Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 215 Bilag 2
Offentligt
1889310_0001.png
Konsekvens af afskaffelse af au pair-ordningen.
Det er med stor forundring og beklagelse, at vi d. 4. april 2018 modtog mail vedr. Høring over L 215 -
afskaffelse af au pair-ordningen fra Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti af d. 23. marts 2018.
I vores daglige virke formidler vi forsikringer til de au pair personer der kommer til Danmark
Det er
den danske værtsfamilie der betaler for forsikringerne
Hvorfor vi dagligt er i kontakt med både
værtsfamilier samt au pair personer fra hele Verden.
Vi formidler de 3 lovpligtige forsikringer for de au pair personer som har godkendt opholdstilladelse i
Danmark*
I det fremsendte lovforslag bed vi mærke i de meget negativt betonede begreber
’Lø du p i g’
og
’Billig arbejdskraft’
I denne sammenhæng tillader vi, at kalde disse begreber for floskler, som ikke
har hold i virkeligheden. Her kommer begrundelsen/årsagen hertil:
Der ligger store overvejelser bag, at vælge en au pair, da det er forbundet med væsentlige udgifter
for den enkelte værtsfamilie. Omkostninger ligger årligt på ca. 110.000,00 (beskattede kroner):
Kost- og logi kr. 3.264,00
Lommepenge kr. 4.150,00
Flybilletter t/r ca. kr. 10.000,00
Forsikring (12 mdr.) kr. 2.866,00-4.500,00
Sagsbehandling til Udlændinge styrelsen kr. 2.890,00
Danskundervisning kr. 5.170,00
Udrejsetilladelse fra konsulat kr. 550,00
”Billig hushjælp”
koster værtsfamilien ca. 9.200,00 beskattede kroner pr. måned, dette kan næppe
kaldes billigt
men vi danskere er jo forskellige. Måske har de, som har formuleret og ønsker dette
lovforslag gennemført, en anden indtægt og derfor kan tillade sig at kategorisere/ betegne dette
som billigt.
”Lø du pi g”,
au pair personen kommer til Danmark uden særlige sprogkundskaber, mange kender
meget lidt til tekniske hjælpemidler m.m. Sammenlignet med lærlinge, har de et rådigheds beløb
efter skat, kost og logi som er større end en malerlærling
og så er det på deltid, dette kan næppe
kaldes løndumping.
Au pair personen har et rådighedsbeløb efter skat, kost og logi på kroner ca. 3.600,00 vel at
bemærke deltid 30 timer pr. uge.
En malerlærling, 1.års lærling får kroner 8.684,00 og efter skat kr. 6.789,00
fratrukket udgiften til
kost og logi kroner 3.264. Lærlingen har et rådigheds beløb efter skat, kost og logi på kroner ca.
3.525,00 vel at bemærke fuldtid 37 timer pr. uge.
Udgiften for arbejdsgiveren beløber sig til ca. kr. 10.855,00 vel at mærke fradragsberettigede kroner.
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0002.png
Så ordet au pair ’På lige fod’ er vel e reel beteg else i ove æv te ekse pel og det er jo blot et af
mange.
At der så er nogle der overtræder de forskrevne regler i au pair ordningen, fortæller blot at
kontrollen skal skærpes og der evt. indføres hårdere straffe ved overtrædelser, men vi finder det
meget drastisk og fuldstændig urimeligt at fratage reelle au pair kandidater retten til, at kommer
oversøisk og opleve den vestlige kultur. En kultur vi er så stolte af, og som gør au pair personerne
føler sig godt rustet til fremtiden ved deres tilbagevendelse til eget land, til at se nuanceret og
nytænkende på deres fremtid. En kultur de aldrig vil få mulighed for at opleve, hvis denne ordning
afskaffes.
Au pair personer der kommer til Danmark fra Asien, har som oftest en meget lav indkomst, hvis de
overhovedet har en. De arbejder +40 timer om ugen i deres hjemland og under kummerlige vilkår (i
forhold til dansk standard). Af kultur oplever de den, der eksistere indenfor egne grænser, da deres
midler ikke rækker til andet. Asiatiske au pair personer i Danmark, benytter i høj grad deres ophold
til ikke kun, at opleve Danmark, men også i høj grad at opleve Europa - Dette kan vi bekræfte
eftersom, at vi efter meget stigende efterspørgsel, har implementeret en rejseforsikring i vores
dækninger således, at au pair personen trygt kan rejse ud på egen hånd, og suge den varierede
europæiske kultur til sig.
