Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 206 Bilag 1
Offentligt
1871143_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Notat
Dato 8. marts 2018
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen hørte den 19. januar 2018 en række
myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Finansiering af almene boliger med lån ydet på grundlag af statsga-
ranterede obligationer). Høringsfristen udløb den 16. februar 2018.
Udkastet til lovforslaget har også været offentliggjort på Høringsporta-
len.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgiver bemærk-
ninger til lovforslaget:
BL- Danmarks Almene Boliger, Dansk Byggeri, Danske Studeren-
des Fællesråd, Finans Danmark, KL, Landsbyggefonden, Psykiatri-
fonden, Udbetaling Danmark.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft be-
mærkninger til lovforslaget:
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Landsforeningen Æl-
dre Sagen, LOS, Rådet for Socialt Udsatte, SMVdanmark.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hø-
ringssvar til lovforslaget:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri,
BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dan-
marks Nationalbank, Dansk Erhverv, Danske Lejere, Dansk Ung-
Side 1 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1871143_0002.png
Notat
Dato 8. marts 2018
doms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Ark (Arkitektforenin-
gen), Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisatio-
ner, Danske Regioner, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatil-
synet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
DI, Ejendomsforeningen Danmark, Foreningen af Rådgivende In-
geniører FRI, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forenin-
gen Danske Revisorer, Foreningen til boliger for ældre og enlige,
Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklage-
nævnsforeningen, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunekredit,
Kommunernes Revision – BDO, Landdistrikternes Fællesråd, Lejer-
nes Landsorganisation i Danmark, OK–Fonden, Rådet for Etniske
Minoriteter, SAND De hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Sta-
tens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje
Danmark, TEKNIQ.
4. Øvrige høringssvar
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ikke modtaget høringssvar
fra høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsli-
ste.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til
det fremsatte lovforslag samt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens be-
mærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærk-
ninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i nota-
tet.
Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
1. Statsgaranti på lån til finansiering af byggeri og renove-
ring af almene boliger
BL- Danmarks Almene Boliger (BL)
anerkender den gode løsning, der
er opnået med statsgaranterede realkreditobligationer til finansiering
af støttede lån, idet realkreditmarkedets effektive låneadministration
kombineres med de statslige fordele af en fuld statsgaranti i forhold til
udgifterne til ydelsesstøtte. BL har noteret sig, at det i lovforslaget
klart anføres, at anvendelsen af statsgaranterede realkreditobligatio-
ner ikke vil føre til ekstra udgifter for hverken beboerne eller for
Landsbyggefonden.
Side 2 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Dansk Byggeri
støtter op om den model, for finansiering af almene
boliger med lån ydet på grundlag af statsgaranterede obligationer,
som er beskrevet i lovforslaget.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
forholder sig positivt til lov-
forslaget i forhold til, at staten vil yde garanti på lån til finansiering af
byggeri og renovering af almene boliger. DSF mener, at det vil øge
sikkerheden bag lånene samt på sigt gøre det nemmere og mere gen-
nemsigtigt at låne til at bygge almene boliger og renovere almene bo-
liger. I den forbindelse har DSF også en forhåbning om, at lovforslaget
på sigt vil øge antallet af almene nybyggerier.
Finans Danmark
er meget tilfredse med, at det i efteråret lykkedes at
blive enige om en ny model, der omfatter en statsgaranti for realkre-
ditlån til almene boliger.
KL
finder generelt, at lovforslaget om finansiering af den almene bo-
ligsektor er mere hensigtsmæssigt end det oprindelige forslag.
