Retsudvalget 2017-18
L 203
Offentligt
1892258_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2018
Straffuldbyrdelseskontoret
Nanna Flindt
2018-0037-0021
706480
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. og retsplejeloven (Udvidet besøgsafskæring for bandemedlemmer
m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alkoholkontrol, udvidet
adgang til konfiskation m.v.) (L 203), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 5. april 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Pernille Bjørnholk
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 203 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om Folketinget inden for rammerne af den Europæiske Menneskerettighedskonvention har mulighed for at skærpe reglerne for besøgsadgang for rockere og bandemedlemmer yderligere i forhold til, hvad der i lægges op til med lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om arbejdsmar-
kedsuddannelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-
uddannelse) m.v. og retsplejeloven. (Udvidet besøgsafskæring for ban-
demedlemmer m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alko-
holkontrol, udvidet adgang til konfiskation m.v.) (L 203):
”Vil
ministeren udarbejde et notat, der indeholder en redegø-
relse for, om Folketinget inden for rammerne af den Europæiske
Menneskerettighedskonvention har mulighed for at skærpe reg-
lerne for besøgsadgang for rockere og bandemedlemmer yderli-
gere i forhold til, hvad der i lægges op til med lovforslaget?”
Svar:
1.
Indsatte, som af politiet skønnes at have tilknytning til en bandegruppe-
ring (herefter bandemedlemmer mv.), er i dag afskåret fra at modtage besøg
fra medlemmer af den bandegruppering, som de selv er en del af, hvis den
pågældende gruppering er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt
mv.
Med lovforslaget foreslås det at udvide denne eksisterende ordning til også
at omfatte besøgende, som politiet skønner har en tilknytning til en
anden
tilsvarende
bandegruppering.
I forbindelse med 1. behandlingen af lovforslaget blev der spurgt til
muligheden for at udvide ordningen yderligere, herunder afskære
bandemedlemmer mv. fra at modtage besøg fra andre personer end
bandemedlemmer mv., herunder familiemedlemmer.
2.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK)
artikel 8, at enhver har ret til respekt for bl.a. sit privatliv og familieliv. Ingen
offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre
det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk
samfund (proportionalt) af hensyn til bl.a. den nationale sikkerhed, den of-
fentlige tryghed, forebyggelse af uro eller forbrydelse, beskyttelse af sund-
heden eller andres rettigheder og friheder.
Som det fremgår af pkt. 2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, ud-
gør ordningen med besøgsafskæring et indgreb, der er omfattet af EMRK
artikel 8. Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering, at ordningen og den
2
L 203 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om Folketinget inden for rammerne af den Europæiske Menneskerettighedskonvention har mulighed for at skærpe reglerne for besøgsadgang for rockere og bandemedlemmer yderligere i forhold til, hvad der i lægges op til med lovforslaget, til justitsministeren
foreslåede udvidelse heraf varetager et legitimt hensyn til at forebygge uro
eller forbrydelse og beskytte andres rettigheder og friheder, og at der er tale
om et proportionalt indgreb. Ordningen og den foreslåede udvidelse heraf
varetager således et tungtvejende hensyn til at forhindre indsatte bandemed-
lemmer mv. i at påvirke en aktuel voldelig konflikt uden for fængslet eller
modtage instrukser fra personer uden for fængslet om at foretage handlin-
ger, som har til formål at skabe konflikt uden for fængslet. Ministeriet vur-
derer derfor, at den eksisterende ordning og den foreslåede udvidelse heraf
ligger inden for rammerne af EMRK artikel 8.
En eventuel yderligere udvidelse af ordningen vil tilsvarende forudsætte, at
der kan peges på et anerkendelsesværdigt formål, og at indgrebet er propor-
tionalt i forhold til formålet.
Eksempelvis vil det ikke være muligt at udvide ordningen, så alle bande-
medlemmer
generelt
afskæres fra at modtage besøg, herunder fra familie-
medlemmer, hvis der ikke foreligger en politifaglig eller anden saglig be-
grundelse herfor, idet en sådan udvidelse ikke vil være begrundet i et aner-
kendelsesværdigt formål.
3.
Det bemærkes, at besøg til ledende eller koordinerende bandemedlemmer
mv. som det helt klare udgangspunkt skal overværes af kriminalforsorgens
personale.
Endvidere har kriminalforsorgen mulighed for at forbyde besøg fra bestemte
personer, hvis det i det enkelte tilfælde findes påkrævet af ordens- eller sik-
kerhedsmæssige grunde eller af hensyn til at forebygge kriminalitet. Der er
således adgang til at forbyde besøg fra bestemte personer i
konkrete tilfælde,
hvor der er behov herfor.
Endelig er Justitsministeriet løbende i kontakt med relevante underliggende
myndigheder med henblik på at sikre, at der følges op på myndighedernes
eventuelle forslag til yderligere tiltag på bandeområdet.
3