammevilkår mel-
lem de forskellige typer af energi-
producerende anlæg.
Dansk Byggeri (DB)
DB bemærker, at en nedsættelse af
elvarmeafgiften reducerer forbru-
gernes incitament til at spare på
energien. Der bør derfor tages
højde for, at forbrugere og andre
bygningsejere forsat sikres incita-
ment til at realisere energibesparel-
ser i bygningerne. DB bemærker
yderligere, at det kommende ener-
giforlig bør have et kraftigt fokus
på incitamenterne til at nedbringe
energiforbruget i den eksisterende
bygningsmasse og har i den for-
bindelse vedlagt forslag til en ny-
tænkning af energispareindsatsen
samt anbefalinger til fremme af
energieffektivisering.
DB støtter finansieringen af forsla-
get, men finder det besynderligt, at
arbejdet med en ny model for suc-
cession til erhvervsdrivende fonde
kan trække så længe ud.
Eventuelle initiativer vedrørende
energibesparelser i bygninger ligger
uden for forslagets rammer.
Det er beklageligt, at arbejdet med
en ny model for succession til er-
hvervsdrivende fonde er blevet
forsinket. Der arbejdes på at fær-
diggøre arbejdet så hurtigt som
muligt.
Side 3 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Energi
Dansk Energi støtter op om en ge-
nerel nedsættelse af afgiften på el
til varme, da en lavere afgift på el
til varme vil være med til at
fremme udbredelsen af varme-
pumper og til at fortrænge fossile
brændsler fra varmeforsyningen.
Dansk Energi bemærker, at lov-
forslaget er en god start, men for
at sikre det rette incitament til at få
mere grøn strøm til danskernes
varme, er det nødvendigt at man
politisk følger op på intentionen
om at sænke elvarmeafgiften per-
manent med 25 øre pr. kWh.
Det bemærkes, at en investering i
en varmepumpe har en horisont
på 20 år. Dansk Energi vurderer
derfor ikke, at en midlertidig ned-
sættelse vil få en konkret effekt.
Dansk Energi bemærker, at en
permanent sænkelse af elvarmeaf-
giften kan sikre fortsat lave fjern-
varmeregninger for langt største-
parten af de varmekunder, der bli-
ver berørt af, at tilskuddet til fjern-
varmeværker bortfalder.
Aftaleparterne er enige om at søge
at gennemføre en varig nedsættelse
af elvarmeafgiften med 25 øre pr.
kWh i forhold til 2017 fra og med
2021 i forbindelse med de kom-
mende energiforhandlinger.
Lovforslaget indebærer, at elvar-
meafgiften nedsættes varigt med
10 øre pr. kWh fra og med den 1.
januar 2021.
Dansk Erhverv (DE)
DE roser overordnet set forliget
bag forslaget, som gør det billigere
både for virksomheder og hus-
holdninger at opvarme med el, li-
gesom lovforslaget vil mindske en
del af den urimelige og ubegrun-
dede forskelsbehandling mellem
afgiften på el, som virksomheder
benytter til henholdsvis proces- og
rumvarmeformål. DE bemærker,
Det er regeringens politik, at det
skal være billigere og lettere at
drive virksomhed i Danmark. En
ophævelse af sondringen mellem
afgiften på el, som benyttes til
henholdsvis proces- og rumvarme-
formål, vil dog have betydelige
provenumæssige konsekvenser.
Eventuelle initiativer vedrørende
sondringen mellem el til proces-
Side 4 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at man vil kunne sikre stor enkelt-
hed i skattesystemet og spare virk-
somhederne for store administra-
tive udgifter, hvis virksomhederne
ikke skulle sondre mellem el be-
nyttet til henholdsvis rumvarme-
og procesformål og samtidig ville
man løse problemstillingen med en
overskudsvarmeafgift, da en sådan
ikke længere ville være nødvendig.
DE finder det skævvridende, at fe-
rieboliger med et årligt forbrug,
der overstiger 4.000 kWh årligt,
ikke også er omfattet af den lem-
pelse, der gælder for elopvarmede
helårsboliger. Det bemærkes, at
landdistrikterne og øerne vil have
stor gavn af en ligestilling mellem
helårsboliger og ferieboliger.