Landsbyggefonden
bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at stort
set alle støttede lån vil være omfattet af ændringerne herunder tidli-
gere grundkapitallån, lån med omprioritering og rentesikring samt re-
noveringsstøttelån efter almenboliglovens § 91 og lån til frikøb af til-
bagekøbsklausuler efter almenboliglovens § 98 a. Lån til finansiering
af ekstraordinære renoveringsarbejder efter almenboliglovens § 98
indgår dog ikke.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Finans Danmark
bemærker, at det forekommer uklart, hvilke situatio-
ner henholdsvis hvilke konkrete lån der tænkes omfattet af formule-
ringer: ” Når lånet ikke ydes som lån med 100 pct. statsgaranti… ”,
samt ”Når staten ikke stiller garanti for lånet… ”. Finans Danmark fin-
der, at kreditinstitutterne ikke umiddelbart har mulighed for at identi-
ficere de i lovforslagslagets § 126 a, stk. 3 anførte lån, da institutter-
nes systematisering af lån ikke er foretaget på paragrafniveau. Det
indebærer, at institutterne har behov for en skematisk oversigt eller
lignende over hvilke lån, der henhører under de anførte bestemmel-
ser. Finans Danmark stiller forslag om at indgå i en dialog, der skal
afklare hvilke lån, som omfattes.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
er allerede i dialog med Finans Dan-
mark om at få udarbejdet en oversigt til kreditinstitutterne, over hvil-
ke lån der henhører under de anførte bestemmelser. Ovennævnte hø-
ringssvar fra Finans Danmark giver ikke anledning til at ændre i lov-
forslaget.
Finans Danmark
finder, at udtrykket ”kan”, som anvendes i formule-
ringen ” Staten kan garantere… ”, herunder i lovforslaget § 179, stk. 7
er uklart. Finans Danmark foreslår, at bemærkningerne suppleres med
Side 3 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
en nærmere beskrivelse, at hvis særlige forhold er opfyldt, stilles der
en statsgaranti.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det fremgår
af lovbestemmelserne, at det er en betingelse for statsgarantien, at
de betingelser og vilkår for statsgarantien, der fremgår af den foreslå-
ede § 128 a, stk. 2-5, skal være opfyldt.
For at undgå enhver tvivl giver det ovennævnte høringssvar fra Finans
Danmark dog anledning til at ændre i lovforslaget.
Finans Danmark
finder, at i § 126 a, stk. 1, (§ 128 a, stk. 1 i de frem-
satte lovforslag) skal tilføjes: ” og meddeles som en selvskyldnerkau-
tion på vegne af staten”. Finans Danmark foreslår, at det bør fremgå
klart og tydeligt alle relevante steder i lovbemærkningerne, at der er
tale om en selvskyldnerkaution fra statens side.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi det fremgår tydeligt af bemærkningerne til
lovforslaget, at garantien efter almenboliglovens § 128 a, stk. 1 med-
deles som en selvskyldnerkaution på vegne af staten.
Finans Danmark
bemærker, at det er uklart, hvorvidt merinvesterin-
ger, der fortages med henblik på at boliger kan opfylde energikravene
for bygningsklasse 2020 i bygningsreglementet 2015, er omfattet af
lovforslagsudkastet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det fremgår
af almenboliglovens § 118, stk. 1, 2. pkt., at merinvesteringen efter
§ 115 a, stk. 2, finansieres med 98 pct. lån og 2 pct. beboerindskud.
Lån til merinvesteringer efter § 115 a er omfattet af garantien, når
investeringen godkendes i tilknytning til et tilsagn efter almenboliglo-
vens § 115, stk. 1-6. Lån til merinvesteringer i ungdomsboliger i til-
knytning til et tilsagn efter almenboliglovens § 117, stk. 1, er derimod
ikke omfattet af garantien.
Ovennævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at
ændre i bemærkningerne til lovforslaget.
Finans Danmark
finder, at der er behov for en særskilt afklaring af,
om støttede ungdomsboliger er omfattet af ordningen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at ”Garantien omfatter kun alme-
ne boliger. Det betyder, at andre offentligt støttede boliger, som f.eks.
friplejeboliger og ungdomsboliger efter lov om boligbyggeri ikke bliver
omfattet af modellen”. Støttede ungdomsboliger, som ikke er almene,
er således ikke omfattet af ordningen. Høringssvaret fra Finans Dan-
mark giver ikke anledning til at ændre i lovforslaget.
