Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
L 180 Bilag 1
Offentligt
1870520_0001.png
Advokatrådet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 21. februar 2018
SAGSNR.: 2018 - 223
ID NR.: 509901
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over udkast til forslag til lov om ændring af lov af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.)
Ved e-mail af 19. januar 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet
om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Lars Økjær Jørgensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0002.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0003.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0004.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0005.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0006.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0007.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0008.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
Cc:
[email protected]
og
[email protected]
[email protected]
31. januar 2018
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-112-0844
Dok.nr. 461042
Sagsbehandler
Viktor Ingemann
Herskind
Direkte 3319 3242
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse ud-
lændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land
m.v.)(Ophævelse af revisionsbestemmelse) samt evaluering af reglerne
om midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør af ud-
lændingelovens § 7, stk. 3, Udlændinge- og Integrationsministeriets j.nr.
2017-5995
Ved brev af 19. januar 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet an-
modet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til
forslag til ændringslov.
Udkastet giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Viktor I. Herskind
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0009.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0010.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0011.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0012.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0013.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0014.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0015.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0016.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0017.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0018.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0019.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0020.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0021.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0022.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0023.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Nella Festirstein <[email protected]>
22. januar 2018 21:38
[email protected]; [email protected]
'[email protected]'; VMR-Journal
Høringssvar fra Færøernes Landsstyre over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge
samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id: 355776)
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf; Evaluering af reglerne om
midlertidig beskyttelsesstatus.pdf
Vedhæftede filer:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og visum
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om ænring af
udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af
asylansøgninger m.v.) (Ophævelse af revisionsbestemmelse)”
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2018 11:53
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks
Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening
<[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk
Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Datatilsynet
<[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark <[email protected]>;
DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Direktoratet for Kriminalforsorgen
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>;
1
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0024.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE
MOBIL 2879 7151
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 18/00224-2
[email protected]
og
[email protected]
HØRING VEDRØRENDE OPHÆVELSE AF
REVISIONSBESTEMMELSE SAMT EVALUERING AF
REGLERNE OM MIDLERTIDIG BESKYTTELSESSTATUS
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 19. januar
2018 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring
af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger,
når ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.)
(Ophævelse af revisionsbestemmelse) samt evaluering af reglerne om
midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør af
udlændingelovens § 7, stk. 3.
Ministeriet fremsendte ved e-mail den 8. februar 2018 en revideret
evaluering, hvor høringssvar fra instituttet og Dansk Flygtningehjælp –
som ikke var indarbejdet i første evaluering – ligeledes indgår.
Ministeriet konkluderer i evalueringen, at reglerne om midlertidig
beskyttelsesstatus fungerer efter hensigten, og at der således ikke bør
ske ændringer eller præciseringer af reglerne.
Formålet med det fremsendte udkast til lovforslag er at ophæve den
revisionsbestemmelse, som blev indført ved lovændringen i 2015, hvor
ordningen med midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens §
7, stk. 3, blev indført.
Instituttet har følgende bemærkninger til udkastet:
1. STATUSVALG
1.1.
KLAGEADGANG OVER STA TUSVALG
16. FEBRUAR 2018
Instituttet rejste i vores høringssvar af 7. november 2014, afsnit 3.1,
bekymring over spørgsmålet om tilstrækkelig klagevejledning om
statusvalg til udlændinge, som får opholdstilladelse efter § 7, stk. 3.
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Af evalueringens tabel 1 og 5 fremgår det, at cirka 5 % af personer med
midlertidig beskyttelsesstatus i perioden fra 2015-2017 har klaget over
statusvalget, men at cirka 21 % heraf er blevet omgjort i
Flygtningenævnet, som derudover har hjemvist cirka 2 % er hjemvist.
Henset til vigtigheden af, om pågældende får opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, § 7, stk. 2, eller § 7, stk. 3, herunder
særligt grundet konsekvenserne for familiesammenføring, og
omgørelsesprocenten, finder instituttet, at det bør overvejes at indføre
en automatisk klageadgang med henblik på at sikre, at udlændingene
meddeles den korrekte status.
1.2.
ÆNDREDE FORHOLD KAN BETYDE ANDEN STATUS
Der kan forekomme situationer, hvor en afgørelse om statusvalg på
afgørelsestidspunktet er korrekt, men hvor ansøgers forhold ændrer
sig, og pågældende derfor senere vil være berettiget til
opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, eller § 7, stk. 2. Det kan – som også
anført i vores høringssvar af 7. november 2014, afsnit 3.2 – være
ændrede forhold i hjemlandet. Det kan eksempelvis også være en syrisk
mindreårig dreng, som på afgørelsestidspunktet grundet sin alder ikke
risikerer at skulle aftjene værnepligt, men som et par måneder senere
vil være berettiget til opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, grundet sin
alder, og dermed også til en mere lempelig adgang til
familiesammenføring.
Instituttet anbefaler derfor, at:
udlændingemyndighederne ved behandling af sager om forlængelse
af midlertidig opholdstilladelse også tager stilling til, om ændrede
forhold kan begrunde opholdstilladelse efter § 7, stk. 1, eller § 7,
stk. 2.
der – altafhængigt af de konkrete omstændigheder – vejledes mere
specifikt om muligheden for at søge statusændring inden for en
kortere periode, hvis det er tydeligt, at pågældende herefter
umiddelbart vil være berettiget til opholdstilladelse efter § 7, stk. 1,
eller § 7, stk. 2.
2. REEL ADGANG TIL UDSE NDELSE
I høringssvaret af 7. november 2014 rejste instituttet bekymring over,
at de ændrede kriterier for afslag på forlængelse og inddragelse for
personer med tilladelser efter § 7, stk. 2, § 7, stk. 3, kunne betyde, at en
større gruppe ville befinde sig i en udsendelsesposition, fordi
situationen i hjemlandet var ændret, men uden en egentlig mulighed
for at udsende de pågældende.
I vores høringssvar af 14. juli 2017 om erfaringer med anvendelse af
udlændingelovens § 7, stk. 3, gentog vi denne bekymring, og henviste til
2/3
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
den aktuelle problemstilling vedrørende somaliske statsborgere, hvor
den faktiske udsendelse og tidsperspektivet er blevet problematiseret.
Ministeriet har i udkastet henvist til, at personer uden opholdstilladelse
har pligt til selv at udrejse. Derudover har ministeriet henvist til, at
myndighederne efter almindelige forvaltningsretlige principper af egen
drift skal genoptage behandlingen af sager vedrørende afviste
asylansøgere i udsendelsesposition, hvis nye oplysninger forrykker
myndighedernes beslutning. Dette kunne eksempelvis være ved at stille
den tvangsmæssige udsendelse i bero.
Uanset afviste asylansøgere i udsendelsesposition har pligt til at
udrejse, finder instituttet fortsat, at kriterierne for inddragelse og afslag
på forlængelse bør administreres på en måde, så det undgås, at
udlændinge, som tidligere har haft opholdstilladelse, kommer i
udsendelsesposition uden en reel adgang til at blive udsendt.
Instituttet anbefaler derfor, at:
udlændingemyndighederne alene giver afslag på forlængelse eller
inddrager midlertidig beskyttelsesstatus, hvis det må anses for
muligt, at der rent faktisk kan ske udsendelse af de pågældende
inden for en rimelig tidsfrist.
Der henvises til ministeriets j.nr. 2017-5995.
Med venlig hilsen
Lucienne Josephine Lokjær Jørgensen
SPECIALKONSULENT
3/3
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0027.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
UIM Hovedpostkasse <[email protected]>
8. februar 2018 14:38
UIM AM & FO
VS: Høring over lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for
visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.)
Fra:
Sara Glahder Lindberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. februar 2018 14:30
Til:
UIM Hovedpostkasse; Peter Christian Binau-Hansen
Cc:
Henrik Thomassen
Emne:
Høring over lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt
afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.)
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har
opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.)(Ophævelse af revisionsbestemmelse) med svarfrist den 16. februar.
KL har ingen bemærkninger til udkastet til ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
1
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0028.png
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
Vesterbrogade 10, 2.
