Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 192 Bilag 8
Offentligt
1895670_0001.png
Til lovforslag nr.
L 192
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
barselsloven og forskellige andre love
(Konsekvensændringer af ydelseslovgivningen som følge af indførelse af samtidighedsferie i ferieloven, kompensation af
private arbejdsgivere ved indførelse af samtidighedsferie m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 5 ændringsforslag.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. marts 2018 og var til 1.
behandling den 6. april 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 16.
januar 2018 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 147. Den 21. marts 2018 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Ældre Sagen.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 3
og
4
udgår, og i stedet indsættes:
»3.
I
§ 75 h, stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 6,« til:
»stk. 7,«.«
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 75 h
affattes således:
Ȥ 75 h.
Et medlem optjener ret til ferie med feriedagpen-
ge på grundlag af perioder, hvorunder arbejdsløshedskassen
har udbetalt ydelser til medlemmet. Udbetaling af efterløn
og godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til befor-
dring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddan-
nelse giver dog ikke ret til feriedagpenge.
Stk. 2.
Et medlem optjener endvidere ret til ferie med fe-
riedagpenge på grundlag af perioder, for hvilke medlemmet
har fået udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til orlov
og dagpenge ved barsel, men ikke har optjent ret til ferie
med feriegodtgørelse eller løn.
AX021557
L 192 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 16. maj 2018
1895670_0002.png
2
Stk. 3.
Retten til feriedagpenge er betinget af, at medlem-
met på ferieafholdelsestidspunktet
1) er i et arbejdsforhold som lønmodtager eller er ledigt,
2) ville have dagpengeret i tilfælde af ledighed og
3) har afholdt sin optjente ferie med feriegodtgørelse eller
løn.
Stk. 4.
Uanset bestemmelsen i stk. 3, nr. 1, kan ledige
medlemmer, der deltager i uddannelse og modtager dagpen-
ge efter denne lov, godtgørelse efter lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse eller støtte efter lov om statens voksen-
uddannelsesstøtte, i stedet for disse ydelser vælge at få ud-
betalt optjente feriedagpenge under uddannelsesinstitutio-
nens ferielukning og lign.
Stk. 5.
Beregning af feriedagpengeretten efter stk. 1 sker
således, at et medlem, der i hele ferieåret har modtaget ydel-
ser svarende til dagpenge ved fuld ledighed, vil optjene ret
til 5 ugers ferie med feriedagpenge. I øvrige tilfælde sker
der en forholdsmæssig beregning. Ferieåret går fra den 1.
september til og med den 31. august.
Stk. 6.
Optjent ferie med feriedagpenge afholdes i løbet af
ferieafholdelsesperioden, som omfatter ferieåret, hvori ret-
ten til feriedagpenge optjenes, og de efterfølgende 4 måne-
der fra ferieårets udgang til kalenderårets udgang. De op-
tjente feriedagpenge kan kun afholdes, hvis alt optjent ferie
efter ferieloven er afholdt på ferieafholdelsestidspunktet.
Stk. 7.
Uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4 har et medlem
ikke ret til feriedagpenge, hvis politiet træffer afgørelse om
inddragelse af pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas
til danske statsborgere m.v., fordi der er grund til at antage,
at den pågældende i udlandet deltager i aktiviteter, hvor det-
te kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed el-
ler andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod
den offentlige orden.
Stk. 8.
Omgøres en afgørelse om inddragelse af medlem-
mets pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas til danske
statsborgere m.v., eller ophæves den under en efterfølgende
domstolsprøvelse, efterbetales de feriedagpenge, der er til-
bagebetalt af medlemmet eller ikke er udbetalt, jf. stk. 7,
hvis de øvrige betingelser for udbetaling af feriedagpenge
var opfyldt i perioden.
Stk. 9.
Uanset bestemmelserne i stk. 3 og 4 har et medlem
ikke ret til feriedagpenge for en periode, hvor medlemmet
ved endelig dom findes at have overtrådt straffelovens § 101
a, stk. 1, § 114 c, stk. 3, §§ 114 d, 114 e eller 114 g for for-
hold begået i udlandet eller § 114 j, stk. 1, eller for en perio-
de, hvor medlemmet ved endelig dom findes at have været i
udlandet i strid med et udrejseforbud fastsat efter § 2 b, stk.
1, i lov om pas til danske statsborgere m.v.
Stk. 10.