Der findes ca. 220.000 feriehuse i
Danmark, hvoraf hovedparten er
opvarmet med el kombineret an-
dre opvarmningsformer. De sti-
gende energiomkostninger har be-
tydet større omkostninger ved at
eje og benytte et feriehus i Dan-
mark og ikke mindst udleje dem til
turister. DE bemærker, at bereg-
ninger fra VisitDenmark viser, at
udlejning af feriehuse skaber en
omsætning i samfundet i udkants-
områder af Danmark på 8 mia. kr.
og over 13.000 fuldtidsjob. Det
bemærkes, at de høje elafgifter
modarbejder en bredere turistsæ-
son, mens en ligestilling vil styrke
konkurrenceevnen for feriehusud-
lejning hele året rundt. DE bemær-
ker, at helårshuse i 2013 fik en
lempelse for at ligestille afgifterne
til el til varmebrug med afgifterne
og rumvarme vil indgå i regerin-
gens fremtidige overvejelser på
energiområdet.
En eventuel ligestilling mellem hel-
årsboliger og fritidsboliger ifht. el-
afgiften vil indgå i regeringens
fremtidige overvejelser på energi-
området. Forslaget vil dog kræve
finansiering.
Side 5 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på olie, naturgas m.v. DE er ufor-
stående over for, at nedslaget i el-
afgiften ikke gælder feriehusenes
elforbrug til opvarmning, da den
afgiftsmæssige skævhed i afgifterne
også gælder deres forbrug.
DE bemærker derudover, at der
ifølge Energistyrelsen er ca.
173.000 sommerhuse, der har
brændeovne, og at der er væsent-
lige miljøgener forbundet med
brugen af disse, som ifølge Miljø-
styrelsen er skyld i et betydeligt an-
tal dødsfald om året. For mange
sommerhusejere vil brændeovne
være den alternative opvarmnings-
kilde til opvarmning med el, hvis
udgifterne til opvarmning med el
er for høje.
Dansk Fjernvarme
(DF)
DF er glade for de ændringer, der
foreslås, da lovforslaget har til for-
mål at fremme brugen af store var-
mepumper i fjernvarmesystemet.
DF bemærker, at man med en
nedsættelse af elvarmeafgiften med
20 øre når et niveau, hvor det vil
være en økonomisk fordel for
fjernvarmeselskaberne at investere
i store varmepumper.
Det bemærkes, at der fra 1. januar
2021 kun er aftalt en nedsættelse
med omkring 10 øre i forhold til
niveauet i 2018. Politisk har man
dog til hensigt at sikre en samlet
større afgiftssænkning på niveau
med den samlede sænkning i 2020.
DF gør opmærksom på, at fjern-
varmeselskaberne udarbejder en
økonomisk analyse af fremtidige
Aftaleparterne er enige om at søge
at gennemføre en varig nedsættelse
af elvarmeafgiften med 25 øre pr.
kWh i forhold til 2017 fra og med
2021 i forbindelse med de kom-
mende energiforhandlinger.
Side 6 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
investeringer over 20 år. Dermed
er der behov for, at der er sikker-
hed for investeringen i hele inve-
steringsperioden. Det er DF´s op-
fattelse, at der ikke vil ske en
større investering i store varme-
pumper, før der sker en perma-
nent nedsættelse af elvarmeafgiften
på 20 øre og at det derfor er vig-
tigt, at der hurtigt bliver indgået en
aftale om en varig sænkelse af el-
varmeafgiften.
DF bemærker yderligere, at formå-
let med sænkelsen af elvarmeafgif-
ten er at fremme store varmepum-
per i det kollektive fjernvarmesy-
stem frem for individuelle løsnin-
ger. Derfor henstiller DF til, at der
ikke kommer yderligere sænkelser
af elafgiften til individuelle varme-
løsninger, da det samfundsmæssigt
giver mest mening at fremme kol-
lektive varmeløsninger.
DF bemærker også, at der i dag
kun udnyttes en meget lille andel
af den overskudsvarme fra forskel-
lige industrivirksomheder, som er
tilgængelig og at udfordringen med
at udnytte overskudsvarmen er, at
varmen ofte ikke er varm nok til
fjernvarmesystem. Temperaturen
skal derfor hæves via varmepum-
per. Dermed bliver både afgiften
på el og overskudsvarmeafgiften
en ekstra økonomisk belastning,
der gør, at det for fjernvarmesel-
skaberne ikke er rentabelt at ud-
nytte overskudsvarmen. DF hen-
stiller derfor til, at overskudsvar-
meafgiften fjernes.
