Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 189 Bilag 1
Offentligt
1887670_0001.png
Notat
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Ekstern høring vedr. L 189
lovforslag om ændring af udlændingeloven (juste-
ring af kravene i beløbsordningen)
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har modtaget Forslag
til Lov om ændring af udlændingeloven
justering af kravene i beløbsordningen
og skal hermed benytte muligheden for at kommentere på forslaget.
Det bemærkes indledningsvist, at SIRI er administrativ og sagsbehandlende myn-
dighed for opholds- og arbejdstilladelser efter bl.a. beløbsordningen.
Det fremgår af lovforslaget, at aflønningen efter beløbsordningen minimum skal
svare til den gennemsnitlige aflønning ved ansættelse inden for ledelsesarbejde.
Det er arbejde, der forudsætter viden på højeste niveau inden for pågældende
område og arbejde, der forudsætter viden på mellemniveau. Mindstelønnen for
disse faggrupper skal desuden som minimum svare til beløbsgrænsen, som pt. er
på 417.793,60 kr. (januar 2018 niveau).
Ovenstående vil have tilsvarende virkning for fast track-ordningens beløbsspor.
Det skyldes, at beløbssporet på fast track-ordningen følger beløbsordningen (ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12, litra a henviser til § 9 a, stk. 2, nr. 2).
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at opholdstilladelse efter beløbsordningen
betinges af, at den ansættende virksomhed dokumenterer, at der ikke er tilgæn-
gelig arbejdskraft i Danmark, som på kvalificeret vis vil kunne varetage det pågæl-
dende arbejde.
Baggrund om opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsordningen
SIRI kan generelt oplyse, at for at opnå opholds- og arbejdstilladelse på baggrund
af beskæftigelse, er det en grundlæggende betingelse, at ansættelsen efterlever
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår i Danmark. Der foretages således altid en
vurdering heraf, hver gang en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse behand-
les. I tvivlstilfælde bruges nedre kvartil i DA´s lønstatistik som rettesnor, når SIRI
vurderer lønsædvanlighed.
10. april 2018
Styrelsen for International
Rekruttering og Integration
Erhverv
Postadresse:
Postboks 2000
2300 København S
Besøgsadresse:
Njalsgade 72A
2300 København S
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
7214 2000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Side
1/7
L 189 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, fra SIRI
1887670_0002.png
Som det også nævnes i bemærkningerne til lovforslaget, hører SIRI de regionale
arbejdsmarkedsråd, såfremt der er tvivl om hvorvidt løn- og ansættelsesvilkår i en
given sag er i overensstemmelse med danske forhold.
Konsekvenser af lovforslaget
En vedtagelse af lovforslaget ses at have følgende konsekvenser:
Ad. Lovforslagets § 1, nr. 1
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der skal indføres et nyt mind-
stebeløb for faggrupper i de tre hovedgrupper ”ledelsesarbejde”, ”arbejde, der
forudsætter vide på højeste iveau i de for pågælde de o råde” og ”arbejde,
der forudsætter vide på elle iveau”.
Mindstebeløbet skal udregnes på baggrund af en gennemsnitsløn i forhold til den
sekscifrede faggruppe under DISCO-08, som den enkelte ansøger udfører arbejde
inden for. En sådan udregning
alene baseret på DISCO-08 koder og ikke ancien-
nitet
vil imidlertid skabe et forvredet billede af, hvad der er sædvanlig løn for
den enkelte person i den givne ansættelse. En person med lav eller ingen ancien-
nitet vil således skulle modtage den samme løn som en person med mange års
anciennitet. Dette betyder, at personen med lav anciennitet skal modtage en hø-
jere løn, end hvad der er sædvanligt i den stilling der ansættes til, for at kunne
benytte sig af beløbsordningen eller fast track-ordningens beløbsspor.