Nærmere regler om feriedagpenge, herunder om
beregning af feriedagpengeretten, feriedagpengenes størrel-
se, retten til løbende optjening af feriedagpenge, afholdelse
af ferie med feriedagpenge, lediges underretning til jobcen-
teret om tidspunktet for feriens afholdelse og Udbetaling
Danmarks medvirken efter stk. 2, fastsættes af beskæftigel-
sesministeren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet.««
[Teknisk ændring]
Til § 4
3)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 74 e, stk. 5,
ændres »ferieydelse og« til: »ferieydelse eller«.
[Sproglig korrektion]
Til § 9
4)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr. 1, 2,«: »3«.
[Konsekvensændring]
5)
I
stk. 4
ændres »nr. 3 og 4,« til: »nr. 01,«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af for-
slaget i § 1, nr. 2, som ændret ved nærværende ændringsfor-
slag. Ved ændringen indsættes to nye stykker i stedet for det
stykke, der foreslås ophævet. Som følge af rykningen af de
efterfølgende stykker, skal henvisningen i § 75 h, stk. 7, der
bliver § 75 h, stk. 8, til stk. 6 ændres til stk. 7.
Til nr. 2
Af lovtekniske årsager foreslås det at nyaffatte § 75 h i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter den gældende § 75 h, stk. 1, optjener et medlem ret
til ferie med feriedagpenge på grundlag af perioder, hvori
arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til medlemmet.
Udbetaling af efterløn og godtgørelse efter lov om godtgø-
relse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse giver dog ikke ret til feriedag-
penge. I ændringsforslagets stk. 1 foreslås det, at bestem-
melsen videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 2, optjener et medlem og-
så ret til ferie med feriedagpenge på grundlag af perioder,
for hvilke medlemmet har fået udbetalt dagpenge i henhold
til lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, men ikke har
optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn. I æn-
dringsforslagets stk. 2 foreslås det, at bestemmelsen videre-
føres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 3, er retten til feriedag-
penge betinget af, at medlemmet på ferietidspunktet
1) er i et arbejdsforhold som lønmodtager eller er ledigt,
2) ville have dagpengeret i tilfælde af ledighed og
3) har afholdt sin optjente ferie med feriegodtgørelse el-
ler løn.
I ændringsforslagets stk. 3 foreslås det, ud over at den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 1, indarbejdes, at
bestemmelsen videreføres uændret. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Efter den gældende § 75 h, stk. 4, kan ledige medlemmer,
der deltager i uddannelse og modtager dagpenge efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., godtgørelse efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i er-
hvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller støtte efter lov
om statens voksenuddannelsesstøtte, uanset bestemmelsen i
stk. 3, nr. 1, i stedet for disse ydelser vælge at få udbetalt
L 192 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 16. maj 2018
1895670_0003.png
3
optjente feriedagpenge under uddannelsesinstitutionens fe-
rielukning og lign. I ændringsforslagets stk. 4 foreslås det, at
bestemmelsen videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 5, vil et medlem, som i
hele optjeningsåret har modtaget ydelser i form af dagpenge,
feriedagpenge eller barselsdagpenge, optjene ret til 25 dage
med feriedagpenge. Hvis medlemmet ikke har modtaget
ydelser svarende til dagpenge i hele optjeningsåret, vil med-
lemmet modtage et antal feriedagpenge ud fra en forholds-
mæssig beregning.
Beregningen af antallet af dage med ret til feriedagpenge
foretages efter gældende bekendtgørelse nr. 698 af 27. maj
2015 om feriedagpenge, hvorefter a-kassen opgør, hvor stort
et beløb et medlem har modtaget i form af arbejdsløsheds-
dagpenge, feriedagpenge, og barselsdagpenge fra Udbeta-
ling Danmark i optjeningsåret, der følger kalenderåret. Bi-
drag til ATP regnes ikke med.
Det samlede beløb divideres herefter med den beregnede
dagpengesats, der senest er brugt i optjeningsåret. Hvis man
ikke har fået udbetalt ydelser med en beregnet sats i optje-
ningsåret, divideres beløbet med et fast beløb, der udgør 82
pct. af dagpengenes højeste beløb efter lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. Hvis man senest har været fuldtidsfor-
sikret i optjeningsåret, bruges satsen for fuldtidsforsikrede.
Hvis man senest har været deltidsforsikret, bruges satsen for
deltidsforsikrede.
A-kassen ganger resultatet af beregningen med en omreg-
ningsfaktor, som fastsættes af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering. Omregningsfaktoren tager højde for ATP-
bidaget.
Det fremgår videre af bekendtgørelsen, at et medlem ikke
kan overføre sin ret til feriedagpenge fra ét ferieår til et an-
det.
