Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø
(Ændring af reglerne om arbejdsmiljøcertifikat m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 24. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 15.
juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
261 (folketingsåret 2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et no-
tat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Foreningen Rejsearbejdere.dk.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den ene skriftlige henvendelse til udvalget. Den anden
forventes kommenteret inden 2. behandling.
Deputationer
Endvidere har Foreningen Rejsearbejdere.dk mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret
spørgsmål 1-4. Spørgsmål 5 forventes besvaret inden 2. be-
handling.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 2. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er et
fremskridt, at en grøn smiley fremover kun har en levetid på
3 år mod nu 5 år, og at et straksforbud vil medføre en rød
smiley. Det forudsætter et besøg i virksomhederne hvert 3.
år. Det er også et fremskridt, at virksomheder med rød eller
gul smiley efter et risikobaseret tilsyn kun kan få en grøn
smiley efter et nyt risikobaseret tilsyn, og at en virksomhed
med grøn smiley kan få risikobaseret tilsyn, hvis der er indi-
kationer på alvorlige arbejdsmiljøproblemer.
Men det er ikke fornuftigt, at manglende arbejdsmiljøor-
ganisation eller manglende arbejdspladsvurdering kun udlø-
ser en gul smiley – og at smileyen kun lyser op på Arbejds-
tilsynets hjemmeside i 3 måneder. Gule og røde smileyer
bør efter Enhedslistens mening lyse, indtil tingene er bragt i
orden – og hvis de ikke bringes i orden, skal der falde en bø-
de.
Der er i lovforslaget ikke taget højde for, at smileyord-
ningen ikke fungerer godt på midlertidige og skiftende ar-
bejdspladser, f.eks. i byggeriet og udenlandske virksomhe-
der. Her er det som regel hovedentreprenøren, der har mu-
lighed for at planlægge et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Derfor bør der efter Enhedslistens mening laves særlige reg-
ler for midlertidige og skiftende arbejdspladser/bygge- og
anlægsvirksomheder og for virksomheder, som arbejder
midlertidigt i landet.
Endelig er det uholdbart, at ministeren med dette forslag
giver Arbejdstilsynet nye opgaver uden at sikre Arbejdstil-
synet de nødvendige ressourcer til at løse opgaverne. Ar-
bejdstilsynet har siden 2015 lidt under alvorlige besparelser.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
AX020753