Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
L 209 Bilag 6
Offentligt
1892070_0001.png
Talepapir til foretræde for
Sundheds- og ældreudvalget den 8. maj 2018
KA
PLEJE
KA PLEJE
-
PLADS TIL SELVSTÆNDIGE TANKER
Alsvej 7
8940 Randers SV
Tlf.
Mail
Web
82 132 132
[email protected]
kopleje.dk
Tak for muligheden for at mødes med udvalget.
KA Pleje er den største branche- og arbejdsgiverforening for private leverandører inden for
ældreplejen. Vi har eksisteret siden 2004 og har en kollektiv overenskomst med fOA.
Vi er som branche- og arbejdsgiverforening meget optaget af at sikre ældre borgere, deres frie valg
afhjemmepleje og sikre en høj troværdighed for branchen generelt.
Her har ikke mindst de mange konkurser blandt de private leverandører trukket branchens image i
den forkerte retning.
Derfor vil vi også gerne påskønne, at Regeringen og et enigt Folketing har besluttet at reagere og
agere for at begrænse de alt for mange konkurser.
Vi hilser en række af de foreslåede initiativer velkommen, men er alligevel bekymret for, at
virkningen af forslagene kun vil være marginalt færre konkurser. Derfor har vi bedt om at få
foretræde.
Vores analyse er, at ud af de 49 konkurser der har været i perioden 2006 til 2017, er de 44 indtruffet
fra 2013 og fremefter (bilag 1).
Vi har opgjort, at $8 kontrakter blev ophævet i perioden 2013 —2017 som følge af en konkurs.
Heraf var
75%
kontrakter indgået under godkendelsesmodellen og
25%
under udbudsmodellen
(bilag 2).
En væsentlig ændring af lovgivningen i 2013 var ændring af kommunernes timeprisfastsættelse
under godkendelsesmodellen. Det betød, at kommunerne gik fra at skulle fastlægge timeprisen på
baggrund afrealiserede tal og skulle foretage efterbetaling, hvis de havde vurderet forkert, til at de
skulle fastlægge timeprisen på baggrund afbudgetterede tal.
Konsekvensen for kommunerne for at fastlægge de forkerte timepriser var før 2013, at der skulle
ske en efterbetaling til den private leverandør. Konsekvensen af den nuværende lovgivning er alene,
at den private leverandør har fået for lav en timepris. Lovens intention er så, at kommunerne skal
justere prisen løbende, når kommunen konstaterer, at de ikke selv kan overholde budgettet. Men
desværre sker dette ikke, da kommunen blot beslutter at indregne budgetunderskuddet i de
gennemsnitlige langsigtede omkostninger.
I praksis sker der det, at kommunen regner med, at den effektivisering, som de ikke har nået i et år,
den når de nok i det efterfølgende år.
i
L 209 - 2017-18 - Bilag 6: Materiale fra Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes foretræde den 8. maj 2018
1892070_0002.png
Deniied kommer den private leverandør til konstant at levere ydelser til en lavere pris end det, den
kommunale leverandør reelt koster.
Ved at spørge vores medlemmer kan vi konstatere, at nuværende praksis i kommunerne i langt
overvejende grad er, at timeprisen fastsættes på baggrund af seneste aflagte regnskab. Det betyder
konkret, at timeprisen for 2018 er fastsat på baggrund af kommunens regnskab for 2016. Vi kan
også konstatere, at der ikke sker en løbende efterberegning og justering af prisen. Vi har kun fundet
frem til en enkelt kommune, der løbende i et år har justeret prisen.
Det er vores opfattelse, at kommunerne administrerer lovgivningen forkert. Vi har i en dialog med
en række kommuner forsøgt at få dem til at rette ind, men det er ikke lykkedes. Vi har derfor måttet
anlægge en sag mod Herning kommune for at få afprøvet lovligheden af deres prisfastsættelse.
At Folketinget nu forsøger at stramme op ved at præcisere, at kommunerne rent faktisk skal beregne
deres pris mindst én gang årligt, ændrer efter vores opfattelse på ingen måder kommunernes praksis.
Det kan vi konstatere ved, at Herning kommune i deres svarskrift skriver, at Folketingets lovforslag
L 209 understøtter, at Herning kommunes nuværende praksis er lovlig.
Den anden helt store udfordring er desværre fortsat, at kommunerne simpelthen opgør tirnepriserne
fejlagtigt og uensartet. Det bekræftes afBDO-rapporten, der fastslår, at:
‘forskelle
i priser bttnder i forskelle i det af
kommunerne anvendte grundlag for prisberegning.”
KL har også på et møde i ministeriet anerkendt, at der i kommunerne er en meget forskellig
konteringspraksis.
Vi har lavet et estimat over en kommunes omkostning til en social- og sundhedsassistent
simpelthen ved kun at tage udgangspunkt i den rene lonomkostning.
Vi har beregnet, hvad timeprisen ved henholdsvis en BTP-tid på
50,
60 og 70% kan være, hvis man
alene indregner direkte lønomkostninger (bilag 3).
Langt
hovedparten af kommunerne vil ligge på en BTP-tid på
50-55%,
hvorfor vi kan konstatere, at
kommunerne simpelthen ikke aftegner den korrekte pris, hvilket selvfølgelig vil presse de private
leverandører økonomisk (bilag 4).
De initiativer der foreslås med krav om bankgaranti, fremlæggelse af årsregnskaber osv, er fine
initiativer, som helt klart vil kunne holde de dårligste virksomheder væk fra branchen. Udfordringen
er blot, at under godkendelsesmodellen kan langt de fleste virksomheder sagtens stille bankgaranti
og fremvise pæne regnskabstal. Men deres økonomiske situation ændres i negativ retning jo
længere tid, de arbejder under godkendelsesmodellen, netop fordi kommunerne afregner med de
forkerte priser.
Alle parter bør have interesse i at finde en model, der sikrer, at de private leverandører får den
samme pris, som det koster kommunen at levere hjemmepleje med den kommunale leverandør.
Hverken mere eller mindre.
Vi har arbejdet på at finde nogle mulige løsninger:
Princip for fastlæggelse aftimeprisen:
1. Prisen for det kommende år fastsættes på baggrund afbudgettal og afregnes i året med et
fradrag på
5%.
Når
årsregnskabet foreligger, beregnes den endelige pris og der foretages en
evt, efterbetaling til den private leverandør
2
L 209 - 2017-18 - Bilag 6: Materiale fra Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes foretræde den 8. maj 2018
1892070_0003.png
2. Prisen for det kommende år fastsættes på baggrund af seneste årsregnskab med tillæg af
KL’s forventede lønudvikling. Det betyder, at prisen for 201$ er fastsat på baggrund af
årsregnskabet for 2016 med tillæg aflønudviklingen for 2017 og 201$
Princip for fastlæggelse af grundlaget for timeprisen:
1. Der anvendes altid visiteret tid til beregning af timepris
2. Der skal udarbejdes klarere regler og bedre vejledning om kommunernes fastsættelse af
tirnepris således, at der opnås ensartethed og øget gennemsigtighed
Det er vores opfattelse, at det med et af disse forslag, er det nærmeste vi kan komme den rigtige
prisfastsættelse, også under hensyntagen til, at det skal ske på den mindst mulige bureaukratiske
måde.
3
L 209 - 2017-18 - Bilag 6: Materiale fra Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes foretræde den 8. maj 2018
1892070_0004.png
Bilag i
Udvikling
i
antal konkurser
KA PLEJE
14
12
10
8
6
4
2
OR
2009
2010
R
2011
201%
2013
2014
2015
2016
2017
2006
2007
200$
År
L 209 - 2017-18 - Bilag 6: Materiale fra Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes foretræde den 8. maj 2018
1892070_0005.png
I”,;
KA
PLEJE
Bilag 2
Konkurser ift. Kontrakttype 2013 2017
-
80
70
30
50
30
20
10
0
Udbud
Kontrakttype
Godkendelse
L 209 - 2017-18 - Bilag 6: Materiale fra Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes foretræde den 8. maj 2018
1892070_0006.png
Bilag 3
I#1
KA PLEJE
KA PLEJE
PLADS TIL SELVSTÆNDIGE TANKEP
AIvsj
i
6940 Randers SV
11[
Mail
82132132
akapeje dk
Web
kopee Uk
Beregning af kommunernes lønomkostning pt. time til en social- og sundhedsassistent:
Gennemsnitlig årsløn social- og sundhedsassistent iflg. FOA (sept. 17)
Omkostning til fravær opgjort til gennemsnitlig 6%
Ferie og SH 19,5%
Øvrige personaleomkostninger til ATP, fonde, forsikringer m.m. 2,6%
403.371
24.202
78.657
10.488
kr.
kr.
kr.
kr.
Estimeret Lønomkostning pt. år
-
pr. medarbejdere
516.718 kr.
269 kr.
Lønomkostning pr. time 1924 timer pt. år
Kommunens timepris fastsat ved en BTP-tid på
50%
60%
70%
538 kr.
448
kr.
384 kr.
Bemærk at beregningen af udarbejdet på baggrund af den rene lønomkostning. Kommunens udgifter til
bygninger, biler, ledelse, administration m.m. indgår ikke
i
beregningen.
Hvis en kommune fastlægger timeprisen under ovennævnte niveau vil det, alt andet lige, betyde, at de
enten ikke aflønner efter gældende overenskomst, eller at timeprisen er
opgjort
forkert.
L 209 - 2017-18 - Bilag 6: Materiale fra Branche- og arbejdsgiverforeningen KA Plejes foretræde den 8. maj 2018
1892070_0007.png
Bilag 4
Timepriser fra 4 udvalgte kommuner
sammenholdt med estimat
personlig pleje dag
-
KA PLEJE
600
500
400
w
30O
200
100
I
aIborg
Kommune
2016
2017
—ATA5O%
ATA60
—ATA7O%
Skive
Herning
0