Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 21 Bilag 5
Offentligt
1814291_0001.png
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Til Dansk Selskab for Arbejds- og Miljømedicin
Att. Formand Ole Carstensen
Arbejdsmedicinsk klinik
Universitetsklinik Aarhus University
Gl. Landevej 61
7400 Herning
8. november 2017
J.nr. 2017 - 3693
Bemærkninger til lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven (certificering)
Kære Ole Carstensen
Jeg kan forstå, at Dansk Selskab for Arbejds- og Miljømedicin har nogle bemærk-
ninger til det lovforslag om ændring af arbejdsmiljøloven (arbejdsmiljøcertifikat),
som blev 1. behandlet i Folketinget den 24. oktober 2017.
Lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale, der blev indgået den 18. no-
vember 2016 mellem den daværende regering (Venstre), Det Konservative Folke-
parti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om en styrket
arbejdsmiljøcertificering. Jeg har vedlagt aftalen til jeres orientering. Der er otte
initiativer i aftalen, og det er kun de fire, som kræver en lovændring.
I forhold til de bemærkninger, som DASAM har fremsat, bemærkes det, at det
fremgår direkte af aftalen (bilagets side 1), at Arbejdstilsynet ikke kan udstede på-
bud på undersøgelsesbesøg på de certificerede virksomheder. Tilsynet har imidler-
tid fortsat mulighed for at udstede strakspåbud og forbud på undersøgelsesbesøg,
hvis der er tale om et alvorligt arbejdsmiljøproblem, eller der er tale om overhæn-
gende og betydelig fare. Der henvises i øvrigt til punkt 1 nedenfor.
Aftalen indebærer, at:
1. Arbejdstilsynet ved undersøgelsesbesøg på certificerede virksomheder indsam-
ler viden om certificeringsorganernes tilsyn med virksomhedernes arbejdsmil-
jø. Hvis Arbejdstilsynet konstaterer overtrædelser af arbejdsmiljøloven, vil de i
stedet for at afgive påbud advisere certificeringsorganet og fratage virksomhe-
dens kronesmiley. Medmindre der er tale om alvorlige overtrædelser
i så fald
vil der blive afgivet strakspåbud eller forbud.
2. Certificeringsorganerne styrker kontrollen med arbejdsmiljøet på de certifice-
rede virksomheder ved at anvende mere tid på virksomhederne ved audit.
3. Arbejdsmiljørådet opretter et Arbejdsmiljøcertificeringsudvalg, som overvåger
og bidrager til udviklingen af certificeringsordningen. Derudover har udvalget
særligt fokus på, hvordan det psykiske arbejdsmiljø håndteres.
4. Der etableres en certificeringsuddannelse målrettet certificeringsorganernes
audit af psykisk arbejdsmiljø, som styrker kvaliteten af audit med det psykiske
arbejdsmiljø.
L 21 - 2017-18 - Bilag 5: Opfølgning på 1. behandlingen, fra beskæftigelsesministeren
1814291_0002.png
5. Der er øget fokus på psykisk arbejdsmiljø i certificeringsordningen ved, at be-
grebet udfoldes i bilagene til certifikatbekendtgørelserne, ligesom andre ar-
bejdsmiljøproblemer. Derudover vil Arbejdstilsynets materiale om psykisk ar-
bejdsmiljø blive formidlet til certificeringsorganerne, og der vil blive udarbej-
det vejledningsmateriale om, håndteringen af psykisk arbejdsmiljø i forbindel-
se med certificeret arbejdsmiljøledelse.
6. Virksomhederne skal oplyse arbejdsmiljøcertificeringsorganerne om anmeldte
arbejdsulykker samt de erhvervssygdomme, som virksomhederne har kendskab
til. Certificeringsorganerne skal samtidigt auditere på dette område.
7. Arbejdstilsynet skal aktivt bruge arbejdsskadedata til at udvælge virksomheder
til tilsyn
også for certificerede virksomheder, og ved klager over en certifice-
ret virksomhed, skal Arbejdstilsynet prioritere den til tilsyn efter samme krite-
rier som ved andre virksomheder.
8.
Mulighederne for at klage over et certificeringsorgan bliver mere velbeskrevet
på de relevante aktørers hjemmesider mv., så det er tydeligt, at man kan klage
over certificeringsorganets arbejde eller beslutninger.
I forhold til initiativ 7 er det vigtigt at understrege, at selv om de certificerede virk-
somheder er undtaget fra det risikobaserede tilsyn, kan Arbejdstilsynet ligesom
hidtil komme på tilsynsbesøg på virksomhederne, hvis der fx sker en arbejdsulyk-
ke, eller hvis Arbejdstilsynet modtager en klage. Som det fremgår af initiativ 7 vil
Arbejdstilsynet fremover også føre tilsyn på certificerede virksomheder på bag-
grund af anmeldte erhvervssygdomme.
Når Arbejdstilsynet kommer på disse besøg, hvor der er en indikation af, at der er
problemer med arbejdsmiljøet, kan Arbejdstilsynet give alle former for reaktioner
til den certificerede virksomhed.
Lovændringen vedrører initiativ 1, 2, 4 og 6, mens initiativ 3, 7 og 8 allerede er
gennemført. Initiativ 5 gennemføres i forskellige tempi fra den 1. januar 2018 og
frem.
Lovændringen gennemfører således den politiske aftale, men jeg er selvfølgelig
modtagelig over for yderligere input, og jeg ved, at Folketingets Beskæftigelsesud-
valg for tiden behandler lovforslaget med henblik på at afgive betænkning herom
den 29. november 2017
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2