Side 4 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Desuden bemærker
Finans Danmark
at i de specielle bemærkninger til
§ 143 bør 2. afsnit ændres til følgende: ” Det foreslås i § 143, stk. 2,
at § 126 a (§ 128 a i det fremsatte lovforslag) også skal gælde for
almene ungdomsboliger ejet af en selvejende almen ungdomsboligin-
stitution. ”
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, at lovforslagets § 128 a også gælder for almene ungdoms-
boliger ejet af en selvejende almen ungdomsboliginstitution.
Udbetaling Danmark
bemærker, at det af lovforslagets bemærkninger
fremgår, at staten både skal garantere for de udbudte lån (kreditinsti-
tutterne) og obligationerne (obligationsejerne). Af lovudkastet synes
der alene at være etableret hjemmel til at stille statsgaranti for selve
lånene og ikke statsgaranti for obligationerne.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at der på fi-
nansloven for 2018 er etableret hjemmel for finansministeren til at
stille statsgaranti for obligationerne i henhold til tekstanmærkningen
nr. 137, ad § 28.81.09, som bemyndiger finansministeren til at udste-
de bekendtgørelse om statsgaranti for visse obligationer udstedt i for-
bindelse med finansiering af almene boliger, hvoraf det vil fremgå, at
Udbetaling Danmark skal administrere statsgarantien på obligationer-
ne. Ovennævnte høringssvar fra Udbetaling Danmark har givet anled-
ning til at ændre i lovforslaget, således det fremgår, at Udbetaling
Danmark også administrerer garantier på obligationer.
Udbetaling Danmark
finder, at det ikke fremgår af lovudkastet, at lån
til renovering af almene boliger med tilsagn om støtte efter § 91 og
lån til frikøb af tilbagekøbsklausuler for kommunen med tilsagn om
støtte efter § 98 a er omfattet af § 126 a, stk. 1 (§ 128 a, stk. 1, i det
fremsatte lovforslag).
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at statsgaranti
til lån til renovering af almene boliger med tilsagn om støtte efter § 91
stilles efter den foreslåede § 91, stk. 6, og statsgaranti til frikøb af
tilbagekøbsklausuler stilles efter § 98, stk. 5.
Det ovennævnte høringssvar fra Udbetaling Danmark giver ikke an-
ledning til at ændre i lovforslaget.
Udbetaling Danmark
bemærker, at lovforslagets § 126 a, stk. 4 og 5
(§ 128 a, stk. 4 og 5 i det fremsatte lovforslag) ikke omfatter lån med
statsgaranti efter § 91, nyt stk. 6 og § 98 a, stk. 5 nyt punktum, samt
lån efter § 179, nyt stk. 7.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det fremgår
af lovforslagets § 91, nyt stk. 6 og lån efter § 179, nyt stk. 7, at be-
Side 5 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
tingelser og vilkår i § 128, stk. 2-5, skal være opfyldt i § 98 a, stk. 5
nyt punktum, fremgår at garantien stilles efter § 128 a, stk. 1, hvor
betingelser og vilkår i § 128 a, stk. 2-5, skal være opfyldt.
Ovennævnte høringssvar fra Udbetaling Danmark giver ikke anledning
til at ændre i lovforslaget.
Psykiatrifonden
bemærker, at lovforslaget ikke forringer forholdene
for lejerne i den almene boligmasse. Psykiatrifonden anbefaler, at
provenuet fra faldende finansieringsomkostninger anvendes til gode
for lejerne i de almene boliger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Psykiatrifonden ikke giver anledning til at æn-
dre i lovforslaget, fordi det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get, at besparelserne ved den nye finansieringsmodel vil tilfalde sta-
ten, idet staten stadig bærer renterisikoen for lånene. Samtidigt skal
der sikres, at den almene boligsektor fortsat er stillet ens for så vidt
angår låntagning og ikke påvirkes af den nye model for finansiering af
almene boliger, hvilket medfører uændret husleje i almenboligsekto-
ren.
