Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 191 Bilag 1
Offentligt
1870710_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Anna Nystrup
Sagsnr.
2017-2891
Doknr.
459177
Dato
21-03-2018
Forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse, lov om kommunale
og regionale valg og regionsloven
(Bindende kommunale folkeafstemninger)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 6. februar 2018 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd, Cevea, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Af-
faldsforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Beredskaber, Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF), Danske Havne, Danske Regioner, Datatilsynet, DESA Dansk Er-
hvervssammenslutning, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Forhandlingsfæl-
lesskabet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Men-
neskerettigheder, ITU/Demtech, KL, Kommunernes Lønningsnævn, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet og Institut for
Statskundskab), Landsorganisationen i Danmark (LO), Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Aarhus Universitet (Juridisk Institut og Institut for Statskund-
skab).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatil-
synet, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunernes
Lønningsnævn, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Forhandlingsfællesskabet, Institut for
Menneskerettigheder, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Landsorganisationen i
Danmark (LO) har ingen bemærkninger eller har ikke ønsket at udtale sig om lov-
forslaget.
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0002.png
Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, KL, Kommunernes Lønningsnævn og
Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab) har afgivet bemærkninger til lovforsla-
get.
2.1. Formålet og anvendelsesområdet for lovforslaget
Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet
anfører bl.a. i sit høringssvar, at
en udformning, hvor flertallet i kommunalbestyrelsen får ret til at udskrive en bindende
folkeafstemning om en i kommunalbestyrelsen vedtaget beslutning, efter instituttets
opfattelse næppe vil bidrage væsentligt til at realisere formålet om styrket borgerdel-
tagelse og engagement.
Instituttet vurderer, at bindende folkeafstemninger imidlertid med en anden udformning
af forslaget vil kunne styrke borgernes deltagelse og politiske engagement. Det kunne
ske i forbindelse med kontroversielle beslutninger, hvor andre end kommunalbestyrel-
sens flertal får mulighed for at udskrive bindende folkeafstemninger.
Instituttet henviser til, at der ud fra et legitimitetshensyn kunne være et vist perspektiv i
forslaget om bindende kommunale folkeafstemninger, hvis der var tale om at beskytte
mindretallet i kommunalbestyrelsen (f.eks. et mindretal på 1/3 af medlemmerne, dvs.
som i Folketinget, jf. grundlovens § 42, stk. 1).
Endelig anfører instituttet, at man ud fra samme hensyn kunne overveje at give et
antal vælgere mulighed for at begære afstemning om et forslag, hvor der muligvis er
en konflikt mellem kommunalbestyrelsens flertal og en betydelig del af borgerne i
kommunen. Hvis der er konflikt om en sag, og hvis borgerne får en reel mulighed for
at øve bestemmende indflydelse på afgørelsen af denne sag, er der efter instituttets
opfattelse gode udsigter til at styrke engagementet og deltagelsen i lokalbefolkningen.
Dansk Industri
anfører som sin opfattelse, at de folkevalgte byrådspolitikere fortsat
skal kunne træffe nødvendige beslutninger, som er til gavn for samfundet på længere
sigt - også selv om nogle af disse på kort sigt vil kunne medføre lokal modstand. Lov-
forslaget kan imidlertid risikere at gøre det vanskeligere for byrådene at træffe den
slags beslutninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget udmønter den politiske aftale, der blev indgået den 5. februar 2018 mel-
lem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Fol-
keparti og Socialdemokratiet. Den politiske aftale fastsætter de centrale elementer i
lovforslaget, herunder betingelserne for udskrivelsen af folkeafstemninger. Det er
dermed fastsat i den politiske aftale, at det alene er et flertal i en kommunalbestyrelse,
der har adgang til at udskrive en bindende kommunal folkeafstemning. Ordninger som
dem, Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet foreslår, om, at et mindretal i
kommunalbestyrelsen eller kommunens borgere kan begære folkeafstemninger, ligger
dermed uden for rammerne af den politiske aftale. En sådan ordning ville i øvrigt rejse
principielle spørgsmål om effektiviteten i et kommunestyre, der ikke uden videre kan
sammenlignes med Folketinget.
Det er i øvrigt Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at muligheden for at ud-
skrive bindende kommunale folkeafstemninger er et godt supplement til de eksiste-
rende værktøjer, som kommunerne råder over i forhold til borger- og brugerinddragel-
se. Afholdelsen af en folkeafstemning om en konkret beslutning, som kommunalbesty-
2
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0003.png
relsen har truffet, kan være en god platform for lokalpolitikerne til at diskutere politik
med vælgerne og til i øvrigt at synliggøre kommunalbestyrelsens arbejde og beslut-
ninger. Det giver god mening at kunne spørge vælgerne til råds mere end hvert fjerde
år, men det vil være op til kommunalbestyrelserne, i hvilket omfang de vil benytte sig
af denne mulighed.