1620 KV
[email protected]
www.kvindefredsliga.dk
Udlændinge- og Integrationsministeriets j.nr.: 2017-5995
Uopfordret høringssvar fra Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed til
Forslag
til
Lov om ændring af
lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren
har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.)
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
I forbindelse med høring af lovforslag L 87 gjorde Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed, dansk
sektion af Women’s International League for Peace and Freedom, i svar af 5.1.2016 opmærksom på, at
forslagets punkt 2 om udskydelse af retten til familiesammenføring for flygtninge med beskyttelsesstatus vil
krænke
FN´s Sikkerhedsråds Resolution 1325 om Kvinder, Fred og Sikkerhed,
som Danmark i øvrigt som
første land i verden udarbejdede en handlingsplan for efter vedtagelsen i FN i år 2000.
Som følge af vedtagelsen af L87 har de flygtninge, som får ophold efter Udlændingelovens nye § 7. 3 først
mulighed for at søge om familiesammenføring efter 3 års ophold i Danmark.
Dette kommer – hvilket praksis viser - hurtigt til at betyde op til 4 - 5 års ophold, inden denne mulighed er
en realitet, når sagsbehandlingstiden medregnes. Dette har bl.a. Institut for Menneskerettigheder allerede
vurderet som værende i strid med retten til et familieliv.
Fra Kvindefredsligaens side ønsker vi yderlige at gøre opmærksom på
Danmarks ansvar ifølge FN’s
Sikkerhedsråds Resolution 1325 om Kvinder, Fred og Sikkerhed.
Ifølge den officielle målsætning i den danske handlingsplan for resolution 1325 (Denmark’s National Action
Plan for implementation of UN Security Resolution 1325 on Women, Peace and Security 2014 – 2019) har
den danske indsats fokus på resultater, og Danmarks væsentligste tiltag i 2014 – 19 skal blandt andet være
at sørge
for, at kvinders og pigers specielle behov før, under og efter væbnede konflikter i højere
grad anerkendes, og at alle internationale operationer og humanitære indsatser skal omfatte et
klart kønsperspektiv.
Vi må gå ud fra, at dette også gælder, hvad angår enlige kvinder og børn, som
søger asyl i Danmark?
at beskytte piger og kvinder mod vold, herunder kønsrelateret vold som voldtægt, tvangsægteskab
og andre seksuelle overgreb.
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0029.png
Hvad angår ensomkommende kvindelige asylansøgere, herunder kvinder med børn samt uledsagede
mindreårige, er det et faktum – ifølge den medfølgende statistik fra Udlændingestyrelsen – at den
midlertidige
beskyttelsesstatus i § 7. 3,
især
tildeles denne gruppe.
Kvinders mulighed for at søge familiesammenføring med tilbageblevne mænd/børn er dermed endnu
ringere/længere, da de med den midlertidige beskyttelsesstatus år for år skal igennem lange
sagsbehandlingstider i håb om at få fornyet ophold for endnu ét år.
For de kvinder og børn, som i krigs- og konfliktzonerne (nærområderne)
afventer
deres mænds skæbne på
flugt mod sikkerhed, har lovforslaget frygtelige konsekvenser: Der er fra såvel humanitære
hjælpeorganisationer som i medierne igen og igen fremlagt dokumentation for overgreb på både enlige
kvinder og børn, her ikke mindst seksuelle overgreb og tvangsægteskaber.
L87 med de (min.) 3 års ventetid på at kunne søge familiesammenføring har som konsekvens, at når det
lykkes en mand, hvis familie endnu er i overhængende fare i nærområderne, at nå frem til at søge asyl i
Danmark, vil der endnu være
mindst
3 års ventetid for den sårbare tilbageblevne familie - 3 år med uvished
og stor risiko for overgreb på såvel kvinderne som børnene.
Som det således fremgår, gentager vi i indeværende vores argumentation fra høringssvaret 2.1.16. Det
sker, idet vi i Kvindefredsligaen fortsat kun kan opleve det aktuelle lovforslag som helt og aldeles i modstrid
med de konkrete mål, som Danmark har fremlagt for det internationale samfund med sin seneste
handlingsplan for Resolution 1325 om Kvinder, Fred og Sikkerhed. Og det vækker forundring, at der i
teksten til lovforslaget stadig ingen overvejelser gøres i denne henseende.
København den 9.2.2018
Med venlig hilsen for Kvindernes Internationale Liga for Fred og Sikkerhed
Aase Albæk, Gerd Gottlieb, Ida Harsløf og Tove Krag
www.kvindefredsliga.dk
Dansk sektion af Women’s International League for Peace and Freedom
www.wilpfinternational.org
Rådgivende status ved FN’s ECOSOC, UNCTAD og UNESCO
Specialrådgiver i forhold til FAO og UNICEF
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0030.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0031.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den
J.nr. 40A-ØL-3-18
lak: er
22JAN. 2016
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministedet har ved brev af 19. januar 2018 (Sagsnr. 2017-5995)
anmodet om eventuelle bemærkninger til hødng over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afris
ning af realitetsbehandling af asylansogninger. når ansogeren har opnået beskyttelsesstaws i et
andet EU-land m.v.) (Ophævelse af revisionsbestemmelse) samt evaluering af reglerne om mid
lertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør afudlændingelovens
§
7, stk. 3.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet til lov
forslag eller til den fremsendte evaluering.
Med venlig hilsen
<-i’r
Bent/Carlsen
Ell
/
Bnigadc 59, 1260 fCijbenhuvn K.
TIC 99686200
Hjcmmcsdc: www.oIrebndswt.dk
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0032.png
Københavns Byret
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholrnsgade 10
1216 København K
Præsidenten
Domhuset, Nytorv 25
1450 København K.
Tlf. 99 68 70 15
CVR21 659509
administration. kbhdornstol. dk
J. nr. 9099.2018.6
Den 30. januar 2018
Ved en mail af
19.
januar 2018 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om even
tuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til ændring af udlændingeloven (Midlerti
dig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylan
søgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.) (Ophævelse
af revisionsbestemmelse) samt evaluering at reglerne om midlertidig beskyttelsesstatus for
visse udlændinge i medfør af udlændingelovens
§
7,
stk. 3.
Jeg skal i den anledning på byretspræsidenternes vegne oplyse, at udkastet ikke giver byret
terne anledning til at fremkomme med bemærkninger.
Der henvises til J.nr. 201 7-5995.
Med
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0033.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Att: [email protected] og [email protected].
Den 17. februar 2018
HØRING – LOV OM ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN (MIDLERTIDIG
BESKYTTELSESSTATUS, FAMILIESAMMENFØRING MV.)
Red Barnet takker for muligheden for at udtale sig om lovforslaget om ophævelse af revisionsbestemmelser af
loven. Det er fortsat Red Barnet holdning at:
Midlertidige opholdstilladelser med et meget langt tidsperspektiv ikke er fremmende for børns udvikling.
Særligt for de børn, dette lovforslag omfatter. Det er børn, der har oplevet ’et ekstremt tilfælde af
generel voldsudøvelse, hvor der har bestået en reel risiko for overgreb alene i kraft af deres
tilstedeværelse i området’. Derefter kan de have oplevet, at de selv kan have været på en lang og farlig
flugt, eller oplevet at de er blevet ladt tilbage med den ene forælder (eller en slægtning) enten i
hjemlandet eller i et 3. land (nogle gange i flygtningelejre under kritisable forhold) i en periode på mere
end tre år, uden at de har kunnet blive familiesammenført med deres (ene) forældre.
I flg. reglerne kan der først efter op til 8 år meldes tidsubegrænset ophold. Red Barnet mener, at det
tidsperspektiv er for langt for børn, hvor al for stor en del af barndommen kan gå med at leve i uvished
om status og med usikkerhed for fremtiden. Oven i købet i en situation, hvor familien risikerer at blive
udsendt til et land, hvor situationen fortsat kan være ’alvorlig, skrøbelig og uforudsigelig’. Herudover
mener Red Barnet, at det tilmed kan være kontraproduktivt ift. integrationen. Vi henviser til vores
høringssvar fra 7.11.2014.