Ved at afskaffe au pair ordningen, fratager vi mange tusinder unge mennesker muligheden for at få
en nuanceret syn på verden og livet.
Sidst men ikke mindst, regeringen ønsker flere kvinder i ledende stillinger, kræver at bestyrelser
optager kvinder mm. Alle ønsker vi, at være nærværende forældre der danner socialt stærke samt
fagligt konkurrence-stærke børn. Disse krav hænger i vores optik ikke helt sammen. Skal det første
ønske indfries er det på bekostning af vores næste generation. Enten kommer de slet ikke til verden,
eller også efterlades de i institutioner fra tidlig morgen til sen eftermiddag. Med en au pair ordning
kan barnet f.eks. hentes tidligere samt lære et fremmed sprog (engelsk) ind i et væsentligt tidligere
stadie. Forældrene kan hengive sig til deres børn i de vågne timer, fremfor at det hele går op i
praktiske gøremål.
I 2016 er der meddelt 1.349 opholdstilladelser til au pair personer.
Vi syntes, at det er på et meget spinkelt og snæversynet grundlag, at dette lovforslag fremføres, og
finder det meget trist både at fratage de mange au pair personer den mulighed samt konsekvensen
det har for vores fremtidige generation. Det kunne være interessant læsning, at få dokumenteret L
215_som fremsat indeholdende konklusioner/ påstande om au pair personernes vilkår. Hvad
underbygges det på ?.
Håber oprigtigt, at dette brev læses og tages til efterretning, selvom det ikke refererer til paragraffer
og ej heller indeholder de store fremmedord. Dette er et skriv fra en alm. borger der synes, at vi alle
på jord har ret til at leve og opleve. Så med skærpet kontrol samt hårdere straf ved kontraktbrud,
mener vi at denne au pair ordning kan forsætte i al evighed og berige vores befolkning såvel som de
udefrakommende. Med venlig hilsen
Au Pair Forsikring Danmark
https://aupairforsikring.dk/
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0003.png
*En arbejdsskadesforsikring, skadelidte får den tilkendte erstatning jf. lov, på samme præmisser som
vi danskere gør. Deres arbejde er i det fleste tilfælde ikke så risikofyldt som et arbejde er i deres
hjemland. *En ulykkesforsikring, der udløser en erstatning hvis de kommer ud for en ulykke og får et
varigt mén på 5% og opefter. En forsikring de asiatiske au pair end ikke kender til, da den type
forsikri ger er forbeholdt overklasse i deres la d.
*En hjemrejseforsikring der dækker div. udgifter der måtte opstå hvis det pludselig viser sig at au
pair personen bliver ude af stand til eller at varetage sit virke som au pair i Danmark. Denne er lavet
både for at sikre au pair personen korrekt og anstændig behandling ved en evt. hjemsendelse og for
at sikre at Danmark ikke kommer til at have længere varende udgifter på en ikke dansk statsborger.
Vores hjemrejseforsikring er inklusiv en rejseforsikring indenfor EU. Hermed kan au pair personen
frit rejse rundt i EU på egen hånd og opleve den europæiske kultur, som kan variere i forhold til den
danske, men er mere enslydende med den danske end med deres egne.
Formidlingen af au pair forsikringer er et nicheprodukt og udgør en mindre del af vores forretning
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0004.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0005.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0006.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0007.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0008.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0009.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0010.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Ekstern høring vedr. L215
lovforslag om ændring af udlændingeloven (afskaffelse af au pair-ordningen)
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har modtaget Forslag til Lov om ændring af
udlændingeloven, ferieloven og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
afskaffelse af au
pair-ordningen– og skal hermed benytte muligheden for at kommentere på lovforslaget.
Det bemærkes indledningsvis, at SIRI er administrativ og sagsbehandlende myndighed for
opholdstilladelser på bl.a. au pair-ordningen.
Det foreslås med lovforslaget, at au pair-ordningen afskaffes.
