Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at fylde de 10 minutter ud.
Det har faktisk været svært at begrænse sig, for man bliver jo så glad, når vi her i Folketinget så bredt kan enes om så vigtig en aftale om, hvad vi gør for de udsatte unge, der er i Danmark.
Næsten 50.000 unge under 25 år har ikke en ungdomsuddannelse og er ikke i uddannelse eller i job.
Vi har alle nogle rigtig gode ambitioner og intentioner på vegne af denne gruppe af unge, som har afsluttet folkeskolen, men som fagligt og/eller personligt mangler det sidste nøk for at kunne tage en ungdomsuddannelse eller et job.
Men vi har desværre ikke gjort det godt nok.
Hvis vi ser på den her gruppe unge mennesker, kan vi se, at mange af dem går fra det ene tilbud til det andet, og at de har svært ved at finde sig til rette og få fodfæste på en skole eller i et job.
Det er også en gruppe af unge, som er meget, meget forskellige.
Lad mig give nogle eksempler:
Der er både den autismeramte på stoffer, der har været anbragt uden for hjemmet; der er den introverte Majken, hvis forældre drikker og er på førtidspension; der er 12-tals-Josefine, der er datter af en professor, men som lider af social fobi; der er den socialt stærke Morten, som er barn af en enlig forsørger og har det fagligt vanskeligt.
Når vi ser på det her område og de udfordringer, der er med at sikre det bedst mulige forløb for de unge, så får jeg lyst til at citere fra den politiske aftale for at fortælle om, hvor komplekst det her egentlig er – og nu citerer jeg:
»De unge, der ikke tager den lige vej, har brug for en særlig indsats for at kunne udfolde deres potentiale.
Den hjælp får de ikke altid i dag.
I stedet bliver de mødt af et komplekst system af forberedende tilbud, hvor snitfladerne mellem stat og kommune og mellem uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen er uoverskuelige, og hvor ingen står med det fulde og klare ansvar for den unge.
Det er paradoksalt, at netop de unge, som har mest brug for vores hjælp og støtte, bliver mødt af en usammenhængende offentlig sektor.«
Denne gruppe af udsatte unge har brug for mere enkelhed.
Det er jo ikke raketvidenskab.
Vi har alle haft gode intentioner på vegne af de unge, men vi er kommet til at skabe et bureaukratisk og komplekst monster, der ikke til fulde giver de unge den støtte, der gør, at de kan udvikle sig personligt, socialt og fagligt til at kunne blive herre i eget liv.
Med udgangspunkt i anbefalingerne fra ekspertgruppen om bedre veje til en ungdomsuddannelse har vi i månedsvis forhandlet om, hvordan vi kan skabe en mere enkel vej for de unge, der ikke går den lige vej.
Ekspertgruppen anbefalede os at samle de forberedende uddannelsestilbud i én ny skole.
Den og andre anbefalinger har vi fulgt.
Skolen hedder forberedende grunduddannelse eller fgu i den mere forkortede udgave.
De unge skal fremadrettet kun gå ind af én dør.
Det skaber tryghed for den enkelte unge, der dermed ikke ender som en hoppebold, der springer fra et sted til et andet.
Fgu henvender sig til unge under 25 år, der ikke er klar til at tage en ungdomsuddannelse, og indeholder tre spor:
en almen linje, en produktionslinje og en erhvervslinje.
Men uanset linje er undervisningen praksisrettet.
Vi i Dansk Folkeparti har fundet det meget vigtigt, at de gode erfaringer, man bl.a.
har fra produktionsskolerne, fortsætter i den nye fgu.
Produktionsskolerne bliver grundstenen i fremtidens fgu, og den praktisk orienterede pædagogik, hvor man ser på den enkelte frem for på massen er altafgørende for, at de unge får lige præcis den indsats, som de har brug for.
Fgu skal hovedsagelig forberede de unge til at tage en erhvervsuddannelse – vi har også brug for flere, der går den vej – men fgu skal også give undervisning, der kan kvalificere til optagelse på hf og andre gymnasiale uddannelser.
Fgu skal skabe personlig, social og faglig udvikling hos den enkelte unge, men det er vigtigt at anerkende, at mennesker er vidt forskellige og også udvikler sig i forskelligt tempo.
En del i fgu vil først have brug for at udvikle sig på det personlige og sociale plan, før de kan få udbytte af det faglige.
Igennem forløbet på fgu vil den unge blive evalueret for at sikre, at den unge rykker sig i den rigtige retning, og for at man løbende kan justere den plan, som man har fokus på i forhold til den enkeltes skiftende behov.
Vi skal have ambitioner for alle unge, og derfor er vi i Dansk Folkeparti også rigtig glade for sammen med Folketingets andre partier at kunne skrive en ny politisk målsætning om, at alle unge skal have en ungdomsuddannelse eller tilknytning til arbejdsmarkedet.
Derfor skal alle 25-årige fremadrettet have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i job.
På landsplan skal der som udgangspunkt være en fgu-skole i hver kommune og omtrent 90 skoler på landsplan.
Fgu-skolernes elever er ikke lige så mobile som andre mere ressourcestærke unge.
De kommer ikke, hvis skolen ikke ligger tæt på.
Nærhed skal derfor være i centrum.
Derfor er det også vigtigt for os i Dansk Folkeparti at slå fast, at der også skal være plads til mindre fgu-skoler rundtomkring i landet.
Kun på grund af økonomi at tænke i store mastodontskoler vil ikke være til de unges bedste.
I arbejdet med at skabe rammerne for den nye fgu har vi i Dansk Folkeparti holdt os for øje, at de udsatte unge er meget forskellige.