I forhold til det af Dansk Industri anførte er det Økonomi- og Indenrigsministeriets op-
fattelse, at når kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at afholde en bindende
folkeafstemning om en beslutning, forudsættes det, at kommunalbestyrelsen har over-
vejet den indskrænkning i kommunalbestyrelsens beslutningsrum, som en sådan af-
stemning vil indebære i forhold til den pågældende beslutning.
Danske Regioner
har i sit høringssvar fremsat det principielle synspunkt, at regions-
rådene bør sidestilles med kommunalbestyrelserne for så vidt angår muligheden for at
afholde bindende folkeafstemning om et afgrænset regionalt anliggende.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Lovforslaget har alene til formål at udmønte den politiske aftale, der blev indgået den
5. februar 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. Aftalen angår alene muligheden
for, at kommunalbestyrelserne kan udskrive en bindende folkeafstemning, og ikke
regionsrådenes muligheder herfor. Som anført i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger (afsnit 3.1.2.2.) er baggrunden for, at regionerne ikke er medtaget i lovforslaget,
karakteren og omfanget af regionernes myndighedsopgaver, regionernes lovbestemte
finansiering gennem tilskud fra stat og kommuner på hvert af regionernes opgaveom-
råder og dermed regionernes manglende skatteudskrivningsret og det forhold, at en
folkeafstemning i givet fald vil skulle afholdes af kommunerne.
Høringssvarene giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.2. Genstanden for bindende kommunale folkeafstemninger
KL
anfører i sit høringssvar, at det bør præciseres, at når kommunalbestyrelsen træf-
fer beslutning om at udskrive en bindende kommunal folkeafstemning efter det fore-
slåede § 9 b i lov om kommunernes styrelse, skal kommunalbestyrelsen iagttage den
generelle forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt. Præciseringen skal understøt-
te, at de økonomiske konsekvenser af udfaldet af en folkeafstemning indgår i overve-
jelserne om at sætte en beslutning til folkeafstemning, herunder under hensyn til
grundsætningen om økonomisk forsvarlig forvaltning.
Både
KL
og
Kommunernes Lønningsnævn
anfører i deres høringssvar, at de forud-
sætter, at der ikke vil kunne afholdes bindende kommunale folkeafstemninger om løn-
og ansættelsesforhold.
KL
forudsætter endvidere, at der ikke vil kunne afholdes bindende kommunale folke-
afstemninger i spørgsmål vedrørende den kommunale administrations opbygning og
kompetencefordeling, herunder såvel på det administrative plan (kompetenceforde-
lingsplaner) som i forhold til, hvilke beslutninger der
hvor det i øvrigt er muligt inden
for lovgivningens rammer
skal delegeres til udvalg/forvaltningen (delegationsplaner).
3
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0004.png
Endelig forudsætter KL, at der ikke vil kunne afholdes bindende kommunale folkeaf-
stemninger om spørgsmål vedrørende kommunens udvalgsstruktur, herunder forde-
lingen af sagsområder under de enkelte stående udvalg, ligesom beslutninger om
vederlag forudsættes undtaget, f.eks. vederlag til udvalgsformænd og menige med-
lemmer af udvalgene.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi-
og Indenrigsministeriet har efterkommet KL’s anmodning om at præcisere i
lovforslaget, at når kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at udskrive en bin-
dende kommunal folkeafstemning, skal kommunalbestyrelsen iagttage den generelle
forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt. Ministeriet har endvidere præciseret, at
det vil være naturligt for kommunalbestyrelsen at inddrage de økonomiske konse-
kvenser af udfaldet af en folkeafstemning i forbindelse med overvejelserne om, hvor-
vidt der skal udskrives folkeafstemning om en given beslutning.
For så vidt angår vederlag, løn- og øvrige ansættelsesforhold skal Økonomi- og Inden-
rigsministeriet bemærke, at i det omfang, beslutninger om vederlag, løn- og ansættel-
sesforhold er en afgørelse over for en fysisk person, vil der ikke kunne afholdes folke-
afstemning om den pågældende beslutning i medfør af det foreslåede § 9 b, stk. 2, nr.
