Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 194 Bilag 1
Offentligt
1871825_0001.png
Lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2017-18
Fremsat den 21. marts 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Styrket håndhævelse af RUT med mulighed for administrative tvangsbøder)
§1
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017, som ændret ved
§ 52 i lov nr. 60 af 30. januar 2018, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 7 e indsættes i
kapitel 3 a:
Ȥ 7 f.
Har en virksomhed undladt at foretage anmeldelse
efter § 7 a, kan Arbejdstilsynet påbyde virksomheden, at an-
meldelse sker straks.
Stk. 2.
Undlader en virksomhed at efterkomme et påbud
efter stk. 1, kan Arbejdstilsynet pålægge virksomheden dag-
lige bøder, indtil påbuddet efterkommes.
Stk. 3.
Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om
virksomheder, der er givet et påbud efter stk. 1 eller pålagt
tvangsbøder efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder og
til faglige organisationer og arbejdsgiverorganisationer.
Stk. 4.
Klager over eller indbringelse for domstolene af
påbud efter stk. 1 eller pålæg af tvangsbøder efter stk. 2 har
ikke opsættende virkning.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om videregivelse af oplysninger efter stk. 3.
§ 7 g.
Arbejdstilsynets afgørelser i henhold til denne lov
kan inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen
er meddelt virksomheden, indbringes for Arbejdsmiljøkla-
genævnet.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
BE007547
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2018-885
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
2.
Indledning
Lovforslagets hovedindhold
2.1. Påbud om anmeldelse i RUT og administrative tvangsbøder
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen og forslag til databeskyttelsesloven
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
digt forsøge at fremtvinge anmeldelse ved at pålægge dag-
lige bøder (administrative tvangsbøder).
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Påbud om anmeldelse i RUT og administrative tvangs-
bøder
2.1.1. Gældende ret
Fra den 1. maj 2008 har udenlandske tjenesteydere skullet
anmelde en række oplysninger i RUT. Anmeldelsen skal ske
senest samtidig med, at tjenesteydelsen påbegyndes.
Udenlandske tjenesteydere, som overtræder anmeldelses-
pligten til RUT enten i form af manglende rettidig anmeldel-
se af oplysninger eller af ændringer til RUT, eller afgivelse
af urigtige eller mangelfulde oplysninger efter § 7 a i lovbe-
kendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017 om udstationering af
lønmodtagere m.v., straffes med bøde, jf. udstationeringslo-
vens § 10 a, stk. 1 og 3.
Det er forudsat i forarbejderne til § 10 a, i udstationeringslo-
ven, jf. Folketingstidende 2009-2010 tillæg A, L 157 som
fremsat, side 14-15, at bødeniveauet for udenlandske virk-
somheders manglende overholdelse af anmeldelsespligten til
RUT er 10.000 kr. i normaltilfælde.
I 2010 fik Arbejdstilsynet ansvaret for at håndhæve og føre
tilsyn med udenlandske tjenesteyderes anmeldelsespligt til
RUT, og i 2013 fik Arbejdstilsynet med hjemmel i udstatio-
neringslovens § 10 d, stk. 1, mulighed for at udstede admini-
strative bødeforelæg for visse overtrædelser af anmeldelses-
pligten til RUT. De nærmere regler herom er fastsat i be-
kendtgørelse nr. 800 af 20. juni 2013 om udstedelse af admi-
nistrative bødeforelæg for visse overtrædelser af anmeldel-
sespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere.
Hjemlen til at udstede administrative bødeforelæg gælder i
alle tilfælde, hvor der er tale om en ukompliceret overtræ-
delse af udstationeringslovens § 7 a, stk. 1 og 2, samt § 7 d,
stk. 1, hvor der ikke er bevismæssige tvivlsspørgsmål, og
hvor sanktionsniveauet ligger fast. Er disse betingelser ikke
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Udenlandske virksomheder, som midlertidigt leverer tjene-
steydelser i Danmark, skal anmeldes til Registret for Uden-
landske Tjenesteydere (RUT).
RUT har til formål at give myndighederne, herunder SKAT
og Arbejdstilsynet, samt arbejdsmarkedets parter mulighed
for at sikre håndhævelsen af de regler og vilkår, der gælder
for udenlandske tjenesteydere og arbejdstagere, der udfører
arbejde i Danmark. RUT er således et vigtigt redskab i ind-
satsen for ordnede forhold på det danske arbejdsmarked. Det
er derfor af stor betydning, at udenlandske tjenesteydere
overholder anmeldelsespligten til RUT, og at manglende
overholdelse af anmeldelsespligten sanktioneres effektivt.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med anmeldelsespligten til RUT.