Efter den nye ferielov, der træder i kraft den 1. september
2020, optjener lønmodtagere fortsat feriedage for hver må-
neds ansættelse, men afholdelsesperioden (det nuværende
ferieår) er sammenfaldende med optjeningsperioden. Der
optjenes fortsat 25 dages ferie ved ansættelse gennem hele
optjeningsperioden, der efter den nye ferielov er fra den 1.
september frem til og med den 31. august det efterfølgende
år.
Perioden, hvori lønmodtageren kan afholde ferien, er ud-
videt med 4 måneder, så ferien kan afholdes fra den 1. sep-
tember frem til udgangen af det efterfølgende kalenderår.
Det foreslås, at den gældende lovs § 75 h, stk. 1- 4, vide-
reføres uændret.
Det foreslås i § 75 h, stk. 5, at beregning af feriedagpen-
geretten sker således, at et medlem, der i hele ferieåret har
modtaget ydelser svarende til dagpenge ved fuld ledighed,
vil optjene ret til 5 ugers ferie med feriedagpenge. I øvrige
tilfælde sker der en forholdsmæssig beregning. Ferieåret går
fra den 1. september til og med den 31. august.
Dette svarer til de gældende regler i § 75 h, stk. 5, dog
således, at ferieåret følger ferieåret i den nye ferielov, og at
retten til feriedagpenge optjenes med 2,08 dages betalt ferie
for hver måneds ansættelse. Dette svarer til 5 ugers ferie om
året.
Det foreslås videre i § 75, stk. 6, at optjent ferie med fe-
riedagpenge afholdes i løbet af ferieafholdelsesperioden,
som omfatter ferieåret, hvori retten til feriedagpenge optje-
nes, og de efterfølgende 4 måneder fra ferieårets udgang til
kalenderårets udgang. De optjente feriedagpenge kan kun
afholdes, hvis al optjent ferie efter ferieloven er afholdt på
ferieafholdelsestidspunktet.
Det svarer til perioden med ret til at holde feriedagpenge
og følger ferieafholdelsesperioden i den nye ferielov.
Det foreslås i stk. 7, at et medlem uanset bestemmelserne
i stk. 3 og 4 ikke har ret til feriedagpenge, hvis politiet træf-
fer afgørelse om inddragelse af pas i medfør af § 2, stk. 1,
nr. 4, i lov om pas til danske statsborgere m.v., fordi der er
grund til at antage, at den pågældende i udlandet deltager i
aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for
statens sikkerhed eller andre staters sikkerhed eller en væ-
sentlig trussel mod den offentlige orden. Dette svarer til den
gældende § 75 h, stk. 6, som således videreføres uændret.
Det foreslås i stk. 8, at hvis en afgørelse om inddragelse
af medlemmets pas i medfør af § 2, stk. 1, nr. 4, i lov om pas
til danske statsborgere m.v. omgøres eller ophæves den
under en efterfølgende domstolsprøvelse, efterbetales de fe-
riedagpenge, der er tilbagebetalt af medlemmet eller ikke er
udbetalt, jf. stk. 7, hvis de øvrige betingelser for udbetaling
af feriedagpenge var opfyldt i perioden. Dette svarer til den
gældende § 75 h, stk. 7, som således videreføres uændret.
Det foreslås i stk. 9, at et medlem uanset bestemmelserne
i stk. 3 og 4 ikke har ret til feriedagpenge for en periode,
hvor medlemmet ved endelig dom findes at have overtrådt
straffelovens § 101 a, stk. 1, § 114 c, stk. 3, §§ 114 d, 114 e
eller 114 g for forhold begået i udlandet eller § 114 j, stk. 1,
eller for en periode, hvor medlemmet ved endelig dom fin-
des at have været i udlandet i strid med et udrejseforbud
fastsat efter § 2 b, stk. 1, i lov om pas til danske statsborgere
m.v. Dette svarer til den gældende § 75 h, stk. 8, som såle-
des videreføres uændret.
Efter den gældende § 75 h, stk. 9, kan beskæftigelsesmi-
nisteren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætte
nærmere regler om feriedagpenge, herunder om beregning
af feriedagpengeretten, feriedagpengenes størrelse, lediges
underretning til jobcenteret om tidspunktet for feriens afhol-
delse og kommunernes medvirken efter stk. 2.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 698 af
27. maj 2015 om feriedagpenge.
I bekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om betin-
gelserne for ret til feriedagpenge, herunder at medlemmet
skal være enten ledig eller lønmodtager og i tilfælde af le-
dighed stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Inden ferien
skal medlemmet opholde sig i Danmark.
