Tak for det.
Vi står her for at behandle lovforslag 208, som handler om at opløse bander og om retsvirkninger af et foreløbigt forbud mod eller en opløsning af en forening.
Jeg synes, det er svært, det vil jeg gerne sige, og derfor har vi ikke taget stilling endnu i Alternativet.
Der er ingen tvivl om, at det ville være rart, hvis vi kunne opløse de bander, vi kender til i øjeblikket – og det er jo ikke kun Loyal to Familia, det er også Hells Angels og flere andre.
Så kan vi have en lang diskussion om, om det så hjælper, om de ikke kommer til at virke i det skjulte osv.
Jeg er jo egentlig af den opfattelse, at når de eksisterer, ved politiet også, hvor de har med dem at gøre, og så tror jeg sådan set, det bliver lettere at slå ned på dem.
Men når det så er sagt, er det jo grotesk, at vi har nogle bander, som er så voldelige, som tilfældet bl.a.
er med Loyal to Familia.
Så er Rigsadvokaten nu her gået i gang med at vurdere, om vi kan opløse bandegruppen Loyal to Familia i medfør af grundlovens § 78, altså om vi kan bevise, at de virker ved vold.
Det er jo så det, man tidligere ikke har kunnet bevise ved bl.a.
Hells Angels.
Personligt har jeg sådan set altid undret mig over, at man ikke kunne bevise det, men det kunne man så ikke.
Derfor kan jeg jo også have min tvivl om, om man kan det nu.
Nogle af de tvivlsspørgsmål, jeg så også har i den her forbindelse, er:
Nu går vi så i gang med at undersøge Loyal to Familia – men hvad, hvis de bliver nedlagt i morgen?
Hvad, hvis 90 pct.
af medlemmerne siger, at nu opløser de Loyal to Familia, men åbner sig som en ny bande med et andet navn?
Er det så den samme undersøgelse, eller skal vi så starte forfra med en ny undersøgelse?
Grunden til, at jeg stiller det spørgsmål, er jo, at vi havde et udvalgsmøde med deltagelse af flere eksperter, og de prøvede at gøre Retsudvalget klogere på, hvad det egentlig er, man går i gang med her.
Det er jo ikke bare sådan en fingerknipssag; det er en lang proces, man går i gang med for at finde ud af, om man kan gøre en bande ulovlig ifølge grundloven, hvis de altså virker ved vold.
Nu kan jeg se, at der er mange tilhørere, mange unge mennesker, så jeg vil lige forklare, at det enkelte medlem kan man altid dømme, hvis det virker ved vold.
Det er meget, meget sværere at vurdere, om en
forening
virker ved vold – kan man bevise det?
Det er noget af den udfordring, der er i den her situation i forhold til grundloven, for det er det, man skal kunne bevise.
Der er dele, som bekymrer mig i det her forslag.
Nu går vi så i gang med den her undersøgelse, og så kan der blive nedlagt et foreløbigt administrativt forbud mod den her forening.
Det, som det her lovforslag så lægger op til, er, at når der er nedlagt et foreløbigt administrativt forbud, vil man altså f.eks.
kunne straffe personer, som har kontakt med den her forening.
Jeg synes jo, det er problematisk, når det er et administrativt forbud, at man kan gå videre med det, og det bekymrer mig lidt.
Det er selvfølgelig også det, som Institut for Menneskerettigheder kaster sig over.
Omvendt kan jeg jo også godt se noget fornuft i, at når der er nedlagt et forbud, skal vi også kunne håndhæve det, og så skal vi kunne sige til de folk, der omgås banden eller fortsat bærer deres rygmærker, eller hvad de nu gør, at det skal de ikke kunne gøre.
Så som I nok kan høre, har jeg ikke taget stilling.
Jeg synes, det er en svær diskussion, og jeg vil selvfølgelig stille justitsministeren nogle spørgsmål, og jeg ser frem til udvalgsbehandlingen.
Og så skal vi selvfølgelig nok vende tilbage til, hvad det er, vi endelig mener i den her sag.