Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 209
Offentligt
1893013_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-05-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPBHK
Sagsnr.: 1707253
Dok. nr.: 603344
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 5 (L 209 - Forslag til lov om ændring af lov om social service (Forebyggelse af
konkurser på hjemmehjælpsområdet)) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2018 fra branche- og
arbejdsgiverforeningen KA Pleje, jf. L 209 - bilag 4.”
Svar:
Jeg deler branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes ønske om, at kommunale og
private leverandører skal modtage samme afregningspris, når kommunalbestyrelsen
benytter en godkendelsesordning ved tilvejebringelse af det frie valg af personlig
pleje og praktisk hjælp.
Det er også derfor, at Folketinget med lovforslaget om forebyggelse af konkurser på
hjemmehjælpsområdet forpligter kommunalbestyrelser, der benytter en godkendel-
sesordning, til at foretage efterberegning af afregningspriser løbende efter behov og
mindst én gang årligt. Efterberegningen vil fx kunne finde sted i forbindelse med af-
læggelse af kommunens regnskab i foråret, hvormed beregningen kan tage udgangs-
punkt i seneste års regnskabstal, samt løbende hvis kommunalbestyrelsen bliver be-
kendt med, at de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ikke længere stemmer
overens med afregningsprisen.
Jeg forventer naturligvis, at kommunerne lever op til gældende lovgivning og sikrer
korrekte afregningspriser til private leverandører af personlig pleje og praktisk hjælp.
I henvendelsen fra KA Pleje efterlyses gennemsigtighed i prisberegningen og klare
retningslinjer for, hvordan prisfastsættelsen af aktiviteterne skal foregå i kommu-
nerne.
Prisfastsættelse ved brug af en godkendelsesmodel er efter gældende lovgivning be-
skrevet i Vejledning 2 til servicelovens pkt. 159. Her fremgår det bl.a., at ”Anvender
kommunalbestyrelsen en godkendelsesordning, hvormed at prisen fastsættes uden
priskonkurrence, fastsættes afregningsprisen på markedsvilkår i den forstand, at af-
regningsprisen fastsættes på baggrund af de gennemsnitlige, langsigtede omkostnin-
ger, som den kommunale leverandør har ved at producere og levere tilsvarende
ydelse. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at afregningsprisen justeres løbende, når den
bliver bekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer overens med afreg-
ningsprisen. Der er således behov for, at kommunalbestyrelsen med passende mel-
lemrum foretager en efterberegning heraf ved en omkostningskalkulation.
De gennemsnitlige, langsigtede omkostninger inkluderer normalt både de direkte om-
kostninger, det vil sige de omkostninger, der direkte kan henføres til det pågældende
L 209 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til materiale fra KA Plejes foretræde den 8. maj 2018, til ældreministeren
tilbud, som for eksempel råvarer, løn, køb af materialer og tjenesteydelser mv., og de
indirekte omkostninger, som for eksempel andel af fællesomkostninger til lokaler, ad-
ministration m.v. samt afskrivning og forrentning af kapitalapparatet. De gennem-
snitlige langsigtede omkostninger er udtryk for, at udgifterne udjævnes over år.”
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Benjamin Haslund-Krog
Side 2