Inddragelse af opholdstilladelse ikke bør ske, hvis situationen i hjemlandet fortsat er alvorlig, skrøbelig
og uforudsigelig. Mange af disse børn har krigens terror mejslet ind i deres sjæl og er dybt
traumatiserede. Red Barnet mener ikke, at børn skal kunne sendes tilbage med tvang, før de kan være
sikre på fred og sikkerhed, og før deres hjem og skoler er blevet genopbygget og basale fornødenheder
garanteret. Red Barnet mener endvidere, at familiers opholdstilladelser ikke bør inddrages, før det er
muligt at udsendes inden for en rimelig frist. Ellers risikerer vi en situation, hvor børn nedbrydes i
udsendelsescentre.
Ordningen om udskydelse af retten til familiesammenføring er dybt problematisk og kritisabel. Iflg. FN’s
Børnekonvention skal Danmark sikre, at et barn ikke adskilles fra sine forældre mod dets vilje, og at
Red Barnet - Rosenørns Allé 12, 1634 København V, Danmark - Telefon 35 36 55 55 - www.redbarnet.dk - [email protected]
Red Barnet arbejder i Danmark og flere end 120 andre lande. Vi redder børns liv. Vi beskytter og styrker dem. Vi kæmper for deres rettigheder.
Vi er Save the Children – verdens førende uafhængige organisation for børn.
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0034.png
ansøgninger fra er barn eller dennes forældre om indrejse med henblik på familiesammenføring
behandles på en positiv, human og hurtig måde (BRK art. 9,1 og 10,1).
Med loven lever regeringen hverken op til sin forpligtelse om at lade familiesammenføring ske på en
hurtig eller på en human måde. Tværtimod lader regeringen helt bevidst familiesammenføringen trække
ud. Tre års adskillelse fra en forælder er i sig selv helt umenneskelig lang tid for et barn, der jo er under
udvikling og afhængig af sine forældre. For disse børn kan konsekvenserne være helt uoverskuelige. Vi
henviser til vores høringssvar fra hhv. 7. november 2014 og 6. januar 2016.
Red Barnet henleder endvidere Regeringens opmærksomhed på, at Danmark, siden lovgivningen trådte i
kraft, har modtaget nye anbefalinger fra FN’s Børnekomité. Af disse fremgår det at:
”Børnekomiteen noterer med dyb bekymring, at … retten til familiesammenføring endvidere udskydes i
tre år for personer med midlertidig subsidiær beskyttelsesstatus….Børnekomiteen tilskynder til at
(Danmark) tager alle nødvendige forholdsregler for at garantere princippet om familiens enhed for børn
med behov for international beskyttelse, ved bl.a. at …ophæve udlændingelovens bestemmelse om, at
personer med midlertidig beskyttelsesstatus ikke kan få familiesammenføring inden for de første tre år,
samt sørge for effektiv adgang til ambassader og konsulater CRC/C/DNK/CO/5; 39(f), 40 (f).
Bemærkningerne til lovforslaget reflekterer desværre ikke denne anbefaling.
Endelig ønsker Red Barnet at henvise Regeringen til rapporten ’The War on Children: Time to End
Violations Against Children in Armed Conflict’ som netop er blevet offentliggjort som optakt til den
årlige sikkerhedskonference i München d. 16.-18 februar, og som Red Barnet og det norske Peace
Research Institute Oslo (PRIO) står bag. Rapporten viser, at der er sket en dramatisk forværring af
situationen for børn i krige og konflikter siden 2010. Krigshandlinger i lande som Syrien, Sydsudan,
Yemen og Afghanistan har gjort det markant farligere at være barn. Samtidig er børn nu i stigende grad
blevet det direkte, strategiske mål for krigshandlinger. Siden 2010 er omfanget af FN-verificerede
lemlæstelser og drab på børn vokset næsten 300 procent. Antallet af tilfælde, hvor børn nægtes adgang til
humanitær hjælp, er steget mere end 1.500 procent.
På baggrund af ovenstående og sagens alvor for de børn, lovgivningen omfatter, kan Red Barnet kun beklage, at
Regeringen ikke vælger at bruge anledningen til at revidere den herværende lovgivning. Red Barnet mener, at
tidsperioden, inden der kan opnås tidsubegrænset ophold, bør forkortes. At familier ikke kan udsendes til lande,
hvor situationen fortsat er alvorlig. Og at børn bør sikres en generel ret til at blive familiesammenført til deres
forældre i Danmark på en human og hurtig måde (tilsvarende reglerne for flygtninge med opholdstilladelse efter
§ 7, stk. 1 og 2).
Spørgsmål til høringssvaret kan rettes til senior politisk rådgiver Inger Backer Neufeld på tlf. 3524 8539
([email protected]).
Med venlig hilsen
Jonas Keiding Lindholm
Generalsekretær
2/2
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Høringssvar fra foreningen
Refugees Welcome
vedr.:
Lov om ændring af Udlændingeloven:
Midlertidig beskyttelsesstatus
samt afvisning af ansøgere med beskyttelse i et andet EU-land
Høringsfrist 16.02.2018
------------------------------
Refugees Welcome takker for muligheden for at komme med vores bemærkninger til lovforslaget.
Vi sætter også pris på, at vores bemærkninger har indgået i ministeriets evaluering af den
midlertidige lovgivning.
Vi henviser endnu engang til de bemærkninger, som vi indsendte jf ovenstående evaluering,* og
samlet set advarer vi imod at vedtage lovforslaget.
Ministeriet kan have ret i, at reglerne "fungerer efter hensigten", hvis hensigten virkelig er at udhule
asylretten, skræmme nye flygtninge væk fra Danmark, forhindre anerkendte flygtninge i at blive
godt integreret og føle sig trygge i Danmark, holde en dør åben for at kunne sende dem hjem til
deres sønderbombede land igen så snart der bliver et lidt mere fredeligt hjørne, og bruge unødige
ressourcer på denne plan. Efter vores mening er denne hensigt ikke særligt fornuftig på langt sigt.
Man burde hellere erkende, at flygtninge skal have en meget mere varig form for beskyttelse, og at
man bør investere i deres integration og tilknytning til Danmark, således at de efter en årrække kan
blive en ressource for landet – ikke mindst i kraft af deres unge alder og mange børn.
Vores vigtigste pointer i øvrigt er følgende:
• Med det faldende antal asylansøgere i Europa generelt og i Danmark i særdeleshed ser vi ingen
grund til at opretholde den meget svage og kortvarige beskyttelse af syriske flygtninge. Den blev
indført i en form for panikreaktion og var ment som et afskrækkende signal. Krigen i Syrien raser
fortsat og ser ud til at blive langvarig – dermed bliver de 3 års ventetid på familiesammenføring
endnu mere tragisk og umenneskelig.
• Integrationen af de allerede ankomne, som har fået §7,3-status, har vist sig at være vanskelig
pga. usikkerheden om fremtiden med så kortvarig og svag en status, samt den angst og
frustration, som adskillelsen af familiemedlemmerne skaber.
• Andelen, som modtager §7,3 er steget fra knap 30% det første år helt op til 70% i 2017. Samtidig
gives den oftest til kvinder og børn, som må forventes at være de mest sårbare den dag, hvor
opholdstilladelsen inddrages og hjemsendelser skal iværksættes.
• Der anvendes unødige ressourcer på at forlænge opholdstilladelser og tage stilling til snævre
dispensationsmuligheder samt klager over statusvalg. Disse arbejdstimer burde med fordel
anvendes på at nedbringe ventetiderne i både Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
• Det fremgår af ministeriets egne tal, at ventetiden på familiesammenføring til uledsagede
mindreårige har været ca. 25% længere ((408 dage) i 2017 end til voksne (314 dage). Dette er helt
uacceptabelt, og understreger vores kritik (som Røde Kors også er fremkommet med) af at de
uledsagede mindreårige ikke får kompetent hjælp til at indgive korrekte og fyldestgørende
ansøgninger – en opgave, som en værge sjældent har den fornødne viden til at påtage sig.