Tekniske præciseringer
SIRI finder, at der nogle steder i forslaget kan foretages tekniske præciseringer:
Til lovforslagets § 5, stk. 2:
Det fremgår af forslagets § 5, stk. 2, at loven ikke finder anvendelse på eksisterende opholdstilladelser,
ansøgninger om opholdstilladelse indgivet før lovforslagets vedtagelse og ansøgninger om forlængelse. For
sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
SIRI gør opmærksom på, at au pairs, som allerede er i Danmark hos én værtsfamilie og ønsker at skifte
værtsfamilie under deres au pair-ophold i Danmark, f.eks. fordi værtsfamilien rejser til udlandet eller
opsiger au pairen, med lovforslaget ikke vil have mulighed for at skifte familie, da en sådan ansøgning ikke
anses for at være en forlængelse, men en ny førstegangsansøgning.
Til almindelige bemærkninger punkt 2 om gældende regler:
Det fremgår af første afsnit, at det er en betingelse for at få opholdstilladelse som au pair-person,
at udlændingen ikke venter barn på ansøgningstidspunktet, men at dette ikke omfatter
udlændinge, som allerede er i Danmark, og som søger forlængelse.
-
SIRI skal hertil præcisere, at undtagelsen omfatter alle udenlandske au pairs, som allerede er i
Danmark; det vil sige også i de tilfælde, hvor en au pair-person søger om opholdstilladelse hos
en ny værtsfamilie.
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0011.png
Det fremgår i femte afsnit, at der ikke kan gives opholdstilladelse med henblik på au pair-ophold,
hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode på 5 år er dømt ved
endelig dom for overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 5, som følge af ulovlig beskæftigelse
af en udlænding, der på gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, jf. udlændingelovens §
9 j, stk. 8
-
SIRI skal hertil præcisere, at betingelsen om, at der ikke kan gives opholdstilladelse med henblik
på au pair-ophold, hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en
periode på 5 år inden tidspunktet for afgørelsen er dømt ved endelig dom for overtrædelse af
udlændingelovens § 59, stk. 5, som følge af ulovlig beskæftigelse af en udlænding, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, jf. udlændingelovens § 9 j, stk. 8, gælder
fra ansøgningstidspunktet.
Det fremgår i sjette afsnit, at en værtsfamilie kan karensregistreres, hvis værtsfamilien ikke har
betalt for au pairens ind- og hjemrejse, for så vidt angår au pair-personer fra andre lande end
EU/EØS-lande eller Schweiz
-
SIRI skal hertil præcisere, at det fremgår af udlændingelovens § 21 a, nr. 4 og nr. 5 om
karensregistrering af værtsfamilier, at værtsfamilien skal betale ind-og hjemrejsebillet, såfremt
au pair-personen rejser til og fra Danmark fra hjemlandet eller opholdslandet, og hjemlandet
eller opholdslandet ikke er et EU/EØS-land eller Schweiz.
Til almindelige bemærkninger punkt 5 om økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige:
SIRI finder, at der er behov for en præcisering af beskrivelsen af de økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige:
Det er korrekt, at lovforslaget vil medføre et fald i antallet af ansøgninger og klagesager. Men
sagsbehandlingen er gebyrfinansieret, så effekten af dette fald i ansøgningsmængden er statsfinansiel
neutral.
Den eksisterende ordning indebærer, at det offentlige samlet set har forventede udgifter på ca. 13,3 mio.
kr. til danskundervisning til au pair i 2018. En del af disse udgifter finansieres af det finansieringsbidrag,
som værtsfamilierne indbetaler. Finansieringsbidraget ligger på 5.275 kr. pr. au pair tilladelse (2018-pl)
svarende til forventet samlet ca. 6,3 mio. kr. i 2018. De offentlige udgifter til danskundervisning til au pair
forventes dermed at ligge på netto ca. 7 mio. kr. i 2018. Denne offentlige udgift vil således bortfalde ved en
afskaffelse af au pair ordningen.
Statistik om au pair-ordningen
Til brug for lovforslagets behandling kan SIRI oplyse følgende om antallet af opholdstilladelser efter au pair-
ordningen:
Der blev indgået en aftale om au pair-ordningen i 2014, som trådte i kraft i 1. juli 2015. Ændringerne har
blandt andet betydet, at lommepengebeløbet til au pair-personer blev forhøjet til 4.000 kr. (i 2015 niveau),
og at værtsfamilien skal indbetale et engangsbeløb på 5.000 kr. (pl. 2015) til dækning af en del af statens
udgifter til danskundervisning. Dette kan muligvis forklare faldet i antal tilladelser fra 2014-2016. Antallet af
tilladelser er steget fra 2016-2017.
