Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 194 Bilag 1
Offentligt
1871823_0001.png
Arbejdsrniljøklagenævnet
Beskæftigelsesmi n isteriet
Ved Stranden 8
1061 København K
E-mail:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
21. februar 2018
Høringssvar til lovforslag om ændring at lov om udstationering at
lønmodtagere m.v. (Styrket håndhævelse at RUT, herunder
administrative tvangsbøder)
Beskæftigelsesministeriet har ved høring af 7. februar 2018 bedt om
bemærkninger til lovudkast om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
Indledningsvis skal sekretariatet, for s vidt angår de organisationer, der
er repræsenteret i Arbejdsmiljøklagenævnet, henvise til de svar
organisationerne afgiver.
I lovforslaget foreslås, at Arbejdsmiljøklagenævnet er klageinstans for
Arbejdstilsynets påbud til virksomheder, der ikke er anmeldt i Registret
for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Sekretariatet skal hertil bemærke, at det for Arbejdsmiljøklagenævnet er
et helt nyt lovomrade.
Lovforslaget lægger op til, at Arbejdstilsynet sideløbende med udstedelse
af bødeforlæg fremover tillige afgiver påbud med klageadgang til
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Af Arbejdstilsynets opgørelse, jf. svar af 25. oktober 2017 p spørgsmål
nr. 655 til Beskæftigelsesudvalget, fremgår, at der efter de gældende
regler er udstedt 313 bødeforlæg i 2014, 268 i 2015, 255 i 2016 og 110
bødeforlæg 1. halvår 2017.
Dette vil alt andet lige efter den foreslåede ændring betyde, at
Arbejdstilsynet vil komme til at afgive et tilsvarende antal påbud.
J.nr. 18-83 14
Ankestyrelsen
Sekretariatet for
Arbejdsmiljøklagenævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
sH<kermail©ast.dk
5798000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0002.png
Desuden fremgår det, at der til Arbejdstilsynet med finansloven 2018 er
afsat 0,9 mio., og 1,1 mio. kr. årligt i perioden 2019-2021.
P baggrund af beskæftigelsesministerens svar p spørgsmål nr. 655 til
Beskæftigelsesudvalget skønner vi, at antallet af klagesager, som skal
behandles i Arbejdsmiljøklagenævnet, øges i grene fremover. De
økonomiske konsekvenser for Ankestyrelsen forventes at være 0,2 mio.
kr.
i
2018 og 0,4 mio. kr. i 2019 og frem.
Venlig hilsen
Lisbet Jensen
Formand
2
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0003.png
Ujt
Beskæftigelsesm i nisteriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om udkast til lovforslag om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v. (styrket håndhævelse
af RUT, herunder administrative tvangsbøder)
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) bemærker til det fremsendte udkast til lov-
forslag, at DA støtter op om RUT-registeret og om RUT-registeret som et relevant
redskab, der bidrager til at sikre ordnede forhold p arbejdsmarkedet. DA støtter
derfor også op om en effektiv hndhævelse af RUT-registeret.
Der er efter DA’s opfattelse allerede i dag en effektiv hndhævelse af anmeldel
sespligten til RUT-registeret, bl.a. som led i den fælles myndighedsindsats, og
der kan bde udstedes bøder og administrative bødeforlæg, hvis anmeldelses
pligten ikke overholdes.
Lovforslaget tager sigte p de
efter de foreliggende oplysninger
meget f
tilfælde, hvor en virksomhed vedvarende undlader at anmelde sig i RUT-regi
stret. DA er enig i, at der skal være effektive sanktioner over for disse overtræ
dere, og DA kan derfor støtte forslaget om at indføre tvangsbøder over for disse
virksomheder.
22. februar 2018
TBH
Dok ID: 116190
Imidlertid indfører forslaget øgede beføjelser til Arbejdstilsynet og en udvidet
adgang til, at Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om udstedte påbud og
tvangsbøder til fagbevægelsen. Disse forslag tager ikke sigte p hånd hævelse af
anmeldelsespligten til RUT-registret over for de virksomheder, som bevidst og
vedvarende undlader at anmelde sig i RUT-registret. Disse forslag kan DA ikke
støtte, fordi de har et helt andet sigte og er meget vidtgående.