*) Se dem her: http://refugeeswelcome.dk/media/1140/hoeringssvar-l72-prakt-erf-2017.pdf
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0036.png
Med venlig hilsen
Refugees Welcome
c/o Trampolinhuset
Thoravej 7, 2400 Kbh NV
www.refugeeswelcome.dk
[email protected]
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0037.png
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til: Udlændinge og Integrationsministeriet
Udlændinge-
Høring over udkast til lovforslag om ændring af Udlændingeloven
en
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Ophævelse
Høringsbrev af 19. januar 2018 – med svarfrist 16. februar 2018
Svar til:
[email protected] [email protected]
- Asyl og Visum, sagsnr. 2017-5995
[email protected]
5995
Med lovforslaget ophæves § 3 i lov nr. 153/2015, dvs. bestemmelsen om at
udlændingelovens § 7, stk. 3 skulle tages op til revision i 2017-18. Med lovforslaget
18.
gøres § 7, stk. 3 permanent.
Med den ny § 7, stk. 3 i 2015
2015-loven indførtes en ny kategori af udlændinge, der søger om
ophold/asyl i Danmark. Personer omfattet af bestemmelsen (”midlertidig
beskyttelsesstatus”) gives kun efter reglerne i § 9, stk. 1 opholdstilladelse i ét år ad
gangen inden for de første 3 år ligesom ansøgning om familiesammenføring først kan
år,
søgning
ske, når/hvis den første årsperiode er udløbet. Med lov nr. 102/2016 ændredes § 9, stk. 1
for disse personer, så ansøgning om familiesammenføring først kan ske efter 3 års ophold
for den herboende udlændinge.
Retspolitisk Forening tager til efterretning, at § 7, stk. 3 gøres permanent, men må tage
olitisk
kraftigt afstand fra, at regler § 9, stk. 1 ikke samtidig lempes, som minimum at disse
regler føres tilbage til situationen før lovændringen i 2016 (lov nr. 102/2016).
De nuværende regler (med 2016
2016-ændringerne) medfører om adgangen til
familiesammenføringer, at der først kan ansøges herom efter ”førstepersonens” 3 års
ophold i Danmark, hvilket i praksis normalt vil indebære, at en faktisk
familiesammenføring først sker ca. 4 år efter ”førstepersonens” oprindelige
opholdstilladelse. En urimelig situation for de omfattede personer – også i henseende til
internationale beskyttelsesregler, især EMRK art. 8 om beskyttelse af privat - og
privat-
familieliv mv. (Vi er dog opmærksomme på dispensationsreglerne i lovens § 9c, stk. 1
Vi
dispensationsreglerne
om kortere frister, men disse regler er netop kun undtagelsesregler i særlige tilfælde,
hvorfor de ikke kan opveje de urimelige virkninger af hovedreglerne i § 9, stk. 1.
1.)
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Foreningen er opmærksom på, at Højesteret i dom af 6. november 2017 har accepteret 3-
års reglen, men også at retten bl.a. anførte i sin begrundelse for dommen, at den lagde
vægt på, dels 2015-lovens forarbejder med den nævnte faktiske flygtningesituation i
2014-15, dels at en revision af 2015-lovens § 3 var stillet i udsigt i folketingsåret 2017-
18.
Nu primo 2018 er situationen imidlertid, at tilgangen til Danmark af §7, stk. 3-flygtninge
er begrænset, ligesom den foreslåede revision af § 3 indebærer, at § 7, stk. 3 opretholdes,
samtidig med at der ikke foreslås ændringer/lempelser i § 9, stk. 1.
Foreningen er ikke bekendt med, om Højesteretsdommen er/vil blive forelagt EMD med
påstand om, at 3 års-reglen for familiesammenføringer er i strid med EMRK art. 8,
ligesom vi stiller os tvivlende overfor, at de danske domstole, incl. Højesteret, i en evt. ny
sag – efter vedtagelse af lovforslaget uden samtidig ændring i § 9, stk. 1 vedr.
familiesammenføringer – vil kunne opretholde en myndighedsafgørelse om afslag på
familiesammenføring ud fra reglerne i EMRK art. 8, selv med inddragelse af den
skønsmargin, der tilkommer staten i sager som disse.
På den baggrund skal foreningen anmode regeringen om at genoverveje lovforslaget, og
som nævnt som minimum, så regler i § 9, stk. 1 om familiesammenføringer føres tilbage
til situationen før 2016-ændringerne heri.
København, den 15. februar 2018
Bjørn Elmquist
Formand
Peter Arnborg
bestyrelsesmedlem
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0039.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected]
24. januar 2018 06:39
[email protected]; [email protected]
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id: 355776)
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf; Evaluering af reglerne om
midlertidig beskyttelsesstatus.pdf
Vedhæftede filer:
Rigspolitiet har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Med venlig hilsen
Hans-Viggo Jensen
Seniorrådgiver
Politiområdet
Nationalt Udlændingecenter
Postadresse:
Polititorvet 14, 1780 København V.
Besøgsadresser:
Ejby Industrivej 125-135, 2600 Glostrup
Sandholmgårdsvej 40, 3460 Birkerød
Tlf.:
+45 45155200
Lokal: (15) 5200
Mobil: +45 51233009
E-mail:
[email protected]
Web:
www.politi.dk
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2018 12:53
Til:
Advokatrådet; Amnesti Nu; Amnesty International; Amnesty International; Bedsteforældre for Asyl; Børnerådet;
Børns Vilkår; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU; Danes Worldwide; Danmarks Biblioteksforening; Danmarks
Rederiforening; Danmarks Rejsebureau Forening; Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Flygtningehjælp; Dansk
Socialrådgiverforening; Danske Advokater; Datatilsynet; Den Danske Dommerforening; Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder; Den Katolske Kirke i Danmark; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur; Direktoratet for
Kriminalforsorgen; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination; Dommerfuldmægtigforeningen;
Domstolsstyrelsen; Finansrådet; Flygtningenævnet; Flygtninge Under Jorden;
[email protected];
Scharf,
Line ([email protected]); Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater; Færøernes Landsstyre;
Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut; HK/Danmark; Indvandrermedicinsk klinik; Indvandrerrådgivningen; Institut for
Menneskerettigheder; Kirkernes Integrationstjeneste; KL - Kommunernes Landsforening;
[email protected];
Fredsfonden;
Landsforeningen Adoption og Samfund; Landsforeningen af Forsvarsadvokater; Mellemfolkeligt Samvirke;
[email protected];
PRO-Vest; Vestre Landsret; Østre Landsret; Red Barnet; Refugees Welcome; Retspolitisk
Forening; Retssikkerhedsfonden; Hasselgaard, Ole ([email protected]); KOS FP Direktionssekretariatet; Dansk
Røde Kors; Rådet for Etniske Minoriteter; SOS mod Racisme; Sø- og Handelsretten; Udlændingenævnet;
[email protected];
UNHCR Regional Representation for Northern Europe; UNICEF Danmark; Work-live-stay Southern Denmark;
[email protected];
Ægteskab Uden Grænser; Erhverv Aarhus; 3F; Københavns Byret; Retten i Esbjerg; Retten
i Glostrup; Retten i Helsingør; Retten i Herning; Retten i Hillerød; Retten i Hjørring; Retten i Holbæk; Retten i Holstebro;
Retten i Horsens; Retten i Kolding; Retten i Lyngby; Retten i Nykøbing Falster; Retten i Næstved; Retten i Odense;
Retten i Randers; Retten i Roskilde; Retten i Svendborg; Retten i Sønderborg; Retten i Viborg; Retten i Aalborg; Retten i
1
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0040.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
CVR-nr.: 20 70 02 11
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att.: Peter Christian Binau-Hansen
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
16. februar 2018
Høringssvar til forslag om ophævelse af revisionsbestemmelse vedrørende reg-
lerne om midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge
Røde Kors takker for muligheden for at afgive høringssvar til Høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge
samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelsessta-
tus i et andet EU-land m.v.) (Ophævelse af revisionsbestemmelse) samt evaluering af reglerne om
midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3.
