Undervisningsministeriet
Marts 2018
Høringsnotat
om
Forslag til lov om forberedende grunduddannelse
Sagsnr. 18/01700
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. februar 2018 til den 21. februar 2018 været i høring hos
172 eksterne høringsparter. Lovforslagsudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 69 høringssvar, hvoraf 56 indeholder bemærkninger. En oversigt med angivelse af,
hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt. . Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannel-
ser (REU) har afgivet revideret høringssvar (dog alene af betydning for følgeforslaget). Danske Handi-
caporganisationer (DH) har afgivet supplerende høringssvar af betydning for nærværende lovforslag.
Det bemærkes, at dette høringsnotat alene behandler de bemærkninger, som vedrører forslaget til lov
om forberedende grunduddannelse.. Det bemærkes endvidere, at der alene er redegjort for de væsent-
ligste elementer i høringssvarene.
2. Sammenfatning af ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende præciseringer i lovforslaget:
I de almindelige bemærkninger, at Undervisningsministeriet anbefaler anvendelse af den nationale
ordblindetest, Ordblindetesten.
I § 9 stk. 3, tilføjes ”psykisk sårbarhed”.
I bemærkningerne til § 10 udgår ”afklaringsniveau”.
I bemærkningerne til § 11 indsættes en tilføjelse vedr. fortsættelse på basisniveau ud over 20 uger.
I bemærkningerne til § 14 indsættes tilføjelse vedr. slutmål for produktionsgrunduddannelse.
I § 17 slettes referencen til § 15, stk. 2.
I bemærkningerne til § 17 indsættes tilføjelse vedr. skoleundervisning i erhvervsgrunduddannelse.
I § 17, stk. 3, udgår ”midlertidig ansættelse”.
I § 18 tilføjes krav til, at virksomheden er bekendt med muligheden for at oprette en uddannelsesaf-
tale i henhold til lov om erhvervsuddannelser.
I § 18 etableres mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan overlade opgaven med at tilvejebringe
virksomhedspraktik til institutionen på baggrund af en samarbejdsaftale.
I § 18, stk. 5, indsættes tilføjelse vedr. praktikaftalers relation til kollektive overenskomster.
I bemærkningerne til § 18 indsættes tilføjelse om, at det praktikpladsopsøgende arbejde skal koordi-
neres i samarbejde med jobcentre og institutioner.
I § 21 indsættes tilføjelse vedr. elevens medvirken i udarbejdelse af uddannelsesplanen.
I bemærkningerne til § 24, stk. 4, indsættes tilføjelse om, at støttebehov inkluderer dansk som an-
detsprog for elever med behov derfor.
I § 29, stk. 1, tilføjes ”arbejdsmarkedsuddannelser”.
I bemærkningerne til § 29 indsættes tilføjelse vedr. højskoleforløbs anvendelse i kombinationsfor-
løb.
Bemærkningerne til § 29 justeres således, at primært erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsuddan-
nelser fremhæves i relation til kombinationsforløb.
I § 33, stk. 4, tilføjes bemyndigelse til at fastsætte regler om støttetimer til elever med fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse.
1