Finans Danmark
foreslår, at det bør fremgår af lovforslaget, at de ek-
sisterende garantier stillet af kommune og regioner automatisk vil
skifte status til at være regarantier stillet over for staten i takt med,
at eksisterende lån overgår til den nye finansieringsmodel. Finans
Danmark bemærker, at det bør tillige fremgå, at der i relation til nye
lånesager skal udarbejdes egentlige regarantidokumenter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at ændre i
bemærkningerne til lovforslaget, således at der indføres en præcise-
ring af, at de eksisterende garantier stillet af kommune og regioner
automatisk vil skifte status til at være regarantier stillet over for sta-
ten i takt med, at eksisterende lån overgår til den nye finansierings-
model, samt at der i relation til nye lånesager skal udarbejdes egent-
lige regarantidokumenter.
Finans Danmark
bemærker, at formuleringen i lovforslagets § 91, stk.
7, 1. pkt. ”kommunalbestyrelsens garanti efter stk. 6” konsekvensret-
tes til ” kommunalbestyrelsens garanti efter stk. 8”.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at ændre i
formuleringen i lovforslagets § 91, stk. 7, 1. pkt. ”kommunalbestyrel-
sens garanti efter stk. 6” som konsekvensrettes til ” kommunalbesty-
relsens garanti efter stk. 8”.
Finans Danmark
bemærker, at af de specielle bemærkninger til § 126
a (§ 128 a i det fremsatte lovforslag) fremgår bl.a. følgende: ” Sta-
Side 6 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
tens garanti er en selvskyldnerkaution. Det forventes at udstede en
kautionserklæring til kreditinstitutterne, hvor (…) ”. Finans Danmark
foreslår, at sidste sætning ændres til:” Der udstedes til hvert kreditin-
stitut en kautionserklæring, hvor (…). ”
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at ændre i
bemærkningerne til lovforslaget, således at der præciseres, at der ud-
stedes til hvert kreditinstitut en kautionserklæring.
Finans Danmark
bemærker, at i lovforslagets § 126 a, stk. 2 (§ 128 a
i det fremsatte lovforslag) bør der efter ” udelukkende ydes lån ” ind-
sættes: ” med fuld statsgaranti i løbetiden ”, samt efter ”… en serie
med seriereservefond ” bør der tilføjes: ” eller en gruppe af fælleshæf-
tende serier med fælles seriereservefond (kapitalcenter). ”
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at ændre i
lovforslagets § 128 a, stk. 2, således at § 128 a, stk. 2 formuleres:
”Stk.
2.
Det er en betingelse for garantien efter stk. 1, at lånet er ba-
seret på realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer eller
særligt dækkede realkreditobligationer, som udstedes fra en serie el-
ler en gruppe af fælles hæftende serier med fælles seriereservefond
henholdsvis fra et register (kapitalcenter), jf. kapitel 4 i lov om real-
kreditlån og realkreditobligationer m.v., hvorfra der udelukkende ydes
lån til almene boliger med fuld statsgaranti i løbetiden. ”
Finans Danmark
bemærker, at i de almindelige bemærkninger, pkt.
2.1.1, om garantiprovision, bør det fremgå, at for lån, der ikke er
konverteret, beregnes provisionen af hovedstolen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at ændre i
bemærkningerne til lovforslaget, således at der præciseres, at for lån,
der ikke er konverteret, beregnes garantiprovisionen af hovedstolen.
Finans Danmark
bemærker, at i de specielle bemærkninger til § 126 a
(§ 128 a i det fremsatte lovforslag) er anført, at ” Et kreditinstitut skal
senest den 10. januar i året sende en oversigt over de kommunale og
statslige garantiforpligtelser på lånene pr. 31. december året før til
staten. ”
Finans Danmark finder, at det ikke er teknisk muligt for institutterne
at udarbejde og levere oversigten over de kommunale og statslige ga-
rantiforpligtelser allerede 10. januar.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark giver anledning til at ændre i
bemærkningerne til lovforslaget, således at et kreditinstitut senest
Side 7 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
den 20. januar i året skal sende en oversigt over de kommunale og
statslige garantiforpligtigelser på lånene pr. 31. december året før til
staten.
2. Sikring af kreditkvaliteten ved hjælp af aflønningsprovi-
sionen og femtedelsordningen
DSF og Dansk Byggeri
støtter forslaget.
