Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
L 199 Bilag 5, L 202 Bilag 5, L 201 Bilag 5, L 200 Bilag 5
Offentligt
Medlemmer af Folketingets Undervisningsudvalg
Dato 16.04.2018
Initialer HAL
Vedr.: Opfølgning på møde om FGU i undervisningsudvalget d. 10 april.
Kære medlem af Folketingets Undervisningsudvalg,
Tak for et godt møde d. 10. april.
Som nævnt er det Uddannelsesforbundets overordnede vurdering, at processen
med dannelsen af FGU’en er på sporet. Men der er stadig enkelte ”knaster”
- eller
hovedopmærksomhedspunkter - tilbage, som det er nødvendigt at være opmærk-
som på inden FGU-lovene vedtages. Nedenunder beskrives i større detaljer Ud-
dannelsesforbundets hovedopmærksomhedspunkter i forhold til FGU-lovene.
Inden gennemgangen af punkterne, vil jeg gerne nævne vores meget store be-
kymring, nemlig ”kompetenceløftet
og sammenkitning”
af medarbejdere.
Som
det er nu skal lærerne starte på deres nye arbejdsplads d. 1. august 2019; samme
dag hvor eleverne forventer at starte. Efter min bedste vurdering, er det selve
opskriften på en katastrofal start for FGU’en. Det er bydende nødvendigt, at der
findes en løsning, således at eleverne på første skoledag møder en
–
omend delvist
- opkvalificeret og sammentømret lærergruppe.
FGU-indholdslov -L199
§11
–
Forløb på basisniveau
Forløbet på basisniveau fremstår meget uklart, og der er en reel risiko for at det
bliver en ”rodekasse” af elever med meget forskellige forudsætninger, motivation
og behov. Det spænder over elever, der venter på optag på en af de tre linjer på
FGU’en til elever, der udelukkende går på FGU for at opfylde
adgangskrav og
overgangskrav til en erhvervsuddannelse eller tage HF forberedende fag. Denne
situation stiller meget store krav til lærernes kompetencer og til planlægningen
på skolen.
Uddannelsesforbundet foreslår, at basisforløbet klargøres tydeligere, og udvikles
på en måde således at forløbet, med udgangspunkt i basisniveauet, matcher læ-
rernes ressourcer og kompetencer.
§31- Ordblindeundervisning:
Som beskrevet i ”Lov om forberedende undervisning og ordblindundervisning for
voksne” skal den unge
ordblinde kompenseres bredt, både i forhold til at kunne
klare sig på arbejdsmarkedet, og til at kunne tage aktivt del i samfundslivet, her-
under klare de skriftsproglige krav i privatlivet. I §31 i lovforslaget om FGU frem-
går det at ”Institutionen tilbyder
ordblinde supplerende undervisning eller anden
faglig støtte i fornødent omfang”, men nævner ikke at den unge ordblinde har en
ret som
handicappet
til bredere støtte, også uden for undervisningen.
Uddannelsesforbundet
Nørre Farimagsgade 15
1364 København K
Tlf.: +45 70 70 27 22
www.uddannelsesforbundet.dk