Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
L 199 Bilag 12, L 202 Bilag 12, L 201 Bilag 12, L 200 Bilag 12
Offentligt
Vi har valgt at læse vores budskab op, da det er vigtigt for os, at vores sprog og vores perspektiv står klart for jer som
modtagere.
Foretræde for Undervisningsudvalget
Allerførst vil vi gerne sige tak for muligheden for dette foretræde.
Vi har respekt for og vil også gerne sige tak for, at I på tværs af partier har formuleret en politisk
vision for gruppen af udsatte unge, der kommer til udtryk i FGU.
Vi ønsker med dette foretræde at gøre opmærksom på vores bekymring for, hvorvidt FGU vil blive
brugt som hovedvej til uddannelse
–
alternativt beskæftigelse
Ungeperspektiv:
I aftale om bedre veje til uddannelse og job samt i forslag til lovtekst i §2, stk. 4 formuleres at
uddannelsen skal:
Fremme elevens mulighed for social mobilitet og for at udvikle sit potentiale
fuldt ud.
Når kommunerne bruger egne tilbud som fx Kompetencebroen (som I har modtaget som bilag 1)
er der risiko for at det bliver et beskæftigelsessigte, der er det primære fokus frem for at kunne
tilbyde unge et ligeværdigt rum for at blive herre i eget hus via uddannelse og dannelse. FGU
tilbyder et rum for læring, en stor del af disse unge ikke tidligere er blevet mødt i - i deres tidligere
skoleforløb. Men FGU tilbyder også et praksisbaseret læringsmiljø, der giver klangbund og
dannelse, hvori den unge kan vokse og tage ejerskab for eget liv.
Hvis ikke et
uddannelsessigte
prioriteres for denne gruppe af unge ude i kommunerne risikerer vi
IKKE
at nedbryde de social arvs problematikker og udvikle fulde potentialer, som aftalen lægger op
til.
Kompetencebroen:
Når vi er læser vores egen kommunes tilbud som Kompetencebroen (bilag 1) og når vi ser på det
kommunale incitament til at prioritere egne projekter frem for FGU, bliver vi bekymrede for,
hvorvidt det er muligt at realisere den politiske ambition om
”90%
af en årgang skal have en
ungdomsuddannelse, når de er 25 år”.
I Kompetencebroen, som er et projekt der ligger under STAR, kan vi læse at formålet i
kompetencebroen er enslydende og i stor grad overlappende med den kommende FGU. Dog med
den forskel at kompetencebroen er et 26 ugers forløb, hvor FGU kan vare op til 2 år.
Vi vil gerne nævne et par tekstnære eksempler fra kompetencebroen for at illustrere ligheden
med FGU: