Tak for det.
Der er jo flere, der har redegjort for, hvad lovforslaget handler om, så jeg vil først og fremmest sige tak til SF, fordi de sammen fra Dansk Folkeparti har fremsat forslaget.
Selvfølgelig også tak til Enhedslisten for at støtte forslaget, og tak til Alternativet for deres støtte.
Der var så nogle bemærkninger, nogle ting, man skulle have undersøgt, inden man ville give den endelige støtte, men ikke desto mindre vil jeg i hvert fald herfra takke for de positive bemærkninger.
Jeg har allerede været lidt inde på det i nogle af de bemærkninger, som jeg har haft til de forskellige ordførere, men jeg vil da godt gentage noget af det her:
Vi synes jo fra Dansk Folkepartis side, at den her ordning har virket i rigtig mange år, og vi har selv været med til – og andre partier herinde har været med til – at forsøge at ændre nogle af de ting i ordningen, som vi synes er uhensigtsmæssige.
Men når udviklingen på området bliver beskrevet i dagspressen og man kigger på de rapporter, der også kommer på området, så kan man jo ikke ligefrem sige, at der er noget der tyder på, at vi har løst de problemer, der har været, og som der stadig væk er, med de forskellige politiske initiativer, der er blevet taget, måske endda tværtimod.
Der er tale om et stort mørketal i forhold til dem, der ender med at være illegalt i Danmark, men alene i 2016 havde Røde Kors' to sundhedsklinikker for illegale migranter omkring 600 patienthenvendelser fra asiatiske kvinder, og der står i deres rapport:
»Kvinderne fra Asien er primært tidligere au pairs«.
Det står i årsrapporten, og samme tendens har været nævnt i alle de årsrapporter, der har været siden 2013.
Så det her er jo et problem, der bliver ved med at være der, og man må alt andet lige antage, at når der bliver ved med at komme personer til Danmark under den her ordning, vil der også være flere, der så vil ende med at leve illegalt i Danmark.
Vi mener i Dansk Folkeparti, at det kan vi ikke være tjent med fra dansk side, og de pågældende kvinder kan heller ikke være tjent med, at de ender med at leve illegalt i Danmark, for det er dybest set ikke en værdig tilværelse for nogen af parterne.
Så var jeg også inde på den vurdering, som man har haft i Kirkernes Integrations Tjeneste, som bl.a.
arbejder sammen med FOA og Caritas om at rådgive nogle af de au pair, der er i Danmark, og vurderingen fra Kirkernes Integrations Tjeneste var, at ni ud af ti arbejder sort.
Det er godt nok mange, der så misbruger ordningen og ikke lever op til de regler, der er på området – ni ud af ti.
Og det kommer fra en person, som vel at mærke har at gøre med det her, som arbejder med området.
Jeg vil også sige – det er der også andre der har været inde på – at der er tale om et ulige forhold mellem en au pair på den ene side og værtsfamilien på den anden side.
Det er ikke et lige forhold, og der er selvfølgelig også nogle kulturelle forskelle, der gør sig gældende.
Og så er der tale om en ordning, hvor alle dem, der ikke benytter sig af ordningen, er med til at finansiere ordningen for dem, der bruger den, og det er ikke rimeligt.
Vi synes fra Dansk Folkepartis side – og jeg vil gerne kvittere over for de partier, som bakker lovforslaget op – at vi har forsøgt at løse det her på andre måder med redskaber, som er mildere, men der er ikke noget, der tyder på, at problemerne er løst.
Tværtimod er der noget, der tyder på, at problemerne er blevet større, og vi håber, at Socialdemokratiet på et eller andet tidspunkt vil indse, at de tiltag, som er blevet iværksat på området, ikke har været nok til at løse problemerne.
Og derfor vil det være godt, hvis vi om ikke i den her omgang, men så på et senere tidspunkt kan ende med at sige, at ordningen måske på et tidspunkt har handlet om kulturudveksling, men det er en saga blot.
Tak for ordet.