Nedenstående eksempel kan bidrage til at illustrere denne situation:
En virksomhed har opslået en stilling, hvor der søges en nyuddannet kemiingeni-
ør. Gennemsnitslønnen i Danmark for en kemiingeniør under DISCO 08-koden
2145, der har under et års erfaring, er 34.556 kr. om måneden.
Virksomheden har fundet en kvalificeret kandidat til stillingen, som kommer fra
USA. Der skal derfor ansøges om en opholds- og arbejdstilladelse til vedkommen-
de efter beløbsordningen.
For at kunne opnå opholds- og arbejdstilladelse efter beløbsordningen efter de
foreslåede regler, skal amerikaneren minimum være tilbudt en løn, der svarer til
gennemsnitslønnen for den faggruppe under DISCO-08, som kemiingeniører tilhø-
rer. Ifølge Danmarks Statistiks LONS20-tabel skal en person, der arbejder som
kemiingeniør under DISCO08-koden 2145, i gennemsnit modtage en månedsløn
på minimum 76.709,39 kr.
Ifølge ovenstående eksempel, vil amerikaneren skulle have en løn, der er dobbelt
så høj som det sædvanlige i den konkrete stilling for at kunne benytte sig at be-
løbsordningen.
Ad. Lovforslagets § 1, nr. 2
Forslaget indebærer, at virksomheder ikke kan rekruttere udenlandsk arbejds-
kraft, før det er dokumenteret, at virksomheden forgæves har foretaget en reel
Side
2/7
L 189 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, fra SIRI
1887670_0003.png
søgning efter kvalificeret arbejdskraft i Danmark, som kan varetage den konkrete
stilling.
Forslaget kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for internationale koncerner,
der benytter sig af arbejdskraft internt i koncernen fra andre lande, og dermed
ikke rekrutterer eksternt til den enkelte stilling. Ressourcer selskaberne i mellem
vil kunne gå tabt, såfremt der stilles krav om, at virksomheden skal rekruttere
eksternt, inden der kan hentes arbejdskraft internt fra koncernen i andre lande.
Herudover fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at undladelse af at
ansætte ellers kvalificerede kandidater fra Danmark til en stilling, vil medføre at
en udlænding ikke kan meddeles opholdstilladelse efter beløbsordningen med
henblik på at varetage den pågældende stilling.
SIRI har imidlertid ikke mulighed for at kontrollere, om der har været kvalificerede
kandidater til en given stilling, idet arbejdsgiveres behandling af jobansøgninger er
omfattet af persondataloven, og videregivelse af oplysninger om afviste jobansø-
gere til SIRI vil derfor ikke være foreneligt med persondatalovens § 5.
Endelig bemærkes det, at SIRI på nuværende tidspunkt ikke er i besiddelse af de
nødvendige kompetencer til at foretage den i bemærkningerne angivne vurdering
af, om der er foretaget
en reel søgning
efter kvalificeret arbejdskraft. SIRI er f.eks.
ikke i stand til at foretage en vurdering af, hvorvidt en given jobprofil har et reali-
stisk indhold og realistiske forudsætninger. Denne kapacitet skal i givet fald op-
bygges i organisationen, hvis lovforslaget vedtages, og det vil formentlig medføre
en forhøjelse af gebyrsatserne på den konkrete sagstype.
En administrerbar ordning vil alternativt være, at arbejdsgiveren skal indsende
dokumentation for, at den konkrete stilling har været slået op og samtidig på tro
og love erklære, at der ikke har været kvalificerede kandidater til stillingen.
Ad. Lovforslaget generelt
Ovenstående lovforslag vil administrativt betyde en tungere sagsbehandling af
ansøgninger efter beløbsordningen og fast track-ordningens beløbsspor, idet SIRI
såfremt lovforslaget bliver vedtaget
vil skulle foretage en række vanskelige
vurderinger udover den sædvanlige sagsbehandling. Da sagsbehandlingen er ge-
byrfinansieret, vil dette samtidig medføre højere gebyrer for de to ordninger.