I dag sanktioneres manglende overholdelse af anmeldelses-
pligten til RUT ved, at den udenlandske virksomhed straffes
med bøde – enten i form af et administrativt bødeforelæg fra
Arbejdstilsynet, et bødeforelæg udstedt af politiet eller en
dom. Er der tale om en virksomhed, der udfører samme tje-
nesteydelse på samme arbejdssted, kan der på grund af prin-
cippet om forbud mod dobbelt strafforfølgning kun straffes
med bøde én gang, og der er i dag ikke mulighed for at
fremtvinge, at virksomheden foretager den lovpligtige an-
meldelse til RUT, hvis virksomheden på trods af at være på-
lagt en bøde fortsat undlader at anmelde sig. En virksomhed,
der ikke ønsker at være anmeldt i RUT, kan dermed speku-
lere i at betale bøden eller afvente straffesagens behandling
hos politi og domstole og fortsat undlade at anmelde sig,
uden at Arbejdstilsynet i dag har mulighed for at tage yderli-
gere skridt til at sikre, at virksomheden anmelder sig i RUT.
For at sikre en effektiv håndhævelse af anmeldelsespligten
over for udenlandske virksomheder, som bevidst og vedva-
rende undlader at overholde anmeldelsespligten til RUT,
foreslås det, at der indføres hjemmel til, at Arbejdstilsynet
kan udstede påbud om anmeldelse til RUT og om nødven-
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0003.png
3
opfyldt, overgiver Arbejdstilsynet sagen til politiet og ankla-
gemyndigheden til videre foranstaltning.
I 2015 blev det ved en ændring af udstationeringsloven for-
udsat, at bøden som udgangspunkt skal forhøjes med 100
procent ved overtrædelser af grovere karakter. Det vil sige,
at bøden normalt er 20.000 kr. i disse tilfælde. Overtrædel-
ser af grovere karakter omfatter bl.a. gentagelsestilfælde.
Hvis virksomheden / tjenesteyderen tidligere er straffet for
overtrædelse af udstationeringslovens § 7 a, vil bøden såle-
des som udgangspunkt være 20.000 kr. Dette gælder både
den første gentagne overtrædelse af udstationeringsloven og
efterfølgende overtrædelser.
Med henvisning til det almindelige strafferetlige princip om
forbud mod dobbelt strafforfølgning rejser Arbejdstilsynet i
dag kun én straffesag (bødesag) mod en udenlandsk virk-
somhed for at have undladt rettidigt at anmelde oplysninger
i RUT, så længe der er tale om samme tjenesteydelse på
samme arbejdssted.
Som det fremgår ovenfor, håndhæves anmeldelsespligten til
RUT i dag ved brug af strafferetlige sanktioner. Der træffes
således ikke forvaltningsretlige afgørelser om anmeldelses-
pligten til RUT, og der er heller ikke en særlig forvaltnings-
retlig klageadgang i forbindelse med denne type overtrædel-
ser.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Anmeldelsen af udenlandske virksomheder i RUT er afgø-
rende for at sikre, at myndigheder og arbejdsmarkedets par-
ter kan håndhæve de danske regler, som gælder i forbindelse
med udstationering og levering af tjenesteydelser til en mod-
tager i Danmark.
Selvom anmeldelsespligten har været lovpligtig siden 2008
tyder Arbejdstilsynets hidtidige erfaringer på, at der stadig
er udenlandske virksomheder, som vedvarende vælger ikke
at anmelde sig i RUT.
Arbejdstilsynets erfaringer viser også, at de virksomheder,
der ikke er anmeldt i RUT, har problemer med arbejdsmiljø-
et i væsentligt større omfang, end de virksomheder, der er i
RUT. I perioden fra 2012 til 3. kvartal 2017 har i gennem-
snit 57,2 procent af de udenlandske virksomheder, der ikke
er i RUT, fået en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspå-
bud eller forbud mod at fortsætte arbejde, fordi der er alvor-
lig fare for fx nedstyrtning). Til sammenligning fik kun 1,5
procent af de udenlandske virksomheder, der var i RUT, en
alvorlig arbejdsmiljøreaktion i den samme periode. Det be-
mærkes, at de nævnte tal er opgjort efter arbejdssteder, da
samme udenlandske virksomhed kan udføre forskellige tje-
nesteydelser på flere arbejdssteder og dermed være anmel-
delsespligtig i flere tilfælde.
Henset til dette forhold og til behovet for, at både myndig-
hederne og arbejdsmarkedets parter kan håndhæve danske
regler, er der behov for at styrke Arbejdstilsynets sanktions-
muligheder med henblik på at fremtvinge anmeldelse i
RUT.
Det foreslås, at der indføres hjemmel til, at Arbejdstilsynet
kan påbyde, at anmeldelse i RUT sker straks, hvis en virk-
somhed har undladt at foretage anmeldelse efter § 7 a.
