Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 184 Bilag 4
Offentligt
1876424_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 184 Bilag 4
Oentligt
6. april 2018
BANKERS REGISTRERING AF FORENINGER I FØLGE
HVIDVASKLOVEN
NOTAT AF IT-POLITISK FORENING
En række banker har med henvisning til hvidvaskloven fra 2017 og EU's 4.
hvid-
vaskdirektiv krævet at få billedlegitimation fra samtlige bestyrelsesmedlemmer i enhver
ikke et krav at banken skal skae billedlegitimation af bestyrelsesmedlemmer for friv-
illige foreninger, grundejerforeninger, andelsboligforeninger, o.lign. Dog skal dem der kan
handle økonomisk på foreningens vegne naturligvis legitimeres fyldestgørende. IT-Politisk
Forening opfordrer Folketinget til at få afskaet dette ubegrundede registreringsbureaukrati.
dog
1.
forening som måtte have en bankkonto i den pågældende bank. I hvidvaskloven er det
Vejledning om hvidvask
1
I følge Finanstilsynets Hvidvaskvejledning er det tilstrækkeligt for en bank at sikre
fornøden legitimation af en forening ved at foretage opslag i CVR-registreret, eller hvis
foreningen ikke er CVR-registreret så kræves foreningens stiftelsesdokument og vedtægter
samt legitimation af dem der kan handle på foreningens vegne. Her må handle betyde:
handle med foreningens økonomiske midler, typisk kassereren.
Foreninger eller almennyttige organisationer uden et CVR-nr identiceres
ved foreningens stiftelsesdokument og vedtægter suppleret med oplysninger
om de personer, som kan handle på vegne af foreningen. Hvis virksomheden
derfor har adgang til CVR-registeret, vil de nævnte identitetsoplysninger
kunne indhentes der.
bruger andre adresser.
I den gældende hvidvaskvejledning er der altså ingen krav om billedlegitimation til frivil-
lige (ikke erhvervsdrivende) foreninger ud over at dem der kan handle økonomisk på vegne
af foreningen, skal identiceres. Identikation ved NemId burde være tilstrækkeligt således
som det er ved en lang række andre juridisk bindende aftaler.
Der er dog siden vejledningen blev udgivet i 2010 sket ændringer i lovgrundlaget: EU
4. hvidvaskdirektiv fra 2015 er blevet implementeret i hvidvaskloven i marts 2017. Men
der intet er i dette lovgrundlag som ændrer på ovennævnte konklusion.
2.
F.s.v.a.
adressen skal der dog være sikkerhed for,
at der rent faktisk er tale om hjemstedsadressen, hvis virksomhedskunden
Hvidvaskloven
2
I følge hvidvaskloven skal banker gennemføre kundekendskabsprocedurer for at identi-
cere kunderne. For en forening kræves navn og cvr-nummer el.lign., hvis den juridiske
person ikke har et cvr-nummer. Banken skal vericere identitetsoplysningerne på grund-
lag af dokumenter, data eller oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde,
dvs. NemID må være fyldestgørende (Ÿ 11).
På spørgsmålet om hvem i foreningen der skal identiceres, er svaret åbenbart: den
eller de reelle ejere (Ÿ11 stk. 3).
15102010.ashx
2
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=191822
1
1
https://www.nanstilsynet.dk/Temaer/Hvidvask/
/media/Temaer/2010/hvidvask-vejledning-
L 184 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/4-18 fra IT-Politisk Forening
1876424_0002.png
BANKERS REGISTRERING AF FORENINGER I FØLGE HVIDVASKLOVEN
Ÿ 11. Kundekendskabsprocedurer omfatter følgende:
1) Virksomheden eller personen [banken] skal indhente kundens
identitetsoplysninger.
...
b) Er kunden en juridisk person, skal identitetsoplysninger
omfatte navn og cvr-nummer el.lign., hvis den juridiske person
ikke har et cvr-nummer.
2) Virksomheden eller personen skal kontrollere kundens
identitetsoplysninger på grundlag af dokumenter, data eller
oplysninger indhentet fra en pålidelig og uafhængig kilde.
3) Virksomheden eller personen skal indhente
identitetsoplysninger på den eller de reelle ejere og gennemføre
rimelige foranstaltninger for at kontrollere den eller de reelle ejeres
identitet, således at virksomheden eller personen med sikkerhed
ved, hvem den eller de reelle ejere er. Er kunden en juridisk
person, skal der herunder gennemføres rimelige foranstaltninger
for at klarlægge den juridiske persons ejer- og kontrolstruktur.
Table 1.
Kundekendskabsprocedure i følge hvidvaskloven Ÿ11
2
Imidlertid giver hvidvasklovens Ÿ21 mulighed for at lempe kravene til identikation af
reelle ejere når der er begrænset risiko for hvidvask og nansiering af terrorisme.
Ÿ 21. Virksomheder og personer omfattet af loven kan i forhold til
kravene i ŸŸ 11 og 12 gennemføre lempede
kundekendskabsprocedurer i tilfælde, hvor der vurderes at være en
begrænset risiko for hvidvask og nansiering af terrorisme.
Virksomheder og personer skal konstatere, om
forretningsforbindelsen eller transaktionen indebærer en begrænset
risiko, inden de gennemfører lempede kundekendskabsprocedurer.
Ved risikovurderingen skal virksomheden eller personen tage de
lavrisikofaktorer i betragtning, som fremgår af bilag 2 til loven, og
andre lavrisikofaktorer, som må skønnes at være relevante.
Table 2.
Lempede krav til kundekendskabsprocedure i følge hvidvaskloven Ÿ21
I bemærkningerne til hvidvaskloven
3
anføres det at kravene til kundekendskabsproce-
duerer for foreninger kan lempes således at der alene skal gennemføres rimelige foranstalt-
ninger så banken kan gennemføre procedurer, der sikrer, at omfanget af denne admin-
istrative byrde bliver så lille som mulig for både kunden og den forpligtede virksomhed
eller person.
3
http://www.ft.dk/ripdf/samling/20161/lovforslag/l41/20161_l41_som_fremsat.pdf
L 184 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/4-18 fra IT-Politisk Forening
1876424_0003.png
BANKERS REGISTRERING AF FORENINGER I FØLGE HVIDVASKLOVEN
Erhvervs- og Vækstministeriet er vidende om, at kravet om reelle
ejere - specielt i forhold til foreninger, andelsboligforeninger m.v. -
kan være en administrativ byrde for både kunden og den
virksomhed eller person, som er omfattet af lovforslaget. 4.
hvidvaskdirektiv rummer imidlertid ikke mulighed for undtagelser
på dette område. Erhvervs- og Vækstministeriet vurderer dog, at
de muligheder, der er i lovforslaget for lempede krav til
kundekendskabsprocedurer, samt at der alene skal gennemføres
rimelige foranstaltninger, giver virksomheder og personer omfattet
af lovforslaget mulighed for at have procedurer, der sikrer, at
omfanget af denne administrative byrde bliver så lille som mulig
for både kunden og den forpligtede virksomhed eller person.
Table 3.
Fra bemærkningerne til hvidvaskloven.
3
For så vidt der er tale om foreninger hvis aktivitet og brug af økonomiske midler rummer
begrænset risiko for hvidvask og skattely, er det ikke en rimelig foranstaltning at kræve
fyldestgørende legitimation af andre end dem der kan handle økonomisk på foreningens
vegne, typisk kassereren. (Anonyme bankkonti er ikke lovlige i følge 4. hvidvaskdirketiv.)
Tilsvarende er der heller ikke krav om registrering i CVR-registret af reelle ejere for
sådanne foreninger, jf. Vejledning om Reelle Ejere
Berlingske Tidende
4
5
.
konstaterede sidste år at Danske Bank og Nordea var involveret
i omfattende hvidvask af meget store beløb fra russiske kriminelle. Som Finanstilsynet
konstaterer Panamarapporten fra 2017 :
På baggrund af de indkomne svar er det Finanstilsynets overordnede vur-
dering, at bankerne i vidt omfang ikke har haft det nødvendige fokus
på at overholde hvidvaskreglerne.