DA har noteret sig, at Beskæftigelsesministeriet vurderer, at lovforslaget over
holder det EU-retlige proportionalitetsprincip, men stiller sig samtidig tvivlende
over for denne vurdering. Denne proportionalitetsvurderingen skal foretages i
lyset af, at forslaget efter de foreliggende oplysninger er rettet mod ganske
f tilfælde af vedvarende undladelse af at anmelde sig i RUT-registret.
DA skal i denne sammenhæng fremhæve, at virksomheder p DA-omrdet op
lyser, at de er i tvivl om, hvorn& de skal anmelde deres udenlandske medarbej
dere i RUT-registret, f.eks. deres koncerninterne udstationerede medarbejdere,
selv om de ikke omfattes af tjenesteydelsesbegrebet, og medarbejdere, der i
øvrigt ikke er omfattet af tjenesteydelsesbegrebet (sælgere, specialister m.v.).
Indførelse af påbud om anmeldelse og risiko for tvangsbøder vil alt andet lige
føre til, at virksomheder ud fra et forsigtighedsprincip anmelder sig i RUT-regi
stret, selv om de ikke er omfattet af pligten. Derfor er der behov for at gøre
vejledningen til virksomhederne langt mere præcis.
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33389000
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0004.png
Side 2
DA finder det desuden betænkeligt ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt,
at en klage over et påbud eller indbringelse af et påbud for domstolene ikke har
opsættende virkning. I praksis vil dette betyde, at virksomheder reelt ikke vil
have mulighed for at f prøvet, om der i den konkrete sag er tale om anmeldel
sespligt. RUT-registeret vil derudover blive fejlbehæftet.
Endelig bemærker DA i forhold til adgangen til at videregive oplysninger til de
faglige organisationer, at bemyndigelsesbestemmelsens rækkevidde ikke er kon
kret. Det er endvidere uklart, hvilke oplysninger der tiltænkes videregivet. Yder
ligere finder DA ikke, at der er grundlag for at åbne for videregivelse af oplys
ninger, der relaterer sig til et strafbart forhold til fagbevægelsen.
Mere generelt bemærker DA, at jo lettere og jo mindre bebyrdende det er at
foretage anmeldelse til RUT-registreret, jo større sandsynlighed er der for, at
udenlandske tjenesteydere overholder anmeldelsespligten og anmelder sig ret
tidigt. Jo flere oplysningskrav, der er indført, jo mere byrdefuldt vil RUT-registe
ret blive anset for at være, og jo vanskeligere vil kravet om anmeldelse i RUT
registret blive oplevet.
DA star gerne til rådighed for en eventuel uddybning af ovenstående bemærk
ninger.
DA finder det problematisk, at lovforslaget er sendt i høring med en ganske kort
høri ngsfrist.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Trine Birgitte Hougaard
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0005.png
DATATI LSYN ET
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Sendt til: [email protected] og [email protected]
Kopi til: [email protected]
21.
februar
2018
Vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om udstationering
af lønmodtagere m.v., ministeriets j.nr. 2018-885
Datatilsynet
Borgergade
28,
5•
1300
København K
11-88-37-29
Ved e-mail af
7.
februar 2018 har Beskæftigelsesministeriet anmodet om Da-
tatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet har noteret sig, at de pagældende behandlinger af personoplys
ninger, som de foreslåede bestemmelser vil medføre, falder under databeskyt
telsesforordningen, som finder anvendelse fra den
25.
maj 2018, idet lovfors
laget forventes at træde i kraft juli 2018.
Datatilsynet skal
i
anledning af udkastet udtale følgende:
1.
Afudkastets
§
1,
fremgår, at der bI.a. foreslås indsat en
§
7
f, stk. 3, i udsta
tioneringsloven, hvoraf fremgår, at Arbejdstilsynet kan videregive oplysnin
ger om virksomheder, der er givet et påbud efter stk. 1, eller pålagt tvangsbø
der efter stk. 2, til andre offentlige myndigheder og til faglige organisationer
og arbejdsgiverorganisationer.
.
CVR-nr.
TeLefon
3319 3200
Fax
3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr.
2018-112-0853
Dok.nr.