Hjemlen forudsættes anvendt i situationer, hvor tilsynet på
et tilsynsbesøg konstaterer, at der udføres arbejde af en virk-
somhed, der er anmeldelsespligtig til RUT, og hvor anmel-
delse ikke er sket. Samtidig fastholdes den gældende § 10 d,
stk. 1, hvorefter Arbejdstilsynet på tilsynsbesøget kan udste-
de et administrativt bødeforlæg eller fremsende en tiltaleind-
stilling til politiet med henblik på, at der rejses tiltale mod
den pågældende udenlandske virksomhed.
Det foreslås desuden, at der indføres hjemmel til, at Ar-
bejdstilsynet kan pålægge virksomheden daglige bøder, ind-
til virksomheden efterkommer påbuddet. Forslaget indebæ-
rer således, at Arbejdstilsynet med pålæg af daglige bøder
(administrative tvangsbøder) kan søge at gennemtvinge for-
pligtelsen i forhold til de virksomheder, der på trods af at
have modtaget et påbud herom, ikke har anmeldt sig til
RUT.
Det forudsættes, at bøderne fastsættes til ikke under 1000 kr.
dagligt, ligesom det er tilfældet på en række andre områder,
herunder momsloven og kildeskatteloven.
Hjemlen til, at Arbejdstilsynet kan pålægge tvangsbøder, er
tiltænkt virksomheder, der trods påbud fra Arbejdstilsynet
om, at anmeldelse skal ske, alligevel undlader at foretage
den lovpligtige anmeldelse til RUT.
Det forudsættes, at brugen af tvangsbøder sker med ud-
gangspunkt i Arbejdstilsynets opfølgning på, om virksomhe-
der, der har fået et påbud om anmeldelse i RUT, har efter-
kommet påbuddet og anmeldt sig i RUT. Det forudsættes
endvidere, at brugen af tvangsbøder sker i de tilfælde, hvor
virksomheden stadig udfører arbejde på den samme lokati-
on, hvor der er givet påbud om anmeldelse i RUT. Denne
opfølgning forudsættes tilrettelagt i overensstemmelse med
den øvrige tilsynsplanlægning, herunder med hensyn til, om
der i øvrigt er konstateret alvorlige arbejdsmiljøforhold, som
der skal følges op på, eller om der er indkommet klager
m.m.
Det bemærkes, at den nuværende ordning, hvor manglende
eller mangelfuld anmeldelse i RUT straffes med bøde, ikke
påvirkes af den foreslåede ordning. Straffesagen vil som ud-
gangspunkt forløbe parallelt med udstedelsen af påbud og
eventuelle tvangsbøder, og en overdragelse til politiet af
straffesagen vil ikke have indflydelse på hverken påbud eller
tvangsbøder.
Som konsekvens af forslaget vil Arbejdstilsynet registrere
oplysninger om virksomheder, der har modtaget påbud om
anmeldelse i RUT og er blevet pålagt tvangsbøder, og det
foreslås, at Arbejdstilsynet vil kunne videregive oplysninger
til andre myndigheder og til arbejdsmarkedets parter. Der vil
ved bekendtgørelse blive fastsat nærmere regler om betin-
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0004.png
4
gelserne for videregivelse, jf. forslag til § 7 f, stk. 5, neden-
for.
Oplysninger om virksomheder, der ikke har modtaget et på-
bud eller modtaget en tvangsbøde, vil også kunne registreres
og videregives indenfor de almindelige forvaltningsretlige
og databeskyttelsesretlige regler herom.
Da det er afgørende, at en virksomhed ikke kan unddrage
sig anmeldelse i RUT ved fx at klage over et påbud om an-
meldelse eller ved at indbringe påbuddet eller afgørelsen om
tvangsbøder for domstolene, foreslås det, at klager eller ind-
bringelse for domstolene af påbud eller pålæg af tvangsbø-
der ikke tillægges opsættende virkning. (Der henvises til
forslaget til ny § 7 f, stk. 4, i lovforslagets § 1).
Efterkommer virksomheden påbuddet eller har virksomhe-
den afsluttet det pågældende arbejde i Danmark, vil pålagte
tvangsbøder, der endnu ikke er betalt eller inddrevet, bort-
falde.
