Retsudvalget 2017-18
L 203 Bilag 1
Offentligt
1871070_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Straffuldbyrdelseskontoret
Stine Hagstrup
2017-0090-0295
643797
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om åben uddannelse (er-
hvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og retsplejeloven
(Udvidet besøgsafskæring for bandemedlemmer m.v., tvungen opspa-
ring, adgang til AMU-kurser, alkoholkontrol, udvidet adgang til kon-
fiskation m.v.)
I. Høringen
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., lov
om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsret-
tet voksenuddannelse) m.v. og retsplejeloven (Udvidet besøgsafskæring for
bandemedlemmer m.v., tvungen opsparing, adgang til AMU-kurser, alko-
holkontrol, udvidet adgang til konfiskation m.v.) har i perioden fra den 26.
januar 2018 til den 23. februar 2018 været sendt i høring hos de myndighe-
der og organisationer mv., der fremgår af pkt. 9 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Danske Er-
hvervsskoler og Gymnasier – bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier – lederne, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Datatilsynet,
Det Kriminalpræventive Råd, Domstolsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund –
3F, Fængselsforbundet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Politiforbun-
det, Procesbevillingsnævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Er-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 203 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
hvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Vestre Landsret og Østre Lands-
ret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.
II. Høringssvarene
Dansk Industri, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – bestyrelserne,
Danske Regioner, Domstolsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund – 3F,
Fængselsforbundet, KL, Politiforbundet, Procesbevillingsnævnet,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet
og
Rådet for Erhvervsakademiuddannel-
ser og Professionsbacheloruddannelser
har ingen bemærkninger til lo-
vudkastet.
Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – lederne og Danske SOSU-sko-
ler
ser positivt på de foreslåede ændringer i lov om arbejdsmarkedsuddan-
nelser m.v., lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. Foreningerne understreger dog, at det ved tilrettelæggelse af kurser og
forløb for særlige målgrupper, herunder indsatte, bør sikres, at deltageran-
tallet ikke er så lavt, at det i sig selv er til hinder for en pædagogisk for-
svarlig afvikling og tilrettelæggelse af undervisningen.
Datatilsynet
forudsætter, at reglerne i persondatalovgivningen – herunder
de generelle betingelser for behandling af personoplysninger – vil blive iagt-
taget i forbindelse med behandling af personoplysninger, der måtte følge af
at lovudkastet. Datatilsynet henleder endvidere opmærksomheden på, at til-
synet skal høres over eventuelle bekendtgørelser, der måtte blive udstedt i
medfør af loven, i det omfang disse har betydning for beskyttelse af privat-
livet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Det Kriminalpræventive Råd
støtter, at den midlertidige ordning, hvoref-
ter indsatte i fængsler kan deltage i en arbejdsmarkedsuddannelse (AMU),
gøres permanent. Det er Rådets opfattelse, at AMU-uddannelsernes korte
varighed i særlig grad forbedrer mulighederne for de indsatte, som ikke af-
soner længerevarende fængselsstraffe.
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet)
finder, at det er hen-
sigtsmæssigt, at indsatte gennem AMU kan styrke deres erhvervsmæssige
2
L 203 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
kvalifikationer under afsoningen. Rådet bemærker, at de enkelte elementer
i forslaget allerede er velkendte, og at forsøgsordningen har fået en positiv
evaluering. Rådet støtter derfor, at ordningen gøres permanent og henviser
i øvrigt til høringssvar fra de tilsluttede organisationer (Dansk Arbejdsgi-
verforening, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – lederne, Dansk Indu-
stri og Danske SOSU-skoler).
Østre og Vestre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om lovudkastet.
2. Udvidelse af muligheden for besøgsafskæring
Advokatrådet
finder det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at adgangen
til besøg hos en indsat med tilknytning til en bandegruppering kan afskæres
alene på grundlag af politiets vurdering af, at den besøgende tilhører en ”til-
svarende gruppe”. Advokatrådet anfører, at der efter rådets opfattelse er tale
om en helt diskretionær afgørelse og finder det særdeles betænkeligt, at
denne vidtgående adgang til at afskære besøg ikke baserer sig på en konkret
vurdering af risikoen, men alene på en generel antagelse om, at alle andre
grupperinger/medlemmer af andre gruppering vil kunne påvirke en aktuel
voldelig konflikt. Advokatrådet finder i forlængelse heraf ikke, at forslaget
er åbenbart foreneligt med EMRK artikel 8. Advokatsamfundet finder det
endvidere kritisabelt, at der ikke er adgang til at påklage en afgørelse om
besøgsafskæring.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at lovforslagets bemærknin-
ger præciseres, herunder navnlig i forhold til i hvilken udstrækning krimi-
nalforsorgen kan støtte sig til tidligere udtalelser fra politiet, i forhold til at
sikre, at der skal foretages en kontinuerlig vurdering af de forhold, der lig-
ger til grund for vurderingerne og i forhold til kravet om den besøgendes til-
knytning til en bandegruppering.