KL
noterer sig, at kreditinstitutter, der yder lån med garanti, er for-
pligtede til at deltage i løsningen af nødlidende boligafdelingers pro-
blem efter den gældende praksis med femtedelsordningen. KL finder
det hensigtsmæssigt, at kreditinstitutterne fortsat skal medvirke til at
finansiere en eventuel nedrivning, således at de ligesom i dag har et
økonomisk incitament til at foretage en grundig og realistisk kredit-
vurdering af boligafdelingerne.
Finans Danmark
foreslår, at i afsnit 2.2.1 vedrørende Gældende ret i
bemærkningerne til lovforslaget bør tilføjes:
” Femtedelsordningen videreføres efter nuværende praksis, hvor kre-
ditinstituttet fra sag til sag vurderer, om projektet kreditmæssigt og
forretningsmæssigt samlet set er hensigtsmæssigt, og om instituttet
dermed vil deltage med en femtedel. ”
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal på baggrund af høringssvarene
om femtedelsordningen samlet bemærke, at høringssvarene giver an-
ledning til ændringer af bemærkningerne til lovforslaget, således at
der præciseres, at femtedelsordningen videreføres efter nuværende
praksis, hvor kreditinstituttet fra sag til sag vurderer, om projektet
kreditmæssigt og forretningsmæssigt samlet set er hensigtsmæssigt,
og om instituttet dermed vil deltage med en femtedel.
Finans Danmark
bemærker, at der er behov for en nærmere afklaring
af, hvad der ligger i ordene ” tab opstået i samme år” henholdsvis ”
anvendt til dækning af tab” i lovforslagets § 126 a, stk. 5 (§ 128 a,
stk. 5, i det fremsatte lovforslag), således at der er fuld klarhed over
opgørelsesmetoden.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget samt af bekendtgørelse om statsgaranti, garantiprovision og
aflønningsprovision i forbindelse med finansiering af almene boliger,
hvordan statens tab på de meddelte statsgarantier opgøres.
Side 8 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Finans Danmark
bemærker, at lovforslagets § 173, stk. 2, ikke skal
skabe tvivl om, at institutterne skal forestå beregningen af garanti- og
aflønningsprovisionen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, samt af bekendtgørelse om statsgaranti, garantiprovision og
aflønningsprovision i forbindelse med finansiering af almene boliger,
at kreditinstitutterne skal forestå beregningen af garanti- og afløn-
ningsprovisionen.
Udbetaling Danmark
bemærker, at i lovforslagets § 126 a, stk. 5 (§
128 a, stk. 5, i det fremsatte lovforslag), fremgår det, at den til staten
betalte aflønningsprovision for et finansår skal tilbagebetales til det
enkelte kreditinstitut fratrukket eventuelle tab opstået samme år. Ud-
betaling Danmark finder, at det er nødvendigt at afklare opgavesplit,
periodisering, hvilke rolle og metoder/ processer den årlige tabsopgø-
relse skal ske efter i forhold til staten, kreditinstitutterne og de kom-
munale og regionale garantier.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Udbetaling Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil udar-
bejde en procedurepapir, som vil regulere disse forhold.
Udbetaling Danmark
foreslår, at i lovforslagets § 173, stk. 2, 1.pkt.
indsættes efter ”differensrente og statslige garantier, herunder garan-
ti- og aflønningsprovision” opgaverne ” inklusive tabsberegningen og
tilbagebetalingen til kreditinstitutterne”.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Udbetaling Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi en beskrivelse af Udbetaling Danmarks op-
gaver fremgår af bemærkningerne til lovforslaget samt af bekendtgø-
relse om statsgaranti, garantiprovision og aflønningsprovision i forbin-
delse med finansiering af almene boliger.
3. Forbud mod bindingsklausuler ved optagelse af lån med
offentlig støtte til finansiering af almene boliger
DSF og Dansk Byggeri
støtter forslaget.