Under ferien skal medlemmet være dagpengeberettiget,
men skal dog ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Et ledigt medlem skal være tilmeldt som arbejdsøgende i
jobcenteret, før ferien begynder, og skal give a-kassen be-
sked om ferien senest på førstedagen for at have ret til ferie-
dagpenge.
Feriedagpenge optjenes i kalenderåret forud for ferieåret.
Ferieåret er perioden fra den 1. maj til og med den 30. april.
Der optjenes kun ret til feriedagpenge under medlemskab af
L 192 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 16. maj 2018
1895670_0004.png
4
en dansk a-kasse, og der optjenes ret til feriedagpenge af
dagpenge, feriedagpenge eller barselsdagpenge. Ved optje-
ningsåret udløb opgør a-kassen antallet af dage med ret til
feriedagpenge. Har et medlem i hele ferieåret modtaget
ydelser svarende til dagpenge ved fuld ledighed, vil med-
lemmet optjene ret til 5 ugers ferie med feriedagpenge.
Har medlemmet fået udbetalt ydelser med en beregnet
sats i perioden fra optjeningsårets begyndelse og frem til fe-
rien, udbetales feriedagpenge med et tilsvarende beløb.
Medlemmer, der ikke har fået udbetalt dagpenge med en be-
regnet sats, får udbetalt feriedagpenge med et beløb, der
svarer til 82 pct. af højeste dagpenge.
Har en person ret til betalt ferie efter ferieloven, skal
vedkommende som udgangspunkt holde denne ferie, før
vedkommende kan få feriedagpenge. Personer, der samlet
set har optjent mere end 25 dages ferie med feriepenge, vil
dog kunne få udbetalt feriedagpenge, når de har afholdt 25
dages ferie fratrukket antallet af dage med ret til feriedag-
penge.
Der er endvidere fastsat regler om meddelelse og ansøg-
ning om og udbetaling af feriedagpenge.
Efter den nye ferielov, der træder i kraft den 1. september
2020, optjener lønmodtager fortsat feriedage for hver må-
neds ansættelse, men afholdelsesperioden (det nuværende
ferieår) er sammenfaldende med optjeningsperioden. Der
optjenes fortsat 25 dages ferie ved ansættelse gennem hele
optjeningsperioden efter den nye ferielov, der er fra den 1.
september frem til og med den 31. august det efterfølgende
år.
Det foreslås i stk. 10, at bemyndigelsesbestemmelsen ud-
vides, så beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet endvidere fastsætter nærmere regler om
retten til løbende optjening og afholdelse af ferie med ferie-
dagpenge. Det foreslås herunder, at der vil blive fastsat nær-
mere regler om fradrag for optjente feriedage med betalt fe-
rie og feriedagpenge på ferieafholdelsestidspunktet, afrun-
dingen og benyttelsen af registre til opgørelsen af feriedag-
penge.
Det foreslås videre, at der fastsættes nærmere regler om
afholdelse af ferie og feriedagpenge i perioden mellem de
sidste 4 måneder af ferieafholdelsesperioden af et år, og de
første 4 måneder af ferieafholdelsesperioden i det efterføl-
gende år. Med hjemmel i lovens § 75 h, stk. 9, som bliver
stk. 10, vil der blive fastsat regler om, at al optjent betalt fe-
rie på ferieafholdelsestidspunktet for både første ferieår og
det efterfølgende ferieår skal afholdes, før det vil være mu-
ligt at afholde feriedagpenge fra første ferieår i den periode,
hvor de to ferieafholdelsesperioder overlapper.
Det betyder, at de administrativt fastsatte regler om ferie-
dagpenge tilpasses den nye ferielov med samtidighedsferie.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig præcisering af opregningen i
den foreslåede affattelse af § 74 e, stk. 5, i lov om aktiv so-
cialpolitik.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslagene nr. 1 og 2. Ændringsforslag nr. 1 skal træde
i kraft den 1. januar 2019.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 2. Ændringsforslag nr. 2 skal træde i kraft
den 1. september 2020.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Carsten Hansen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Jette Gottlieb (EL)
Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
1
L 192 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 16. maj 2018
1895670_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 192
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra beskæftigelsesministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 2/5-18 fra Ældre Sagen
Udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 192
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorfor der kun kan optjenes og afholdes 16,6 dage med fe-
riedagpenge i overgangsperioden, til beskæftigelsesministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om administration af det nye system med samtidighedsferie, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der ikke skal ses bort fra tilgodehavende feriemidler
ved beregning af efterløn, fleksydelse og boligstøtte som ved bereg-
ning af folkepension og førtidspension, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-18 fra Ældre Sagen, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4