Vi er gang på gang blevet bekræftet i, at mennesker ikke er ens, og derfor har vi også igennem hele forhandlingsforløbet været optaget af fleksibilitet.
Det er bl.a.
lykkedes at sikre, at unge godt kan blive optaget på fgu, selv om de har rundet de 25 år, ligesom vi har sikret, at man godt kan gå på fgu ud over de 2 år, der ellers er et maksimum.
Dørene skal holdes åbne for de unge, der kan profitere af at gå på fgu.
Som udgangspunkt er fgu rettet mod erhvervsuddannelserne.
Det er rigtig godt, og det er helt i tråd med Dansk Folkepartis ønsker.
Men vi har i Dansk Folkeparti også talt for, at det skal være muligt at oprette kreative værksteder eller musik på landets fgu-skoler.
Nogle unge løftes nemlig bedst ved at være kreative eller ved f.eks.
at udtrykke sig gennem musikken.
Kommunerne får ansvaret for at etablere en kommunal ungeindsats, hvor den helhedsorienterede indsats er i fokus.
Væk med tunnelsyn, væk med silotænkning.
Kommunen får også et ansvar for at følge op på alle unge, indtil de er forankret i uddannelse eller beskæftigelse.
De unge, der har brug for det, sikres også en gennemgående kontaktperson.
Det er vigtigt, at de unge mærker en fast hånd i ryggen, der skubber og motiverer dem i den rigtige retning.
De unge har brug for mennesker omkring dem, der tror på dem, og som anerkender dem.
De unge skal ikke falde ned mellem to stole.
Der skal hele tiden være hånd i hanke med dem, indtil de er forankret i uddannelse eller job.
Det er også vigtigt for os i Dansk Folkeparti at slå fast, at fgu skal være hovedvejen for denne gruppe unge.
Det er ikke meningen, at kommunerne nu skal til at etablere en lang række beskæftigelsestilbud til målgruppen.
Den primære vej skal være fgu.
Den nye fgu bliver en statslig institution, men med en kommunal forankring.
Det kommer bl.a.
til udtryk i finansieringen, hvor 35 pct.
af pengene kommer fra et statsligt taxameter og 65 pct.
kommer fra kommunens pengekasse.
Med fgu'en som en statslig institution har vi styr på kvaliteten.
Det skal ikke være postnummeret, der afgør de unges vej.
Det giver også kommunerne et økonomisk incitament til at skabe nogle rigtig gode fgu-skoler, der løfter eleverne fagligt, socialt og personligt.
Men kommunerne får også et incitament til at sikre en tidlig indsats, og en tidlig indsats er rigtig, rigtig vigtig.
Vi skulle gerne gøre alt, hvad vi kan, for at sikre, at der faktisk ikke er brug for fgu-skoler, at eleverne rent faktisk igennem hele deres barndom og hele deres folkeskole i den grad er blevet løftet, at de faktisk har mulighed for at kunne tage en ungdomsuddannelse.
For os i DF er det vigtigt, at man som ung får det samme udbetalt i kroner og øre, når man går på fgu, som hvis man er på uddannelseshjælp, for når niveauet er ens, sikrer vi, at det i hvert fald ikke er pengene, der afgør, om et ungt menneske vælger fgu fra til fordel for uddannelseshjælp.
Derudover bliver det fortsat muligt at trække eleven i ydelse, hvis eleven har ulovligt fravær i skolen.
Med den her aftale giver vi undervisere og ledere et velfortjent kompetenceløft og efteruddannelse.
Hvis vi styrker undervisere og ledere, styrker vi også den unge, der skal gå på fgu.
Jeg også gerne sige, at det altså sender et rigtig stærkt signal og skaber ro om den nye uddannelse samt lærere og elever, når vi i dag kan samle et helt enigt Folketing bag de her fire lovforslag.
Tak til jer alle sammen for det forhandlingsforløb, vi har været igennem.
Vi ved, at der er brug for ro derude.
I derude står jo over for nogle meget, meget store forandringer, og fra Dansk Folkepartis side anerkender vi, at den nuværende og kommende forandringsproces er udfordrende for jer alle sammen.
Men husk på, hvor vigtige I er i de unges liv under den her forandringsproces.
Undervisere, ledere osv.
kan ikke undværes – hver og en af jer er med til at sikre, at netop Christoffer, Majken, Morten og Josefine kommer ind på den rette vej i deres liv.
Og i sidste ende er det hverken lovteksten eller os politikere, der gør forskellen, i forhold til om de unge kommer i uddannelse – det er alle de voksne, der er omkring den unge, der gør forskellen.
Det er de nære relationer, der gør forskellen.
Så jeg vil gerne ønske rigtig god arbejdslyst derude.
Så vil jeg gerne som afslutning sige, at vi jo har været igennem et meget langt forløb i forbindelse med den her fgu-lov, og der har været brug for tålmodighed, både her på Christiansborg, men også ude i sektoren.
Vi gik på pause over sommerferien – i Dansk Folkeparti var vi i hvert fald på det tidspunkt ikke klar til at indgå en aftale – men jeg synes faktisk, at den pause, og det, at vi har givet os den tid, det skulle tage, har gjort, at vi har fået en rigtig god aftale i hus.
Vi har givet os tid til at gøre det her ordentligt, og i Dansk Folkeparti er vi selvfølgelig rigtig glade for, at vi har fået så mange ting, som vi har haft som ønsker til lovgivningen, igennem.
Så det er alt i alt en rigtig dejlig dag for de udsatte unge.