Med forslaget til § 7 f, stk. 5, kan beskæftigelsesministeren
fastsætte nærmere regler om videregivelse af oplysninger ef-
ter stk. 3. Det forventes, at det i den forbindelse vil blive
fastsat, at Arbejdstilsynet vil kunne videregive oplysninger
til arbejdsmarkedets parter om arbejdssted, det vil sige den
adresse, hvor Arbejdstilsynet har antruffet en virksomhed,
der ikke har overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt det
tidspunkt, hvor tilsynet er foregået. Yderligere oplysninger,
herunder virksomhedens navn og ansatte samt oplysninger
om enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, vil ikke blive
videregivet til arbejdsmarkedets parter.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at videregivel-
sen af de ovenfor nævnte oplysninger er proportional i for-
hold til det formål, som videregivelsen af oplysninger tjener,
nemlig de faglige organisationers mulighed for at finde frem
til udenlandske virksomheder med henblik på at indgå i en
dialog om eventuel overenskomstindgåelse.
Med forslaget til ny § 7 g foreslås det, at Arbejdstilsynets af-
gørelser inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgø-
relsen er meddelt til virksomheden, kan indbringes for Ar-
bejdsmiljøklagenævnet.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og forslag til
databeskyttelsesloven
Ved
Europa-Parlamentets
og
Rådets
forordning
2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse af direktiv 95/46/EF (herefter databeskyttelsesforord-
ningen) er der fastsat nye EU-retlige databeskyttelsesregler.
Justitsministeren har endvidere den 25. oktober 2017 frem-
sat lovforslag L 68 om supplerende bestemmelser til forord-
ning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger (herefter forslag til databeskyttelseslo-
ven). Databeskyttelsesforordningen finder anvendelse den
25. maj 2018 og forslag til databeskyttelsesloven træder i
kraft den 25. maj 2018. Forordningen og forslag til databe-
skyttelsesloven vil således være gældende på tidspunktet for
lovforslag om ændring af udstationeringsloven, som indfø-
rer mulighed for administrative tvangsbøders ikrafttræden.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6 fastlægger mulighe-
derne for at behandle almindelige personoplysninger. Det
fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at
behandlingen kun er lovlig, hvis og i det omfang mindst ét
af de forhold, der er nævnt i bestemmelsen, gør sig gælden-
de, herunder hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som hen-
hører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataan-
svarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne
kan opretholde eller indføre mere specifikke bestemmelser
for at tilpasse anvendelsen af databeskyttelsesforordningens
bestemmelser om behandling med henblik på overholdelse
af bl.a. artikel 6, stk. 1, litra e, ved at fastsætte mere præcist
specifikke krav til behandling og andre foranstaltninger for
at sikre lovlig og rimelig behandling. Det følger herudover
af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at grundla-
get for behandling i henhold til stk. 1, litra e, skal fremgå af
EU-retten eller af medlemsstaternes nationale ret, som den
dataansvarlige er underlagt. Formålet med behandlingen
skal være fastlagt i dette retsgrundlag eller for så vidt angår
den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e, være nød-
vendig for udførelsen af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse,
som den dataansvarlige har fået pålagt.
Der kan efter det foreslåede § 7 f, stk. 3 og 5, ske behand-
ling af almindelige personoplysninger, der er omfattet af da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 6. Der er tale om oplys-
ninger om virksomheder, der er pålagt et påbud efter stk. 1
eller tvangsbøder efter stk. 2, til andre offentlige myndighe-
der og til faglige organisationer og arbejdsgiverorganisatio-
ner. Efter det foreslåede § 7 f, stk. 5, kan beskæftigelsesmi-
nisteren fastsætte nærmere regler om videregivelse af oplys-
ninger efter stk. 3. Det forventes, at det i den forbindelse vil
blive fastsat, at Arbejdstilsynet vil kunne videregive oplys-
ninger til arbejdsmarkedets parter om arbejdssted, det vil si-
ge den adresse, hvor Arbejdstilsynet har antruffet en virk-
somhed, der ikke har overholdt anmeldelsespligten til RUT,
samt det tidspunkt, hvor tilsynet er foregået.
Oplysninger om en virksomhed vil som udgangspunkt ikke
være personoplysninger. Er der tale om personligt ejede
virksomheder eller interessentskaber med fysiske personer
som interessenter, vil der dog være tale om personoplysnin-
ger.
Beskæftigelseministeriet vurderer, at det er i samfundets in-
teresse, at Arbejdstilsynet får styrket sine muligheder for at
få rettidig og korrekt anmeldelse i RUT for de virksomhe-
der, som er anmeldelsespligtige efter udstationeringslovens
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0005.png
5
bestemmelser herom. Beskæftigelsesministeriet vurderer så-
ledes, at behandlingen af personoplysninger efter lovforsla-
get, er inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er lovlig, hvis
den er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i sam-
fundets interesse eller som henhører under offentlig myndig-
hedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. ar-
tikel 6, stk. 2 og 3.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at bestemmelserne lever
op til kravet i forordningens artikel 6, stk. 2, om at være me-
re specifikke bestemmelser om anvendelsen af forordnin-
gen. Reglerne er således specifikt afgrænset til at vedrøre
oplysninger om virksomheder, som der er nødvendige for at
håndhæve de regler og vilkår, der gælder ved levering af en
tjenesteydelse i Danmark, herunder oplysninger om virk-
somhedens identitet samt øvrige oplysinger, der er nødven-
dige for at kunne lokalisere virksomheden. Beskæftigelses-
ministeriet vurderer endvidere, at bestemmelserne er propor-
tionale, idet oplysningerne alene er begrænset til oplysnin-
ger, som er nødvendige for, at reglerne i udstationeringslo-
ven kan håndhæves.