463878
SagsbehandLer
Makar Juhl
Holst
Direkte
3319 3236
Af de specielle bemærkninger til den foreslåede
§
7
f,
stk. 3, fremgår:
“Det foreslås i
§
7 f, stk. 3, at Arbejdstilsynet kan videregive oplysninger om virksomheder,
der er pålagt et påbud efter stk. 1, eller tvangsbøder efter stk. 2, til andre offentlige myndig
heder og til faglige organisationer og arbejdsgiverorganisationer. Hermed understottes formå
let med RUT ved, at Arbejdstilsynet kan stille oplysninger til rådighed til brug for andre
myndigheder og arbejdsmarkedets parters håndhævelse af danske regler. Der vil ved be
kendtgørelse blive fastsat nærmere regler om betingelserne for videregivelse,
jf.
forslag til
§
7
f, stk. 6. Det forudsættes, at videregivelse af oplysninger alene sker i det omfang, det er nød
vendigt under hensyntagen til det formål, hvormed oplysningerne skal bruges.”
Det fremgår ikke af udkastet med hvilken hjemmel i den persondataretlige
regulering, Arbejdstilsynets videregivelse af disse oplysninger vil ske.
Det er Datatilsynets opfattelse, at Beskæftigelsesministeriet i bemærkningerne
til lovforslaget bør redegøre for, med hvilken hjemmel Arbejdstilsynets vide
regivelse af disse oplysninger vil ske.
Af de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2. fremgår endvidere bl.a.:
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0006.png
2
“Forslaget indebærer også, at Arbejdstilsynet vil registrere oplysninger om virksomheder, der
har modtaget påbud om anmeldelse i RUT og er blevet pålagt tvangsbøder, og Arbejdstilsynet
vil kunne videregive disse oplysninger til andre myndigheder og til arbejdsmarkedets parter.
Der henvises til forslaget til fly
§
7 f, stk. 3, i lovforslagets
§
1. Der vil ved bekendtgørelse
blive fastsat nærmere regler om betingelserne for videregivelse,
jf.
forslag til
§
7 f, stk. 6. Det
forudsættes, at videregivelse af oplysninger alene sker i det omfang, det er nødvendigt under
hensyntagen til det formål, hvormed oplysningerne skal bruges. Oplysninger om virksomhe
der, der ikke har modtaget et påbud eller modtaget en tvangsbøde vil også kunne registreres
og videregives indenfor de almindelige forvaltningsretlige regler herom.”
Datatilsynet anbefaler, at det herunder præciseres, at registrering og videregi
velse afpersonoplysninger skal ske i overensstemmelse med både de alminde
lige forvaltningsretlige og persondataretlige regler herom.
2. Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
og supplerende bestemmelser til forordningen vil blive iagttaget i forbindelse
med de behandlinger af personoplysninger, som vil ske som følge af lovfors
lagets bestemmelser. For så vidt angår supplerende bestemmelser til databe
skyttelsesforordningen skal Datatilsynet henvise til forslag til lov om supple
rende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbin
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger (L 68).
Datatilsynet skal anmode om at blive hørt i forbindelse med udarbejdelsen af
bekendtgørelser i medfør af den vedtagne lov, hvis reglerne har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger,
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 36, stk. 4 og
§
28 i forslag til supple
rende databeskyttelseslov.
Datatilsynet har ikke yderligere bemærkninger til udkastet.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Makar Holst
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0007.png
Casper Tregub Saltoft Wiegell
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
1-DEP Høringer
20. februar 2018 08:06
Casper Tregub Saltoft Wiegell; Karen Thormann
EMs svar: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (BM
ID:
1452260)
Høringsbrev.pdf; Høringsliste ekstern høring.pdf; Forslag om ændring af
udstationeringsloven (tvangsbøder).pdf
Action
esdh-evm-dep
Kategorier:
AppServerName:
Til Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet har ingen bemærkninger til den fremsendte høring.
Ern1vfavsik1srr*1rT
MARIA HOUKJÆR (DEP)
Sekretær
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
www.em.dk
[email protected]
Tlf.
Tlf. Dir.
Mobil
EAN
33 92 33 50
91 39 94 53
91 39 94 53
5798000026001
Fra:
1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse
Sendt: 7. februar 2018 14:54
Til: 1-DEP Høringer
Cc: 1-DEP Erhvervsministeriets officielle postkasse
Emne: VS: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (BM
ID:
1452260)
Med venlig hilsen
ERHvERvsuINIsurn
FT
ALEXANDER BRIX HANSEN (DEP)
Koncerncenter
i
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0008.png
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
www.em.dk
[email protected]
Tlf.