Eventuelle initiativer vedrørende
ændringer af overskudsvarmeafgif-
ten vil indgå i regeringens fremti-
dige overvejelser på energiområ-
det.
Side 7 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Endelig bemærker DF, at en stor
del af de danske fjernvarmeselska-
ber er omfattet af elpatronordnin-
gen. Med en sænkning af elvarme-
afgiften på 20 øre bliver elvarmeaf-
giften marginalt bedre end afgiften
efter elpatronordningen. DF hen-
stiller derfor til, at afgiften i el-
patronordningen også sænkes, så
denne ordning ikke i fremtiden bli-
ver ringere stillet end i dag.
Elpatronordningen udgør en sær-
skilt ordning, der giver mulighed
for at benytte en lempet afgiftssats
for varme, der produceres af fx af-
giftspligtig elektricitet. Med ord-
ningen udgør afgiften på el an-
vendt til fjernvarme 21,6 øre pr.
kWh fjernvarme.
Elpatronordningen er indrettet, så
den bl.a. sikrer, at både el og fos-
sile brændsler under ordningen,
som anvendes til fjernvarme, be-
skattes på samme niveau.
Med nedsættelsen af elvarmesatsen
nærmer denne sig satsen efter el-
patronordningen. Nedsættes elvar-
meafgiften til væsentligt under 20
øre pr. kWh, bør det overvejes at
ændre elpatronordningen for at
skabe ensartede incitamenter til
brug af el i varmefremstillingen
Energiforum Danmark
(ED)
ED er enig i, at forslaget vil
fremme elektrificeringen af varme-
forsyningen og brugen af eldrevne
varmepumper, men havde dog fo-
retrukket en løsning, der kun be-
lønnede varmepumper og ikke
konventionel elvarme.
ED er ærgerlige over, at afgifts-
nedsættelsen kun gælder dem, der
allerede får rabat på elforbrug til
opvarmning, nemlig private bolig-
ejere og erhvervsvirksomheder, og
at man ikke udnytter muligheden
til at fremme varmepumper og
elektrificering af varmeforsyningen
i offentlige institutioner. ED be-
mærker, at kommunerne endnu
Det vil være vanskeligt at indføre
en lempelse af elafgiften, der kun
retter sig mod varmepumper, som
vil være forenelig med EU-retten.
Der må i givet fald først forventes
en langvarig EU-proces.
Beskatning af elektricitet er regule-
ret i direktiv 2003/96 (energibe-
skatningsdirektivet). Energibeskat-
ningsdirektivet giver som udgangs-
punkt ikke mulighed for at lempe
elafgiften for opvarmning i offent-
lige institutioner. Der er dog store
samfundsøkonomiske gevinster
ved at give offentlige institutioner
Side 8 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
engang stilles dårligere økonomisk
end andre bygningsejere, når det
gælder mulighederne for at deltage
i den grønne omstilling.
adgang til at benytte elvarmesat-
sen. Skatteministeriet er ved at un-
dersøge, om der er mulighed for at
få tilladelse til at fravige energibe-
skatningsdirektivet på dette punkt.
Lempelsen er udformet som en
forenklet regel, hvor forbruget i
sin tid er fastsat ud fra det almin-
delige elforbrug i en helårsbolig.
Lejere kan anvendende lempelsen
for elopvarmede helårsboliger på
lige fod med ejere.
ED bemærker yderligere, at af-
giftslettelsen ikke tilgodeser lejere,
da de typisk har et forbrug af el på
ca. 2600 kWh om året og afgifts-
lettelsen gælder kun for elforbrug
over 4000 kWh. Dette skaber ulig-
hed mellem lejere og ejere og
mindsker tilskyndelsen til hybride
løsninger i ejendomme, der ellers
kunne få stor betydning for fleksi-
biliteten i lokale energisystemer.
ED anbefaler, at man også priori-
terer nedsættelse af elafgiften til
varmepumper til opvarmning i of-
fentlige bygninger og større bolig-
ejendomme.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser på under 4 mio. kr. årligt
for erhvervslivet.
Feriehusudlejernes Bran-
cheforening (FB)
FB ønsker, at lovforslaget udvides,
så det ikke kun gælder forbrug af
elektricitet i helårsboliger, der op-
varmes ved elektricitet, men også
fritidsboliger.