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0012.png
Opholdstilladelser til au pair 2013-2017 - fordelt på top 5 nationaliteter
Nationalitet
Filippinerne
Kenya
Nepal
Brasilien
Ukraine
Øvrige nationaliteter
I alt
2013
1.646
61
31
18
57
176
1.989
2014
1.559
55
38
20
52
184
1.908
2015
1.317
37
42
19
54
155
1.624
2016
1.074
26
46
29
34
140
1.349
2017
1.171
34
31
29
28
130
1.423
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som
journaliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der er tale om antal
tilladelser og ikke personer. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny
opholdstilladelse.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0013.png
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0014.png
Fra:
Nella Festirstein [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. april 2018 18:01
Til:
UUI | Udlændinge- og Integrationsudvalget <[email protected]>
Cc:
[email protected]
Emne:
Høringssvar fra Færøernes Landsstyre over L 215 - afskaffelse af au pair-ordningen
Til Folketinget
Udlændinge
og Integrationsudvalget
Færøer es La dsstyre har fået tilse dt i høri g
Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven, ferieloven
og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af au pair-ordningen)”
Det fremgår af lovudkastets § 6, at loven ikke skal gælde direkte for Færøerne. Landsstyret skal i denne
forbindelse bemærke, at der i lovens § 6 udtrykkeligt bør fremgår, at det kun er lovens § 1 om ændring i
udlændingeloven, som senere ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne,
såfremt færøske myndigheder anmoder herom. Dette skyldes, at ændringerne i lovforslagets §§ 2-4 er i
love, som regulerer områder, som er overtaget af færøske myndigheder, og hvor kompetencen at lovgive
på området følgeligt er overgået til Færøernes Lagting.
Færøernes Landsstyre har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0015.png
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K.
Angående Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven, ferieloven, lov om danskuddannelse for
voksne m.fl. (afskaffelse af au pair-ordningen) L 215
Au Pair Network er et tilbud om rådgivning og støtte til au pairs og udgøres af et samarbejde mellem tre
organisationer, Caritas, FOA og KIT. Som følge deraf vil der ikke blive fremsendt et samlet høringssvar med
stillingtagen i forhold til L 215. I stedet henvises til organisationernes høringssvar.
Dog er det vigtigt at understrege, at vi i vores arbejde med rådgivning af au pairs ser et stort behov for at
forbedre vilkårene for de au pairs, der benytter ordningen. De forbedringer, der blev implementeret fra 2015,
har i nogen grad betydet forbedrede vilkår for au pairs, men der er stadig betydelige udfordringer ved
ordningens regulering.
Det er vigtigt at au pairs har adgang til uvildig rådgivning og juridisk bistand for derigennem at imødekomme
eventuelle udfordringer under deres au pair-ophold.
Derudover henvises til de fremsendte høringssvar fra Caritas, FOA og KIT.
Venlig hilsen
Ditte Dandanell, projektleder i Au Pair Network
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0016.png
Til:
Udlændinge- og integrationsudvalget
1240 København K.
Christiansborg
Ang. Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven, ferieloven, lov om danskuddannelse for
voksne m.fl. (afskaffelse af au pair-ordningen) L 215
Kirkernes Integrations Tjeneste vil efter læsning af det fremsatte lovforslag gerne have mulighed for at
kommentere på forslagets implikationer for au pair-ordningen. Vores indstilling er baseret på vores
deltagelse i projektet Au Pair Network i samarbejde med FOA og Caritas og det deraf følgende kendskab til
den danske au pair-ordning og au pairs vilkår under deres ophold i Danmark.
Modstand mod L 215
Kirkernes Integrations Tjeneste ønsker ikke at den danske au pair-ordning afskaffes og vores position er
dermed, at vi ikke kan støtte det stillede forslag. Vi ønsker at støtte unge i at få mulighed for at rejse og
arbejde i Danmark, og bringe erfaringer og viden retur til oprindelseslandet. At afskaffe au pair-ordningen
ser vi som et skridt henimod at lukke Danmark af for omverdenen, hvilket vi ikke oplever er
hensigtsmæssigt i en globaliseret verden.
