Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 212 Bilag 2
Offentligt
1882489_0001.png
Lægeforeningen
16. april 2018
Notat
Vedr. Lovforslag L 212
Lov om ændring af sundhedsloven
(frit valg til genoptræning)
Lovforslagets indhold
Hvis kommunalbestyrelsen ikke inden for syv dage efter udskrivning fra sygehus kan tilbyde
opstart af genoptræningen, har borgeren ret til at modtage genoptræningen hos en privat
leverandør, som KL har indgået aftale med. Angiver genoptræningsplanen, at genoptrænin-
gen af sundhedsfaglige grunde først skal sættes i gang på et senere tidspunkt end udskriv-
ningstidspunktet, regnes fristen dog fra dette tidspunkt.
Lægeforeningens høringssvar
Lægeforeningen bakker i sit høringssvar op om regeringens forslag, men peger samtidig på,
at patienter der henvises til genoptræning fra hhv. alment praktiserende læger og praktise-
rende speciallæger efter § 86 i lov om social service bør omfattes af en tilsvarende ret til frit
valg efter 7 dages ventetid. Danske Patienter og Danske Ældreråd rejser samme forslag i de-
res høringssvar.
Både almen praksis og speciallægepraksis henviser patienter til kommunal genoptræning
i
en række tilfælde som alternativ til sygehusbehandling. I almen praksis er der tale om en
varieret patientgruppe. Det kan typisk være ældre patienter, som har svært ved at klare sig
hjemme, der ved kommunal træning/genoptræning kan bevare eller øge deres funktionsni-
veau. Det kan også være rygpatienter eller patienter der fx er faldet i eget hjem o.lign. Det er
imidlertid patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for træning/genoptræning sva-
rende til patienter som henvises til genoptræning efter sygehusbehandling.
Sundheds- og Ældreministeriets bemærkninger til Lægeforeningens forslag
Sundheds- og Ældreministeriet anfører i lovforslagets høringsnotat følgende argumenter
imod Lægeforeningens forslag:
1) At der ikke er et krav om lægefaglig vurdering af behovet for genoptræning
2) At der ikke foreligger krav om en genoptræningsplan
3) At der derfor ikke vil være et veldefineret starttidspunkt for en eventuel frist
4) At kommunalbestyrelsen ved identifikation af behov må formodes at igangsætte genop-
træning uden unødig ventetid
Lægeforeningens bemærkninger hertil:
L 212 - 2017-18 - Bilag 2: Henvendelse af 16/4-18 fra Lægeforeningen
1882489_0002.png
Ad 1) Uanset at der ikke er et krav om lægefaglig vurdering i servicelovens bestemmel-
ser, så vil patienter der henvises til genoptræning fra almen praksis eller speciallæge-
praksis altid blive henvist på baggrund af en lægefaglig vurdering.
Ad 2) Uanset at der ikke er et krav om en genoptræningsplan vil der typisk foreligge en
korrespondance inklusiv faglig begrundelse mellem læge og kommune i forbindelse med
henvisning til genoptræning.
Ad 3) Kommunalbestyrelsens modtagelsestidspunkt for lægens henvisning vil på samme
vis som udskrivningstidspunkt for sygehuspatienter kunne udgøre starttidspunkt for en
frist. Og tilsvarende vil det af korrespondancen mellem læge og kommune kunne
fremgå, hvis genoptræningen af faglige årsager bør starte på et senere tidspunkt.
Ad 4) Forventningen om at kommunalbestyrelsen i alle tilfælde må formodes at igang-
sætte genoptræning uden unødig ventetid modbevises af de faktiske tal for igangsæt-
telse af kommunale genoptræningsforløb, som jo også har været grundlaget for lov-
forslaget.
Mens beboere i Lemvig, Hjørring, Faxe og Solrød Kommuner i 2016 ventede fire til syv
dage på at starte i et almindeligt kommunalt genoptræningstilbud, så måtte borgere i
Slagelse, Egedal, Fredericia og Herlev vente 25 til 31 dage på at komme i tilsvarende
træningsforløb
1
. Det er nærliggende, at lovforslaget føre til, at der i kommuner med lang
ventetid sker en prioritering af sygehuspatienter med ret til genoptræning indenfor 7
dage frem for øvrige patienter.
1
E-sundhed (medianventetid): www.esundehd.dk/sundehdsaktivitet/synlige resultater/Tabel.
Side 2/2