Talepapir til foretræde for
Sundheds- og ældreudvalget den 8. maj 2018
KA
PLEJE
KA PLEJE
-
PLADS TIL SELVSTÆNDIGE TANKER
Alsvej 7
8940 Randers SV
Tlf.
Mail
Web
82 132 132
kopleje.dk
Tak for muligheden for at mødes med udvalget.
KA Pleje er den største branche- og arbejdsgiverforening for private leverandører inden for
ældreplejen. Vi har eksisteret siden 2004 og har en kollektiv overenskomst med fOA.
Vi er som branche- og arbejdsgiverforening meget optaget af at sikre ældre borgere, deres frie valg
afhjemmepleje og sikre en høj troværdighed for branchen generelt.
Her har ikke mindst de mange konkurser blandt de private leverandører trukket branchens image i
den forkerte retning.
Derfor vil vi også gerne påskønne, at Regeringen og et enigt Folketing har besluttet at reagere og
agere for at begrænse de alt for mange konkurser.
Vi hilser en række af de foreslåede initiativer velkommen, men er alligevel bekymret for, at
virkningen af forslagene kun vil være marginalt færre konkurser. Derfor har vi bedt om at få
foretræde.
Vores analyse er, at ud af de 49 konkurser der har været i perioden 2006 til 2017, er de 44 indtruffet
fra 2013 og fremefter (bilag 1).
Vi har opgjort, at $8 kontrakter blev ophævet i perioden 2013 —2017 som følge af en konkurs.
Heraf var
75%
kontrakter indgået under godkendelsesmodellen og
25%
under udbudsmodellen
(bilag 2).
En væsentlig ændring af lovgivningen i 2013 var ændring af kommunernes timeprisfastsættelse
under godkendelsesmodellen. Det betød, at kommunerne gik fra at skulle fastlægge timeprisen på
baggrund afrealiserede tal og skulle foretage efterbetaling, hvis de havde vurderet forkert, til at de
skulle fastlægge timeprisen på baggrund afbudgetterede tal.
Konsekvensen for kommunerne for at fastlægge de forkerte timepriser var før 2013, at der skulle
ske en efterbetaling til den private leverandør. Konsekvensen af den nuværende lovgivning er alene,
at den private leverandør har fået for lav en timepris. Lovens intention er så, at kommunerne skal
justere prisen løbende, når kommunen konstaterer, at de ikke selv kan overholde budgettet. Men
desværre sker dette ikke, da kommunen blot beslutter at indregne budgetunderskuddet i de
gennemsnitlige langsigtede omkostninger.
I praksis sker der det, at kommunen regner med, at den effektivisering, som de ikke har nået i et år,
den når de nok i det efterfølgende år.
i