Herudover skal de grundlæggende principper i forordnin-
gens artikel 5 altid iagttages. Det følger bl.a. heraf, at perso-
noplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gen-
nemsigtig måde i forhold til den registrerede (lovlighed, ri-
melighed og gennemsigtighed). Endvidere må personoplys-
ninger indsamles til legitime formål og må ikke viderebe-
handles på en måde, der er uforenelig med disse formål (for-
målsbegrænsning). Herudover skal personoplysninger være
tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nød-
vendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles (datami-
nimering).
Behandlingen af personoplysninger i medfør af lovforslaget,
vil i øvrigt skulle ske i overensstemmelse med reglerne i da-
tabeskyttelsesforordningen og forslag til databeskyttelseslo-
ven, herunder reglerne om den registreredes rettigheder i ka-
pitel 3 og kapitel 6 samt reglerne om behandlingssikkerhed i
kapitel 4 i databeskyttelsesforordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslagets bestemmelser om Arbejdstilsynets mulighed
for at udstede påbud om anmeldelse i RUT samt om fornø-
dent pålægge tvangsbøder vil have administrative konse-
kvenser for Arbejdstilsynet.
Der er med finansloven for 2018 afsat 0,9 mio. kr. i 2018 og
1,1 mio. kr. årligt i perioden 2019-2021 til ekstra tilsynsbe-
søg og tilpasninger af it-systemer. Midlerne er fordelt mel-
lem Arbejdstilsynet og Erhvervsstyrelsen.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kom-
muner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Forslaget forventes ikke at have økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Adgangen for medlemsstaterne til at kræve forhåndsoplys-
ninger af udenlandske tjenesteydere var, indtil Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2014/67/EU om håndhævelse
af direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som
led i udveksling af tjenesteydelser og om ændring af forord-
ning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via
informationssystemet for det indre marked (IMI-forordnin-
gen) (håndhævelsesdirektivet) trådte i kraft, reguleret af art.
56 og 57 i Traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) og i EU-Domstolens praksis. Med håndhæ-
velsesdirektivet blev den retlige ramme herfor sat, da formå-
let med håndhævelsesdirektivet netop er at sikre en bedre og
mere ensartet gennemførelse, anvendelse og håndhævelse af
Europa-Parlamentet og Rådets Direktiv 96/71/EF af 16. de-
cember 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (udstationeringsdirektivet) i
form af en fælles ramme for bl.a. foranstaltninger og kon-
trolmekanismer.
Håndhævelsesdirektivets artikel 9 giver medlemsstaterne
adgang til at indføre administrative krav og kontrolforan-
staltninger, der er nødvendige for at sikre effektiv overvåg-
ning og overholdelse af de forpligtelser, som er fastsat i di-
rektivet, så længe de er berettigede og forholdsmæssige i
forhold til EU-retten. Håndhævelsesdirektivets artikel 9, stk.
2, giver medlemsstaterne mulighed for at indføre andre ad-
ministrative krav og kontrolforanstaltninger, i tilfælde af, at
der opstår situationer eller en ny udvikling, hvor de eksister-
ende administrative krav og kontrolforanstaltninger ikke
forekommer tilstrækkelige eller virkningsfulde nok til at sik-
re effektiv overvågning af overholdelsen af de forpligtelser,
der er fastsat i udstationeringsdirektivet og i håndhævelses-
direktivet, forudsat at disse er berettigede og forholdsmæs-
sigt afpassede.
Håndhævelsesdirektivets artikel 10 pålægger medlemsstater-
ne at sikre, at passende kontrol- og overvågningsmekanis-
mer er indført, og at myndighederne foretager effektiv og
tilstrækkelig kontrol på deres område for at kontrollere og
overvåge, at udstationeringsreglerne overholdes. Medlems-
staterne skal i den forbindelse blandt andet sikre, at kontrol-
len ikke er uforholdsmæssig.
