Undervisningsministeriet
Marts 2018
Sagsnr. 18/01700
Høringsnotat
om
Forslag til lov om institutioner for forberedende grunduddannelse
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. februar 2018 til den 21. februar 2018 været i høring hos
172 eksterne høringsparter. Lovforslagsudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 58 høringssvar, hvoraf 42 indeholder bemærkninger. En oversigt med angivelse af,
hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt. Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannel-
ser (REU) har afgivet revideret høringssvar (dog alene af betydning for følgeforslaget).
Det bemærkes, at dette høringsnotat alene behandler de bemærkninger, som vedrører forslaget til lov
om institutioner for forberedende grunduddannelse. Det bemærkes endvidere, at der alene er redegjort
for de væsentligste elementer i høringssvarene.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende præciseringer i lovforslaget:
Lovforslagets § 12 er justeret således, at elevrådet udpeger en tilforordnet til institutionens bestyrel-
se.
I bemærkningerne til lovforslagets §§ 4 og 5 er der foretaget en præcisering af krav vedrørende antal
af spor på institutioner og tilhørende skoler.
Bemærkningerne til lovforslagets § 12 er justeret således, at selvsupplering af bestyrelsen er en mu-
lighed.
En konkret model for udslusningstilskud og systemunderstøttelse heraf er indarbejdet i lovforsla-
gets § 26.
Lovforslagets § 60 om sammensætning af og opgaveportefølje for de midlertidige bestyrelser er ju-
steret.
Det er i bemærkningerne til lovforslagets § 61 præciseret, at det beror på en konkret vurdering af
dels lærerens hidtidige opgavefordeling, dels af behovet for lærerressourcer, om en lærer, der er
knyttet til både en uddannelse, der erstattes af forberedende grunduddannelse, og til en uddannelse,
der ikke gør, skal overdrages til en institution for forberedende grunduddannelse.
Der er derudover foretaget ændringer af redaktionel og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger
Danmarks Lærerforening finder det væsentligt, at de nye uddannelsesinstitutioner finder en balance i
deres styringsstruktur som vil understøtte kvalitet og gode driftsvilkår. Samtidig skal de nye institutioner
have gode relationer til andre aktører, da de unge i målgruppen netop er karakteriserede ved at være i
kontakt med flere forskellige myndigheder, institutioner, praktikvirksomheder m.v. Her vil vejlederne i
den nye kommunale ungeindsats stå som en central samarbejdspartner.
Danmarks Vejlederforening bifalder etableringen af en sammenhængende kommunal ungeindsats og af
en forberedende grunduddannelse for unge som et mere enkelt system med tre uddannelsesspor og en
gennemgående kontaktperson til den unge i uddannelsesforløbet, samt at uddannelsen opbygges om
hold- og arbejdsfællesskaber, ligesom der er fokus på at skabe et attraktivt socialt liv for de unge. Det
hilses med tilfredshed, at alle institutionerne får pligt til at udbyde alle de tre FGU-uddannelsesspor på
1