Forbedringer frem for afskaffelse
Vi er enige i de udfordringer i ordningens regulering, der lægger til grund for lovforslaget, men mener at
disse bør føre til en revision af ordningen i stedet for en afskaffelse. Ordningen er reguleret som et
program, der alene omhandler kulturel udveksling, og det er vores ønske at ordningen revideres og i større
grad reguleres med fokus på arbejdstagers vilkår.
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0017.png
Au Pair-ordningen blev revideret i 2015, og de implementerede forbedringer har i nogen grad ført til bedre
vilkår for au pairs. Men der er stadig udfordringer i forhold til eksempelvis opholdstilladelse,
arbejdsopgaver, anerkendelse af arbejdstager, værtsfamiliers manglende overholdelse af regler, au pairs og
graviditet, adgang til rådgivning og juridisk bistand.
I det følgende nogle forslag til forbedringer, hvilket vi gerne uddyber hvis ønskeligt.
Opholdstilladelse skal følge au pair i stedet for at være knyttet til værtsfamilien
Der skal udarbejdes specifikke retningslinjer for arbejdsopgavers art og vilkår
Au pairs skal anerkendes som arbejdstagere, der udfører arbejdsopgaver
1/2
Værtsfamilier skal tilbydes mere information om ordningen regler
Gravide au pairs skal sikres bedre vilkår og bedre beskyttelse af rettigheder
Alle au pairs skal tilbydes en rådgivningstjeneste, der yder rådgivning og støtte
Venlig hilsen
Hans Henrik Lund Kirkernes Integrations Tjeneste
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0018.png
Til
Udlændinge- og Integrationsudvalget,
Christiansborg,
1240 København K.
2. maj 2018
På Den katolske Kirkes vegne vil jeg gerne udtrykke min tak for tilsendelsen af lovforslag L 215
Forslag til lov o æ dri g af udlæ di gelove , ferielove og lov o da skudda else til voks e
udlæ di ge .fl. sa t for
ulighed for at afgive høringssvar.
Den katolske Kirke har ingen særlig mening om principiel afskaffelse eller bibeholdelse af au pair-
ordningen. Hvis ordningen opretholdes, er der dog fra vor side et ønske om, at ordningen er så
retfærdig som muligt og ikke stiller au pairer, som i forvejen udgør en udsat gruppe, særligt
vanskeligt.
Det er derfor Den katolske Kirkes holdning, at hvis ordningen opretholdes, skal den revideres,
renses for uhensigtsmæssigheder og suppleres med bestemmelser, der bedre sikrer au pairernes
almene situation og retsstilling.
Hvad dette anliggende angår, kan Den katolske Kirke tilslutte sig det høringssvar, som dens
hjælpeorga isatio Caritas Da ark har udarbejdet og i dse dt. Caritas Da ark er bla dt si e
øvrige formål, nødhjælps- og udviklingsarbejde i udlandet og fra for nylig også hjælpe- og
rådgivningsarbejde i Danmark, også engageret i at skabe gode vilkår for au pairer. De relevante
dele af
C
aritas Danmarks høringssvar gengives hermed nedenfor:
Caritas Danmarks høringssvar:
Forbedringsforslag, hvis aupair-ordningen bibeholdes.
Hvis aupair-ordningen ikke afskaffes, foreslår Caritas Danmark syv ændringer for at imødegå
problemerne med den nuværende ordning:
1. Godkendelse og forberedelse af værtsfamilier
Værtsfamilier skal godkendes ved at indsende et oplysningsskema om forskellige faktuelle
forhold, såsom boligforhold (beboelsesrum til au pair), indkomst m.v. Værtsfamilier skal
dernæst deltage i et obligatorisk og forberedende møde, hvor de vil blive informeret om
reglerne på au pair-området og om, hvad man på baggrund af undersøgelser m.v. ved om
potentielle problemer ved au pair-ophold i Danmark. Afslutningsvis skal en individuel
samtale med værtsfamilierne og et hjemmebesøg gå forud for en godkende af
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0019.png
værtsfamilien. Godkendelse og forberedelse af værtsfamilier skal varetages af godkendte
danske organisationer.
2. Formidling via godkendte danske organisationer
Formidling af au pair-kontrakten skal ske gennem godkendte danske organisationer, som
skal sikre au pairer og værtsfamiliers adgang til relevant viden
fra før au pair-kontrakten
bliver underskrevet, til au pair-opholdt er afsluttet. Formidlingen skal bidrage til en positiv
start på au pair-opholdet for begge parter og forbygge misforståelser, ensomhed og sociale
problemer. Au pairer efterspørger en såkaldt tredjepart som formidler og til at tilse au pair-
kontrakten. Au pairer oplever, at deres au pair-kontrakt ikke overholdes, og at der ikke
føres tilsyn med fx de obligatoriske forsikringer. Derfor skal organisationen være ansvarlig
for at formidle au pair-kontrakten og sikre, at reglerne overholdes, samt at der er den
nødvendige dokumentation i ansøgningsprocessen.
De godkendte organisationer skal være ansvarlige for at indkalde og afholde et
introduktionskursus: et forberedende kursus til den kommende værtsfamilie om processen
med ansøgning og godkendelse, og et forberedende kursus til den kommende au pair om
dennes rettigheder og om Danmark. Organisationerne skal afholde en opfølgningssamtale,
hvor både værtsfamilie og au pair deltager. Opfølgningssamtalen skal finde sted tre
måneder efter begyndt ophold. Opfølgningssamtalen skal forebygge konflikter og sikre, at
begge parter har modtaget information om og er indforstået med reglerne.
De formidlende organisationer skal samarbejde med relevante myndigheder i au pairens
hjemland og andre relevante lande for at sikre en problemfri overgang mellem landene.
3. Bedre introduktion for au pairer til Danmark
Mange au pairer har løbende brug for information om regler og praksis i au pair-ordningen
og om deres kontrakt under deres ophold.
Au pairer skal derfor deltage i et obligatorisk introduktionsmøde efter ankomst til Danmark
for at sikre, at de får den nødvendige information og kendskab til deres rettigheder. Mødet
skal afholdes inden for de første tre måneder af au pairens ophold og skal vedrøre au
pairers rettigheder i Danmark. Man deltager i kurset sammen med andre au pairer og
modtager både information og vejledning.
4. Opholdstilladelse knyttet til au pairen
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0020.png
I dag er au pairens opholdstilladelse tilknyttet værtsfamilien, og man er derfor som au pair
juridisk afhængig af at have en god relation til sin værtsfamilie. En au pair, der bliver opsagt
af sin værtsfamilie, mister både et sted at bo og sin opholdstilladelse. Uanset om forholdet
til værtsfamilien er godt, stiller man au pair-personen i en skrøbelig position med kravet
om at bo og arbejde samme sted; ved at kontrakten er knyttet til én arbejdsgiver og ved, at
der ikke er tale o e arbejdstilladelse. Det er de e ’au pair-fælde’, der giver grobu d for
skævvridning af arbejdstider og andet uhensigtsmæssigt pres.
Opholdstilladelsen skal gøres uafhængig af kontrakten med værtsfamilien. Det skal styrke
au pairens position og gøre au pair-opholdet til et ophold på mere lige vilkår med
værtsfamilien.
5. Fritid
Au pair-ordningen skal give bedre muligheder for fritid og frie weekender, for at man som
au pair kan forbedre sproglige og faglige kundskaber, samt udvide sin kulturelle horisont,
som formuleret i formålet med ordningen. Au pairer efterspørger også øget mulighed for
kulturel udveksling og for at engagerer sig i frivilligt arbejde.
Au pairer skal have to faste ugentlige fridage, en friweekend om måneden og mulighed for
forlængelse ved opsparede fridage.
6. Livsperspektiv
Au pair-ordningen skal målrettes unge, som ikke er færdige med videregående uddannelse
eller etableret på arbejdsmarkedet, og som ikke har stiftet familie. Au pair-ordningen skal
være et naturligt led i ansøgerens livsforløb. Derfor er det relevant at nedsætte
aldersgrænsen fra 30 år til 25 år. Ansøgeren må ikke være færdig med videregående
uddannelse eller have længere tids arbejdserfaring, da det i så fald er mere relevant at
søge ind på arbejdsmarkedet.