5, i lov om kommunernes styrelse. På baggrund af høringssvaret fra KL og Kommu-
nernes Lønningsnævn har ministeriet indsat en direkte henvisning til disse sagstyper i
den pågældende bestemmelse (§ 9 b, stk. 2, nr. 5),
der lyder således ”… herunder om
vederlæggelse, løn-
og øvrige ansættelsesforhold…”,
således at det herefter klart
fremgår direkte af bestemmelsen, at afgørelser på disse områder er omfattet af be-
stemmelsen, dvs. undtaget fra muligheden for at afholde en bindende kommunal fol-
keafstemning.
Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærker derudover, at beslutninger, der vedrører
vederlag, løn- og ansættelsesmæssige forhold, som ikke har karakter af en afgørelse
over for en fysisk person, kan være genstand for en bindende kommunal folkeafstem-
ning, i det omfang beslutningen opfylder betingelserne herfor i det foreslåede § 9 b,
stk. 1, og ikke er omfattet af en af undtagelsesbestemmelserne i § 9 b, stk. 2.
For så vidt angår beslutninger om administrationens opbygning og kompetenceforde-
ling, herunder både på det administrative plan (kompetencefordelingsplaner) og om
kommunens udvalgsstruktur, herunder fordelingen af sagsområder under de enkelte
stående udvalg, er der i lovforslaget ikke fastsat en undtagelse for disse områder.
Dette indebærer, at en kommunalbestyrelse kan udskrive en bindende folkeafstem-
ning om en beslutning på disse områder, såfremt de øvrige betingelser i det foreslåe-
de § 9 b og § 9 d er opfyldt.
Økonomi- og Indenrigsministeriet henviser i den forbindelse til, at der som nævnt er
indgået en politisk aftale om bindende kommunale folkeafstemninger, og at denne
aftale fastsætter de centrale elementer i lovforslaget, herunder hvilke beslutninger der
ikke skal kunne udskrives bindende kommunale folkeafstemninger om. Hertil kommer,
at der ikke ses inden for de nævnte sagsområder at være afgørende modhensyn, der
skulle være til hinder for at give et flertal i en kommunalbestyrelse adgang til at afhol-
de en bindende folkeafstemning om disse sagsområder.
Høringssvarene giver på de nævnte punkter ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
4
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0005.png
Kommunernes Lønningsnævn
foreslår i sit høringssvar, at det præciseres i lov-
forslaget, at beslutninger, hvor Lønningsnævnet har godkendelseskompetence, ikke
kan undergives bindende folkeafstemning.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
På baggrund af forslaget i høringssvaret fra Kommunernes Lønningsnævn har Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet præciseret i de specielle bemærkninger til det foreslåede
§ 9 b i lov om kommunernes styrelse, at der ikke kan afholdes bindende kommunale
folkeafstemninger om de beslutninger, som Kommunernes Lønningsnævn træffer om
løn- og øvrige ansættelsesforhold for personale i kommunal tjeneste m.v., jf. nærmere
§ 67 i lov om kommunernes styrelse. Dette skyldes, at lovforslaget alene giver kom-
munalbestyrelsen adgang til at afholde en bindende folkeafstemning om en beslut-
ning, kommunalbestyrelsen selv har truffet.
Dansk Industri
anfører bl.a. i sit høringssvar, at der for så vidt angår større plansager
kan være tale om vanskelige beslutninger, hvor kommunalbestyrelsen kan have inte-
resse i at skaffe ekstra legitimitet via en bindende folkeafstemning.
Dansk Industri vurderer, at plansager ikke egner sig til at inddrage borgerne direkte,
da de hviler på et flerårigt forberedende arbejde, hvor kommunalbestyrelsen ofte får
opbygget tilstrækkelig viden til at kunne træffe en afbalanceret beslutning.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Som nævnt er der den 5. februar 2018 indgået en politisk aftale om bindende kommu-
nale folkeafstemninger: Denne aftale fastsætter de centrale elementer i lovforslaget,
herunder hvilke beslutninger der ikke skal kunne udskrives bindende kommunale fol-
keafstemninger om.
