LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Marts 2018
J.nr. 18/01792
Baggrund
Forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob blev i februar 2018 eni-
ge om at foretage en lovændring. Lovændringen skal sikre, at der ikke iværksættes
ressourceforløb udelukkende for at opfylde dokumentationskravet, og at borgere
ikke kommer i klemme som følge af uklarhed om dokumentationskravet.
Formål
Lovforslaget indeholder forslag til tre ændringer i lovteksten, der præciserer inten-
tionen med reglerne, og som tilsammen skal skabe klarhed om sammenhængen
mellem kravet til dokumentation ved tilkendelse af førtidspension og iværksættelse
af ressourceforløb, herunder
at dokumentationskravet for tilkendelse af førtidspension i visse tilfælde kan
være opfyldt, uden at borgeren har deltaget i et ressourceforløb, og
at det er en forudsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på
indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte
af indsatsen og kan udvikle sin arbejdsevne.
Intentionen om, at en borger som udgangspunkt skal have deltaget i mindst ét res-
sourceforløb, før der kan tilkendes førtidspension, fastholdes.
Kommunerne skal således både have fokus på at iværksætte ressourceforløb forud
for tilkendelse af førtidspension, når dette er relevant, og på at dokumentationskra-
vet ved tilkendelse af førtidspension i visse sager kan være opfyldt, uden at borge-
ren har deltaget i et ressourceforløb.
Den primære målgruppe
Personer i målgruppen for ressourceforløb og førtidspension.
De sekundære målgrupper
-
Samlet vurdering
Lovforslaget forventes at ville medføre reel praksisændring, hvor en mindre andel
borgere vil få en tidligere tilkendelse i tråd med intentionerne i reformen. Den tid-
ligere tilkendelse ventes at føre til et tilsvarende lavere antal personer i ressource-
forløb.
Mænd og kvinder skal fortsat opfylde de samme betingelser for at få tilkendt før-
tidspension.
Forslaget vurderes ikke at medføre ligestillingsmæssige konsekvenser.