NOTAT
Vandforsyning
Ref. torkil
Den 21. februar 2018
Høringsnotat vedrørende lovforslag om tilbagebetaling af
ulovlig og uforenelig statsstøtte i forbindelse med afgift
til drikkevandsbeskyttelse
Miljøstyrelsen sendte den 7. februar 2018 forslag til lov om tilbagebetaling af ulovlig og
uforenelig statsstøtte i forbindelse med afgift til drikkevandsbeskyttelse i høring med frist for
afgivelse af bemærkninger den 16. februar 2018.
Udkastet blev sendt i høring hos de relevante interessenter. Miljøstyrelsen har modtaget 7
høringssvar.
Følgende 6 interessenter har meddelt, at de ingen bemærkninger har til forslaget: Danske
Vandværker, DANVA, KL, FSR Danske Revisorer, Dansk Arbejdsgiverforening og
Forbrugerrådet Tænk, idet de to sidstnævnte har udtrykt, at forslaget hhv. ligger uden for
deres virkefelt eller at de ikke har haft mulighed for at forholde sig til det. KL har meddelt, at
man ikke har kunnet nå at komme med høringssvar.
Landbrug og Fødevarer
(L&F) har følgende bemærkninger til forslaget:
L&F udtrykker tilfredshed med, at Miljø- og Fødevareministeriet har forsøgt at begrænse
tilbagebetalingen for landmænd og fødevarevirksomheder, men noterer samtidig, at et meget
begrænset antal virksomheder står over for et meget stort betalingskrav.
Miljø- og fødevareministeriets bemærkninger:
Begrænsningen muliggøres af, at EU Kommissionen åbner for muligheden af at modregne
støtte efter de minimis forordning. Hvis forventningen, om at der i de pågældende år stort
set ikke er givet anden støtte inden for de minimis loftet, holder, vil det fritage de allerfleste
landbrugsvirksomheder fra betaling. Ud fra det tilgængelige datagrundlag vil der kun
være en enkelt landbrugsvirksomhed, der med sikkerhed vil stå tilbage som betaler, men
med at relativt stort beløb (ca. 1,2 mio. kr.). Der vil imidlertid skulle indhentes erklæringer
fra ca. 7.500 landbrugs- og fødevareforarbejdende virksomheder på, at der ikke er
modtaget anden støtte, der kan få den samlede støtte til at overstige de minimis loftet.
L&F finder det beklageligt, at ministeriet ikke prænotificerede afgiften, før ordningen blev
etableret, idet virksomheder i en situation uden loft for betaling ved 25.000 m
3
ville have
kunnet undgå betaling ved at få reduceret deres indvindingstilladelser til deres faktiske
forbrug. L&F finder, at der i lovforslaget bør indsættes en hjemmel til at reducere
tilbagebetalingen, hvis det kan dokumenteres, at der er forskel på indvindingstilladelsen og
det faktiske forbrug.
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø