Retsudvalget 2017-18
L 182 Bilag 1
Offentligt
1867749_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. marts 2018
Forebyggelseskontoret
Casper Skibdal Vistrup
2017-5000-0018
674144
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om våben og eksplosivstoffer (Mærkning og registrering af skydevå-
ben m.v.)
I.
Høringen
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar 2018 til den 20. fe-
bruar 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juri-
disk Institut, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Våbenhandlerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, DI, Dansk Land- og Strandjagt,
Dansk Militaria Forening, Dansk Skytte Union, Danske Advokater, Danske
Regioner, Danske Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerfore-
ning, Det Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering, Foreningen af Fængselsinspek-
tører og Vicefængselsinspektører, Foreningen af Offentlige Anklagere, For-
eningen af Statsadvokater, Friluftsrådet, Fængselsforbundet, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK
Landsklubben Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerfor-
eningen i Danmark, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 182 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Landsforeningen KRIM, Nordisk Våbenforum, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Samtlige byret-
ter , Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten , Vestre
Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret, Aalborg Universitet,
Juridisk Institut, og Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Land- og Strandjagt, Danmarks Våben-
handlerforening, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning,
DI, Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Fængselsforbundet, Institut for Menneskerettigheder, Politiforbundet,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet, Samtlige by-
retter, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab og
Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med
kursiv.
II.
Høringssvarene
1. Generelt om lovforslaget
Dansk Firmaidrætsforbund, DI, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Er-
hvervsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsvarsministe-
riet, Fængselsforbundet, Institut for Menneskerettigheder, Politifor-
bundet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigspolitiet,
Samtlige byretter, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret
og
Østre
Landsret
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Land- og Strandjagt
ser lovforslaget som et nødvendigt led i kri-
minalitetsbekæmpelse og noterer sig med tilfredshed, at der ikke sker en
overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser.
Det Kriminalpræventive Råd
ser meget positivt på forslaget om at skærpe
kontrollen med skydevåben ved, at væsentlige dele til skydevåben også skal
registreres.
Politimesteren i Grønland
bemærker, at lovforslaget ikke medfører æn-
dringer i den grønlandske våbenlov, som i øvrigt ikke indeholder krav om
2
L 182 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
mærkning og registrering af skydevåben. Der findes ingen producenter af
våben i Grønland, som ville kunne blive berørt af reglerne.
2. Registrering og mærkning af skydevåben mv.
Danmarks Våbenhandlerforening
anfører, at der vil være særdeles store
tekniske udfordringer forbundet med kravet om mærkning af visse våben-
dele, idet våbendele ofte modtages færdige og derfor er hærdede og overfla-
debehandlede. Den eneste mulighed for mærkning for importøren eller de-
taillisten vil ofte være mærkning ved hjælp af lasergravering, som imidler-
tid ofte kritiseres for ikke at være tilstrækkelig permanent.
Efter foreningens opfattelse er det således uklart, hvad der menes med en
permanent mærkning, og hvordan mærkningen skal udføres i praksis. På
grund af de uklare krav kan det ikke forventes, at udenlandske producenter
af våben vil kunne opfylde de nye krav til mærkning, og mærkningen vil
derfor i stedet skulle foretages af danske importører af våben. Foreningen
finder i den forbindelse også, at det er uklart, hvornår kravene til mærkning
skal være opfyldt i forbindelse med import.
Det er derfor foreningens opfattelse, at lovforslagets krav til mærkning og
registrering af skydevåben vil medføre økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet af et større omfang.
Det bemærkes endelig, at foreningen forventer at blive inddraget i forbin-
delse med, at kravene til registrering af våbenhandlere og våbenmæglere og
om indberetning af transaktioner vil blive gennemført på et senere tidspunkt.
Lovforslaget indeholder ikke en præcisering af de nærmere krav til mærk-
ning af skydevåben. Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.2 følger det således af direktivets artikel 1, stk. 3, litra a (2a), at
Kommissionen skal vedtage gennemførelsesretsakter, som indeholder de
nærmere tekniske specifikationer for mærkningen af skydevåben efter direk-
tivet. Justitsministeriet vil i den forbindelse inddrage bemærkningerne fra
Danmarks Våbenhandlerforening i det videre arbejde i Kommissionen, som
forventes tilendebragt senest samtidig med medlemsstaternes frist for gen-
nemførelsen af direktivet den 14. september 2018.
Justitsministeriet bemærker i forhold til spørgsmålet om opfyldelse af mærk-
ningskravene i forbindelse med import, at det følger af lovforslagets almin-
delige bemærkninger pkt. 2.1.2 og direktivets art. 1, stk. 3, litra a, samt
3
L 182 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
præambelbetragtning 6 og 8, at alle skydevåben eller alle væsentlige dele
til skydevåben, der fremstilles eller importeres til Unionen den 14. septem-
ber 2018 eller derefter, skal være forsynet med en tydelig, permanent og
unik mærkning straks efter fremstillingen og senest før markedsføringen
heraf eller straks efter importen til Unionen.
