Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
L 199 Bilag 11, L 202 Bilag 11, L 201 Bilag 11, L 200 Bilag 11
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om forberedende grunduddannelse
(L 199)
Af
undervisningsministeren,
tiltrådt af …
Til § 4
1)
I
stk. 3
ændres »Det samme gælder« til: »Stk. 2 gælder tilsvarende«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 8
2)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
[Præcisering af forberedende grunduddannelses varighed]
Til § 9
3)
I
stk. 3
ændres »niveauerne inden for den normerede varighed efter § 8, stk. 2« til: »undervisningen inden for den
uddannelsestid, der følger af § 8«.
[Konsekvensændring]
Til § 22
4)
I
stk. 1
udgår »samlet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 24
5)
I
stk. 4
ændres »som allerede er påbegyndt« til: »hvor undervisningen allerede er påbegyndt«.
[Sproglig præcisering]
Til § 25
6)
I
stk. 1
udgår »i og tilrettelæggelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 35
7)
I
stk. 2
ændres »af elevens« til: »deres«.
[Sproglig præcisering]
8)
I
stk. 3
ændres »evalueringssamtaler« til: »evaluerings- og vejledningssamtaler«.
[Præcisering af institutionens ansvar for vejledning af elever]
Til § 40
9)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »eleven ikke overholder reglerne« til: »reglerne ikke overholdes«.
[Sproglig præcisering]
Til § 46
10)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2, regler fastsat i medfør af stk. 3«.
[Lovteknisk ændring]
1
L 200 - 2017-18 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
Til § 48
11)
I
stk. 3
ændres »i henhold til loven« til: »i henhold til denne lov«, »uddannelser i« udgår, »samt klage over« ændres
til: »og afgørelser vedrørende« og »Klage kan dog« ændres til: »Afgørelser kan dog«.
[Sproglige præciseringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk præcisering, som sprogligt tydeliggør sammenhængen mellem bestemmelsens stk. 2 og 3.
Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Efter det fremsatte lovforslags § 8, stk. 2, har forløb på basisniveau og de enkelte undervisningsniveauer hver en varig-
hed på op til 20 uger.
Det foreslås, at
stk. 2
udgår.
De nævnte forløb af 20 ugers varighed har udspring i den modulopbygning, som Ekspertgruppen om bedre veje til en
ungdomsuddannelse foreslog i sine anbefalinger fra februar 2017.
I den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job blev den foreslåede
modulopbygning ændret til ”undervis-
ningsniveauer” for at sikre større fleksibilitet i forløbene, dog uden at den nævnte henvisning til de 20 ugers varighed
samtidig udgik.
Dette er ikke hensigtsmæssigt, da det er den enkelte elevs uddannelsesplan og forløbsplan, som definerer progressions-
mål og forløbslængde for eleven og ikke foruddefinerede moduler.
Det bemærkes for fuldstændighedens skyld, at bemærkningerne til denne del af det fremsatte lovforslags § 8 herefter
ikke længere er relevante, dvs. bemærkningerne om, at forberedende grunduddannelses samlede varighed på op til to år
vil sige 80 uger, og at basis- og undervisningsniveauer hver har en varighed på op til 20 uger.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2. Forslaget indebærer ikke nogen indholds-
mæssig ændring.
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig præcisering, hvor et ord udgår for at undgå en pleonasme. Forslaget indebærer ikke nogen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig præcisering, som er udtryk for forbedret grammatik. Forslaget indebærer ikke nogen ind-
holdsmæssig ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig præcisering, hvor et overflødigt, og grammatisk fejlagtigt, sætningsled udgår. Forslaget inde-
bærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Der er tale om en sproglig præcisering, hvorved forskellig bøjningsform for samme ord undgås. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 8
2
L 200 - 2017-18 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra undervisningsministeren
Der fremgår af det fremsatte lovforslags § 35, stk. 3, at institutionen skal afholde månedlige evalueringssamtaler med
eleven.
Med sigte på at tydeliggøre institutionens ansvar for at yde vejledning som en del af opfølgningen på elevens forløbs-
plan forslås det at ændre
stk. 3
således, at udtrykkeligt kommer til at fremgå, at der er tale om månedlige evaluerings-
og vejledningssamtaler med eleven.
Det bemærkes hertil, at vejledningsopgaven på forberedende grunduddannelse er bred og kan bl.a. bestå i faglig vejled-
ning, opfølgning på progression og forløbsplan, livsvejledning og uddannelsesvejledning. Opgaven kan varetages af
mange forskellige faggrupper.
Til nr. 9
Der er tale om en sproglig præcisering, hvorved forskellig bøjningsform for samme ord undgås. Forslaget indebærer
ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring, hvorved der indsættes en manglende henvisning til regler fastsat efter bestemmel-
sens stk. 3, som på samme måde som allerede nævnte stk. 2 og § 47 udgør en mulig undtagelse til hovedreglen i be-
stemmelsens stk. 1 om, at undervisningen er vederlagsfri. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 11
Der er tale om sproglige præciseringer, som i alle tilfælde er udtryk for bedre grammatik. Forslagene indebærer ikke
nogen indholdsmæssig ændring.
3