Mobil
EAN
33 92 33 50
91 33 73 97
5798000026001
Fra: Posten heden [mailto: [email protected]]
Sendt: 7. februar 2018 14:35
Til: Akademikernes Centralorganisation (AC); Finanssektorens Arbejdsgiverforening; Skatteministeriet; Ankestyrelsen;
Finansministeriets postkasse; Landsorganisationen i Danmark LO; Kommunernes Landsforening KL; Kristelig
Arbejdsgiverforening KAF; kooperationen; Advokatrådet; Business Danmark; Centralorganisationernes Fællesudvalg;
Dansk Arbejdsgiverforening (DA); Danske Regioner; Den Danske Dommerforening; FTF Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd; KTO Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte; Kristelig Fagbevægelse
KRIFA; GLS-A Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere; Datatilsynet; Lederne; 1-DEP Erhvervsministeriets
officielle postkasse; Frie Funktionærer; Danske Advokater høringer; Finansforbundet; Foreningen Danske Revisorer;
Det faglige hus; Kristian Bak; SMVDanmark
Emne: Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (BM ID:
1452260)
Se venligst vedhæftet høringsbrev, horingsliste og forslag til ændring at udstationeringsloven.
Med venlig hilsen
TI
ø’
st
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8 1061 København K
Tlf.: +45 7220 5000
Fax: +45 33143108
Sikker e-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.bm.dk
-
I
The
Ministry of Employment
I
Ved Stranden 8 1061 København K
I
Tlf.: +45 7220 5000
-
Fax: +4533143108
I
Secure e-mail: [email protected]
I
Website: www.bm.dk
2
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0009.png
P
Beskæfti gelsesm n stenet
Ved stranden 8
1061 København K
Sendt p mail til [email protected] og [email protected]
Den 22. februar 2018
F I N AN 5SEK TOR E N S
ARBEJDSGIVER FORENING
DOK. NR.:
Vedrørende høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v.
FA takker for høring af den 7. februar 2018, som FA har følgende bemærknin
ger til:
Lovforslaget, der høres over, indfører hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan p
byde udenlandske virksomheder der har undladt at foretage anmeldelse til
Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) at foretage anmeldelse
straks.
FAID-6-55414
SAG. NR:
FAID-6- 1264
Sker denne registrering ikke, kan Arbejdstilsynet pålægge virksomheden dag
bøder. Der gives endvidere hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan videregive op
lysninger om virksomheder, der har modtaget et påbud eller er blevet pålagt
dagbøder til andre offentlige myndigheder, faglige organisationer og arbejds
verorganisationer.
FA anerkender, at virksomheder, der har pligt til at anmelde sig i RUT, også
foretager denne anmeldelse. Dog mener FA, at hjemlen til at opkræve dagbø
der i størrelsesordenen 1.000 kr. dagligt synes for vidtgende.
Derfor foreslår FA, at der indføres en nachfrist p fx 14 dage i den foreslåede
§
7f stk. 2, s virksomheden fr mulighed for at rette for sig inden dagbøder
kan udstedes.
Derudover har FA ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
FNANSSEKTORENS
ARBEJDSGIVERFORENING
AMALIEGAEE 7
156 RE3N 4N <
T -45
+45
7&D
391 i?
rArANr
TDR
WW rA\rT DR
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0010.png
LZLJ
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 KøbenhavnK
Sendt pr. mail: [email protected]; [email protected]
Islands Brygge 32 0
Postboks 340
2300 København S
Telefon 3524 6000
Fax
3524 6300
E-mail [email protected]
I_’J.3aIH.
I 0’JTU I
FTF-sagsnr. 18-0174
Deres ref. 20 18-885
Den 20. februar 2018
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Styrket håndhævelse af RUT, herunder administrative
tvangs bøder
LO og FTF har modtaget ovenstående i høring og skal i den anledning fremkomme
med følgende bemærkninger:
Vi støtter det overordnede formål med forslaget, idet der savnes et værktøj til at
tvinge de modvillige virksomheder til at foretage korrekt og rettidig RUT-registrering.
Det er dog vores opfattelse, at Arbejdstilsynet skal udstede påbud til virksomheder,
der uberettiget ikke er registreret i RUT.