Lokalplaner kan være omfattet af de foreslåede undtagelser i § 9 b, stk. 2, nr. 1 eller 5,
i lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsens nr. 1 vedrører beslutninger om sager,
der vedrører statslige eller regionale opgaver, til hvis gennemførelse kommunens
medvirken er nødvendig eller har nær tilknytning. Bestemmelsens nr. 5 vedrører be-
slutninger, der afgør en sag over for enkelte fysiske eller juridiske personer, medmin-
dre beslutningen afgør en sag over for kommunen selv eller over for et selskab, hvori
kommunen har bestemmende indflydelse. Der henvises til de specielle bemærkninger
til de nævnte bestemmelser i lovforslaget. Lokalplaner, der ikke er omfattet af en af
undtagelsesbestemmelserne i det foreslåede § 9 b, stk. 2, kan dermed være genstand
for en kommunal folkeafstemning. Dette skyldes, at der ikke vedrørende de lokalpla-
ner, der ikke har karakter af gennemførelse af en statslig eller regional opgave eller af
at være en afgørelse over for enkelte fysiske eller juridiske personer, ses at være af-
gørende modhensyn, der skulle være til hinder for at give et flertal i en kommunalbe-
styrelse adgang til at afholde en bindende folkeafstemning herom.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.3. Betingelser for vedtagelse og forkastelse
Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet
har anført i sit høringssvar, at det
er vigtigt for at bevare det politiske systems stabilitet og legitimitet
og dermed også
borgernes accept af de valgte myndigheders beslutninger
at der findes en beslut-
5
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0006.png
ningsregel, der hindrer mere eller mindre tilfældige beslutninger. Instituttet foreslår
derfor, at man anvender betingelserne i grundlovens § 42 også på det kommunale
område, således at der for at forkaste kommunalbestyrelsens beslutning ved en bin-
dende kommunal folkeafstemning skal være et flertal imod kommunalbestyrelsens
vedtagelse, og at dette flertal skal udgøre mindst 30 pct. af de stemmeberettigede i
kommunen.
Instituttet tilføjer, at man kan overveje et andet procentkrav for forkastelse, men for
ikke at gøre reglerne mere indviklede end nødvendigt, kan det være hensigtsmæssigt
at have samme bestemmelser for nationale og kommunale folkeafstemninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Som nævnt er der den 5. februar 2018 indgået en politisk aftale om bindende kommu-
nale folkeafstemninger. Denne aftale fastsætter de centrale elementer i lovforslaget,
herunder betingelserne for, hvornår en beslutning, der er udskrevet folkeafstemning
om, er vedtaget henholdsvis forkastet.
Det er i øvrigt Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at eftersom bindende
kommunale folkeafstemninger i lovforslaget kun kan udskrives af et flertal i kommu-
nalbestyrelsen, vil der ikke være behov for at stille krav om, at en vis andel af vælger-
ne skal stemme imod forslaget, for at forslaget bortfalder.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.4. Regler vedrørende afvikling af folkeafstemningen
Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet
har for så vidt angår selve afvik-
lingen af folkeafstemningen bl.a. anført i sit høringssvar, at det forekommer urimeligt
at pålægge den enkelte kommune at etablere de nødvendige aftaler med landets øv-
rige 97 kommuner om at etablere brevstemmemuligheder, og at det i øvrigt forekom-
mer urimeligt indskrænkende, at brevstemmeafgivning på sygehuse og institutioner
under kriminalforsorgen kun kan ske i den region, kommunen er beliggende i.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Da afstemningen alene vedrører vælgerne i den kommune, hvis kommunalbestyrelse
har udskrevet en bindende folkeafstemning, har Økonomi- og Indenrigsministeriet
fundet det nødvendigt at tilpasse reglerne om brevstemmeafgivning i forhold til de
regler, der gælder ved kommunale og regionale valg. At anvende reglerne for kom-
munale og regionale valg fuldt ud, hvor der kan brevstemmes i enhver kommune og
på alle sygehuse og institutioner under kriminalforsorgen i alle regioner
henset til, at
afstemningen alene omfatter kommunens egne vælgere
anser ministeriet for at væ-
re uforholdsmæssigt omkostningsfyldt. En sådan ordning vil endvidere pålægge admi-
nistrationen i den kommune, der afholder folkeafstemningen, en stor administrativ
byrde, idet der til en bindende kommunal folkeafstemning skal tilvejebringes særligt
brevstemmemateriale, der dermed vil skulle være til rådighed alle de steder, der kan
brevstemmes.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på den baggrund foreslået en aftalemodel, hvor
den kommunalbestyrelse, der beslutter at udskrive folkeafstemningen, selv kan vurde-
re, i hvilket omfang der bør kunne brevstemmes i andre kommuner og på sygehuse og
6
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0007.png
institutioner under kriminalforsorgen i andre regioner end den region, hvor kommunen
er beliggende. Dette forudsætter imidlertid, at de relevante myndigheder (kommuner-
ne, regionerne og kriminalforsorgen) er villige til at indgå en sådan aftale. En model
baseret på frivillige aftaler sikrer på den ene side, at kommunalbestyrelsen ikke på-
lægges en administrativ byrde, der er så omfattende, at den i praksis forhindrer, at en
folkeafstemning udskrives, samtidig med, at den på den anden side sikrer, at kommu-
nalbestyrelsen har mulighed for ved indgåelse af frivillige aftaler med de relevante
myndigheder at udvide mulighederne for brevstemmeafgivning.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
KL
anfører i sit høringssvar, at det bør overvejes at fastsætte frister for henholdsvis
kommunalbestyrelsens og Økonomi- og Indenrigsministeriets behandling af valgkla-
ger. Hermed vil der være en tidshorisont for, hvornår resultatet af en bindende kom-
munal folkeafstemning vil være endelig.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
For så vidt angår kommunalbestyrelsens behandling af valgklager, bemærker Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet, at afstemningen i sagens natur vil være geografisk af-
grænset til kun at angå den pågældende kommune, hvorfor det er i kommunens egen
interesse, at folkeafstemningens resultat er endeligt, og at der ikke hersker tvivl her-
om.