Røde Kors takker samtidigt for bemærkningerne i
Evalueringen af reglerne om en midlertidig beskyt-
telsesstatus for visse udlændinge i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 3
til de af Røde Kors frem-
satte synspunkter i udtalelsen om vores praktiske erfaringer med ordningen.
Med udkastet til lovforslag vil Udlændinge- og Integrationsministeriet opretholde udlændingelovens §
7, stk. 3 om midlertidig beskyttelsesstatus samt de øvrige bestemmelser, der måtte have betydning
for anvendelsen af reglerne om midlertidig beskyttelsesstatus i uændret form. Ministeriet vil ikke fore-
tage ændringer eller præciseringer, da de vurderer at reglerne
”fungerer efter hensigten”.
Det betyder bl.a., at reglen om udskydelse af adgangen til familiesammenføring for personer med
midlertidig beskyttelsesstatus (også kaldet 3-årsreglen) vil blive opretholdt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet konstaterer i lovbemærkningerne, at der en vis risiko for, at
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i forbindelse med prøvelse af en konkret sag, vil kunne
nå frem til, at 3-årsreglen er i strid med retten til familieliv efter artikel 8 i Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention.
Røde Kors mener, det er grundlæggende forkert at opretholde en regel, som kan være på kant med
menneskerettighederne. Det er voldsomt belastende for flygtningefamilier at være adskilt. Et familie-
bånd mellem et barn og en forælder ophører ikke som følge af, at enten barn eller forælder må flygte
til et andet land. Røde Kors anbefaler derfor, at en familiesammenføring
uanset flygtningens beskyt-
telsesstatus - sker så hurtigt som muligt.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Gør en forskel
RødeKors.dk
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0041.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
15. februar 2018
Sekretariatet
MNS
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling
af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.)
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
Hermed fremsender Rådet for Etniske Minoriteter svar på ovenstående høring.
Regeringen ønsker med lovforslaget blandt andet at permanentgøre den ordning, der blev indført i
2015 om en midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge.
Da ordningen blev indført i 2015 som en midlertidig foranstaltning, var det med en begrundelse
om, at det var nødvendigt for at håndtere den markante stigning i antallet af indrejste asylansøge-
re, der kom til Danmark fra bla. Syrien. Rådet anførte dengang i sit høringssvar, at forslaget var
en klar forringelse af flygtninges vilkår og rettigheder og endnu et skridt mod en mindre human
flygtningepolitik. Det er klart, at dette stadig er Rådets holdning, og dette i endnu højere grad set i
lyset af, at den ekstraordinære situation, der dannede baggrund for indførelse af den midlertidige
ordning, ikke længere er til stede. Indrejsetallene fra de seneste tre år illustrerer dette, og så sent
som i december kunne ministeriet selv meddele, at antallet af indrejste asylansøgere var det lave-
ste i ni år. At reglerne efter ministeriets egen vurdering fungerer efter hensigten, og at man derfor
ikke finder grund til at foretage andre ændringer eller præciseringer i den gældende bestemmelse,
ændrer ikke ved Rådets kritik af bestemmelserne, som den fremgår af høringssvaret fra 7. novem-
ber 2014.
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Strandgade 25C
1401 København K
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0042.png
-2-
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at regeringen, uanset at asylansøgertallet er for nedad-
gående, fortsat finder det nødvendigt at opretholde ordningen med udskydelse i 3 år af adgangen
til familiesammenføring for udlændinge med midlertidig beskyttelsesstatus. I Rådet er vi enige i, at
den generelle flygtninge- og migrantsituation i og uden for EU er kompleks, og at der derfor er en
risiko for, at situationen hurtigt kan ændre sig, og at reglerne i Danmark skal være indrettet til at
håndtere dette.
Men vi er ikke enige i, at det på denne baggrund er nødvendigt med en så indgribende begræns-
ning af disse personers ret til familieliv. Der er siden den midlertidige ordning blev indført, vedtaget
adskillige andre love, der har samme formål, og disse må efter Rådets mening være tilstrækkeligt
til at håndtere en evt. stigning i antallet af indrejste asylansøgere. Således finder Rådet fortsat, at
begrænsningen i adgangen til familiesammenføring er uhensigtsmæssig og direkte demotiverende
for integrationsprocessen.
Med venlig hilsen
Yasar Cakmak
Formand for Rådet for Etniske Minoriteter
2
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0043.png
SOS Racisme
Nørre Allé 7, 2200 Kbh. N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
SOS Racismes høringssvar på:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.)(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
samt evaluering af reglerne om midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør af
udlændingelovens § 7, stk. 3.
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
[email protected]; [email protected];
Ministeriets j.nr.: 2017-5995
København, d. 16. februar 2018
SOS Racisme fremsender hermed høringssvar på ovennævnte lovforslag, som vi venligst har fået tilsendt af
Udlændinge- og Integrationsministeriet (UIM).
Vedr.: Afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i
et andet EU-land m.v.:
SOS Racisme finder at asylbehandling og behandlingen af asylansøgere og flygtninge i nogle EU-lande
har været så kritisabel eller ringe, at landene reelt ikke har kunnet eller villet beskytte eller forsørge
asylansøgere og flygtninge der, selv om de har fået en beskyttelsesstatus. Det drejer sig om lande som
Ungarn, Italien, Grækenland, Bulgarien, Rumænien, og i hvert fald tidligere også Malta. I nogle af
tilfældene har sagerne ikke været realitetsbehandlet i det pågældende land eller kun været behandlet
summarisk, og flygtningene burde måske have haft konventionsstatus.
SOS Racisme finder derfor ikke, at Danmark umiddelbart bør afvise en realitetsbehandling af disse
sager, dersom flygtningen søger asyl i Danmark.
Vedr.: evaluering af reglerne om midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør af
udlændingelovens § 7, stk. 3 og afskaffelse af revisionsbestemmelserne:
Vi skal indledningsvis henvise til to af vores tidligere høringssvar vedr. flygtninge med midlertidig
beskyttelse og vedr. udskydelse af mulighed for familiesammenføring for denne gruppe til hhv. 1 år og 3 år.
Høringssvarene kan downloades fra vores hjemmeside:
www.sosracisme.dk
under ”Pressemeddelelser og
høringssvar”, hvis nedenstående links ikke skulle virke i browseren.
Det første, af 19. november 2014:
http://sosracisme.dk/userfiles/downloads/Pressemeddelelser_hoeringssvar/H%C3%B8ringssvar%20fra%
20SOS%20mod%20Racisme%20p%C3%A5%20L72.pdf
I det første høringssvar af 19. november 2014 og her anbefalede vi, at L72 blev trukket tilbage, subsidiært
stemt ned, da vi fandt det i strid med EMRK og Flygtningekonventionen, og at det desuden ikke var
troværdigt, at forholdene i Syrien ville blive fredelige nok til, at syriske flygtninge skulle kunne
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
tilbagesendes til Syrien inden for et år. Desuden at udskydelsen af familiesammenføring i et år og
usikkerheden om fremtiden, hvor flygtningene risikerede efter et år at blive sendt tlbage til en yderst
usikkert tilværelse i hjemlandet, ville udgøre et voldsomt stress for dem og modvirke deres integration og
tillid til Danmark.
Nr. 2 af af 6. januar 2016:
http://sosracisme.dk/userfiles/downloads/Pressemeddelelser_hoeringssvar/SOS_MOD_RACISMES_HO
ERINGSSVAR_PAA_L_87.pdf
Det andet høringssvar omhandlede L87, ”Smykkeloven”, hvor høringssvarets punkt 2 gik imod
den længere udskydelse af muligheden for familiesammenføring for flygtninge med midlertidig
beskyttelsesstatus til 3 år, og høringssvarets punkt 4 gik imod de korte opholdstilladelser på et år ad gangen
de første tre år for denne gruppe, idet de korte opholdsfrister i sig selv ville stresse flygtningene.
Ved genlæsning af de to nævnte høringssvar og sammenligning af de af os forudsete vanskeligheder med de
vanskeligheder, som Dansk Flygtningehjælp har erfaret og som er anført i deres høringssvar i den
reviderede samling af høringssvar om evaluering af ordningen med midlertidigt beskyttelsesasyl,
må vi
desværre konstatere, at vi har haft ret i de fleste af vores bekymringer om den vedtagne lovgivning, som
effektivt har svækket de syriske flygtninges retsstilling og forhold, og nu også er gået ud over somaliske
flygtninge.
Fremefter vil de samme vanskeligheder gå ud over flygtninge fra endnu flere lande, idet Danmark stykke for
stykke frasiger sig sit ansvar for at medvirke til løsning af verdens flygtningeproblemer –på trods af
Danmarks p.t. gode økonomi, og på trods af, at vi de sneste år kun har modtaget få asylansøgere, samtidig
med at flygtningesituationen i hele verden ikke i mange år har været værre, end den er nu. På verdensplan
har den danske lovgivning svækket flygtninges retsstilling, idet andre lande er begyndt at konkurrere med
Danmark på centrale punkter med svækkelse udskydelse af familiesammenføring for visse flygtninge.
Disse lande har muligvis plagieret Danmark for ikke at komme til at få en større andel af flygtningene, bare
fordi de overholder EMRK og Flygtningekonventionen og har tænkt, at indtil der kommer en dom mod
Danmark for udskydelse af familiesammenføring i 3 år, vil de reagere med samme type stramning, for ikke
at en større andel af de flygtninge, som ankommer til Europa, og som måske tidligere ville have søgt til
Danmark, vil søge til deres land. Konkurrencen om hvilket land, der har den strammeste asyllovgivning, og
som håber ad den vej at få det mindste antal asylansøgere, betegnes også som ”The race towards the
bottom”. Således har hhv. 1-års reglen og 3-års reglen om udskydelse af familiesammenføring belastet
flygtninge både i Danmark og i andre lande i Europa.
Da vi ikke selv direkte rådgiver flygtninge, har vi ikke deltaget i evalueringen af loven om midlertidig
beskyttelse. Dansk Flygtningehjælp, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Dansk Røde Kors og Refugees
Welcome, som direkte har rådgivet eller huset flygtninge og asylansøgere, og som har et nært kendskab til
flygtninge med § 7, 3 status, giver i deres svar til evalueringen af ordningen med midlertidigt asyl alle
udtryk for, at de tre års udskydelse af familiesammenføring for denne gruppe er voldsomt stressende og
modvirker integration, danskuddannelse, familiens funktionsevne og økonomi, og tilknytningen til
Danmark. Ydermere har personer med midlertidig beskyttelsesstatus ikke adgang til gratis uddannelse i
Danmark, og den midlertidige ordning gør det svært for flygtningene at finde beskæftigelse.
Der er desuden bekymring for de uledsagede asylbørn, som der p.t. ikke er nogen myndighed, der har
ansvaret for at vejlede og rådgive.
De fleste knapt 18-årige mænd fra Syrien ville få ophold efter § 7 stk 1, når deres sag behandles i
Flygtningenævnet, da de ellers vil blive indrulleret i den syriske hær eller vil blive forfulgt pga. flugten fra
Syrien og fra militærtjeneste. Nogle af dem, vil måske gå under jorden inden de bliver 18 år af frygt for
hjemsendelse til Syrien, og fordi de ikke er bekendt med Flygtningenævnets praksis på området, og
uvisheden om, hvorvidt de vil blive tilbagesendt, er en stor belastning for dem.
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
De kommentarer og den konklusion, der nu foreligger fra UIM efter høringen, bortser fuldstændig fra den
konkrete kritik inklusive de konkrete forslag til forbedringer, og henviser vejledning og rådgivning af de
uledsagede børn til deres repræsentant.
Det virker derfor ejendommeligt, når UIM svarer på kritikken i den reviderede evalueringsrapport, at
uledsagede asylbørn har fået udpeget en repræsentant, så denne må varetage deres interesser. Dette uagtet
at repræsentanterne ikke nødvendigvis har en juridisk uddannelse, og at de heller ikke nødvendigvis bliver
underrettet om de nyeste ændringer af udlændingeloven og Udlændinge- og Flygtningenævnets afgørelser
på området. Det er i hvert fald ikke
til barnets bedste,
hvis UIM som myndighed ikke vil efterleve sit ansvar
for mindreårige uledsagede flygtninge.
SOS Racisme skal desuden anføre, at et folketingsflertal (V, K, Ø, SF og med tilslutning fra Edmund Joensen
og Uffe Elbæk) udenom den daværende socialdemokratisk - radikale regering i begyndelsen af 2015 afgav
en Tillægsbetænkning til Udvalget om Udlændinge- og Inetgrationspolitik, UUI’s betænkning om L72
I tillægsbetænkningen skrev de:
”Og for at sikre, at fortolkningen af lovforslaget ikke kommer til at ske i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, er det partiernes ønske, at der i vurderingen af, om der i en konkret sag er krav på
familiesammenføring allerede inden for det første år, skal lægges afgørende vægt på hensynet til familiens
enhed og hensynet til personer, som har et ganske særligt behov for beskyttelse i form af en hurtig
familiesammenføring.
Der skal således gives familiesammenføring allerede inden for det første år, hvis et afslag herpå vil være
særligt indgribende.
Der skal i den forbindelse lægges afgørende vægt på, om der er
risiko for overgreb på ansøgeren uden for et konfliktområde eller i et konfliktområde,
om ansøgeren lider af alvorlig sygdom eller har nedsat funktionsevne,
om ansøgeren er et uledsaget mindreårigt barn,
eller om andre særlige grunde taler afgørende for hurtigt at give familiesammenføring.
Der er ikke tale om en udtømmende opremsning af de situationer, hvor familiesammenføring skal meddeles
inden for det første år, idet der skal foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.”
Skønt der var et folketingsflertal for tillægsbetænkningen, valgte Mette Frederiksen, som dengang var
ansvarlig minister for området, ved vedtagelsen og gennemførelsen af loven at se bort fra de anførte hensyn
til asylansøgeren og dennes familie. Officielt begrundet med at Ø og SF ikke indgik i forligskredsen om
ændring af udlændingeloven med indførsel af midlertidig beskyttelsesstatus og 1 års udskydelse af
familiesammenføring. Vi ved ikke om Mette Frederiksens beslutning den gang var retsstridig eller ej, men
vil blot orientere V og K om, at partierne for tre år siden lagde mere vægt på retten til familieliv – også for
udsatte familier, end de gør i dag.
Som Dansk Flygtningehjælp har påpeget i høringssvaret er det aktuelt sjældent, at der dispenseres fra de tre
års ventetid på familiesammenførsel, selv om et eller flere af disse forhold er til stede, det samme er tilfældet
ifølge Udlændingestyrelsens tal.
Vedr. hjemsendelse af personer med midertidig beskyttelsesstatus efter § 7 stk 3.
Vores forudsigelse om at personer som tidligere ville have fået konventionsstatus eller beskyttelsesasyl efter
§ 7 stk. 1 eller 2, nu oftere vil få midlertidigt beskyttelsesasyl efter § 7 stk. 3 har desværre holdt stik. Mens det
tidligere først og fremmest gik ud over syrere, er det især somalierne, som for alvor mærker det nu, hvor
Danmark forbereder hjemsendelse af somaliere ved at ophæve eller undlade at forny deres
opholdstilladelser. Regeringen omtaler at forholdene i Somalia er blevet bedre, men dette må siges at være
en fejl – eller en decideret usandhed fra regeringens side. Forholdene i Somalia er aktuelt præget af fortsatte
kamphandlinger flere steder i landet og eskalerende vold mod civile. Somalia har de sidste 10 år været enten
nr 1 eller 2 på listen over verdens mest skrøbelige stater, de år hvor Somalia har været nr. 2 på listen, har Syd
Sudan været nr 1. Udlændingemyndighederne har gennemgået de fleste af somaliernes asylsager, i hvert
fald for dem, der har fået flygtningestatus efter § 7 stk. 2 og stk. 3, m.h.p. om de eventuelt ville kunne
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0046.png
udvises og tvangshjemsendes til Somalia. Dette på trods af, at der aktuelt ikke findes nogen officiel
hjemsendelsesaftale med Somalia, og på trods af, at den hemmelige aftale, der ifølge Politiken findes,
formentlig kun gælder 12 somaliere om året (Politiken, 25. og 26. april, 6. og 7. juni, 26. og 27. december
2017).