BL
bemærker at, hvis der afskaffes mulighed for bindingsperioder og
dermed mulighed for at udbyde byggelån og realkreditlån sammen i
fremtiden, vil det forøge huslejen for de almene beboere. BL bemær-
ker, at i dag er det allerede muligt for boligselskaberne at optage re-
alkreditlån og byggelån separat, men man gør det ofte ikke, fordi den
samlede pris for beboerne bliver for høj.
Side 9 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet vurderer, at det er uhensigtsmæssigt at til-
lade optagelse af offentligt støttede lån med bindingsklausuler, som
hindrer indfrielse af lånene før tid, medmindre låntager betaler en
kompensation til långiver. Klausulerne hindrer gennemsigtigheden i
konkurrencen mellem kreditinstitutterne om at tilbyde lån til finansie-
ring af almene boliger. Et forbud mod bindingsklausuler vil kunne
fremme konkurrencen mellem kreditinstitutterne om de lavest mulige
løbende bidrag på lånene og er samtidig ikke til hinder for samlet ud-
bud af byggelån og statsgaranteret realkreditlån.
Ovennævnte høringssvar fra BL giver ikke anledning til at ændre i lov-
forslaget.
4. Opgørelse af Landsbyggefondens bidrag til statens ud-
gifter til ydelsesstøtte og differensrente vedrørende re-
noveringslån støttet af Landsbyggefonden med 100 pct.
statsgaranti
DSF og Dansk Byggeri
støtter forslaget.
Landsbyggefonden
finder, at i lighed med beregningen af differensren-
ten vedrørende renoveringslån, bør der sikres gennemsigtige bereg-
ninger af differensrenten vedrørende lån til frikøb af tilbagekøbsklau-
suler, så Landsbyggefonden har mulighed for at indregne de forvente-
de udgifter til differensrente i fondens langtidsbudgetter.
BL
bemærker, at beregningsforudsætningerne omkring opgørelsen af
differensrenten i forhold til Landsbyggefonden bør være helt gennem-
sigtige, således at der ikke kan opstå usikkerhed omkring opgørelser-
ne.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal på baggrund af høringssvarene
om gennemsigtige beregninger af differensrenten samlet bemærke, at
der ikke findes, at en sådan præcisering er nødvendig, da beregnin-
gen vil ske efter gængse metoder, som samtidig er vanskelige at om-
sætte til en bestemmelse i et lovforslag. Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen vil forud for den første beregning af differensrenten pr. 1. okto-
ber 2018 udarbejde et papir, som udførligt dokumenterer den anvend-
te beregningsmetode. Herefter vil Landsbyggefonden således have
mulighed for at kontrollere Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens bereg-
ninger, ligesom Landsbyggefonden vil have mulighed for at estimere
de forventede fremtidige udgifter til differensrenten til brug for lang-
tidsbudgettet.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Landsbyggefonden
bemærker, at der i lovforslaget ikke fremgår æn-
dringer i forhold til fastsættelsen af en øvre grænse for reguleringen
Side 10 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
af beboerbetalingen for støttede renoveringslån og lån med rentesik-
ring, jf. almenboliglovens § 91, stk. 3 og § 179, stk. 1-6.
Landsbyggefonden forventes at få en reduktion i udgifterne til ydel-
sesstøtte, som følge af omlægningen til statsgaranterede lån, idet
ydelsen forventes at falde. Landbyggefonden bemærker, at Landsbyg-
gefonden dog samtidig skal betale en differensrentebetaling, som be-
regnes som forskellen mellem den effektive rente på henholdsvis
statsgaranterede realkreditobligationer og realkreditobligationer uden
statsgaranti med samme varighed, jf. bekendtgørelse om betaling af
differensrente mv. Denne differensrente multipliceres på den samlede
kontantrestgæld.