Som anført i pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger finder af-
taleparterne bag flerårsaftalen for kriminalforsorgen, at den gældende ord-
ning om besøgsafskæring for bandemedlemmer (herunder medlemmer af en
rockergruppering) bør udvides til også at omfatte besøgende, som har til-
knytning til en anden tilsvarende bandegruppering end den, som den ind-
satte har tilknytning til.
Det er endvidere politiets vurdering, at en udvidelse af de eksisterende reg-
ler om at afskære besøg under en verserende voldelig konflikt mellem grup-
peringer med fordel kan udvides til at omfatte besøgende, der tilhører an-
3
L 203 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
dre grupperinger end dem, der aktuelt vurderes at være i konflikt. Det er så-
ledes politiets opfattelse, at også besøgende fra sådanne andre tilsvarende
grupperinger vil kunne påvirke en aktuel voldelig konflikt, herunder mod-
tage instrukser om at foretage handlinger af betydning for konflikten.
For så vidt angår de nærmere betingelser for at bringe den foreslåede ud-
videlse af den eksisterende ordning i anvendelse henvises til beskrivelsen af
gældende ret gengivet under pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, idet der ikke foreslås ændringer heri. Om forståelsen af begrebet
”tilknytning” henvises således til det nævnte pkt. i lovforslagets almindelige
bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Det bemærkes, at Justitsministeriet har fundet anledning til at præcisere i
pkt. 2.1.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og i bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 3, at det ikke er en betingelse for at iværksætte den
foreslåede ordning, at den bandegruppering, som den besøgende af politiet
skønnes at have en tilknytning til, aktivt er involveret i en verserende volde-
lig konflikt.
For så vidt angår klageadgang bemærkes, at den foreslåede adgang til at
klage over kriminalforsorgens afgørelser om iværksættelse af den udvidede
adgang til besøgsafskæring svarer til den klageafgang, der gælder i forhold
til den eksisterende ordning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 2.1.4. om forholdet til Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention.
3. Tvungen opsparing
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at der gennemføres en be-
stemmelse om, at kriminalforsorgen regelmæssigt skal vurdere for hver ind-
sat, om det fortsat er nødvendigt og proportionalt at foretage tvungen opspa-
ring, således at det sikres, at den tvungne opsparing ikke overstiger de ud-
gifter, som kriminalforsorgen forventer, at den indsatte skal afholde ved ud-
gang og løsladelse, herunder til hjemtransport for udviste udlændinge.
Justitsministeriet har præciseret i pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget, at ordningen forudsættes at blive administreret i overens-
stemmelse med proportionalitetsprincippet. I det omfang kriminalforsorgs-
området kan konstatere, at en tvungen opsparing åbenbart overstiger de
samlede udgifter, som den pågældende indsatte vil skulle afholde i forbin-
4
L 203 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
delse med udgang og løsladelse, herunder eventuelt efterfølgende hjem-
rejse, forudsættes det således, at kriminalforsorgsområdet undlader at til-
bageholde yderligere beløb til opsparingen. Da udgifterne til udgang og
løsladelse, herunder eventuel hjemrejse, ikke på forhånd kan opgøres præ-
cist, må det dog forudsættes, at en tvungen opsparing ikke indstilles, før ud-
gifterne utvivlsomt vil være dækket. Undtagelsen vil navnlig være relevant
for indsatte, der afsoner en langvarig fængselsstraf, herunder livstidsdømte.
Institut for Menneskerettigheder
har endvidere anbefalet, at Justitsmini-
steriet præciserer bemærkningerne til lovforslaget i forhold til, hvilken be-
tydning prøveløsladelse eventuelt måtte have for den foreslåede ordning.
Justitsministeriet har i bemærkningerne til lovforslaget præciseret, at tids-
punktet for løsladelse også omfatter tidspunktet for prøveløsladelse. Der
henvises til pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Institut for Menneskerettigheder
har endelig anbefalet, at Justitsministe-
riet i lovforslagets bemærkninger redegør for sine overvejelser om, i hvilket
omfang en tvungen opsparing bør omfatte en forrentning af indeståendet.
Tilgodehavende på konti i kriminalforsorgen forrentes svarende til forrent-
ningen på indlån på kriminalforsorgens finansieringskonto/mellemreg-
ningskonto. Det er Justitsministeriets opfattelse, at den indsattes konti ved-
rørende tvungen opsparing bør forrentes på samme vis. Denne forrentning
er pt. diskontoen, som er 0,0 pct. p.a. Det er præciseret i bemærkningerne,
at det vil blive fastsat administrativt, i hvilket omfang opsparingen forren-
tes, jf. pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
4. Arbejdsmarkedsuddannelser i fængsler og arresthuse
Dansk Arbejdsgiverforening
støtter, at ordningen med udbud af arbejds-
markedsuddannelser i fængsler og arresthuse gøres permanent. Dansk Ar-
bejdsgiverforening bemærker dog samtidig, at man ikke finder, at § 16, stk.