FB bemærker, at udlejning af fri-
tidsboliger skaber en årlig omsæt-
ning på godt 12 mia. kr. og over
13.000 fuldtidsjob. Branchen har
potentiale til at vokse yderligere,
men der er brug for en ligestilling
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
Side 9 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med hensyn til energiomkostnin-
ger, da de høje elafgifter modarbej-
der en bredere turistsæson.
FB bemærker, at det er uforståe-
ligt, at nedsættelsen af elafgiften
ikke gælder fritidsboligers elfor-
brug til opvarmning, da den af-
giftsmæssige skævhed i afgifterne
også gælder deres forbrug.
Fjernvarme Fyn (FF)
FF bemærker, at der bør foretages
ændringer i satserne for tilbagebe-
taling efter elpatronordningen som
følge af forslaget om at nedsætte
elvarmeafgiften.
FF bemærker, at de generelt er po-
sitive overfor en nedsættelse af el-
varmeafgiften, da nedsættelsen
bringer endnu en teknologi i spil i
den fremtidige varmeplanlægning
baseret på vedvarende energi. Det
bemærkes dog, at en kortsigtet
nedsættelse af afgiften ikke giver
incitament til at investere i varme-
pumper, men blot reducerer beta-
lingen for dem, der allerede har in-
vesteret. Det bemærkes, at en reel
udbygning med varmepumper i
fjernvarmesektoren kræver en va-
rig nedsættelse af elafgiften til var-
mefremstilling, idet en udbygning
med varmepumper har en investe-
ringshorisont på minimum 15 år.
FF bemærker derudover, at fjern-
varmeselskaber, der udnytter over-
skudsvarme fra industrien i varme-
pumper er pålagt en overskudsvar-
meafgift, som ikke tilskynder til
anvendelse af varmepumper for
udnyttelse af overskudsvarme, da
Der henvises til kommentaren til
Dansk Fjernvarme.
Lovforslaget indebærer, at elvar-
meafgiften nedsættes varigt med
10 øre pr. kWh fra og med den 1.
januar 2021.
Aftaleparterne er enige om at søge
at gennemføre en varig nedsættelse
af elvarmeafgiften med 25 øre pr.
kWh i forhold til 2017 fra og med
2021 i forbindelse med de kom-
mende energiforhandlinger.
Eventuelle initiativer vedrørende
ændringer af overskudsvarmeafgif-
ten vil indgå i regeringens fremti-
dige overvejelser på energiområ-
det.
Side 10 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udnyttelse af overskudsvarme fra
industrien kræver forholdsvis store
anlægsinvesteringer. Det foreslås
derfor, at lavtemperatur over-
skudsvarme afgiftsfritages.
Foreningen Rejsearbej-
dere.dk
Foreningen Rejsearbejdere.dk har
ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR bemærker, at justeringen af
elvarmeafgiften får direkte indvirk-
ning på den godtgørelsesmulighed,
som momsregistrerede virksomhe-
der har i forhold til elforbrug til
f.eks. el-radiatorer og varmepum-
per. Det er FSR´s opfattelse, at be-
stemmelsen skal forstås sådan, at
momsregistrerede virksomheder
kan opnå fuld elafgiftsgodtgørelse
nedsat med elvarmeafgiften efter
elafgiftslovens § 6, stk. 1. Derved
bliver resultatet med den nuvæ-
rende formulering og den nye for-
mulering den samme.
FSR bemærker, at den nye formu-
leringsmetode kan give anledning
til udfordringer i forhold til er-
hvervslivets forståelse af bestem-
melsen. FSR opfordrer derfor til,
at bestemmelsen uddybes i den ju-
ridiske vejledning, så denne inde-
holder et skema med såvel de gæl-
dende afgiftssatser som de afledte
godtgørelsessatser.
FSR bifalder, at der foreslås sprog-
lige ændringer og konsekvensæn-
dringer, herunder ophævelse af en
lang række bilag til elafgiftsloven
Elvarmesatsen for de omfattede
husholdninger vil fortsat svare til
elvarmeafgiften for rumvarme m.v.
for erhverv.
Regelændringen vil blive beskrevet
i den juridiske vejledning.
Side 11 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indeholdende de gamle afgiftssat-
ser, som ikke længere er gældende,
således at lovgivningen gøres mere
let læselig.