Landsbyggefonden vurderer, at der er en mulighed for, at differens-
rentebetalingen kan være højere end Landsbyggefondens besparelse
på ydelsesstøtten, uden at Landsbyggefonden har mulighed for dæk-
ning af denne merudgift. Landsbyggefonden kan derfor få en merud-
gift til støttede renoveringslån mv. som følge af omlægningen til
statsgaranterede lån.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Landsbyggefonden giver anledning til at æn-
dre i lovforslaget, således at lovforslagets § 91, stk. 3, 3. og 4. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes: ”Regulering foretages første gang i
den første termin i lånets andet år og derefter, indtil beløbet svarer til
den ydelse, der på tidspunktet for låneoptagelsen kan beregnes på et
tilsvarende fastforrentet realkreditlån uden statsgaranti. ”
Det foreslås, at lovforslagets § 91, stk. 3, 3. og 4 pkt. ændres, såle-
des at der indsættes et loft over beboerbetalingen, som svarer til den
ydelse, der på tidspunktet for låneoptagelsen kan beregnes på et til-
svarende fastforrentet realkreditlån uden statsgaranti. Forslaget æn-
drer fastsættelsen af den øvre grænse for reguleringen af beboerbeta-
lingen for støttede renoveringslån og lån med rentesikring, jf. lov om
almene boliger § 91 stk. 3 og § 179 stk. 1-6.
Forslaget sikrer, at Landsbyggefonden ikke vil få en merudgift til støt-
tede renoveringslån mv., som følge af omlægningen til statsgarante-
rede lån.
Udbetaling Danmark
finder at i lovforslagets § 1, nr. 9 (§ 1, nr. 6 i det
fremsatte lovforslag), skal der erstattes formuleringen ”beregning og
opkrævning af differensrente efter § 94 a” med ”beregning og op-
krævning af differensrente efter § 94 a samt Udbetaling Danmarks
administration heraf”.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Udbetaling Danmark ikke giver anledning til at
ændre i lovforslaget, fordi en beskrivelse af Udbetaling Danmarks op-
gaver fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, samt af bekendtgø-
Side 11 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
relse om statsgaranti, garantiprovision og aflønningsprovision i forbin-
delse med finansiering af almene boliger.
5. Ad økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Finans Danmark
finder, at tilretning af kreditinstitutternes it-systemer
ikke vil medføre begrænsede administrative engangsomkostninger.
Kreditinstitutterne vurderer, at de nødvendige tilretninger og udvikling
vil koste et millionbeløb.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
skal hertil bemærke, at det oven-
nævnte høringssvar fra Finans Danmark ikke giver anledning til æn-
dring af lovforslagets bemærkninger.
Side 12 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Bilag 1
Høringsliste vedr. forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. (Finansiering af almene boliger med lån ydet på grundlag af sær-
lige statsgaranterede realkreditobligationer)
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Akademisk Arkitektforening
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
ATP-ejendomme
BAT-Kartellet
Bedre Psykiatri, BL – Danmarks Almene Boliger
BL- Danmarks Almene Boliger
BOSAM
Byfornyelsesrådet
Byggeskadefonden
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Byggesocietetet
Bygherreforeningen i Danmark
Danmarks Lejerforeninger
Danmarks Nationalbank
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Ungdoms Fællesråd
Danske Advokater
Danske Ark (Arkitektforeningen)
Danske arkitektvirksomheder
Side 13 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Danske Handicaporganisationer
Danske Lejere
Danske Regioner
Danske Studerendes Fællesråd
Danske Udlejere
Danske Ældreråd
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Det Centrale Handicapråd
DI
Ejendomsforeningen Danmark
Finans Danmark
Finanstilsynet
Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen til boliger for ældre og enlige
Forsikring og Pension
Frivilligrådet
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen
Håndværksrådet
KL
Kollegiekontorerne i Danmark
Kommunekredit
Kommunernes Landsforening
Kommunernes Revision – BDO
Landdistrikternes Fællesråd
Side 14 (15)
L 206 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
Notat
Dato 8. marts 2018
Landsbyggefonden
Landsforeningen Ældre Sagen
Lejernes Landsorganisation i Danmark
LOS
OK–Fonden
Psykiatrifonden
Rådet for Etniske Minoriteter
Rådet for Socialt Udsatte
SAND De hjemløses Landsorganisation
SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet)
Selveje Danmark
TEKNIQ
Udbetaling Danmark
Side 15 (15)