Undervisningsministeriet
Marts 2018
Sagsnr. 18/01700
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til ud-
dannelse, beskæftigelse m.v.
(Kommunal indsats for unge under 25 år)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. februar 2018 til den 21. februar 2018 været i høring hos
172 eksterne høringsparter. Lovforslagsudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 61 høringssvar fra høringsparter, hvoraf 46 indeholder bemærkninger. En oversigt
med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Dette høringsnotat behandler alene de bemærkninger, som vedrører forslaget til lov om ændring af lov
om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Kommunal ind-
sats for unge under 25 år). Bemærkninger til de øvrige 3 lovforslag i lovkomplekset efter ”Aftale om
bedre veje til uddannelse og job” behandles særskilt.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende præciseringer i lovforslaget:
I lovforslagets bemærkninger til det foreslåede § 2 j, nr. 16, er det præciseret, at Undervisningsmini-
steriet vil tage initiativ til, at der nedsættes en arbejdsgruppe med deltagelse af relevante ministerier
og KL, som skal have fokus på implementering af den kommunale ungeindsats.
I det foreslåede § 2 j, stk. 7, er tilføjet som 2. pkt.: ”Kommunalbestyrelsen kan overlade opgaven
med at tilvejebringe virksomhedspraktik til institutioner med forberedende grunduddannelse på
baggrund af en samarbejdsaftale, der fastlægger rammerne herfor. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om samarbejdsaftalens indhold.”
I § 2 k, stk. 1, samt i bemærkningerne hertil er det foreslået fastsat, at unge, som har gennemført
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov undtagelsesvist efter anmodning kan målgruppe-
vurderes til forberedende grunduddannelse, hvis de øvrige betingelser er opfyldt. Efterskoler er til-
føjet i lovforslagets bemærkninger til det foreslåede § 2 k, stk. 2, i oplistningen af hvilke skoletilbud,
der kan være relevante for den unge med henblik på bedst mulig varetagelse af den unges langsigte-
de interesser.
Definitionen af ”halvtidsbeskæftigelse” i lovforslagets bemærkninger er hævet fra 18 ugentlige ar-
bejdstimer til 20 ugentlige arbejdstimer, jf. bemærkningerne til de foreslåede § 2 j og § 2 k, stk. 3.
Det er tilføjet i lovforslagets bemærkninger til det foreslåede § 2 l, at ”kontaktpersonens støtte af
den unge skal tage udgangspunkt i den unges konkrete sociale og personlige udfordringer og skal
bygge på en målrettet, koordineret og individuelt tilrettelagt socialfaglig indsats, som inkluderer so-
ciale faktorer uden for skolen, og som er funderet i et tværfagligt løft af den unge.”
Det foreslåede § 2 l, stk. 2, samt bemærkningerne hertil er ændret, sådan at det fremgår, at kommu-
nalbestyrelsens udpegning af kontaktpersoner kan foretages blandt de medarbejdere, der allerede er
ansat i kommunen, eller der kan udpeges personer med tilknytning til fx forberedende grunduddan-
nelse eller personer fra civilsamfundet, som lever op til de kompetencekrav, som kommunalbesty-
relsen har fastsat.
I § 2 l, stk. 4 og i bemærkningerne hertil er det i relation til kontaktpersonordningen præciseret, at
den uddannelse, som den unge skal være forankret i, før kontaktpersonordningen ophører, skal væ-
re en ungdomsuddannelse. Det er endvidere præciseret, at for at den unge kan betragtes som væ-
1