1, 4. pkt., i lov om arbejdsmarkedsuddannelser vedrørende geografisk af-
grænsede dækningsområder for udbud af arbejdsmarkedsuddannelser bør
gælde for den foreslåede ordning, idet denne begrænsning vil kunne udgøre
en barriere for at skabe velfungerende samarbejdsflader mellem AMU-ud-
byderne og kriminalforsorgens uddannelsesinstitutioner. Der henvises sam-
tidig til ”Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og vi-
dereuddannelse (2018-2021)”, hvori det er aftalt, at de geografisk afgræn-
sede dækningsområder skal afskaffes.
5
L 203 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet og Undervisningsministeriet noterer sig de altovervejende
positive tilkendegivelser vedrørende det foreslåede om udbud af arbejds-
markedsuddannelser i fængsler og arresthuse.
Med hensyn til Dansk Arbejdsgiverforenings bemærkninger vedrørende
geografisk afgrænsede dækningsområder bemærkes, at det er korrekt, at
disse forventes at bortfalde med det lovforslag, som forventes fremsat tid-
ligt i folketingssamlingen 2018/19 med henblik på implementering af "Tre-
partsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
(2018-2021)" pr. 1. januar 2019. Heri vil indgå forslag om at ophæve bl.a.
den omtalte § 16, stk. 1, 4. ptk., i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
hvorefter udbudsgodkendelsen således altid vil være landsdækkende, her-
under i relation til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser i fængsler og ar-
resthuse. Der findes i lyset heraf ikke anledning til at ændre selve lovtek-
sten, men det er i lovforslagets specielle bemærkninger supplerende tilken-
degivet, at de geografiske dækningsområder forventes at bortfalde med det
omtalte lovforslag i næste folketingssamling.
5. Alkoholtest af indsatte i kriminalforsorgens institutioner
Institut for Menneskerettigheder
har vedrørende forslaget om, at nægtelse
af at give udåndingsprøve skal medføre disciplinærstraf i form af strafcelle,
anført, at instituttet anbefaler, at kriminalforsorgen og Justitsministeriet lø-
bende er opmærksomme på, hvilke utilsigtede konsekvenser brugen af straf-
celle har i fængsler og arresthuse.
Justitsministeriet og kriminalforsorgen overvejer løbende brugen af isola-
tion i fængsler og arresthuse, herunder brugen af strafcelle.
Som led i udmøntningen af flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi
2018-2021 er der desuden nedsat et udvalg af praktikere i kriminalforsor-
gen, der skal gennemføre et serviceeftersyn af de nuværende disciplinær-
straffe og administrative reaktioner i fængsler og arresthuse, herunder bru-
gen af strafcelle. Udvalget skal belyse anvendelsen, oplevelsen og effekterne
af reaktionerne i både den åbne og lukkede sektor. Udvalget skal endvidere
undersøge, om reaktionerne opleves som tilstrækkeligt hurtige, mærkbare
og graduerede, og om de vurderes at have den ønskede virkning.
III. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
6
L 203 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
I forhold til det lovudkast, der har været sendt i høring, indeholder lovfor-
slaget følgende indholdsmæssige ændringer:
-
Den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens § 42, stk. 4, 1.
pkt., er omformuleret, således at udbetaling af en tvungen opsparing skal
ske senest "på tidspunktet for løsladelsen, for udvisningsdømte dog se-
nest på tidspunktet for hjemrejsen". Ændringen er foretaget for at tyde-
liggøre, at der kan være forskel på tidspunktet for løsladelsen og tids-
punktet for en eventuel hjemrejse. Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1.
I pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er det præci-
seret, at anvendelsesområdet for tvungen opsparing også vil gælde for
personer, der er varetægtsfængslet efter udlændingelovens §§ 35 og 35
a.
I pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er der åbnet
mulighed for delvist at afskære adgangen til at klage over afgørelser om
modregning i forbindelse med tvungen opsparing. Hermed vil der admi-
nistrativt kunne fastsættes regler om en bagatelgrænse på samme måde
som ved andre modregningsordninger på kriminalforsorgens område.
I pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er det tilføjet,
at det vil blive fastsat administrativt, i hvilket omfang en tvungen opspa-
ring forrentes.
-
-
-
Herudover er der i forhold til høringsudkastet foretaget ændringer i lovfor-
slaget af sproglig og lovteknisk karakter.
7