Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
L 216 Bilag 9
Offentligt
1889682_0001.png
Til lovforslag nr.
L 216
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 2. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække og forskellige andre love
(Målrettet kvælstofregulering m.v.)
[af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Miljø-
og fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 8 og
12. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2-7 og 9-11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. april 2018 og var til 1.
behandling den 13. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
29. januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del –
bilag 227. Den 5. april 2018 sendte miljø- og fødevaremini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til miljø- og fødevaremi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af miljø- og fødevareministeren
under nr. 1, 8 og 12 stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af EL under nr. 2-7 og 9-11 stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af miljø- og fødevareministeren under
nr. 1, 8 og 12 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod de af EL under nr. 2-7 og
9-11 stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiet og Radikale Venstre bakker op om en
målrettet regulering af dansk landbrug og ønsker i den for-
bindelse at understrege, at den målrettede regulering har
rødder i den forrige regerings (S og RV) Vækstplan for fø-
devarer samt anbefalinger fra Natur- og Landbrugskommis-
sionen, som ligeledes blev nedsat af den forrige regering. På
den baggrund kan S og RV støtte dette lovforslag, da mål-
rettet regulering som princip er udtryk for S og RV�½s ønske
om balance i den førte miljø- og fødevarepolitik.
S og RV mener, at brede aftaler er afgørende og i særde-
leshed på miljø- og fødevareområdet, hvor et af Danmarks
største erhverv har brug for ro og stabilitet omkring sine
rammevilkår. Det er partiernes opfattelse, at regeringen kun-
ne have indgået en bred og balanceret aftale om målrettet re-
gulering, hvis regeringen ville – en aftale, der ville give er-
hvervet ro og sikkerhed og samtidig sikre den rigtige balan-
ce i forhold til miljøet.
S og RV finder det endvidere dybt beklageligt, at regerin-
gen ikke har udvist den fornødne vilje til at vedstå sig den
aftale, der faktisk blev indgået, og er uforstående over for, at
regeringen ikke vil det brede samarbejde, selv når der er
enighed mellem forhandlingsparterne.
Samtidig understreges det, at S og RV bakker op om en
målrettet regulering, hvor indsatsen tilrettelægges sådan, at
Danmark overholder sine EU-retlige forpligtelser og frem-
tidssikrer miljøet.
Sluttelig opfordres regeringen til at genåbne aftalen om
den målrettede regulering og lade de partier, der ønsker at
være en del af aftalekredsen om målrettet regulering af
dansk landbrug, være velkomne.
AX021451
L 216 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 2. maj 2018
1889682_0002.png
2
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Alternativet be-
mærker, at fødevare- og landbrugspakken er en skuffelse for
dem, der håbede på, at anbefalingerne fra Natur- og Land-
brugskommissionen i 2013 skulle gøre det muligt at finde et
bredt flertal om en fælles indsats til gavn for både natur og
landbrug. Siden regeringsskiftet for snart 3 år siden har re-
geringen ensidigt gravet grøfterne dybere og alene tilgodeset
landbrugets kortsigtede interesser. Det er skadeligt for sam-
fundet, og partierne er overbeviste om, at det ikke er i land-
brugets langsigtede interesse, når nye mål for kvælstofind-
satsen skal fastsættes inden december 2021.
Det foreliggende lovforslag er et vigtigt eksempel på re-
geringens ensidighed. I stedet for målrettet at udtage jorde
med lav retention vil regeringen bruge skattekroner eller
landdistriktsmidler til at betale landbruget for at plante efter-
afgrøder på disse arealer. Det vil sige, at man med lovforsla-
get kompenserer landmændene økonomisk for at lade være
med at forurene, hvilket er en helt forkert vej at gå. En mere
solidarisk løsning ville have været at lade erhvervet fordele
gevinster og tab imellem sig, sådan at avlere med jorde med
høj retention – og dermed større udbytte som følge af større
gødningsanvendelse – betalte de avlere, der lider tab, som
følge af at der ikke kan dyrkes eller kun dyrkes med lavt ud-
bytte på arealer med lav retention.
Regeringen har således også forpasset muligheden for at
lave en samlet indsats for lavbundsområder og ådale og
arealer langs vore vandløb. Her kunne en mangfoldighed af
formål være opnået på én gang og med en engangsinveste-
ring for samfundet i stedet for årlige udbetalinger til efteraf-
grøder.
Målrettet ophør af omdrift langs vandløb vil kunne bane
vej for naturlig klimatilpasning, tilbageholdelse af nærings-
stoffer, opbygning af kulstof (i stedet for frigivelse af klima-
gasser) og tilbagekomst af natur og dermed højere biodiver-
sitet. Lodsejerne skal naturligvis have erstatning for tabet af
produktionsjord (med den reelle værdi uden EU-støtte og
statstilskud til efterafgrøder) eller have tilbudt erstatnings-
jord.
