Skatteudvalget 2017-18
L 18
Offentligt
1821236_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017 - 1776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 18 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, regi-
streringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, af-
giftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af
lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede kø-
retøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde
egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 16. november 2017. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor stor afgiftsbyrden er pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren
1821236_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor er afgiftsbyrden pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og bio-
gas leveret fra naturgasnettet?
Svar
Det nødvendige forbrug af diesel eller biogas, der skal anvendes for at køre 1.000 km, va-
rierer med det enkelte køretøjs energieffektivitet. Der er i besvarelsen forudsat, at der an-
vendes 7 GJ til at køre 1.000 km, hvilket svarer til ca. 200 liter diesel.
Med de foreslåede satsændringer i L 18 er energiafgiften 76,2 kr. pr. GJ (2017-satser) for
både diesel og gas. CO2-afgiften udgør 12,7 kr. pr. GJ diesel og 9,8 kr. GJ for gas fra na-
turgasnettet. Biogas fra gasnettet er CO2-neutralt og burde i udgangspunktet ikke være
pålagt en CO2-afgift. Da andelen af biogas i gasnettet ikke er fast over tid, kan der imid-
lertid ikke fastsættes en CO2-afgift, der svarer til det gennemsnitlige CO2-indhold. Der
gives i stedet tilskud til biogas, der tilføres gasnettet. Tilskuddene overstiger CO2-afgiften.
For ren biogas, der ikke distribueres via gasnettet, er der ingen CO2-afgift.
Ved et forbrug på 7 GJ er energiaften 529,2 kr. for de forskellige typer brændstoffer,
jf.
tabel 1.
CO2-afgiften er højest for diesel, hvor den udgør 88,9 kr. For gas fra gasnettet er
CO2-afgiften 68,6 kr. For ren biogas betales der 0 kr. i CO2-afgift. Samlet betales der
618,1 kr. i Energi- og CO2-afgift for diesel, 597,8 kr. for gas fra gasnettet og 529,2 kr. for
ren biogas.
Tabel 1. Energi- og CO2-afgift ved 7 GJ diesel, biogas og naturgas
kr.
Energiafgift
CO2-afgift
I alt
Diesel
529,2
88,9
618,1
Biogas net
1)
529,2
68,6
597,8
Naturgas net
1)
529,2
68,6
597,8
Biogas ej net
529,2
0
529,2
Anm.: NOx-afgiften er af mindre betydning og er udeladt af beregningerne. Der er anvendt de foreslåede satser for energi-
afgiften i L 18.
1)
Gas i naturgasnettet er en variabel blanding af biogas og naturgas.
Vugge-til-grav CO2-udledninger for udvalgte brændstoffer er størst for diesel og lavest
for biogas,
jf. tabel 2.
De lavere CO2-udledniger for naturgas og biogas relativt til diesel afspejles i tilsvarende
lavere CO2-afgift eller væsentlige tilskud, hvor det ikke er muligt at differentiere CO2-af-
giften for blandinger af biogas og naturgas.
Side 2 af 3
L 18 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor stor afgiftsbyrden er pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren
1821236_0003.png
Tabel 2. CO2-udledning vugge-til-grav ved forskellige brændstoffer
Kg CO2/GJ vugge-til-grav
Diesel
Biodiesel, palmeolie
Biodiesel, rapsolie
Biogas, gylle
95
37
52
16
Ton CO2 ved 7 GJ
0,67
0,26
0,36
0,11
Kilde: Egne beregninger. Vugge-til-grav emissioner fra Analyse af alternative muligheder til opfyldelse af 2020 målet for VE
til transport, Energistyrelsen (2015).
Side 3 af 3