Risikoen for at blive inddraget i kun-
dernes skatteunddragelse er ikke i tilstrækkelig grad blevet betragtet som
en omdømme- og operationel risiko. Det efterlader det indtryk, at hvid-
vaskområdet og dets betydning ikke har været tilstrækkeligt forankret i
ledelserne og dermed ikke er blevet tilstrækkeligt prioriteret i den daglige
drift.
Dermed løber bankerne den risiko, at de ikke får sikret, at deres
foranstaltninger til forebyggelse af hvidvask er tilstrækkeligt eektive til at
leve op til lovens krav.
Denne bankernes manglende efterlevelse af regler på hvidvaskområdet er baggrunden
7
for at der for tiden i Folketinget behandles lovændringer til hvidvaskloven der indebærer
betydelig opstramning af bankernes pligt til at hindre hvidvask.
Men kritikken af bankernes manglende efterlevelse af hvidvaskreglerne har åbenbart
også ført til at en række banker registrerer samtlige bestyrelsesmedlemmer i frivillige
foreninger, f.eks.
grundejerforeninger, uanset disse bevisligt intet har med skatteund-
dragelse og hvidvask at gøre. Man har altså helt uden grund indført et omfattende bu-
reaukrati for helt almindelige foreninger der hverken er investerings- eller pengemarkeds-
foreninger, el. lign.
Det er velbegrundet at bankerne nu af Folketinget tvinges til at fokusere på at af-
sløre den omfattende nationale og internationale hvidvask og skatteunddragelse.
Men
bankerne bør bruge ressourcer til dette formål i stedet for at gennemføre et omfattende
6
pdf.pdf?la=da
7
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L184/som_fremsat.htm
4
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/les/vejledning_om_reelle_ejere.pdf
5
https://www.business.dk/nans/hvidvaskede-milliarder-fossede-gennem-danske-banker
6
https://www.nanstilsynet.dk/
/media/Nyhedscenter/2017/Endelig-version-Panama-0103017-
L 184 - 2017-18 - Bilag 4: Henvendelse af 6/4-18 fra IT-Politisk Forening
1876424_0004.png
BANKERS REGISTRERING AF FORENINGER I FØLGE HVIDVASKLOVEN
4
og meningsløst registreringsbureaukrati for foreninger som intet har med hvidvask og skat-
Identikation af andre end dem der kan handle økonomisk for en
forening, er ikke en rimelig foranstaltning når der er tale om en bankkonto der tilhører
foreninger der udgør en begrænset risiko for skatteunddragelse og hvidvask.
teunddragelse at gøre.
3.
Konklusion
Det er ikke et krav i følge den gældende hvidvasklov eller det fremsatte ændringsforslag
Der kræves
selvfølgelig legitimation af dem der kan handle økonomisk på foreningens vegne, og til
det formål er identikation vha. NemID fyldestgørende.
Dette ændrer selvfølgelig ikke
mer i frivillige foreninger, grundejerforeninger, andelsboligforeninger, osv..
skatteunddragelse og hvidvask.
til hvidvaskloven at banker skal kræve billedlegitimation af samtlige bestyrelsesmedlem-
ved bankers pligt til at holde ø je med transaktioner der indebærer en risiko for hvid-
vask og skatteunddragelse og i den forbindelse vurdere om en forening udgør en risiko for
IT-Politisk Forening opfordrer Folketinget til at tilskynde bankerne til at bruge ressourcer
på at efterleve hvidvasklovgivningen i stedet for at genere foreninger som intet har med
hvidvask og skatteunddragelse. Bankerne må ophøre med at udøve et omfattende og
meningsløst registreringsbureaukrati af sådanne foreningernes bestyrelser.
Henvendelse vedr. dette notat kan ske til Flemming Bjerke, 22120366, eller til:
[email protected]