Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 210 Bilag 2
Offentligt
1875779_0001.png
Lovforslag om styrket tilsyn på ældreområdet
Teknisk gennemgang i Sundheds- og Ældreudvalget
28. februar 2017
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0002.png
Indhold
Satspuljeaftalen 2018-2021
Rammer for det nye tilsyn på ældreområdet
Enheder omfattet af tilsynet
Afgrænsning i forhold til socialtilsynet
Hjælpen skal have den fornødne kvalitet
Udvikling af risikoparametre og målepunkter
Tilsynsrapporter
Sanktionsmuligheder for tilsynet 
Evaluering og løbende opfølgning
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0003.png
Satspuljeaftalen 2018-2021
”Satspuljepartierne er enige om, at Styrelsen
for Patientsikkerhed
i en forsøgsperiode på 4 år skal føre et risikobaseret tilsyn med 
den social- og plejefaglige indsats på plejecentre, midlertidige 
pladser og hjemmeplejeenheder med henblik på at udvikle og 
afprøve
et uafhængigt og risikobaseret tilsyn med den social- og 
plejefaglige indsats”. 
”Der fremsættes lovforslag med henblik på ikrafttrædelse 1.
juli
2018.”
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0004.png
Rammer for det nye tilsyn på ældreområdet 
Tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje efter serviceloven
Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre tilsyn med den
personlige hjælp,
omsorg og pleje,
som ydes efter
§§ 83-87
på de efter § 150 c, stk. 1,
registreringspligtige kommunale og private enheder
Omfattet:
Personlig og praktisk hjælp og madservice (§ 83)
Rehabiliteringsforløb (§ 83 a)
Aflastning og afløsning og midlertidige ophold (§ 84)
Socialpædagogisk bistand (§ 85)
Genoptræning og vedligeholdelsestræning (§ 86)
Opgaver (§§ 83-85) i fornødent omfang varetages døgnet rundt (§ 87)
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0005.png
Rammer for det nye tilsyn på ældreområdet 
Risikobaseret tilsyn 
Planlagt udvælgelse af enheder – kriterier som indikerer at plejen ikke har den 
fornødne kvalitet:
”…ud fra
en løbende vurdering
af, hvor der kan være
størst risiko
for, at
den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har den
fornødne kvalitet.”
Reaktiv udvælgelse af enheder – fx på baggrund af bekymringshenvendelser 
eller presse:
”…en
begrundet mistanke
gennemføre tilsyn efter stk. 1, hvis det
vurderes nødvendigt
af hensyn til den
fornødne kvalitet
af den personlige
hjælp, omsorg og pleje i en enhed.”
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0006.png
Enheder omfattet af tilsynet
Plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejen
Følgende enheder er omfattet af tilsynet og skal lade sig registrere hos 
Styrelsen for Patientsikkerhed:
Plejehjem m.v., jf. § 192,
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller 
lov om boliger for ældre og personer med handicap, 
friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger, 
og andre, tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige
pladser, 
samt leverandører, som leverer hjælp efter § 83, jf. § 91 (kommunale
og
private hjemmeplejeenheder)
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0007.png
Afgrænsning i forhold til socialtilsynet
Tilsynet omfatter alene ældreområdet. Området for mennesker med 
handicap og udsatte voksne er ikke omfattet.
Derfor afgrænsning i forhold til:
Ikke tilsyn med enheder, hvor borgerne i væsentligt omfang modtager 
støtte efter § 85.
Der ses på den støtte, der gives i enheden generelt, ligesom det er tilfældet i 
lov om socialtilsyn, og ikke i forhold til den enkelte borger.
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0008.png
Hjælpen skal have den fornødne kvalitet
Forhold, hvor der ikke er den fornødne kvalitet i enheden kan fx 
være 
o
hvis borgerne ikke får den pleje, som de har behov for,
o
Hvis borgerne ikke i tilstrækkelig grad modtager træning i 
daglige aktiviteter, som kunne forbedre funktionsevnen,
o
der ikke i tilstrækkelig grad tages hensyn til borgernes 
livskvalitet, herunder borgernes selvbestemmelse, eller 
o
hvis personalet ikke har de nødvendige kompetencer i forhold til 
borgernes behov
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0009.png
Udvikling af risikoparametre og målepunkter
”Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler om
vurdering af
kvaliteten
af den personlige hjælp, omsorg og pleje, herunder i form af
opstilling af kriterier og indikatorer.”
Løbende udviklingsarbejde i forsøgsperioden:
I perioden frem mod 1. juli 2018 skal Styrelsen for Patientsikkerhed i 
samarbejde med relevante aktører udvikle første version af risikoparametre 
og målepunkter, som kan indikere, at der ikke leveres pleje og omsorg af 
fornøden kvalitet. I takt med, at styrelsen oparbejder viden fra konkrete 
tilsyn, vil risikoparametrene og målepunkter kunne justeres. 
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0010.png
Udvikling af risikoparametre og målepunkter
Inddragelse af interessenter:
I forbindelse med udviklingsarbejdet vil der blive nedsat både en 
arbejdsgruppe og en strategisk følgegruppe, hvor relevante interessenter 
vil blive inddraget som repræsentanter for både faglige organisationer, 
driftsherrer og brugerorganisationer.
 
Konkrete målepunkter:
Målepunkterne kan fx være i forhold til livskvalitet, selvbestemmelse, 
ernæring, inkontinens og enhedernes arbejde med forebyggelse af brug af 
magtanvendelse efter servicelovens regler.
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0011.png
Tilsynsrapporter
Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder
en tilsynsrapport
efter 
hvert tilsynsbesøg, samt en årlig sammenfatning
af 
observationer og vurderinger som følge af tilsynene.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om 
offentliggørelse af tilsynsrapporter og sammenfatninger.
Det kunne fx være på Styrelsen for Patientsikkerheds 
hjemmeside og den enkelte enheds hjemmeside.
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0012.png
Sanktionsmuligheder for tilsynet 
Påbud 
Hvis forholdene i den registrerede enhed omfattet af tilsyn tilsiger
det, kan 
Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud, hvori der opstilles krav
til den
social- og plejefaglige indsats
til den pågældende enhed, eller give påbud 
om midlertidigt at indstille
driften af den social- og plejefaglige indsats
hos den pågældende enhed helt eller delvist.
 Bøde
Den registrerede enhed, som undlader at efterkomme en forpligtelse om 
videregivelse af oplysninger, registrering og påbud kan straffes med 
bøde.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere regler.
L 210 - 2017-18 - Bilag 2: Kopi SUU alm. del - svar på spm. 630 om oversendelse af oplægget fra den tekniske gennemgang af forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrket tilsyn på ældreområdet), fra ældreministeren
1875779_0013.png
Evaluering og løbende opfølgning
Styrelsen vil løbende udvikle formatet for tilsynene på baggrund af 
bl.a. en løbende erfaringsopsamling fra de gåede tilsyn. 
Resultaterne af den løbende kvantitative erfaringsindsamling vil 
blive præsenteret i Strategisk Følgegruppe. 
Efter 3-4 år vil der finde en egentlig evaluering sted med assistance 
fra en ekstern evalueringsaktør.