Horesta
Horesta bemærker, at dansk turis-
meerhverv generelt har behov for
bedre vilkår for at styrke konkur-
renceevnen, øge vækst og investe-
ringer. Det bemærkes, at elafgiften
har særligt stor betydning, da der
er et markant højere afgiftsniveau i
Danmark end i de nærmeste kon-
kurrentlande. Turismeerhvervet er
udfordret af at skulle betale op til
100 gange så høje afgifter som an-
dre danske erhverv.
Horesta ser derfor meget positivt
på den politiske aftale og lovforsla-
get om at nedsætte elvarmeafgif-
ten.
Horesta bemærker, at almindelige
momsregistrerede virksomheder
får refunderet hovedparten af af-
gifterne på energi, da energiaft på
el til procesformål kan refunderes
ned til 0,4 øre pr. kWh. Der er der-
imod kun delvis refusion af elvar-
meafgifterne for den energi, der
anvendes til rumvarme m.v. Flere
erhverv kan således ikke få fuld re-
fusion af deres elafgifter, selvom
de er nødvendige og en afgørende
del af en ydelse til gæsten. Det stil-
ler erhverv, som har store udgifter
til temperering og varme ringere.
Horesta opfordrer til, at der gøres
op med denne skævvridning, så af-
giftsrefusionen gøres afhængig af,
om energiforbruget er en del af det
Fuld refusion af elafgift for el-
varme i erhverv ligger uden for
forslagets rammer. Det fremgår
dog af aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer, at der skal
iværksættes en dialog med EU-
Kommissionen om muligheder for
målrettet at nedsætte hotellers
rumvarmeafgift for både el og fos-
sile brændsler. Forslaget vil derfor
indgå i regeringens fremtidige
overvejelser på energiområdet.
Side 12 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
produkt som en virksomhed leve-
rer.
Horesta ønsker, at energiforbrug
til at levere eller producere en
ydelse til gæster i turismeerhvervet,
herunder temperering af rum og
vand, bliver omfattet elafgiftslo-
vens regler for procesgodtgørelse.
Horesta bemærker, at lovforslaget
ligger op til, at der fremadrettet
skal være sammenhæng mellem
den afgift, der er fastsat i elafgifts-
lovens § 6, stk. 1, om elopvarm-
ning af helårsboliger og den ikke-
refunderbare del af elvarmeafgif-
ten i elafgiftslovens § 11, stk. 3.
Horesta mener ikke, at det er en
hensigtsmæssig indretning af lov-
givningen og ønsker, at satserne
hvormed refusionen nedsættes,
fremgår direkte af § 11, stk. 3.
Kommunernes Landsfor-
ening (KL)
KL bemærker, at lovforslaget ind-
går som en del af regeringens
vækstpakke fra november 2017,
hvor KL har en række indvendin-
ger til den forudsatte finansiering
af initiativerne. KL har ikke be-
mærkninger til lovforslaget isoleret
set.
Det er vurderet at være mest hen-
sigtsmæssigt, at afgiftssatsen for el-
varme fremgår af en samlet be-
stemmelse og ikke efter to bestem-
melser og efter to forskellige me-
toder, som det er tilfældet efter
gældende regler.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Landbrug og Fødevarer
(LF)
LF støtter aftaleparternes nedsæt-
telse af elvarmeafgiften og frem-
rykningen af denne nedsættelse.
Side 13 af 14
L 217 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1878254_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
LF bemærker, at det er vigtigt at
sikre lave energipriser for både
husholdninger og erhverv, og at en
lavere elvarmeafgift kan være med
til at øge tilskyndelsen til anven-
delse af overskudsvarme, mens det
nuværende afgiftssystem har van-
skeliggjort effektiv udnyttelse af
overskudsvarmen.
LF bemærker, at afgiftsnedsættel-
sen på 20 øre pr. kWh fra 1. januar
2020 skal gøres varig, således at
den ikke hæves igen året efter. En
sådan permanent sænkelse på 20
øre pr. kWh kan være med til at
sikre de fornødne stabile rammer
og investorsikkerhed i forhold til
at virksomhederne laver de nød-
vendige investeringer, der skal
sikre bedre anvendelse af over-
skudsvarme.
Skattefaglig Forening
Skattefaglig Forening har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Aftaleparterne er enige om at søge
at gennemføre en varig nedsættelse
af elvarmeafgiften med 25 øre pr.
kWh i forhold til 2017 fra og med
2021 i forbindelse med de kom-
mende energiforhandlinger.
Søfartens Ledere
Søfartens ledere har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ingen bemærk-
ninger til lovforslaget.
Side 14 af 14