7. Au pair og graviditet
Der er brug for yderligere beskyttelse af gravide au pairer og deres graviditetsforløb.
Gravide au pairer bør beskyttes mod umiddelbart ophør af kontrakten. Der skal i stedet
skabes et beslutningsrum for au pairen til bedre forberedelse af hjemrejsen og det
kommende liv som mor. Som au pair-ordningen er i dag, kan en au pair, som er eller bliver
gravid, fortsætte kontrakten hos værtsfamilien, forudsat at begge parter ønsker det.
Ønsker værtsfamilien ikke at fortsætte au pair-kontrakten, mister au pairen sin
opholdstilladelse og må rejse hjem. Au pair-ordningen lader således afgørelsen om
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0021.png
opholdstilladelse være op til værtsfamilien. På grund af au pairens sårbare position kan
dette give et negativt pres om at tage forhastede beslutninger, såsom at få foretaget abort.
En au pair, som under opholdet er eller bliver gravid, bør derfor kunne fortsætte sin au
pair-ko
trakt, i dtil hu aturligt går på ’barselsorlov’, eller så læ ge det er uligt at
arbejde.
Med de venligste hilsner
+ Czeslaw Kozon
Romersk-katolsk biskop af København
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0022.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg Slot 1
1240 København K
(sendt per mail til:
[email protected])
Høringssvar om L 215 (afskaffelse af au pair-ordningen)
FOA har modtaget høring over L215 om afskaffelse af au pair-ordningen.
Dato:
23-04-2018
Som fagforening for både au pairs og andre, der udfører tilsvarende arbejde, kan vi ikke se,
Dokumentnummer:
at en afskaffelse af ordningen fjerner problemerne. I stedet bør fokus være på fortsat at
18/179452-6
forbedre ordningen.
Ref.:
Forbedringer i au pair-ordningen fra 2015
Nina Banerjee
I 2015 gennemførtes en række forbedringer af ordningen. Ændringerne gav au pairs en
bedre og klarere retsstilling og et højere lommepengebeløb.
Det er vores erfaring, at reglerne har bidraget til, at det er nemmere for au pairs at få
overholdt deres rettigheder og at rettighederne er tydeligere og dermed nemmere for
værtsfamilierne at efterleve.
Det skal tilføjes, at ud fra vores kendskab til andre ansættelser, hvor de ansatte udfører
lignende arbejde i private hjem, så er det vores formodning, at au pair-reglerne har en vis
afsmittende effekt. Au pair-reglerne er så at sige med til at sikre forholdene for andre
arbejdere, der udfører lignende opgaver. Uden au pair-ordningen kunne de blive endnu
dårligere stillet og vi ville se mere social dumping.
Folketinget kan være med til at løse de resterende problemer
Hvis Folketinget reelt ønsker at imødegå risikoen for at au pair-ordningen bliver brugt til
social dumping eller andet, der strider mod dansk opfattelse af ret og rimelighed, bør
ordningen forbedres.
FOA har en række forslag til forbedringer. Au pair-ordninger ser forskelligt ud i forskellige
lande og der er mange muligheder for at ændre i den danske version. I denne sammenhæng
vil vi fremhæve, at det huslige arbejde som au pairs udfører bør anerkendes som arbejde og
lønnen tilknyttes en overenskomst, og at opholdstilladelsen skal gøres til au pairs egen.
Sidste men ikke mindst, at au pairs skal dækkes af ligebehandlingsloven, så de er bedre
beskyttet mod sexchikane m.v.
FOA
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Telefon:
46972626
Mail:
[email protected]
www.foa.dk
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
Husligt arbejde skal anerkendes som arbejde
Au pairs udfører reelt arbejde. Derfor bør au pairs have en arbejdstilladelse, i stedet for at det, som nu, er
betegnet som kulturudveksling. Au pairs skal omfattes af lønmodtagerbegrebet. Danmark anno 2018 bør
anerkende husligt arbejde som reelt arbejde.
Området bør dermed også enten have sin egen overenskomst eller følge en overenskomst. De danske
ordninger for international arbejdskraft er som hovedregel netop bundet op på, at arbejdet skal være efter
sædvanlige danske arbejds- og lønvilkår. Konkret foreslår FOA, at au pair tilknyttes serviceassistentelevers
overenskomst. Det vil give en lønstigning på omkring 1.200 kr. per måned oven i de 4.250 au pairs i dag får
for 30 timers ugentligt arbejde.