Derfor bør
§
7f,
stk. i affattes således:
7
a, påbyder
“Har en virksomhed uberettiget undladt atforetage anmeldelse efter
Arbejdstilsynet virksomheden, at anmeldelse skalforetages straks.”
Det samme gælder bestemmelsen om udstedelse aftvangsbøder, hvorfor
bør affattes således:
§
7f,
stk. 2
“Undlader en virksomhed at efterkomme et påbud efter stk. 1, pålægger
Arbejdstilsynet virksomheden daglige bader, indtil påbuddet efterkommes.”
Endelig savnes der en nærmere vejledning til fastsættelse aftvangsbødernes størrelse.
Disse må nødvendigvis størrelsesmæssigt være tilpasset, så de på en proportional
måde har den ønskede effekt at gennemtvinge korrekt og rettidig registrering.
Nærværende høringssvar afgives med forbehold for godkendelse i LO’s kompetente
organer.
Med venlig hilsen
LO og FTF
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0011.png
I
IlL
L1
Jt,A
ih
I) ‘ASPOPT
IJi)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Att.: [email protected] og [email protected]
SagsID: 78551
Sagsbehandler: JAM
Deres ret: J.nr, 2018-885
Dato: 20.0Z18
Høring over
udkast til lovforslag om ændring
af
lov om udstatlonering af
lønmodtagere m.v. (styrket hånd hævelse af RUT, herunder administrative
tvangsbøder)
Lyrn
i
Dh6330
Pdbc
f,niy a
lTD kvitterer for fremsendte ændring af bekendtgørelse og muligheden for at afgive
bemærkninger hertil.
Generelle bemærkninger:
lTD anderkender betydningen af Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), hvis
formål er at give myndighederne samt arbejdsmarkedets parter mulighed for at sikre
håndhævelsen af de regler og vilkår, der gælder for udenlandske tjenesteydere og
arbejdstagere, der udfører arbejde i Danmark.
Derfor bakker lTD også op om, at der indføres hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan
udstede påbud om anmeldelse til RUT og om nødvendigt fremtvinge anmeldelse ved
at pålægge administrative tvangsbøder. Som fremført i lovforslaget vil det sikre en
mere effektiv og hensigtsmæssig håndhævelse af anmeldepligten over for
udenlandske virksomheder, som bevidst og vedvarende undlader at overholde
anmeldepligten.
lTD vil derudover gerne benytte lejligheden til at henlede opmærksomheden på
bidragssatserne i Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU). I relation til de
verserende forhandlinger om vejpakken er der risiko for at satserne vil stige, såfremt
cabotagekørsel fremadrettet ligeledes betragtes som udstationering. lTD er i den
henseende grundlæggende imod højere bidragssatser.
Herudover har lTD ingen yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
lTD
T:
+45
7467
1233
F: +45
7467 43.17
7
/
4
Jne Aakjær Madsen
Side laf 1
L 194 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1871823_0012.png
Beskæftigelsesm inisteriet
Ved Stranden 8
1061 København K
caw@ bm.dk
[email protected]
København
den 21. februar 2018
Høring over forslag til Lov om ændring at lov om udstationering at
lønmodtagere mv. (Styrket håndhævelse at RUT, herunder admini
strative tvangsbøder)
Lederne har modtaget høring vedrørende forslag til Lov om ændring af
lov om udstationering af lønmodtagere mv. (Styrket håndhævelse af
RUT, herunder administrative tvangsbøder)
Med lovforslaget ønsker regeringen at sikre en effektiv håndhævelse af
anmeldelsespligten over for udenlandske virksomheder, som bevidst og
vedvarende undlader at overholde anmeldelsespligten til RUT. Det fore
slås med ændringen, at der indføres hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan
udstede påbud om anmeldelse til RUT og om nødvendigt fremtvinge
anmeldelse ved at pålægge daglige bøder (administrative tvangsbøder).
Lederne støtter de foreslåede ændringer, da anmeldelsen af udenland
ske virksomheder i RUT er afgørende for at sikre en overholdelse at de
danske regler, som gælder i forbindelse med udstationering og levering
af
tjenesteydelser til en modtager i Danmark.
Med venlig hilsen
Andreas Enghoft
Chefkonsulent
Ledernes
Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk