Bilag til L 206 - spørgsmål 6
Spørgsmål til ministeren omkring L 206
Alternativet ønsker de realøkonomiske forhold for staten, beboerne og beboernes kollektive opsparing i
Landsbyggefonden grundigt belyst, så Folketinget kan træffe beslutningen omkring L 206 på et oplyst og
veldokumenteret grundlag.
Alternativet er bekymrede for, om L 206 for beboerne kan opleves som et forsøg på at indføre en statslig
afgift på belåningen af landets almene boliger, samt beskatte beboernes kollektive opsparing i
Landsbyggefonden. Landets almene boligafdelingers husleje har gennem mange årtier ikke haft
ko kurre edygtige lå eforhold på kapital arkedet efter skat. Argu e tet, ”at det jo ikke koster
oligafdeli ger e og e oer e oget”, er åske ikke helt retvise de, da
oligafdelingerne fortsat efter L
206 ikke vil opleve en stærkere konkurrencedygtighed på kapital- og boligmarkedet.
I Alternativet ser vi derfor L 206 som en fortsat forringelse af de almene boligers økonomiske
konkurrencedygtighed. Alternativet ser den manglende økonomiske konkurrencedygtighed som en af de
afgørende årsager til den stigende opdeling af befolkningen på Danmarks boligmarked, og dermed også en
primær årsag til dannelsen af de sociale forhold, der skaber parallelsamfund. Manglende økonomisk
bæredygtighed medfører tab af social og miljømæssig bæredygtighed.
Alternativet har gennemgået mange hundrede konkrete eksempler på boligafdelingers regnskaber via
oplysninger fra Landsbyggefondens offentlige regnskabsdatabase og samarbejdet med konkrete
boligselskaber og beboerdemokrater. Vi har forsøgt at danne os et overblik over den finansielle udvikling i
de konkrete boligafdelinger samt årsagerne til beboernes huslejebetaling. For at give Folketingets
medlemmer et realøkonomisk overblik over de almene boligafdelingers virkelige finansielle sammenspil
med statskassen bedes ministeren svare på nedenstående ti spørgsmål:
1. Lovforslaget forudsættes at bidrage med et nettoprovenu til statens finansielle råderum som angivet i
otatet ”Ny odel for fi a sieri g af al e e oliger” af . ove er
. Af lovforslag fre går, at
råderummet forbedres via to vidt forskellige elementer. Dels en besparelse på statens ydelsesstøtte, dels
en differensrente på lån alene støttet af Landsbyggefondens med tilskud af fondens midler til
renoveringsstøtte til landets trængende boligafdelinger, i og med at staten også garanterer for
Landsbyggefondens lånetilsagn til renoveringsstøtte.
Ministeren bedes redegøre for fordelingen af disse to indtægtskilder for staten for hvert af de kalkulerede
finansår fra 2018 til 2025. Redegørelsen udbedes suppleret med ministeriets beregningsgrundlag, inklusive
eksempler på konkrete boligafdelingers ydelsesstøtte, samt eksempler på beregning af differensrenten af
lån til renoveringer, alene støttet og garanteret af Landsbyggefonden.
2. Indtægtskilden, der angår besparelse på statens ydelsesstøtte, består af to elementer. Dels en
nedsættelse af reelle statslige udgifter til ydelsesstøtte, dels en forøget opkrævning af negativ ydelsesstøtte
for de boligafdelinger, hvor den indeksregulerede beboerbetaling overstiger den reelle bruttoydelse på de
konkrete lån. Konkret kan det konstateres, at beboere i boligafdelinger med skæringsdato til og med 2005 i
regnskabsåret 2016 blev opkrævet negativ ydelsesstøtte og må forventes at blive opkrævet stigende
negativ ydelsesstøtte i resten af lånets amortiseringsperiode, samt i al fremtid som en del af deres
fremtidige ydelser til staten, Landsbyggefond, Nybyggerifond og lokal dispositionsfond. Lignende negativ
ydelsesstøtte vil med stor sandsynlighed realiseres for alle senere byggerier med denne finansiering og
væsentligt nedbringe eller eliminere statens udgifter til ydelsesstøtte allerede med de eksisterende
låneforhold.