Direktivet indebærer således, at våben, der er fremstillet i EU, allerede ved
importen til Danmark vil skulle leve op til minimumskravene for mærkning
i medfør af direktivet. Derudover forudsættes det med direktivet, at fastsæt-
telsen af ensartede krav til mærkning vil give producenter af våben bedre
mulighed for at indrette produktionen af skydevåben på en måde, som lever
op til kravene inden for EU, således at forpligtelsen til at leve op til mærk-
ningen ikke påhviler importøren alene. Formålet med direktivet er således
bl.a. at fremme et velfungerende marked for skydevåben ved at sikre, at der
fastsættes ensartede minimumsstandarder for mærkning og registrering af
våben.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at lovforslagets krav
til mærkning og registrering vil medføre visse begrænsede økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er imidlertid vanskeligt
at vurdere de præcise økonomiske konsekvenser, som afhænger af den en-
kelte virksomheds størrelse, og hvordan den enkelte virksomhed indretter
sine forretningsgange. Der er således tale om et skøn baseret på de forelig-
gende oplysninger. Det bemærkes i den forbindelse, at der allerede i dag i
våbenlovgivningen stilles krav om, at skydevåben skal mærkes. Kravene
gælder også allerede samlede skydevåben, hvor metaldele evt. kan være
hærdede og overfladebehandlede.
Justitsministeriet er opmærksom på, at de administrative forskrifter, som
udstedes i medfør af lovforslaget, ikke skal pålægge erhvervslivet unødige
byrder. Våbenhandlerforeningen og andre relevante organisationer vil der-
for blive tæt inddraget i de videre overvejelser om gennemførelsen af direk-
tivets krav, herunder kravene til registrering af våbenhandlere og våben-
mæglere og om indberetning af transaktioner om våben, som skal være gen-
nemført senest den 14. december 2019.
DGI Skydning
anfører, at organisationen forventer et samarbejde med po-
litiet og Justitsministeriet i forbindelse med gennemførelsen af kravene til
registrering af væsentlige dele til skydevåben i Skytteforeningernes Våben-
register (SKV). Organisationen anfører i den forbindelse, at ikrafttrædelses-
tidspunktet for kravene til registrering af skydevåben bør indføres direkte i
4
L 182 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslaget og ikke kun fremgå af lovforsla-
gets bemærkninger.
Derudover bør det fremgå af bemærkningerne til lovforslaget, at kravet til
mærkning af ammunition ikke gælder for hjemmeladet ammunition.
Endelig påpeges det, at der i Skytteforeningernes Våbenregister (SKV) er
registreret et stort antal skydevåben, som er omfattet af en tidsubegrænset
tilladelse, hvilket ikke harmonerer med lovforslagets bemærkninger om, at
tilladelser til pistoler kun udstedes med 2 års gyldighed.
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.3, pkt. 5 og
pkt. 7 skal reglerne om registrering af oplysninger i dataregistreringssyste-
merne være gennemført senest den 14. december 2019. Direktivets krav til
registrering af oplysninger om skydevåben mv. vil blive gennemført ved en
ændring af våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret, da det forventes at
medføre ændringer af Politiets Våbenregister og reglerne om SKV, jf. vå-
benbekendtgørelsens § 17. Hovedorganisationerne for skytteforeningerne
vil blive inddraget i arbejdet hermed.
Det fremgår endvidere af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
2.1.3, at reglerne om mærkning af ammunition i medfør af våbenlovens § 3
a, stk. 4, vurderes at være i overensstemmelse med kravene til mærkning af
ammunition i medfør af våbendirektivet. Lovforslaget indeholder således in-
gen ændring af reglerne om mærkning af ammunition, herunder heller ikke
i forhold til hjemmeladet ammunition.
Endelig bemærkes i forhold til spørgsmålet om gyldighedstiden for udste-
delse af våbentilladelser, at det følger af lovforslagets § 1, nr. 10, at tilla-
delser til våbensamlere og tilladelser til signalvåben og kombinerede gas-
og signalvåben fremover vil blive meddelt for en periode på 5 år mod 10 år
i dag. Lovforslaget indeholder ingen ændringer af reglerne for gyldigheden
af våbentilladelser i øvrigt.
Vaabenhistorisk Selskab
konstaterer, at lovforslaget ikke lægger op til en
ændring af mærkningskravene til skydevåben mv. af historisk betydning.
Selskabet er i øvrigt positiv over for kravet om mærkning af skydevåben
mv., der overgår fra statslige lagre til civil brug.
5
L 182 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
III.
Lovforslaget
1.
I forhold til lovudkastet indeholder lovforslaget visse ændringer af lov-
teknisk karakter.
Der er tilføjet et stk. 2 til lovforslagets § 2 med henblik på at tydeliggøre, at
regler udstedt i medfør af § 3 a, stk. 6, i lov om våben og eksplosivstoffer
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af
§ 3 a, stk. 7, i lov om våben og eksplosivstoffer.
6