Til kommunale og regionale valg følger det af § 94 i lov om kommunale og regionale
valg, at kommunalbestyrelsens afgørelser af valgklager efter § 93, stk. 1, kan indbrin-
ges for økonomi- og indenrigsministeren af enhver vælger i kommunen henholdsvis
regionen senest 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt klageren. Bestemmelsen
indeholder ingen frist for ministeriets behandling af klagen. På den baggrund har Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet ikke anset det for at være nødvendigt at fastsætte en
frist for ministeriets behandling af valgklager i forbindelse med bindende kommunale
folkeafstemninger.
På baggrund af høringssvaret fra KL har Økonomi- og Indenrigsministeriet anført i de
specielle bemærkninger til de foreslåede §§ 105 l og 105 m i lov om kommunale og
regionale valg, at det forudsættes, at kommunalbestyrelsens henholdsvis Økonomi-
og Indenrigsministeriets behandling af valgklager behandles med den fornødne hur-
tighed inden for rammerne af officialmaksimen.
2.5. Neutral oplysningskampagne om folkeafstemningen
Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet
har anført i sit høringssvar, at det
vil være yderst rimeligt, at der blev formuleret regler for en neutral oplysningskampag-
ne om den beslutning, der skal stemmes om. Som udkastet nu er udformet, har kom-
munen ingen informationspligt om flertallets beslutning og begrundelserne herfor.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Der er i lovforslaget foreslået flere bestemmelser, der har til formål at gøre vælgerne
opmærksomme på afholdelsen af folkeafstemningen og temaet herfor. Ifølge det fore-
slåede § 105 c i lov om kommunale og regionale valg skal kommunalbestyrelsen se-
nest 4 uger før dagen for folkeafstemningen på kommunens hjemmeside og i de sted-
lige dagblade eller lokalaviser bekendtgøre en meddelelse om det eller de spørgsmål,
7
L 191 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1870710_0008.png
der skal afholdes folkeafstemning om, samt dag og tid for afstemningen. Derudover
følger det af det foreslåede § 105 g, stk. 6, i lov om kommunale og regionale valg, at
der i stemmelokalerne skal være opslag om det eller de spørgsmål, der stemmes om
efter § 9 b i lov om kommunernes styrelse.
Derudover kan det anføres, at det er i kommunalbestyrelsens egen interesse at skabe
opmærksomhed om folkeafstemningen og temaet herfor, da formålet med afholdelsen
af folkeafstemningen ellers forspildes
henset til at det er frivilligt for kommunalbesty-
relsen at udskrive en folkeafstemning.
Endelig skal det bemærkes, at der for landsdækkende folkeafstemninger, der afholdes
efter kapitel 12 i lov om valg til Folketinget, heller ikke er fastsat en forpligtelse for
regeringen til at iværksætte en oplysningskampagne.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget på dette punkt.
2.6. Persondataretlige aspekter
Datatilsynet
har i sit høringssvar foreslået enkelte sproglige justeringer i afsnittet ved-
rørende behandling af personoplysninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Datatilsynet
indarbejdet de foreslåede ændringer i de relevante afsnit i lovforslaget.
3. Øvrige ændringer af lovforslaget
Ud over de ændringer, der er nævnt ovenfor, har Økonomi- og Indenrigsministeriet
fundet anledning til at foretage en række lovtekniske ændringer af lovforslaget efter
høringen.
8