Opholdstilladelsen gøres til au pairens egen
Au pairens opholdstilladelse er i dag knyttet til værtsfamilien. Det gør, at den enkelte au pair står i et
urimeligt afhængighedsforhold til værtsfamilien. Hvis au pairen bliver uenig med sin værtsfamilie, kan hun
ikke bare miste hendes indtægt og bolig, hun risikerer også at blive sendt hjem. Vi oplever, at det afholder
au pairs fra at forfølge deres rettigheder.
Hvis au pair- tilladelsen i stedet gøres til au pairens egen, vil au pairs have en langt mere reel mulighed for
at forfølge deres rettigheder. Denne løsning er valgt i Sverige.
Au pairs skal omfattes af ligebehandlingsloven og beskyttes bedre mod sexchikane
Lovgivningen fra 2015 angiver, at au pairs ikke er dækket af ligebehandlingsloven. Det vil også sige, at au
pairs ikke nyder godt af den ekstra beskyttelse mod sexchikane i form af delt bevisbyrde og mulighed for
godtgørelse, som alle andre på det danske arbejdsmarked har.
Vi har altså en gruppe primært yngre kvinder som ifølge loven skal dele hjem med deres arbejdsgiver. Disse
kvinder har Folketinget givet en ringere beskyttelse end alle andre på arbejdsmarkedet. Det ville være
rimeligt, at Folketinget rettede op på dette.
Venlig hilsen
Nina Banerjee
Pva.
Gina Liisborg, Formand for Kost- og Servicesektoren, FOA
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0024.png
Fra:
Sara Glahder Lindberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
26. april 2018 10:11
Til:
UUI | Udlændinge- og Integrationsudvalget <[email protected]>
Cc:
Henrik Thomassen <[email protected]>
Emne:
Høring over L 215 - afskaffelse af au pair-ordningen
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget
KL har modtaget høring over L 215 - afskaffelse af au pair-ordningen fremsat af Dansk Folkeparti og
Socialistisk Folkeparti med frist for afgivelse af bemærkninger den 2. maj.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0025.png
Fra:
Alberte Mira [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. maj 2018 10:18
Til:
UUI | Udlændinge- og Integrationsudvalget <[email protected]>
Cc:
Louise Petersen <[email protected]>
Emne:
Høringssvar: Høring over L 215 - afskaffelse af au pair-ordningen (SM Id nr.: 570138)
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Børne- og Socialministeriet takker på vegne af Socialstyrelsen for muligheden for at afgive høringssvar.
Socialstyrelsen har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Alberte Mira
Kontoret for Jura og International
Student/Stud.jur.
Lokale 2.55
Direkte telefon: 41 85 13 64
Mail:
[email protected]
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon: 33 92 93 00
www.sm.dk
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0026.png
Fra:
Kirsten G. Hansen [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. april 2018 12:00
Til:
UUI | Udlændinge- og Integrationsudvalget <[email protected]>
Cc:
Laura Auken Larsen <[email protected]>; Dorte Nørregaard <[email protected]>
Emne:
Høring over L 215 - afskaffelse af au pair-ordningen
Center for Frivilligt Socialt Arbejde takker for opfordringen til at afgive høringssvar til forslag til lov om
ændring af udlændingeloven, ferieloven, lov om danskuddannelse for voksne m.fl. (afskaffelse af au pair-
ordningen) L215.
I dette konkrete tilfælde har vi valgt ikke af afgive høringssvar, da vi vurderer, at emnet ligger for langt fra
CFSAs formål og opgavefelt.
Hvis Udlændinge- og Integrationsudvalget har brug for aktuel viden om udviklingen i civilsamfundet,
herunder kommuner og regionernes samarbejde med frivillige sociale foreninger og frivillige, bidrager CFSA
gerne med viden fra forskning og praksis.
Venlig hilsen
Kirsten G. Hansen
Kontorfuldmægtig
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
Albanigade 54 E, 1. sal
DK-5000 Odense C
T + 45 66 14 60 61
E
[email protected]
E
[email protected]
W
frivillighed.dk
L 215 - 2017-18 - Bilag 2: Høringssvar
1889310_0027.png