I Finanslovsaftalen mellem regeringen og DF for 2018 står: ”Det
er ambitionen, at Danmark til stadighed skal
være blandt de lande, der er bedst muligt rustede til at reagere, når der – som eksempelvis tilfælde har været i Somalia –
sker ændringer i et asylproducerede land, der kan begrunde, at færre har brug for beskyttelse.”
Denne sætning bygger
på en usandhed: færre har ikke brug for asyl i Somalia, hvor volden er eskaleret de senere år. Efter vores
egne beregninger er antal dræbte i Mogadishu pr. skønnet antal inddbyggere på grund af politisk vold
højere end i Somalia som helhed, hvorfor Mogadishu absolut ikke kan antages at være et specielt sikkert
område at tilbagesende flygtninge til. Sandheden er vel den, at lufthavnen i Mogadishu er den eneste
lufthavn i Somalia, som dansk politi tør ledsage flygtningene til. Danmark antager officielt, at Mogadishu er
regeringskontrolleret, selv om den som anført ikke har kunnet beskytte civile i byen. Om natten kan al-
Shabbab og deres allierede militser gå ind i byen efter folk, og kidnappe eller eksekvere personer, der er
deserteret fra al-Shabbab og deres allierede, og civile kan blive ramt i forbindelse hermed. Selv om al-
Shabbab muligvis oprindeligt havde planlagt, at terrorangrebet d. 14. oktober 2017 skulle gælde lufthavnen,
og selv om der samme dag sprang en anden bombe i Mogadishu i forbindelse med et check, har personer fra
al-Shabbab formentlig sprængt de to lastbiler fyldt med sprængstoffer med en fjernbetjening, selv om de
vidste, at lastbilerne holdt i krydset mellem to veje med en høj koncentration af civile fodgængere et godt
stykke væk fra lufthavnen. Al-Shabbab har derfor vidst, at terrorhandlingen ville gå ud over civile. Uanset
om civile ikke er de vigtigste mål for al-Shabbab og deres allierede, vil civile være i stor risiko for vilkårlig
vold i Somalia, især i Mogadishu. Der foregår på samme tid mange kampe og konflikter i et land, som har
været i krig en stor del af tiden efter 1991, og som aktuelt huser mange krigsherrer: regeringshæren i
Somalia, AMISOM med deltagelse af bl.a. kenyanske styrker, den etiopiske hær, som har etableret sig inde i
Somalia, USA’s luftvåben, der gennemfører bombardementer mod al-Shabbab, samt delstaterne Puntland og
Somaliland, der har erklæret sig selvstændige. Nogle klaner har egne militser, der holder med al-Shabbab,
andre har militser, der er imod al-Shabbab, og nogle tidligere tilhængere er blevet til modstandere af al-
Shabbab efter terrorangrebet oktober 2017.
Det er derfor en stor fejl, at regeringen og Flygtningenævnet udelukkende går efter EMD’s afgørelse af 1 – 2
sager om hjemsendelse til Somalia, og bliver ved med at hjemsende flygtninge og asylansøgere dertil selv
om de ved, at forholdene er usikre og yderst farlige. Det er uforståeligt at Danmark vedbliver at hjemsende
også efter terrorangrebet i 2017, det er ikke etisk eller menneskeretligt forsvarligt.
Vi har tidligere i vores høringssvar advaret mod at tvungen hjemsendelse af mennesker til et land i krig eller
borgerkrig, før forholdene var sikre nok til det, vil kunne udgøre refoulement. De hemmelige
tvangstilbagesendelser til Mogadishu også af personer, der ikke har familie dér eller har andre muligheder
for beskyttelse fra deres klan, må siges at være refoulement. Antallet af døde og især antallet af civile, der
dør som følge af politisk vold er steget de seneste år, både i Somalia og i Mogadishu. Det største
terrorangreb i Mogadishu d. 14.oktober 2017, ifølge ACLED begået af al-Shabbab antoges at have medført
mindst 512 dødsfald, og ifølge Politikens interview af en asylansøger i Mogadishu var angrebet foregået ca.
300 m fra den selvbestaltede lejr for hjemløse hjemvendte somaliere, hvor han ofte overnattede. Ca. 10% af
civile dødsfald skyldes ifølge ACLED somaliske regeringsstyrker og AMISOM-soldater, og efter det store
terrorangreb sidste år er der tilkommet amerikanske luftbombardementer mod al-Shabbab.
Selv om der er tale om folk, som ikke i Danmark har fået papir på at være individuelt forfulgt, lever de, hvis
de ikke har en familie, der kan forsørge dem i Mogadishu, under umenneskelige forhold, uden reelle
muligheder for selvforsørgelse, og er hver dag i risiko for terrorangreb fra al-Shabbab ligesom der sker drab
på civile fra andre involverede i krigen i Somalia. Skønt Danmark lægger afgørende vægt på kun at give
beskyttelsesstatus efter §7,2 eller konventionsstatus efter § 7,1 til personer, der kan godtgøre, at de er
individuelt forfulgt, er dette ikke i overensstemmelse med hverken teksten i eller FN’s egen udlægning af
Flygtningekonventionen, hvilket UNHCR også har skrevet til Danmark i sit høringssvar om midlertidigt
beskyttelsesasyl i 2014.
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
UIM skriver i sin konklusion efter evalueringen:
”Det er også efter Højesterets dom af 6. november 2017 vurderingen, at der er en vis risiko for, at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i forbindelse med prøvelsen af en konkret sag vil kunne nå frem til, at det ikke efter artikel 8
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er muligt generelt at stille et sådant krav om tre års ophold.
Samtidig er det efter Højesterets dom af 6. november 2017 vurderingen, at det er overvejende sandsynligt, at en
eventuel forlængelse af perioden i 3-årsreglen i den nuværende situation, herunder henset til det aktuelle antal indrejste
asylansøgere i Danmark, vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
På baggrund af evalueringen er det desuden Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at reglerne om
familiesammenføring til en herboende udlænding, der er meddelt midlertidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens
§ 7, stk. 3, fungerer efter hensigten, herunder at udlændingemyndighederne meddeler opholdstilladelse efter § 9 c, stk.
1, i tilfælde, hvor afslag på familiesammenføring ville være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.”
Når UIM ovenfor mener, at reglerne fungerer efter hensigten, er det eneste punkt vel, at Danmark har fået så
ringe et ry blandt asylansøgere, at de fleste har valgt at blive i Tyskland eller at tage til Sverige i stedet for
Danmark, i det omfang de overhovedet har kunnet bestemme deres flugtrute. Det er dog ikke den eneste
grund til det lave antal asylansøgere p.t., det skyldes til dels også aftalen om tilbagesendelse fra Grækenland
til Tyrkiet, som dog samtidig har ført til et øget dødstal for flygtninge, som har måttet bruge farligere
rejseruter over Middelhavet.
På alle de øvrige punkter har især flygtningene og deres familier lidt stor og ubodelig skade. De tre års
ventetid på familiesammenføring, og angsten for udvisning kan resultere i afmagtsfølelse, resignation og
depression og psykisk sygdom, som det er tilfældet hos nogle flygtninge. Danmark vil i fremtiden stå med
følgerne i form af ængstelige børn og forældre, manglende danskindlæring og tilpasning hos flygtningene,
ringere psykisk robusthed og dårligt fungerende familier hvor forældrene har været længe fra hinanden og
børnene. De forringede levevilkår for asylansøgere og flygtninge siden 2015 og til nu, vil desuden yderligere
bidrage til elendigheden, og kan bl.a. trække tiden til familiesammenføring ud.
SOS Racisme er imod hele ideen med midlertidig beskyttelsesstatus både i sin tidligere og i sin nuværende
udformning. Vi er imod både 1 og 3 års udskydelse af familiesammenføring for disse flygtninge, og imod at
Danmark vil hjemsende flygtninge til krigsramte lande før der er ordentlige og sikre forhold. Vi er også
imod at uledsagede flygtningebørn ikke får en ordentlig vejledning om deres sag.