Håndhævelsesdirektivets artikel 9 og 10 fastsætter altså et
sædvanligt proportionalitetsprincip. Påbud om anmeldelse i
RUT, administrative tvangsbøder samt Arbejdstilsynets vi-
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0006.png
6
deregivelse af oplysninger herom, som foreslås indført ved
dette lovforslag, må således også underlægges en sådan pro-
portionalitetsvurdering.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de eksister-
ende regler i forbindelse med kontrol af udstationeringsreg-
lerne ikke er tilstrækkelige, og der er derfor behov for yder-
ligere regler som hjemlet i håndhævelsesdirektivets artikel
9, stk. 2, og artikel 10. Specifikt oplever danske myndighe-
der problemer med at håndhæve udstationeringsreglerne,
særligt som følge af manglende anmeldelse i RUT, og det er
derfor nødvendigt, at Arbejdstilsynet får øgede beføjelser i
den henseende.
Med den foreslåede bestemmelse om, at Arbejdstilsynet kan
påbyde en virksomhed, at anmeldelse skal ske straks, benyt-
tes et velkendt værktøj fra arbejdsmiljølovgivningen med
henblik på at sikre et mere systematisk og effektivt tilsyn
med virksomheder, der undlader at anmelde sig i RUT.
Den foreslåede bestemmelse om, at Arbejdstilsynet kan på-
lægge en virksomhed administrative tvangsbøder er, som det
fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, tiltænkt
de situationer, hvor en udenlandsk virksomhed bevidst og
vedvarende undlader at anmelde sig i RUT. Tvangsbøder vil
alene blive relevant i den situation, hvor en mindre indgri-
bende foranstaltning i form af et påbud allerede er forsøgt,
uden at dette imidlertid er resulteret i, at virksomheden har
anmeldt sig i RUT.
Henset til behovet for at styrke håndhævelsen af RUT og
den relativt lette adgang til at bringe forholdene i orden for
så vidt angår anmeldelse af de lovpligtige oplysninger til de
danske myndigheder gennem anmeldelse i RUT, må både
påbud om at foretage anmeldelse og i sidste ende daglige
tvangsbøder, som det foreslås i nærværende lovforslag, be-
tragtes som værende rimelige foranstaltninger, som ikke går
videre, end hvad der er krævet for at opnå formålet. Særligt i
forhold til tvangsbøder bemærkes det, at disse alene vil blive
relevante i den situation, hvor en mindre indgribende foran-
staltning i form af en bødesag og påbud allerede er forsøgt,
uden at dette imidlertid er resulteret i, at virksomheden har
anmeldt sig i RUT.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Arbejdstilsynets videregivelse af oplysninger til andre of-
fentlige myndigheder og til faglige organisationer og ar-
bejdsgiverorganisationer er nødvendig for, at disse kan vare-
tage deres opgave med at håndhæve danske regler. Det for-
udsættes, at Arbejdstilsynet alene vil kunne videregive op-
lysninger til arbejdsmarkedets parter om den adresse, hvor
Arbejdstilsynet har antruffet en virksomhed, der ikke har
overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt det tidspunkt,
hvor tilsynet er foregået. Denne adgang vurderes at være
proportional i forhold til det formål, som videregivelsen tje-
ner, nemlig de faglige organisationers mulighed for at finde
frem til udenlandske virksomheder med henblik på at indgå
i en dialog om eventuel overenskomstindgåelse.
Det er desuden Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de
ovenfor beskrevne tiltag er egnede til at opnå formålet med i
højere grad at kunne fremtvinge anmeldelse i RUT samt en
mere effektiv håndhævelse af udstationeringsreglerne i Dan-
mark.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. – 21. febru-
ar 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Ankestyrelsen, Arbejdsmiljøklagenævnet, Beskæftigelsesrå-
det (BER), Business Danmark, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerfor-
ening, Det Faglige Hus, Finansforbundet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening (FA), Frie Funktionærer, Foreningen
Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Funktionærer-
nes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land-
og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), KL, Kooperatio-
nen, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbe-
vægelse (KRIFA), Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lederne, SMVDanmark (tidligere: Håndværksrådet), Data-
tilsynet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet og Skattemi-
nisteriet.
Negative konsekvenser/
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Mindreudgifter (hvis
Merudgifter (hvis ja, angiv omfang)
ja, angiv omfang)
Ingen
Der er med finansloven for 2018 afsat 0,9 mio. i 2018 og 1,1
mio. kr. årligt i perioden 2019-2021 til ekstra tilsynsbesøg og
tilpasninger af it-systemer.
Ingen
Lovforslagets bestemmelser om Arbejdstilsynets mulighed
for at udstede påbud om anmeldelse i RUT samt om fornø-
dent pålægge tvangsbøder vil have administrative konse-
kvenser for Arbejdstilsynet.
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0007.png
7
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
Ingen
Ingen
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er i overensstemmelse med artikel 9 og 10 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/67/EU af 15. maj 2015 om håndhævelse af direktiv 96/71/EF
om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser og om
ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012 om administrativt samarbejde via infor-
mationssystemet for det indre marked (”IMI-forordningen”).