Samtidig vil der blive tale om en langt mere omfattede ansøgningsprocedure for
visse virksomheder (f.eks. internationale koncerner), der skal påbegynde en
rekrutteringsproces længe, inden en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse
overhovedet kan indgives til SIRI. Dette understøtter ikke en fleksibel og effektiv
international rekruttering.
Tekniske præciseringer
SIRI finder, at der er behov for en lovteknisk præcisering i forslaget:
Side
3/7
L 189 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, fra SIRI
1887670_0004.png
Der er behov for en præcisering af, om lovforslagets § 1, nr. 2 vedr. tilgænge-
lig arbejdskraft tillige skal omfatte fast track-ordningens beløbsspor. Som
nævnt i de indledende bemærkninger i dette høringssvar, er det forudsat at
lovforslagets § 1, nr. 1 omfatter fast track-ordningens beløbsspor.
Der er behov for en præcisering af lovbemærkningerne i forhold til hvorledes
det rent administrativt skal vurderes, om der har været kvalificerede kandida-
ter til en stilling. SIRI bidrager gerne med forslag til den præcise ordlyd heraf.
Statistik for beløbsordningen
Det kan oplyses, at ca. 25 % af de udlændinge, som i 2016 havde lønindkomst og
opholdsgrundlag på baggrund af beløbsordningen, ikke er indplaceret med en
DISCO 08-kode. Af den resterende del af de udlændinge, som i 2016 havde løn-
indkomst og opholdsgrundlag på baggrund af beløbsordningen, ville ca. 87 % være
omfattet af lovændringen ud fra deres indplacering.
Til brug for lovforslagets behandling kan SIRI oplyse følgende om antallet af op-
holdstilladelser, beskæftigelse og lønniveauer for beløbsordningen.
Antallet af opholdstilladelser på beløbsordningen har været forholdsvist stabilt i
perioden 2014-2016, men i 2017 faldt antallet til 2.586, jf. tabel 1. Faldet i antal
tilladelser skal sammenholdes med et højt antal opholdstilladelser meddelt efter
fast-track ordningen jf. tabel 2. Fast-track ordningen, som på det mest brugte af
dens fire spor, beløbssporet, har samme lønkrav som på beløbsordningen. Antal-
let af tilladelser i 2017 efter fast-track ordningens beløbsspor var 1.739. I 2017
blev cirka en tredjedel af tilladelserne på beløbsordningen gives til personer fra
Indien.
Tabel 1. Førstegangsopholdstilladelser efter beløbsordningen
- største nationaliteter 2014-2017
Nationalitet
Indien
Kina
USA
Serbien
Tyrkiet
Australien
Brasilien
Iran
Rusland
Ukraine
Øvrige
I alt
2014
1.231
537
406
32
43
62
45
54
64
62
637
3.173
2015
1.482
440
340
27
52
93
50
39
77
75
620
3.295
2016
1.300
450
328
21
60
62
59
46
89
69
634
3.118
2017
876
361
235
94
86
74
65
65
63
60
607
2.586
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Tabel 2. Førstegangsopholdstilladelser efter fast-track ordningen
- fordelt på spor
Side
4/7
L 189 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, fra SIRI
1887670_0005.png
Spor
Beløbsgrænsen
Forskere
Korttidsophold
Uddannelse på højt niveau
I alt
2015*
684
29
24
2
739
2016
1.541
167
27
0
1.735
2017
1.739
309
200
1
2.249
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
* Fast-track ordningen blev oprettet pr. 1. april 2015.
Antallet af beskæftigede personer med opholdstilladelse efter beløbsordningen
dvs. personer med registreret lønindkomst
er steget i perioden 2014-2017, fra
ca. 6.062 beskæftigede i 2014 til 6.991 i 2017, jf. figur 1. Dog er der sket et mindre
fald fra 7.037 beskæftigede til 6.991 beskæftigede i 2017.
