Retsudvalget 2017-18
L 203
Offentligt
1892183_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
9. maj 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nanna Flindt
Sagsnr.: 2018-0037-0021
Dok.:
705579
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. og retsplejeloven (Udvidet besøgsafskæring for bandemedlemmer
m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alkoholkontrol, udvidet
adgang til konfiskation m.v.) (L 203), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 3. april 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rosa Lund (Enhedslisten).
Søren Pape Poulsen
/
Pernille Bjørnholk
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 203 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det løsladelsesbeløb, som efter beskæftigelsesbekendtgørelsens § 25 udbetales ved løsladelse af fængsels- og forvaringsafsonere, normalt modregnes i den kontanthjælp, som de sociale myndigheder kan yde ved løsladelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov om arbejdsmar-
kedsuddannelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-
uddannelse) m.v. og retsplejeloven (Udvidet besøgsafskæring for ban-
demedlemmer m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alko-
holkontrol, udvidet adgang til konfiskation m.v.) (L 203):
”Kan
ministeren bekræfte, at det løsladelsesbeløb, som efter be-
skæftigelsesbekendtgørelsens § 25 udbetales ved løsladelse af
fængsels- og forvaringsafsonere, normalt modregnes i den kon-
tanthjælp, som de sociale myndigheder kan yde ved løsladelsen,
herunder engangshjælp efter aktivlovens § 25 a, stk. 4, og at det
må forventes, at den tvangsopsparede del af den indsattes be-
skæftigelsesvederlag, som foreslås udbetalt senest ved løsladel-
sen, tilsvarende vil blive modregnet i kontanthjælp/engangs-
hjælp?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Be-
skæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Hovedreglen
om fradrag af indtægter i forbindelse med bereg-
ning af blandt andet kontanthjælp og engangshjælp er, at ansø-
geren og ægtefællens indtægter skal fratrækkes krone for krone
i den beregnede hjælp, jf. aktivlovens § 30, stk. 1. Det er en kon-
sekvens af, at aktivloven skal fungere som det underste sikker-
hedsnet, og at alle andre muligheder, inklusive ens egne og æg-
tefælles indtægter, skal anvendes, før det offentlige træder til
med hjælp.
Der er ikke i kontanthjælpsreglerne foretaget en modifikation af
denne hovedregel i forhold til udbetaling af løsladelsesbeløb ef-
ter beskæftigelsesbekendtgørelsens § 25. Da der med lovforslag
L 203 ikke er lagt op til at foretage modifikation af udgangs-
punktet, vil det også fremover være hovedreglen, at indtægter
skal fratrækkes krone for
krone, der finder anvendelse.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen endvidere indhentet en udta-
lelse fra Børne- og Socialministeriet, der har oplyst følgende:
”Det følger af servicelovens § 2, at personer med lovligt ophold
her i landet har ret til at få hjælp efter serviceloven, herunder
f.eks. socialpædagogisk bistand eller tilbud om ophold i botil-
bud efter servicelovens kapitel 20. Ved vurderingen af, om en
2
L 203 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det løsladelsesbeløb, som efter beskæftigelsesbekendtgørelsens § 25 udbetales ved løsladelse af fængsels- og forvaringsafsonere, normalt modregnes i den kontanthjælp, som de sociale myndigheder kan yde ved løsladelsen, til justitsministeren
udlænding har lovligt ophold i servicelovens forstand, lægges
vægt på, om udlændingen har lovligt ophold i udlændingelovens
forstand.
Den nærmere afgrænsning af, hvem der har ret til hvilke ydelser
efter serviceloven, følger af den enkelte bestemmelses angivelse
af betingelser for at yde hjælp.
Efter servicelovens afsnit V om almene tilbud til voksne er det
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om relevante tilbud.
Behovet for hjælp og støtte beror på en konkret og individuel
vurdering af vedkommendes behov for hjælp. Årsagen til beho-
vet for hjælp er underordnet. Personer, der løslades efter afso-
ning, vil således også være omfattet af servicelovens bestem-
melser om hjælp og støtte.
Derudover tilbydes udarbejdelse af en handleplan til personer,
hvor kommunen vurderer, at der er behov herfor. I svære til-
fælde er kommunen forpligtet til at tilbyde at udarbejde en hand-
leplan. Handleplanen skal bl.a. angive forhold vedrørende bo-
form og beskæftigelse og skal bidrage til at sikre en koordineret
indsats mellem de kommunale myndigheder, botilbudsområdet
mv. med henblik på at sammensætte den rette indsats for den
enkelte.
Endelig kan jeg oplyse, at tildeling af hjælp og støtte efter ser-
vicelovens regler er uafhængig af, om en løsladt har modtaget
økonomisk støtte efter regler i aktivloven eller beskæftigelses-
bekendtgørelsen.
Såfremt der indføres regler om tvungen opsparing, vil disse hel-
ler ikke have indflydelse på, hvilke tilbud man kan få efter ser-
viceloven.”
3