Er i strid med de fem principper for
Ja
Nej
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering /Går videre end mi-
nimumskrav i EU-regulering (sæt
X
X)
retssag, hvis den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig
skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bøde-
forelægget. Bemyndigelsen er udmøntet med bekendtgørelse
nr. 800 af 20. juni 2013 om udstedelse af administrative bø-
deforelæg for visse overtrædelser af anmeldelsespligten til
Registret for Udenlandske Tjenesteydere.
Der kan efter udstationeringslovens § 7 c, stk. 1, gives of-
fentlig adgang til de oplysninger, der er anmeldt til RUT ef-
ter udstationeringslovens § 7 a, stk. 1, nr. 1-5 og 7, stk. 2, nr.
1-5, og stk. 3, nr. 1-5 og 7. Desuden kan der gives offentlig
adgang til oplysninger om, hvor mange udstationerede løn-
modtagere, der er på et arbejdssted. En faglig organisation
kan desuden, når der er indledt en fagretlig sag, til brug for
sagen få adgang til de oplysninger, der er anmeldt efter § 7
a, stk. 1, nr. 6 og 9, og stk. 3, nr. 6 og 9, samt oplysninger
om, hvor mange af de anmeldte lønmodtagere, der er an-
meldt som socialsikret i hjemlandet efter § 7 a, stk. 1, nr. 8.
Er en arbejdsgiverorganisation part i overenskomsten, har
arbejdsgiverorganisationen ligeledes adgang til de nævnte
oplysninger.
Anmeldelsespligten til RUT håndhæves i dag alene ved brug
af strafferetlige sanktioner. Der træffes således ikke som så-
dan forvaltningsretlige afgørelser om anmeldelsespligten til
RUT, og der er heller ikke en særlig forvaltningsretlig kla-
geadgang i forbindelse med denne type overtrædelser.
Det foreslås, at der indsættes en ny §§ 7 f og g i udstatione-
ringsloven.
Med det foreslåede
§ 7 f, stk. 1,
vil Arbejdstilsynet få hjem-
mel til at påbyde anmeldelse i RUT straks, hvis en virksom-
hed har undladt at foretage den lovpligtige anmeldelse efter
§ 7 a.
Med det foreslåede
§ 7 f, stk. 2,
vil Arbejdstilsynet få hjem-
mel til at pålægge en virksomhed daglige bøder, hvis virk-
somheden undlader at efterkomme et påbud efter stk. 1. Det
forudsættes, at bøderne fastsættes til ikke under 1000 kr.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter udstationeringslovens § 7 a, stk. 1-3, skal udenlandske
virksomheder, som midlertidigt leverer tjenesteydelser i
Danmark, anmelde en række oplysninger til Erhvervsstyrel-
sen. Oplysningerne indgår i Registret for Udenlandske Tje-
nesteydere (RUT).
Anmeldelsespligten påhviler både udenlandske virksomhe-
der, som udstationerer lønmodtagere i forbindelse med leve-
ring af tjenesteydelser i Danmark (§ 7 a, stk. 1), udenland-
ske selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte (§ 7 a, stk.
2) og udenlandske virksomheder, der beskæftiger ansatte i
forbindelse med levering af tjenesteydelsen, uden at være
omfattet af udstationeringsreglerne (§ 7 a, stk. 3).
Undlader en virksomhed, der er omfattet af anmeldelsesplig-
ten i § 7 a, stk. 1-3, rettidigt at anmelde oplysninger, eller af-
giver virksomheden urigtige eller mangelfulde oplysninger,
straffes virksomheden med bøde, jf. udstationeringslovens §
10 a, stk. 1, nr. 1.
Efter udstationeringslovens § 10 a, stk. 3, betragtes det ved
straffens udmåling som en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt, eller
hvis der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået
økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, eller
hvis overtrædelsen i øvrigt er af grovere karakter. Overtræ-
delser af grovere karakter omfatter bl.a. gentagelsestilfælde.
Det følger af udstationeringslovens § 10 d, stk. 1, at beskæf-
tigelsesministeren efter forhandling med justitsministeren
kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet i nærmere angiv-
ne sager om overtrædelse af loven og regler udstedt i medfør
af loven, der ikke skønnes at medføre højere straf end bøde,
i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0008.png
8
dagligt, ligesom det er tilfældet på en række andre områder,
herunder momsloven og kildeskatteloven.
Det følger af § 11 i lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar
2015 om inddrivelse af gæld til det offentlige, at fordringer
opregnet i bilag 1 til loven, kan inddrives ved udpantning.
En administrativ tvangsbøde pålagt efter det foreslåede § 7
f, stk. 2, forudsættes at være omfattet af bilagets nr. 15, og
der er således udpantningsret for sådanne tvangsbøder.