Figur 1: Antal beskæftigede og fuldtidsbeskæftigede med opholdstilladelse efter
beløbsordningen, 2014-2017
Beskæftigede
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2014
2015
2016
Antal beskæftigede udenlandske statsborgere
Antal fuldtidsbeskæftigede udenlandske statsborgere
2017
Fuldtidsbeskæftigede
8.000
6.062
3.955
6.599
4.446
7.037
4.778
6.991
4.974
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kilde: Jobindsats.dk
Anmærkning: En beskæftiget person er en person, for hvem der ifølge e-indkomst er indberettet lønindkomst
inden for året. Det kan være indkomster fra både kortere og længere ansættelsesforhold. En fuldtidsbeskæftiget
person svarer til beskæftigelse i 37 timer om ugen for hele året. Personer, der er beskæftiget i færre timer eller i
kortere perioder, summeres op for at få et samlet beskæftigelsesbidrag.
Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode og afrundinger.
Nedenfor ses en fordeling på lønniveauer baseret på en opregning til årsniveau af
indberettet indkomst for personer, der har haft lønindberetninger i mindst tre
måneder. Indkomsten indeholder almindelig lønindkomst inkl. fri kost og logi, fri
bil, fri telefon mv. indberettet til SKAT, men indeholder som udgangspunkt ikke
pension og eventuel indkomst udbetalt i udlandet, som ved beløbsordningen i
flere tilfælde har udgjort hele eller dele af den samlede lønpakke (indtil lovæn-
dringen, der trådte i kraft for ansøgninger indgivet fra den 1. juli 2017, hvorefter
beløbet op til beløbskravet skal udbetales til en dansk konto).
Af figur 2 ses andele af personer i lønintervaller i 2017 med opholdstilladelse efter
beløbsordningen. Det fremgår, at andelene af personer stiger frem til intervallet
400.000 kr.
450.000 kr., og at forholdsvist mange er i lønniveauet over 800.000
kr. I alt er cirka 69 procent i lønniveauer over 450.000 kr.
Side
5/7
L 189 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, fra SIRI
1887670_0006.png
I 2017 var cirka 13 procent af de beskæftigede efter beløbsordningen registreret
med indkomst under 400.000 kr. Det kan bl.a. skyldes, at pension og løn i udlan-
det ikke er medtaget i beregningen af indkomst.
Figur 2: Andele af personer i lønniveauer i 2017 med opholdstilladelse efter be-
løbsordningen
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: SIRI på baggrund af særkørsel fra STAR
Anmærkning: Lønniveauerne er opgjort pba. af opregnet årsindkomst for berørte personer, uanset hvor mange
måneder de har været beskæftiget. Dog indgår kun personer med lønindberetninger i mindst 3 måneder (og
mindst 10 timer pr. måned). Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
Figur 3 viser branchefordelingen for personer med ophold efter beløbsordningen.
Det fremgår, at de største brancher er information og kommunikation, efterfulgt
af industri, videnservice, hoteller og restauranter samt handel.
Figur 3: Andele af fuldtidsbeskæftigede personer på beløbsordningen fordelt på
brancher, 2014-2017
100%
80%
60%
40%
20%
0%
34%
7%
12%
10%
16%
20%
33%
7%
12%
11%
16%
22%
29%
7%
12%
12%
17%
24%
27%
7%
12%
14%
Hoteller og restauranter
18%
Industri
23%
Information og kommunikation
Øvrige
Handel
Videnservice
2014
Kilde: jobindsats.dk
2015
2016
2017
Side
6/7
L 189 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar, fra SIRI
Fordelingen på brancher er baseret på omregning til fuldtidsbeskæftigede personer. I beregningerne indgår alle
med indkomst og ophold efter den enkelte ordning uanset antallet af månedsindberetninger, ligesom samme
person kan indgå i flere brancher. Opgørelsen kan afvige fra andre opgørelser pga. skift i metode.
Side
7/7