MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. maj 2018
2018-2325
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 24. april 2018 stillet mig
følgende spørgsmål L 206 – Forslag til lov om ændring af lov om almene boli-
ger m.v. (finansiering af almene boliger med lån ydet på grundlag af statsgaran-
terede obligationer), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 5:
Af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.4 fremgår, at det er
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at beboerbetalingen (in-
klusive bidrag) bliver den samme som i dag. Det er altså alene en ”vurdering”,
at betalingen ikke ændrer sig. Indebærer den formulering, at beboerbetalingen
efter omstændigheder kan stige, eller kan ministeren garantere en uændret
beboerbetaling?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser:
”Beboerbetalingen vedrørende finansieringen af anskaffelsessummen for nye
almene boliger består af to elementer, jf. § 129 i lov om almene boliger m.v.
Dels et beløb på årligt 2,8 pct. af anskaffelsessummen, som inflationsreguleres
over en lang årrække. Dels et beløb, der svarer til det løbende bidrag på real-
kreditlånet, som maksimalt kan udgøre 0,27 pct. årligt af hovedstolen. Hidtil
har bidraget i praksis ligget på den maksimale værdi.
Lovforslaget ændrer hverken på beboerbetalingsprocenten eller på den maksi-
male bidragssats.
L 206 ændrer ikke på den hidtidige praksis med at fastsætte maksimalsatser for
gebyrer mv. på realkreditlån. Og for de væsentligste gebyrer gælder, at der ikke
foretages ændringer af maksimalsatserne.
Lovforslaget omfatter et fremadrettet forbud mod såkaldte bindingsklausuler,
som har været benyttet i forbindelse med aftaler om samlet finansiering med
byggelån og realkreditlån. Til klausulerne er knyttet rabatter men også betin-
gelser om, at boligorganisationerne ikke kan skifte kreditinstitut. Generelt må
disse bindingsklausuler anses for at hindre konkurrencen og gennemsigtighe-