Efterkommer virksomheden påbuddet, eller har virksomhe-
den afsluttet det pågældende arbejde i Danmark, vil pålagte
tvangsbøder, der endnu ikke er betalt eller inddrevet, bort-
falde.
Det bemærkes, at den nuværende ordning, hvor manglende
eller mangelfuld registrering i RUT straffes med bøde, ikke
påvirkes af den foreslåede ordning. Straffesagen vil således
forløbe parallelt med udstedelsen af påbud og eventuelle
tvangsbøder, og en overdragelse til politiet af straffesagen
vil ikke have indflydelse på hverken påbud eller tvangsbø-
der.
Med det foreslåede
§ 7 f, stk. 3,
vil Arbejdstilsynet kunne vi-
deregive oplysninger om virksomheder, der er pålagt et på-
bud efter stk. 1 eller tvangsbøder efter stk. 2, til andre of-
fentlige myndigheder og til faglige organisationer og ar-
bejdsgiverorganisationer. Hermed understøttes formålet med
RUT ved, at Arbejdstilsynet kan stille oplysninger til rådig-
hed til brug for andre myndigheder og arbejdsmarkedets
parters håndhævelse af danske regler. Der vil ved bekendt-
gørelse blive fastsat nærmere regler om videregivelse, jf.
forslag til § 7 f, stk. 5.
Det foreslås som
§ 7 f, stk. 4,
at klager over eller indbringel-
se for domstolene af påbud efter stk. 1 eller pålæg af tvangs-
bøder efter stk. 2 ikke skal have opsættende virkning. Det er
afgørende, at en virksomhed ikke kan unddrage sig anmel-
delse i RUT ved fx at klage over et påbud om anmeldelse el-
ler ved at indbringe påbuddet eller afgørelsen om tvangsbø-
der for domstolene.
Det foreslås som
§ 7 f, stk. 5,
at beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om videregivelse af oplysnin-
ger efter stk. 3. Med bekendtgørelsen vil det blive fastsat
hvilke oplysninger, der kan videregives og under hvilke be-
tingelser.
Det forventes, at det i den forbindelse vil blive fastsat, at Ar-
bejdstilsynet vil kunne videregive oplysninger til arbejds-
markedets parter om arbejdssted, det vil sige den adresse,
hvor Arbejdstilsynet har antruffet en virksomhed, der ikke
har overholdt anmeldelsespligten til RUT, samt det tids-
punkt, hvor tilsynet er foregået. Yderligere oplysninger, her-
under virksomhedens navn og ansatte samt oplysninger om
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte, vil ikke blive vide-
regivet til arbejdsmarkedets parter.
Desuden foreslås det, at der indsættes en ny
§ 7 g
i udstatio-
neringsloven, hvorefter Arbejdstilsynets afgørelser i henhold
til loven inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgø-
relsen er meddelt til virksomheden, kan indbringes for Ar-
bejdsmiljøklagenævnet.
Arbejdsmiljøklagenævnet er nedsat i henhold til kapitel 14 i
arbejdsmiljøloven, og det fremgår bl.a. af arbejdsmiljølo-
vens § 81, stk. 5, at afgørelser truffet af Arbejdsmiljøklagen-
ævnet ikke kan indbringes for anden administrativ myndig-
hed.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Det fremgår af udstationeringslovens § 13, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Der er på den baggrund
ikke indsat en territorialbestemmelse i dette lovforslag.
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871825_0009.png
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 366 af 12. april 2017, som ændret ved § 52
i lov nr. 60 af 30. januar 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter
§ 7 e
indsættes i kapitel 3 a:
Ȥ
7 f.
Har en virksomhed undladt at foretage anmeldelse ef-
ter § 7 a, kan Arbejdstilsynet påbyde virksomheden, at an-
meldelse sker straks.
Stk. 2.
Undlader en virksomhed at efterkomme et påbud ef-
ter stk. 1, kan Arbejdstilsynet pålægge virksomheden dag-
lige bøder, indtil påbuddet efterkommes.
Stk. 3.
Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om virk-
somheder, der er pålagt et påbud efter stk. 1, eller tvangsbø-
der efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder og til fagli-
ge organisationer og arbejdsgiverorganisationer.
Stk. 4.
Klager over eller indbringelse for domstolene af på-
bud efter stk. 1 eller pålæg af tvangsbøder efter stk. 2 har ik-
ke opsættende virkning.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler om videregivelse af oplysninger efter stk. 3.
§ 7 g.
Arbejdstilsynets afgørelser i henhold til denne lov kan
inden for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er
meddelt virksomheden, indbringes for Arbejdsmiljøklagen-
ævnet.«