EL, ALT og SF kan konstatere, at der ikke er et flertal for
de stillede ændringsforslag, som ville forringe muligheden
for afbrænding af husdyrgødning og muligheden for at ud-
sætte eftergrøder. Dette medvirker ligeledes til, at partierne
ikke kan støtte vedtagelsen af lovforslaget.
EL, ALT og SF støtter målrettet regulering som beskre-
vet i anbefalingerne fra Natur- og Landbrugskommissionen i
2013. Derfor kan partierne ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten bemærker herudover, at såfremt de af EL
stillede ændringsforslag nr. 2-7 og 9-11 vedtages, vil for-
slagsstillerne stille de nødvendige konsekvensændringsfor-
slag til 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om plantedække og lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
(Målrettet kvælstofregulering m.v.)«.
[Lovteknisk korrektion af lovforslagets titel]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
Til § 1
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 11, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »landet«: »til an-
den anvendelse end forbrænding«.«
[Begrænsning af bemyndigelse vedrørende afsætning af
kvælstof i husdyrgødning ud af landet]
3)
Nr. 5
og
6
udgår, og i stedet indsættes:
»5.
§ 11, stk. 7,
ophæves.«
[Ophævelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
kvælstof i husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning kan
fratrækkes i virksomhedens forbrug af kvælstof]
4)
Nr. 8
udgår.
[Mulighed for overførsel af indsatsbehov udgår]
5)
Nr. 11
affattes således:
»11.
§ 18 b, stk. 3
og
4,
ophæves.«
[Ophævelse af muligheden for at fastsætte regler om, at ef-
terafgrødekravet reduceres for virksomheder]
6)
Nr. 14
affattes således:
»14.
I
§ 24, 3. pkt.,
ændres »biogas- og fællesanlæg, forar-
bejdningsanlæg samt forbrændingsanlæg« til: »biogas- og
fællesanlæg samt forarbejdningsanlæg«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 2
7)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 5 h, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »landet«: »til anden
anvendelse end forbrænding«.«
L 216 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 2. maj 2018
1889682_0003.png
3
[Begrænsning af bemyndigelse vedrørende afsætning af fos-
for i husdyrgødning ud af landet]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
8)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 h, stk. 5, § 5 i, stk. 2, 3. pkt.,
og
§ 5 k, stk. 2, 3.
pkt.,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 6, 2. pkt.« til: »§ 3, stk. 1, nr. 7,
2. pkt.««
[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 3]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
9)
Nr. 7
affattes således:
»7.
§ 5 h, stk. 7,
ophæves.«
[Ophævelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
fosfor i husdyrgødning og forarbejdet husdyrgødning kan
fratrækkes i virksomhedens forbrug af fosfor]
10)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 5 r, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »biogas- og fællesanlæg,
forarbejdningsanlæg og forbrændingsanlæg« til: »biogas- og
fællesanlæg samt forarbejdningsanlæg«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 5
11)
Paragraffen affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, 5-11 og 14, § 2, nr. 1-11, og § 4 træder i
kraft den 1. juli 2018.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1, 3, 4, 12, 13 og 15-17, træder i kraft den
1. januar 2019.
Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af § 7 a, stk. 2, og § 18 a,
stk. 3, i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 3. maj 2017,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler ud-
stedt i medfør af § 7, stk. 3, jf. § 1, nr. 3 og 4, og § 18 a, stk.
4, jf. § 1, nr. 7 og 8.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2, 3, 6, 7, 9 og 10]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
12)
I
stk. 2
ændres »§ 2, nr. 1-5 og 7-11« til: »§ 2, nr. 1-5,
01 og 7-11«.
[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som
følge af ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er lovteknisk begrundet.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget tilpasses miljø- og fødevaremini-
sterens bemyndigelse i gødskningslovens § 11, stk. 4, 2.
