Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
L 199 , L 202 , L 201 , L 200
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
I forbindelse med behandlingen af (L 199) Forslag til Lov om forbere-
dende grunduddannelse, (L 200) Forslag til Lov om institutioner for for-
beredende grunduddannelse, (L 201) Forslag til Lov om ændring af lov
om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, be-
skæftigelse m.v. (Kommunal indsats for unge under 25 år) og (L 202)
Forslag til Lov om ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, lov om forberedende voksenundervisning og ord-
blindeundervisning for voksne, lov om individuel boligstøtte og forskel-
lige andre love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v., lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler
og lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som følge af lov-
givning om forberedende grunduddannelse m.v.) har udvalget i brev af 2.
maj 2018 efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 19:
”Såfremt målgruppen for FGU i stedet modtog uddannelseshjælp, hvor
mange ville da - ud fra et skøn - procentvis være henholdsvis aktivitets-
parat og uddannelsesparat?”
Svar:
Under de politiske forhandlinger har Undervisningsministeriet tilkende-
givet, at det umiddelbart er vurderingen, at målgruppen for forberedende
grunduddannelse bedst kan sammenlignes med unge, som visiteres ud-
dannelsesparate
–
dvs. ikke de aktivitetsparate.
Det er således forventningen, at forberedende grunduddannelse hoved-
sageligt vil blive anvendt til de uddannelsesparate uddannelseshjælps-
modtagere, hvilket skal ses i sammenhæng med, at en del af de aktivi-
tetsparate unge ofte vil have sociale eller helbredsmæssige udfordringer,
som gør det vanskeligt at deltage i et undervisningsforløb på fuld tid. For
8. maj 2018
Sagsnr.:18/05785