Til lovforslag nr.
L 195
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage
søgninger i Eurodac-systemet m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts 2018 og var til 1.
behandling den 4. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 19. januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 64. Den 21. marts 2018 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret. To af udvalgets spørgsmål til udlændinge- integrati-
onsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, at
Folketinget med en vedtagelse af lovforslaget i medfør af
grundlovens § 19 giver samtykke til, at regeringen på kon-
geriget Danmarks vegne godkender aftalen om dansk tilslut-
ning til den del af den reviderede Eurodac-forordning, der
angår adgang til Eurodac med henblik på retshåndhævelse. I
forbindelse med bekæmpelse af terrorhandlinger og andre
alvorlige lovovertrædelser er det efter DF´s opfattelse vig-
tigt, at de nationale myndigheder råder over så mange oplys-
ninger som muligt, for at myndighederne kan udføre deres
arbejde ordentligt og professionelt. Derfor er det afgørende,
at vi i Danmark har så mange dna-oplysninger som muligt
til vores rådighed, at vi har videoovervågning, at vi har kon-
trol ved vores grænser, at vi indsamler oplysninger i forbin-
delse med grænsekontrollen, og at de nationale myndigheder
koordinerer indsatsen med hinanden, og så skal vi naturlig-
vis samarbejde internationalt, hvor det giver mening, og
hvor det ikke truer den nationale suverænitet.
Dansk Folkeparti henviser iøvrigt til ordførertalen ved
førstebehandlingen og til svarene på spørgsmål 2 og spørgs-
mål 3, som er optrykt som bilag til betænkningen.
Alternativets medlemmer af udvalget finder, at der er vis-
se retssikkerhedsmæssige betænkeligheder forbundet med
en udvidelse af formålet med Eurodac-forordningen. Som
udgangspunkt finder Alternativet det problematisk, at for-
målet med Eurodac-forordningen udvides til også at omfatte
retshåndhævende myndigheder. Det oprindelige formål med
Eurodac-forordningen var udelukkende et centralt system til
registrering af asylansøgere, der i forbindelse med asylan-
søgningen får taget fingeraftryk. Netop derfor finder Alter-
nativet det problematisk, at politiet, PET og Europol i visse
tilfælde kan søge om adgang til fingeraftryksoplysninger fra
mennesker, der hverken er dømt eller mistænkt for lovover-
trædelser – for asylansøgere er jo ikke kriminelle. Alternati-
vet mener dog, at retshåndhævende myndigheders adgang til
i særlige tilfælde at søge og sammenligne oplysninger i
Eurodac-systemet bør være tilladt, og derfor vil Alternativet
stemme for.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
AX021564