Holdningen til menneskerettighederne er skredet fra, hvad repræsentanter for et folketingsflertal skrev i
2015: ”Og for at sikre, at fortolkningen af lovforslaget ikke kommer til at ske i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, er det partiernes ønske at...........” til
med mindre ........... med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.”
eller
med mindre ........... vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.”
Udlændingeloven bør overholde menneskerettighederne, såvel FN-konventionerne. Danmark har allerede
fået mange afgørelser og kritik for ikke at overholde Børnekonventionen, Flygtningekonventionen,
Konventionen mod tortur, som den eruorpæiske menneskerettighedskonvention EMRK. Alligevel bygger
denne lovigivning nu på, at flygtninge skal behandles så ringe som muligt, med mindre Danmark derved
med sikkerhed overtræder sine internationale forpligtelser.
SOS Racisme vil derfor appellere til politikerne om at stemme imod det aktuelle lovforslag og revidere
udlændingeloven vedr. forholdene om midlertidig beskyttelse, så at loven med sikkerhed kommer i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
For SOS Racisme,
Anne Nielsen, Næstformand
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 L 72 Bilag 27. Offentligt. Tillægsbetænkning afgivet
af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 27. januar 2015
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0049.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Thomas Finne Andersen <[email protected]>
24. januar 2018 09:34
[email protected]; [email protected]
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id: 355776)
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf; Evaluering af reglerne om
midlertidig beskyttelsesstatus.pdf
Vedhæftede filer:
Sø- og Handelsretten har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Thomas Finne Andersen
Konstitueret juridisk chef
Direkte: + 45 99 68 47 13
[email protected]
Sø- og Handelsretten
Amaliegade 35, 2. sal
1256 København K.
Tlf.: 99 68 46 20
www.shret.dk
Sø- og Handelsretten overgår den 29. januar 2018 til digital sagsbehandling af civile sager.
Se vejledning.
Da Sø- og Handelsretten tager et nyt civilt sagsbehandlingssystem i brug, vil du i perioden fra den 29. januar
2018 til 9 februar 2018 kunne opleve en forringet service fra retten. Det skyldes undervisning af rettens
medarbejdere i systemanvendelse og iværksættelse af nye arbejdsgange. Vi vil gøre, hvad vi kan for at minimere
de ulemper, som kan berøre rettens brugere, og vil samtidigt bede om forståelse for den evt. forringede service.
Fra:
´[email protected]´
Sendt:
19. januar 2018 13:37
Til:
Thomas Finne Andersen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id:
355776)
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2018 12:54
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; Børnerådet <[email protected]>; Børns Vilkår <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide <[email protected]>; Danmarks
Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening
<[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk
Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Datatilsynet
<[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark <[email protected]>;
DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Direktoratet for Kriminalforsorgen
<[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>;
1
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0050.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0051.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0052.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0053.png
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0054.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Samfundsanalyse <[email protected]>
19. januar 2018 14:06
[email protected]; [email protected]
Høringssvar - Ældre Sagen - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id: 355776)
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Nørregade 49 · 1165 København K · Tlf. 33 96 86 86
Fra:
Cecilie Marie Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2018 12:53
Til:
Advokatrådet; Amnesti Nu; Amnesty International; Amnesty International; Bedsteforældre for Asyl; Børnerådet;
Børns Vilkår; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU; Danes Worldwide; Danmarks Biblioteksforening; Danmarks
Rederiforening; Danmarks Rejsebureau Forening; Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk Flygtningehjælp; Dansk
Socialrådgiverforening; Danske Advokater; Datatilsynet; Den Danske Dommerforening; Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder; Den Katolske Kirke i Danmark; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur; Direktoratet for
Kriminalforsorgen; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination; Dommerfuldmægtigforeningen;
Domstolsstyrelsen; Finansrådet; Flygtningenævnet; Flygtninge Under Jorden;
[email protected];
Foreningen
af Offentlige Anklagere; Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater; Færøernes Landsstyre;
Grønlands Selvstyre Naalakkersuisut; HK/Danmark; Indvandrermedicinsk klinik; Indvandrerrådgivningen; Institut for
Menneskerettigheder; Kirkernes Integrationstjeneste; KL - Kommunernes Landsforening;
[email protected];
Fredsfonden;
Landsforeningen Adoption og Samfund; Landsforeningen af Forsvarsadvokater; Mellemfolkeligt Samvirke;
[email protected];
PRO-Vest; Vestre Landsret; Østre Landsret; Red Barnet; Refugees Welcome; Retspolitisk
Forening; Retssikkerhedsfonden; Rigsadvokaten;
[email protected];
Dansk Røde Kors; Rådet for
Etniske Minoriteter; SOS mod Racisme; Sø- og Handelsretten; Udlændingenævnet;
[email protected];
UNHCR Regional
Representation for Northern Europe; UNICEF Danmark; Work-live-stay Southern Denmark; AeldreSagen; Ægteskab Uden
Grænser; Erhverv Aarhus; 3F; Københavns Byret; Retten i Esbjerg; Retten i Glostrup; Retten i Helsingør; Retten i
Herning; Retten i Hillerød; Retten i Hjørring; Retten i Holbæk; Retten i Holstebro; Retten i Horsens; Retten i Kolding;
Retten i Lyngby; Retten i Nykøbing Falster; Retten i Næstved; Retten i Odense; Retten i Randers; Retten i Roskilde;
Retten i Svendborg; Retten i Sønderborg; Retten i Viborg; Retten i Aalborg; Retten i Århus; Retten på Bornholm; Retten
på Frederiksberg
Emne:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id: 355776)
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelsesstatus i et andet EU-land m.v.)(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
samt evaluering af reglerne om midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge i medfør af
udlændingelovens § 7, stk. 3.
1
L 180 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1870520_0055.png
Peter Christian Binau-Hansen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
UIM Hovedpostkasse <[email protected]>
15. februar 2018 11:51
UIM AM & FO
VS: Høringssvar: Høring (j.nr. 2017-5995) over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger m.v.) (UIBM Id:
355776)
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til lovforslag.pdf; Evaluering af reglerne om
midlertidig beskyttelsesstatus.pdf
Vedhæftede filer:
Fra:
Dorte Salomon Fredborg, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. februar 2018 10:44
Til:
UIM Hovedpostkasse
Cc:
Anthony Sylvester, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration; Claus Eskesen, AUI - Arbejdsmarked,
uddannelse og integration; Ditte Svarre Albert, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration; Dorte Salomon
Fredborg, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration; Kaj Andersen, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og
integration; Karin Petersen, Socialpolitisk Sekretariat; Lars Preisler, A-kassen; Michael Kristiansen, A-kassen; Michael Rask
Pedersen, Formandssekretariatet; Monica Elisabeth Brædder, AUI - Arbejdsmarked, Uddannelse og Int; Nadja Lundholm
Olsen, Formandssekretariatet; Nini Borreby Jeppesen, Formandssekretariatet; Pernille M. Christensen, AUI -
Arbejdsmarked, uddannelse og integration; Pia Schreiber Pedersen, Socialpolitisk Sekretariat; Susanne Fast Jensen,
Formandssekretariatet; Susanne Refslund Andresen, A-kassen; Torben Bechsgaard, Formandssekretariatet; Vivi Nør
Jacobsen, Formandssekretariatet
Emne:
Høringssvar: Høring (j.nr. 2017-5995) over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af
udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af
asylansøgninger m.v.) (UIBM Id: 355776)
3F har ingen bemærkninger til ovennævnte høring (j.nr. 2017-5995/UIBM-id. 355776).
Venlig hilsen
Dorte Salomon Fredborg
Sekretær
AUI - Arbejdsmarkeds-, Uddannelses- og Integrationspolitisk enhed,
Ligestilling og Mangfoldighed
_____________________
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: 8892 1097
Fra:
Dorte Salomon Fredborg, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration
Sendt:
23. januar 2018 11:09
Til:
Dorte Salomon Fredborg, AUI - Arbejdsmarked, uddannelse og integration <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Midlertidig
1