pkt., således at det fremover alene vil være muligt at fastsæt-
te regler om, at en jordbruger kan fratrække kvælstof i hus-
dyrgødning i sit samlede forbrug af kvælstofholdig gødning,
hvis dette er afsat ud af landet til anden anvendelse end for-
brænding.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget ophæves miljø- og fødevaremini-
sterens bemyndigelse i gødskningslovens § 11, stk. 7, til at
fastsætte regler om, at kvælstof i husdyrgødning og forarbej-
det husdyrgødning fratrækkes i jordbrugsvirksomhedens
forbrug af kvælstof, hvis dette er afsat til et miljøgodkendt
anlæg, der forbrænder affald, eller hvis jordbrugsvirksomhe-
den har forbrændt gødningen i eget miljøgodkendt forbræn-
dingsanlæg.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget udgår muligheden i gødsknings-
lovens § 18 a, stk. 3, for at overføre et indsatsbehov til efter-
følgende år.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget udgår miljø- og fødevareministe-
rens bemyndigelse i gødskningslovens § 18 b, stk. 3, til at
fastsætte regler om reduktion af en virksomheds målrettede
efterafgrødekrav, hvis kravet overstiger et nærmere fastsat
niveau, i det omfang det ikke får betydning for den kvæl-
stofreducerende effekt.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 4, hvorefter muligheden for at overføre et indsatsbehov
til det følgende år fjernes, idet en reduktion af virksomhe-
dens efterafgrødekrav efter § 18 b, stk. 3, forudsætter mulig-
hed for at overføre den overskydende del af efterafgrødekra-
vet til det samlede indsatsbehov for det følgende år, således
at reduktionen af virksomhedens efterafgrødekrav ikke får
betydning for den kvælstofreducerende effekt.
I forlængelse af forslaget om ophævelse af gødskningslo-
vens § 18 b, stk. 3, foreslås miljø- og fødevareministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om gødningsplanlægning
for virksomheder, der benytter sig af en ordning fastsat efter
§ 18 b, stk. 3, ophævet.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at der efter æn-
dringsforslag nr. 3 ikke kan fastsættes regler om, at virk-
somheder kan fratrække kvælstof i husdyrgødning og forar-
bejdet husdyrgødning, der er afsat til forbrændingsanlæg.
Der er som følge heraf ikke behov for indberetninger fra
forbrændingsanlæg af modtaget gødning m.v.
Til nr. 7
Bemyndigelsen i § 5 h, stk. 4, 2. pkt., i lov om husdyr-
brug og anvendelse af gødning m.v. svarer til § 11, stk. 4, 2.
pkt., i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække, for så vidt angår muligheden for at fratrække
den afsatte gødning i forbindelse med opgørelsen af forbrug
af fosfor. Der henvises derfor til bemærkningerne til æn-
dringsforslag nr. 2.
L 216 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 2. maj 2018
1889682_0004.png
4
Til nr. 8
Der er alene tale om konsekvensrettelser af henvisninger-
ne til husdyrbruglovens definition af planperiode, der får nyt
nummer som følge af den foreslåede ændring i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 3, hvorefter der foreslås indsat et nyt nr.
3 i husdyrbruglovens § 3, stk. 1.
Til nr. 9
Bemyndigelsen i § 5 h, stk. 7, i lov om husdyrbrug og an-
vendelse af gødning m.v. svarer til § 11, stk. 7, i lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, for
så vidt angår muligheden for at fratrække den afsatte gød-
ning i forbindelse med opgørelsen af forbrug af fosfor. Der
henvises derfor til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 10
Bemyndigelsen i § 5 r, stk. 1, 2. pkt., i lov om husdyr-
brug og anvendelse af gødning m.v. svarer til § 24, 2. pkt., i
lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedæk-
ke, for så vidt angår tre indberetninger fra forbrændingsan-
læg af modtaget gødning m.v. Der henvises derfor til be-
mærkningerne til ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 11
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 2, 3, 6, 7, 9 og 10.
Til nr. 12
Der er alene tale om konsekvensrettelser af ikrafttrædel-
sesbestemmelsen som følge af ændringsforslag nr. 8.
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S)
Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT)
Roger Courage Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 216 - 2017-18 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 2. maj 2018
1889682_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 216
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 216
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til artiklen af 10/4-18 fra Effektivt Landbrug,
»Miljøministeriets »målrettede vurdering«: Politisk korrekt, men fag-
ligt skrupforkert«, til miljø- og fødevareministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvilke krav der stilles til emissioner fra de anlæg, der be-
skrives som »forbrændingsanlæg eller et brændingsanlæg«, til miljø-
og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om målopfyldelsen for de områder, der påvirkes af de virksom-
heder, hvor efterafgrødekravet tillades udskudt, til miljø- og fødevare-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfra midlerne skal findes, hvis EU ikke vil godtage, at
landdistriktsmidlerne bruges som økonomisk kompensation til land-
mænd for ikke at forurene, til miljø- og fødevareministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der fjerner muligheden
for at udskyde efterafgrøder m.m., til miljø- og fødevareministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der fjerner muligheden
for, at lovforslaget tillader, at der kan afbrændes husdyrgødning, til
miljø- og fødevareministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6